۲ نفر
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۰
جراحی دقیق ربات سونی روی دانه ذرت / فیلم

سونی به‌تازگی از ربات جراح پیشرفته‌ای رونمایی کرده که به سیستم تصویربرداری سه‌بعدی و هدست واقعیت مجازی مجهز است و با کمترین تأخیر داده‌ها را جابه‌جا می‌کند. این ربات جراح برای جراحی‌های بسیار ظریف و دقیق ساخته شده است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از دیجیاتو، سونی به‌تازگی ویدئو جدیدی را از ربات مخصوص ریزجراحی خود منتشر کرده است که می‌تواند با دقت بالایی روی غشای بیرونی دانه ذرت، شکافی ایجاد کند و سپس برش ایجادشده را با ظرافت هرچه تمام‌تر، بخیه بزند. چنین ربات‌هایی می‌توانند نویدبخش جراحی‌های بسیار دقیق با عوارض کمتر در آینده‌ای نه‌چندان دور باشند.

ربات جراح سونی می‌تواند برش‌های ریزی با دقت بسیار بالا وارد کند. در ادامه فیلم شاهد بخیه زدن ربات با نخ بسیار نازکی هستیم که می‌تواند اثر نامحسوسی پس از بهبودی از خود به‌جای بگذارد. ربات جراح سونی اولین نمونه در نوع خود است که می‌تواند به شکل خودکار ابزارها را تغییر دهد. این ربات توانسته است با موفقیت آزمون‌های بالینی را روی حیوانات پشت‌سر بگذارد.

ربات مذکور برای استفاده در ریزجراحی‌ها توسعه یافته است؛ جراحی‌هایی که دقت بالایی نیاز دارند و جراح در آن‌ها با عروق و اعصاب بسیار نازکی درگیر است که ضخامتی کمتر از ۱ میلی‌متر دارند. وارد کردن برش‌های بسیار کوچک، به دستانی بدون لرزش و میکروسکوپ جهت مشاهده موضع نیاز دارد و ربات‌های جراح مانند آنچه سونی ساخته است، می‌توانند بسیار کمک‌رسان باشند. با وجود پیشرفت‌های فناوری رباتیک، استفاده از ربات‌های دارای اپراتور (غیرهوشمند) هنوز چندان گسترش پیدا نکرده و تنها محصولات شرکت‌های معدودی مانند Intuitive Surgical و Stryker آن‌هم به شکل محدود مورداستفاده قرار می‌گیرند.

هرچند ربات‌های فعلی جراح نیازمند اپراتور هستند و اغلب آن‌ها نمی‌توانند به‌صورت خودکار اقدام به جراحی کنند؛ اما می‌توانند از فشار وارد بر جراح در حین عمل به‌شدت بکاهند. قدرت مانور جراح در این حالت افزایش پیدا می‌کند و احتمال آسیب به بافت به خاطر لرزش دست‌های او هم کاهش می‌یابد؛ درنتیجه ریسک کلی جراحی کمتر از قبل می‌شود. همچنین حذف لرزش‌های غیرارادی با ربات موجب می‌شود تا افراد بیشتری بتوانند به‌عنوان اپراتور و جراح ایفای نقش کنند.

برتری سونی درزمینهٔ دوربین و نمایشگر باعث شده است تا این شرکت، چندین گام درزمینهٔ ساخت ربات جراح جلو باشد. نمونه آزمایشی این شرکت از چند حسگر حساس به فشار بهره می‌برد که در دستان جراح یا اپراتور قرار می‌گیرد و می‌تواند با تأخیر زمانی بسیار پایین، حرکت‌ها را به بازوهای مکانیکی منتقل کند. تصویر موضع هم با سیستم تصویربرداری سه‌بعدی استریوسکوپ و وضوح 4k به جراح منتقل می‌شود تا کوچک‌ترین جزئیات را بتواند تشخیص دهد. درنهایت نمایشگرهای OLED که در قالب هدست واقعیت مجازی روی چشمان جراح قرار می‌گیرند، تصویر دریافتی از موضع جراحی را به نمایش می‌گذارند.

سونی اعلام کرده است که ربات جراح این شرکت می‌تواند به شکل خودکار میان حرکت‌های مختلف، تمایز قائل شود. برای مثال هنگام بخیه زدن روی رگ‌های بسیار نازک، ربات روی حالت دقیق قرار می‌گیرد تا کوچک‌ترین حرکت‌های جراح را عیناً اجرا کند؛ اما هنگام کشیدن نخ بخیه، نرخ دقت آن کاهش پیدا می‌کند تا جراح نیازی به جابه‌جایی زیاد دست خود نداشته باشد. از دیگر قابلیت‌های مهم ربات، جابه‌جایی سریع بین ابزارهای مختلف جراحی است؛ به‌طوری‌که ربات در کمتر از ۱۰ ثانیه می‌تواند بازوی خود را تعویض کند.

آزمون‌های بالینی ربات جراح سونی طی ماه‌های اخیر در دانشگاه علوم پزشکی Achi ژاپن انجام شده است. در حین آزمایش‌ها، این ربات موفق به برقراری پیوند بین دو رگ (آناستوموز عروقی) با قطر حدودی ۰٫۶ میلی‌متر در نمونه حیوانی شده است. سونی اعلام کرده است که فرایند تحقیق و توسعه برای ربات خود را همچنان ادامه خواهد داد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1907496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =