ایسنا نوشت:

سهميه بنزين 100 توماني ذخيره شده در كارت‌هاي سوخت در صورت مصرف نشدن تا پايان ارديبهشت‌ماه به سهميه 400 توماني تبديل خواهد شد.

هم اكنون بنزين با شش نرخ عرضه مي‌شود كه با توجه به نظام سهميه‌بندي و حفظ ذخيره سهميه در كارت‌‌هاي سوخت، در صورت هر گونه افزايش قيمت اين فرآورده در آينده، سامانه هوشمند سوخت ديگر توان عرضه بنزين با تعداد نرخ‌هاي بيشتر را ندارد.

بر اين اساس به گفته علي‌رضا ضيغمي ـ مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ـ بنزين 100 توماني تا پايان ارديبهشت‌ ماه عرضه مي‌شود.

البته علي ربيعي ـ معاون ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت ـ  با بيان اين كه سهميه بنزين 100 توماني ذخيره در كارت‌هاي سوخت هيچ فردي حذف نخواهد شد، تاكيد كرد: بر اساس تصميم جديد حق هيچ كس ضايع نمي‌شود.

او با اشاره به اين‌كه براي كاهش تعداد نرخ‌هاي بنزين تصميم جديدي براي بنزين 100 تومان گرفته شده است، گفت: با توجه به اين‌كه حجم بنزين 100 توماني ذخيره‌شده در كارت‌هاي سوخت كم شده است، تصميم گرفته شد كه اين نوع سهميه در صورت مصرف نشدن تا زمان مشخص شده، تبديل شود.

ربيعي با تكرار اين‌كه سهميه‌ بنزين 100 توماني ذخيره شده در كارت‌هاي سوخت هيچ خودرويي حذف نخواهد شد، گفت: در صورتي كه فرد در يك مدت زمان مشخص نتواند اين سوخت را مصرف كند، سهميه‌ بنزين 100 توماني آن به سهميه‌ بنزين 400 توماني تبديل خواهد شد.

وي افزود: به‌طور مثال در صورت اين‌كه فرد تا پايان ارديبهشت‌ماه بنزين 100 توماني خود را مصرف نكند و در كارت سوخت خود 10 ليتر بنزين 100 توماني داشته باشد، اين سهميه به بنزين 400 توماني تبديل خواهد شد.

ربيعي با اشاره به اين‌كه بنزين 100 توماني ذخيره شده در برخي كارت‌هاي سوخت تاكنون كاهش نداشته است، گفت: برهمين اساس تصميم گرفته شد افراد با مراجعه و اعلام خود ‌اظهاري در مورد سهميه‌ بنزين 100 توماني خود مشخص كنند كه چه كارت‌هايي در حال حاضر فعال هستند؛ چرا كه ممكن است براي برخي از كارت‌هاي سوخت، خودرويي وجود نداشته باشد كه براين اساس سهميه‌ بنزين 100 توماني اين كارت‌ها حذف مي‌شود.

جليل سالاري ـ مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ـ پيش از اين تصميم در مورد موجودي بنزين ذخيره شده در كارت‌‌ها و نظام چندنرخي عرضه اين فرآورده و تغيير معماري سامانه‌ هوشمند سوخت را از جمله شروطي اعلام كرد كه قبل از افزايش قيمت سوخت بايد در مورد آنها تصميم گيري شود.

علت اين كه مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران اين شروط را براي افزايش قيمت بنزين عنوان مي‌كند، اين است كه در حال حاضر بنزين با شش نرخ عرضه مي‌شود كه با توجه به نظام سهميه‌بندي و حفظ ذخيره سهميه در كارت‌هاي سوخت، در صورت هر گونه افزايش قيمت اين فرآورده، سامانه هوشمند سوخت نمي‌تواند جوابگوي تعداد نرخ‌هاي بيشتر باشد.

تنها كمتر از دو درصد خودروها داراي ذخيره بنزين 100 توماني هستند كه بر اين اساس در حال حاضر حجم سهميه بنزين 100 توماني در كارت‌هاي سوخت به كمتر از 72 ميليون ليتر رسيده است. بر اساس آمار، مصرف روزانه اين نوع سهميه نيز كمتر از 500 هزار ليتر است.

