شرق نوشت:

«اينترنت امروز مزيت‌هاي خود را از دست داده است.» اين جمله ادعاي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات است كه همواره به نحوي اينترنت بين‌الملل را با اظهارات خود به چالش كشيده است، راه‌حلش را هم اينترنت پاك مي‌داند. اينترنت پاك يا همان اينترنت ملي؛ فرقي نمي‌كند، هر دو اينها يك هدف را دنبال مي‌كند، آن هم مصونيت كاربران در برابر سوءاستفاده‌هاي اينترنت است. حال بار ديگر رضا تقي‌پور در چارچوب يك‌صدمين سفر استاني هيات دولت در جمع مديران حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات خراسان‌رضوي بيان مي‌كند اينترنت با وجود همه منافع و مزايايي كه در ابتداي امر داشت، امروز به دليل وجود كسب و كارها و استفاده‌هاي غيراخلاقي و انساني، مزيت‌هاي خود را از دست داده است.

به تعبيري ديگر كشور نيازمند شبكه‌اي امن، پايدار و عاري از آلودگي‌ها است تا مسايل ملي و اطلاعات مربوط به دستگاه‌هاي اجرايي و كسب و كارهاي تميز و پاك در درون اين شبكه مديريت شود. اما در مقابل شبكه ملي اطلاعات يك شبكه گسترده، امن، پايدار و با ظرفيت بالا است كه داراي قابليت‌هاي فراواني است. او بر اين عقيده است كه ايران نخستين كشور در جهان است كه شبكه ملي اطلاعات را به‌طور كامل و مستقل راه‌اندازي مي‌كند. البته تاكنون برخي از كشورها مانند كره‌جنوبي، مالزي و چين اين شبكه را با قابليت‌هاي نه چندان گسترده ايجاد كرده‌اند. با اين حال شبكه ملي اطلاعات كه در برنامه پنجم توسعه كشور محقق خواهد شد، اتفاق بزرگي براي جمهوري اسلامي ايران است. او شهريورماه را بزنگاه اينترنت ملي _ شبكه ملي اطلاعات _ مي‌داند. مسوولان امر افزايش سرعت دسترسي‌ها و كاهش قيمت‌ها را از جمله شعارهاي اساسي اين طرح عنوان مي‌كنند كه اقبال عمومي را مي‌تواند به دنبال خود داشته باشد. اين در حالي است كه مجددا شاهد محدوديت در دسترسي‌ها يا حتي استفاده از پهناي باند نباشيم كه البته انتظار مي‌رود با وجود چنين شبكه‌اي ديگر نياز به موضوعاتي همچون فيلترينگ نداشته باشيم زيرا نظارت بر اين شبكه توسط سازمان‌هاي داخلي صورت خواهد گرفت و بر مبناي آن سرعت ارتقا خواهد يافت.


پياده‌سازي مفهوم اينترنت پاك
سال 84 نخستين سالي بود كه عنوان اينترنت ملي تا حدي موجب اظهارنظرات متعدد حول آن شد. اين عنوان كه بعد از فرو نشستن اظهارات متعدد كنار گذاشته شده بود، هر از چندگاهي گريزي به آن زده مي‌شد تا فعالان و مردم گمان نكنند اين طرح كنار گذاشته شده است اما در عمل توسط مردم چندان به آن پرداخته نشد تا جايي‌كه با ديدن مجدد آن در مواد لايحه قانون برنامه پنجم توسعه و تصويب آنها توسط مجلس باز مجددا اظهارنظرها در مورد آن مطرح شد. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در توجيه اين طرح بيان مي‌كند شبكه ملي اطلاعات به عنوان يك راه‌حل اساسي به منظور افزايش امنيت در فضاي سايبر، ايجاد خواهد شد. اما در اين ميان برخي گفتند قرار است سرعت اينترنت بيشتر شود، برخي ديگر معتقد بودند قرار است از اينترنت جهاني جدا شويم و عده ديگري نيز گمان مي‌كردند ما مي‌خواهيم اينترنت جديدي را تنها براي ايران به وجود آوريم كه خوشبختانه اين‌بار مسوولان اين طرح و صاحب‌نظران سريع‌تر اقدام كردند و گفتند اين شبكه‌اي است داخلي متكي بر زيرساخت‌هاي داخلي كشور كه براساس محتواي داخل ايفاي نقش خواهد كرد و روي آن ارايه خدمات نويني همچون تلويزيون اينترنتي محقق خواهد شد. مسوولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات معتقدند با وجود چنين شبكه‌اي سرويس‌هايي از قبيل موتور جست‌وجوي ملي، اي‌ميل ملي و ديتاسنترهاي ملي به راحتي قابل راه‌اندازي هستند و در اين ميان مفهوم «اينترنت پاك» را مطرح كرده تا بتوانند روي چنين شبكه‌اي عملي كنند.


اينترنت پاك ايرانيزه شده
اگر فرض بر اين گذاشته شود كه اينترنت جهاني كثيف و آلوده است يا در كل ايجاد محتوا روي آن به راحتي صورت مي‌گيرد، اينترنت پاك‌ درصدد آن خواهد بود كه ناپاكي‌ها را از بين ببرد كه البته در بسياري از كشورها همچون كره‌جنوبي، چين و حتي آمريكا اين امر توسط راه‌اندازي شبكه‌اي داخلي همچون شبكه ملي اطلاعات محقق شده است. نكته اينجاست كه پيش از راه‌اندازي اينترنت ملي كه مفهوم اينترنت پاك نيز روي آن پياده‌سازي مي‌شود، طرحي است كه پيشتر در اتحاديه اروپا با عنوان «پروژه فناوري اطلاعات پاك» مطرح شده كه با هدف مبارزه با «هرگونه استفاده غيرقانوني از اينترنت توسط تروريست‌ها و افراطيون» راه‌اندازي شده است و جنبه اصلي آن در واقع مبارزه با ترور است. از اين رهگذر بسياري از كشورها با اقتباس از اين طرح، گوشه‌هايي از آن را با مفاهيم سياسي، اجتماعي خود پياده‌سازي كرده‌اند. دست‌اندركاران اين پروژه مي‌گويند از آنجا كه تاكنون دولت‌ها، كارفرمايان و شركت‌هاي تجاري موفق به توافق درباره تدابير لازم براي ايجاد اينترنت پاك، امن و منظم نشده‌اند، پروژه فناوري اطلاعات پاك شكل گرفت تا در مورد پاكسازي اينترنت بين طرفين درگير و ذي‌نفع اشتراك نظر ايجاد كند. آنچه اروپاييان در طرح خود از ناپاك بودن اينترنت صحبت به ميان مي‌آورند مساله «تروريسم» است كه در ايران مسوولان آن را «لكه سياه» يا «سوءاستفاده از كودكان و نوجوانان» مي‌نامند. كارشناسان معتقدند در اين پيشنهادات ظرافت‌هاي سياسي و فرهنگي موجود در اروپا مد نظر قرار نگرفته است. به گفته آنها پروژه فناوري ارتباطات پاك در واقع فهرستي است از «تهديدات مختلف عليه محيطي امن و پاك در اينترنت.»


در اين پروژه جنايت اينترنتي، تبعيض اينترنتي، نرم‌افزارهاي غيرقانوني، پورنوگرافي كودكان و تروريسم همگي در قالب كلي تهديدات عليه شهروندان عادي دسته‌بندي شده‌اند. اين شهروندان نيز به كاربراني معرفي شده‌اند كه نيازمند حمايت در برابر خطراتي هستند كه در اينترنت در كمين آنها نشسته‌اند مثل تهديدات سياسي موجود در سطوح مختلف اجتماع كه براساس اين اسناد شامل راست‌افراطي، چپ‌افراطي، افراطيون حامي حقوق حيوانات، افراطيون حامي محيط‌زيست، نژادپرستان و افراطيون مذهبي مي‌شود. طراحان پروژه فناوري ارتباطات پاك نسبت به آينده چندان خوشبين نيستند و معتقدند كه مشكل بتوان يك اينترنت پاك ايجاد كرد. از نظر دست‌اندركاران اين پروژه، هركس بايد هوشيار باشد، نه فقط دولت‌ها بلكه شركت‌ها و همچنين ارايه‌كنندگان خدمات اينترنتي، سازمان‌هاي حقوق‌بشري، كليساها، سازمان‌هاي اجتماعي و فرهنگي... و همين‌طور الي آخر. به گفته اين افراد، مردم عادي نيز بايد هوشيار باشند. اين افراد معتقدند كاربران مي‌توانند با اطلاع‌رساني به ارايه‌كنندگان خدمات و پليس درباره اينترنت مانع از حضور تروريست‌ها و افراطيون شوند. اين يعني اينكه به كره‌شمالي خوش آمديد.
2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    165 9
    یعنی اصلاً دیگه حوصله ندارم کل حرفاتون رو بخونم. فقط این رو بگم که اینترنت اگه برای شما مزیت نداره برای ما که برنامه نویس هستیم و دنبال 4 تا مطلب تخصصی می گردیم خیلی مزیت داره. دارید زمینه چینی می کنید همین مثلاً اینترنتی که الان داریم رو با همین سرعت خنده دارش از ما بگیرید. آره؟ مردم که کاری از دستشون بر نمیاد. من به شخصه به خدا واگذار می کنم.... کاری از دستم بر نمیاد هر بلایی میخواید سرم بیارید دیگه
    • مرتضي IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      83 5
      شما برنامه نويس هستين و ما شبكه كار - شبكه تنها سايت باز كزدن نيست آقاي مهندس . اينترنت ملي يعني حذف از ارتباطات جهاني - وقتي ميري به سايت هاي تخصصي علمي ميبيني واست هيچ چيزي باز نميكنه چون ip range ايران و داره و هيچ كاري نميتوني بكني . كاش مفهوم اينترنت درست جا بيوفته برا همه
    • متولد ماه مهر IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      111 4
      واقعا جای تحسین داره که اینقدر نگران کاربران هستند تا خدای نکرده ازشون سوءاستفاده نشه! برای همین هم هست که میگن عزیزان با زیر سرعت مطمئنه برید که ما نگرانتون هستیم، برای همینه که سرعت رو بالا نمیبرن! میدونین روزی چندنفر تو کره جنوبی و ... پشت اینترنت تصادف میکنن و کشته میشن؟ حساب چند میلیون نفر رو در روز خالی میکنن یا اطلاعاتشون رو لو میدن! نمیدونین چقدر اینترنت وحشتناکه! ضمن تشکر از دلسوزی مسئولین، پیشنهاد میدم بجای استفاده از اینترنت ملی که باز احتمال رسوخ به اون و تهدید امنیت و سلامت کاربران وجود داره، کمپلت این شبکه رو جمع کنن و ماهی، دوماهی یه نشریه با کاغذ یارانه ای تحت عنوان "تو این ورٍ نت چه خبر" منتشر کنن، تا همه چیز تحت کنترل و امن باشه!
    • امین IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      70 3
      وازه مزیت یک اصطلاح تجاری هست که جایگاه خاص خودشو داره.. بله اینترنت دیگه در قرن 21 مزیت نسبی هم نیست چون فراگیر شده اما نداشتن اینترنت پرسرعت و امن یک نقطه ضعف بزرگ به شمار میره..
    • کامران US ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      70 4
      ای وای، من فکر می کردم اینترنت مزیت داره!!! عجب!! پس گول خوردم!!! آقا (آقای وزیر) حالا که گفتید مزیت نداره، ما متوجه شدیم، پس بی زحمت قطعش کنید بره آقا، این چه چیز بی مزیتی هست که ما داریم بابتش کلی هزینه می کنیم. (گرانترین اینترنت دنیا در ایران است) ما که با بقیه دنیا کاری نداریم، اونها هم که با ما کاری ندارند. آقا اصلا کلا وزارتخانه ارتباطات رو تعطیل کنید بره، مزیت که نداره، چرا بیخودی وزارت داشته باشه. خیلی ممنون.
    • بی نام PL ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      17 1
      زیادی این حرفها رو جدی می گیرید همش در حد یک حرف هست چند سال پیش هم لینوکس ملی بود و غیره... اگر واقعا اینطور هم باشد باز هم به نفع ما است چون دنبال کشف راههای جدیدتر و وقت بیشتر برای مطالعه پیدا می کنیم.
  • بدون نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    104 4
    تو جهان همه ارتباطات بر پايه اينترنت هستش حالا اينجا اينترنت مفهومي نداره !! چون تعريفمان از اينترمنت غلط است - آقاي وزير هم فكر ميكند اينترنت فقط براي سايت باز كردن است نه كار هاي ديگر ؟
    • تاسف IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      88 3
      نه داداش.اقای وزیر فکر میکنند.کل اینترنت برای تخریب ایرانه.تو قرن 21 یک نفر تو این پست و مقام بگه که من ایمیل ندارم و ازش هم خوشم نمیاد چه انتظاری باید ازش داشت.....
    • متولد ماه مهر IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      62 2
      درد خیلی بزررگیه وقتی تصمیم گیرنده در باره زندگی و سرنوشتت، چیزی رو که باید بدونه ندونه! وقتی روسای دانشگاهها تصمیم میگیرن که معتبرترین مرکز اسناد علمی آنلاین جهان رو (سال 82 اشتراک 9 ماهه اش 400 میلیون تومان بود)، تحریم کنن (!!)، وقتی که شخصی در حد وزیر که تعیین کننده خطمشی و مسیر شبکه تو یه مملکته، بگه من ایمیل ندارم، لازم هم ندارم! باید درد کشید... من و شما چه اختیاری داریم؟ چه امکاناتی داریم...
  • SD IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    81 4
    منم با آقاي وزير موافقم. بهتره هر چه سريعتر اينترنت قطع بشه. ما با اين فرهنگ غني اينترنت مي خوايم چي كار. اينترنت مال ما نيست چاپار و لوح سنگي متعلق به ماست.
  • پویان NL ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    60 3
    خوب به سلامتی - راستی قیمت پست را دارید که اگر در اینترنت را تخته کردند با نامه با دوستان در ارتباط باشیم
  • نوید IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    72 3
    بله. بلاییه که خودتون سرش آوردین. با صفر کردن سرعتش. با فیلتر کردن بی حد و حصرش. بازم بگم؟ اینترنت ملی نمیخوایم نمیخوایم
  • بدون نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    50 2
    . .. اینا بجای پیدا کردن راه حل مشکل مشکل و سوال رو پا ک میکنن
  • بدون نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    74 3
    تو رو به خدا دیگه مصاحبه این آقای وزیر محترم رو توی سایت خبر آنلاین نذارید. ممنون
    • بدون نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      26 0
      آره .شما رو به خدا. شما رو به مقدسات قسم. حرفهای ایشون رو دیگه چاپ نکنید. من قول می دم به شخصه 3 ساعت در روز توی همه صفحات سایت شما بچرخم. ولی حرفای این جناب وزیر رو نگذارید. تو رو خدا نگذارید. داره دیوونمون می کنه. جان من نگذارید دیگه.
  • علی محمد CA ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    58 3
    خیلی متاسفم ، واقعا ما داریم به کجا میرویم ، آخر این چه حرفی است؟ پشت به دنیا کردن هم حد واندازه ای دارد. با این گونه حرفها چه چیزی را می خواهیم به مردم بگوییم، یعنی اینترنت بد است، یک بچه پنج ساله هم می داند که اینطور نیست ، و روز به روز کارهای مفید بیشتری با اینترنت در دنیا انجام می شود. با اینگونه حرفها چه چیزی را می خواهید ثابت کنید؟!!
  • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    33 3
    ای بابا این 700 کاراکتر خیلی کمه. من حرفام نصفه میمونه همشو اعصابم خورد میشه. این محدودیت رو به(حداقل) 3000 کاراکتر برسونید... گفتید نظر شما نگفتید که یا بگیم "به به" یا بگیم " اه اه" که... اینجا باید بحث بشه و صدای مردمی که هیچ وقت شنیده نمیشه ، شنیده بشه...
  • محسن IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    51 4
    بابا این آقا خییییییییییییییییلی تازه فهمیده ست. چند شب پیش تو برنامه ی 2 نیم ساعت شبکه ی خبر، داشتند در مورد ایمیل ملی و اینترنت ملی و از این جور چیزها بحث می کردند. آدم دلش می خواست سرش رو بکوبه تو دیوار. نمی دونستم بخندم، گریه کنم... 2 تا کارشناس حضوری داشتند یکی هم تلفنی، جلب بود همه شون هم بالاتفاق معتقد بودند ایمیل های گوگل و یاهو امن نیستند. تازه این رو بدیهی هم می دونستند. انگار مثلاً مردم هم همه همینطور فکر می کنند. می گفتند حتماً باید از ایمیل ملی استفاده کرد... واقعاً تاسف آوره...
  • علی IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    41 3
    جان من این نظرم رو بزار:هروقت چشم به عکس وزیرارتباطات میفته ناخداگاه یاداینترنت ملی می افتم.حالمان رو بهم زدین اینقده درباره اینترنت ملی حرف زدین
  • بدون نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    43 3
    مزیت هاشو شما از بین بردید!
  • علی TR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    36 2
    از این به بعد از نحوه ی اطلاع رسانی سنتی مانند دود سرخپوستا بجای اینترنت استفاده می کنیم چون اون روش هنوز مزیت های فراوان داره ارزانی- سادگی ـآموزش سریع....
  • بدون نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    36 2
    اينترنت از نظر علوم كامپيوتر يكي از بهترين پيشرفت‌هاي بشر هست و به وجود اومدن اون باعث پيدايش كلي شبكه پيشرفته ديگه شده...اين وزير ارتباطات اگر يك كلمه در مورد ماهيت اينترنت اطلاعات داشته باشه من حاضرم سرم رو بدم. ..متاسفم!
  • بدون نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    46 3
    آنچه دیگر مزیت ندارد، فیلترینگ است فیلترینگ است فیلترینگ. شما که به دنبال اینترنت پاک هستی فکری به حال آلودگی هوا بکن و اینترنت را به اهلش واگذار.
  • عمو جغد شاخدار IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    33 4
    نکند آقای وزیر فکر می کنه هر کس می ره تو اینترنت برای کارهای خلاف و این جور چیزهاست
  • اشکانی IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    44 3
    مردان بزرگ در دنیا حرف های بزرگ زده اند برخی از مردان ایران که در جهان نقطه هم نیستند جمله ای می نویسند : اينترنت امروز مزيت‌هاي خود را از دست داده است حاجی کل سخت افزار و نرم افزار و دیتا و ایده و ... کاری حاصل از کارشناسی چندین ساله متفکران و دانشمندان هست و اکثرا در امریکا. شما خودتون یک شبکه بازار رو به رسانه های تلویزیون اضافه میک نید کلی سروصدا میکنید هرچند کسی نگاهش نمی کنه کلی بزرگش میک نید اون وقت یکی از اصول تجارت الکترونیک و زیر ساخت ها رو می خواهید حذف کنید ببین جناب . کلا می خوای اینترنت نباشه اینترانت باشه این رو بگو ...
    • بدون نام IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      9 0
      شاید بنده خدا نمی دونه اینترنت چیه؟؟؟
  • بدون نام CH ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    28 2
    ما که از اینترنت ماهواری استفاده می کنیم و خواهیم کرد حالشو می بریم
  • محسن IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    54 1
    نمیدونم چرا وقتی اینجور خبرا میخونم یاد کشور کره شمالی میفتم.....
    • بدون نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      47 2
      نمی خواد یادش بیفتی.ایشالا بعداز شهریور میبینیش
  • پیمان IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    42 2
    اینترنت ملی نمیخوایم نمیخوایم مطمئن باشید اینترنت میلیون ها برابر مزیت هایش از این داستانهای شما بیشتره....
  • بدون نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    48 2
    میگم این منفی به نظراتو خود آقای وزیر داده؟!
    • مصطفی IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      22 1
      گل گفتی.کلی خندیدم دقت کنید فقط 1 دونه منفی داره هرکدوم!!!!!!
  • بدون نام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    39 2
    اینترنت ملی نمیخوایم نمیخوایم
  • امید IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    19 0
    کدوم اینتذنت؟ اگه اینی که ما الان استفاده میکنیم اینترنته، بله هیچ مزیتی نداره.
  • محمد IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    18 0
    براي ما يا براي شما جناب وزير ؟ از اين جمله يكي از كاربران خبر آنلاين حسابي بدم ميومد ولي اينجا جاش خاليه كه بياد بگه : ‌" از 3000 ميليارد چه خبر ؟ " .
  • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    21 0
    برای شادی روح اینترنت فاتحه مع الصلوات
  • محمد IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    20 0
    من کلاسهای ارشدم این ترم با اینترنته. خیلی خوبه آدم تو خونه خودش بره سر کلاس و واسه 8 واحد یا چند ساعت در هفته یک روز کامل مسافرت نکنه چند روز هزینه نکنه از وقتش نهایت استفاده رو بکنه. استاد هم از طریق ایمیل تکلیف میده ، پروژه و ترجمه میده، بچه ها از طریق ایمیل در ارتباطن و در زندگی هم هر سوالی که واست پیش بیاد کافیه در گوگل تایپش کنی و به جواب برسی. اگه دلت واسه دوستت تو شهر دیگه یا اون ور دنیا تنگ بشه باهاش در ارتباطی یا اینکه من بخوام برم بندرعباس ولی بلد نباشم گوگل مپز رو باز کنم و اون خیابون رو که توش کار دارم از تهران ببینم از شیراز اصفهان رو از تبریز زاهدان . به هرچی علاقه داشته باشی اینترنت در اختیارت میگذاره بعضیا فکر میکنن که حق دارن به جای مردم فکر کنن و حرف بزنن و تصمیم بگیرن وای
  • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    22 0
    من واسه این خبر ترجیح می دم نظرات خوانندگان رو بخونم چراکه به نظر من این حرفا تو عصر اطلاعات جایی نداره که وقتمو بزارم دو ساعت چیزی رو بخونم که زمینه چینی واسه حذف اینترنت باشه.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    31 0
    اینترنت ملی اونطوری که مد نظر آقایون هست راه بیفته من یکی که مجبور میشم برم دنبال اینترنت ماهواره ای ، هم سرعتش بهتره و هم فیلترینگ نداره
  • بدون نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    5 0
    چه حرفا آدم ! شاخ در میاره!
  • بدون نام DE ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    10 0
    اگه شما تونستين جلوي ويدئو و ماهواره را بگيريد اين يکي را هم ميتونيد وگر نه که آزموده را آزمودن خطاست .
  • بدون نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    9 0
    آقا دیگه یعنی دیگه نمیام خبرآنلاین خسته شدم به خدا نشد یه خبر خوب و امیدوارکننده ببینم آقا مگه یه جوون چی خواد که اینقدر همه عرصه ها رو براش تنگ میکنید...اون از خبر تعداد مجردها/ پرونده گشت ارشاد/مرگ انسانها هروز به یک شکل بی مسئولیتی / اینم از وضعیت تورم .... یارانه ها ... دولت و مجلس هم که زدن به تیپ هم ....یکی نیست این وسط جواب مردم رو بده .....
  • sia IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    11 0
    این اینترنتی که الان استفاده می کنیم اینتر نت نیست بلاکه فیلتر نت است آقای وزیییییییییر!
  • بدون نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    12 0
    اينترنت ٣٠٠٠ ميليارد مزيت داره
  • بدون نام DE ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    7 0
    اکثرن مخالف این طرح هستن ؟ پس برای کی دارید اجراش می کنید ؟
  • طه بنی رشید US ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    2 0
    سلام .اگه وزیر فکر میکنه با ا این کار ا جامعه پاک میشه اشتباه فکر کرده بیام با فکر جدید پیشرفت جامعه را پاک و فکر تمیز ی داشته باشیم اینها فکر جامعه نیستن اینا همه سیاسی طر ح را انجام میدن .