همچنين حجم بنزين 400 توماني موجود در كارت‌هاي سوخت خودروها يك ميليارد و 140 ميليون ليتر است كه اين حجم براي موتورسيكلت‌ها نيز حدود 520 ميليون ليتر اعلام شده است.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام LU ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    اینکار حرام است.من که مصرفم رو کنترل کردم و کمتر مصرف کردم باید تاوان ضعف سیستم رو بدم.از این به بعد دیگه ملاحظه نمیکنم و تا میتونم بنزین میسوزونم و یا سهمیه اضافه ام رو میفروشم.اینکارشون اما نامردی تو روز روشنه
    • مصرف کننده 700 تومنی IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      29 75
      کاری ندارم ولی خدایی بعضی هم بی ربط میگن. کی تا حالا از ماشینش استفاده می کرده و تونسته بنزین صد تومنی رو نگه داره . اینا مال کسایی هست که مورد خاصی دارند.
    • بدون نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      26 12
      دوست دارم بدونم اون دو نفري كه به پاسخ هم وطنمون راي منفي دادن كيا هستن و چه جوري بنزينشون تامين مي شه و ... و نظرشون چي هست ؟!!!!
    • بدون نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      12 46
      جالبه که اینهمه آدم هنوز بنزین صد تومنی دارن!!! بابا شماها لابد چندتا ماشین دارین خوابوندینشون تو خونه که سهمیه بنزینتونو دارین هنوز، شما که نفستون از جای گرم درمیاد چقدر واسه صد تومن و سیصد تومن چونه میزنین؟؟
    • بدون نام GB ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      10 40
      ببخشید میشه بفرمایید چطور مصرفتون رو کنترل کردید که بعد از گذشت چند سال از شروع سهمیه بندی و بیش از یک سال از اتمام بنزین 100 تومانی باز هم بنزین 100 تومنی براتون مونده! قاعدتا نیاز به بنزین نداشتین در غیر این صورت تا حالا تموم شده بود. فکر کنم با این شیوه مدیریت سوخت شما تا 50 سال اینده هم بنزین صد تومنی تو کارتتون بمونه!
    • بدون نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
      19 3
      من خودم بنزیتن100 تومنی ندارم،آقایی که میگی"... تا 50 سال اینده هم بنزین صد تومنی تو کارتتون بمونه! "،چرا مثل آدم های حسود حرف میزنی،مال خودشه دوست داره هر جور که خواست خرجش کنه،به شما ربطی نداره
  • عاقبت قناعت IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    124 2
    واقعا" ما نمي دانيم كه با كدام ساز اين دولت برقصيم. اگر مصرف كنيم ميگن صرفه جويي كنيد .اگر صرفه جويي كنيم ميگن يه دفعه بايد در مدت 20 روز مصرفش كنيد!!!!!!!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      7 27
      صرفه جویی بکن ولی دیگه نه اینقدر! اصولا هر کی هر چقدر هم که صرفه جویی کنه نباید الان همچین بنزینی داشته باشه!
  • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    99 6
    مابه التفاوت 300 تومنش رو بدن بعد تبدیل به 400 تومنش کنند
  • احمد IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    91 6
    دقيقا خاطرم هست ، آقاي رويانيان اوايلي كه بنزين سهميه بندي شده بود ، قول دادند كه به افراديكه مصرف سوخت خودروهاي خود را مديريت كرده موجودي كارت سوختشان بيشتر باشد ، جايزه مي دهند. حالا كه صحبت از حذف سهميه هاست . به نظر من اين عادلانه نيست.
    • بدون نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      36 2
      البته من اين خبر را نشنيدم ولي چيزي كه اين چند ساله زياد بوده قول و وعده وعيده ، كه بيشترشون عملي نشده .
    • بدون نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      20 1
      خوب جایزه اینها این شکلیه دیگه!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    70 4
    اين ديگ چه جور انصافيه من كه بنزين 100 توماني دارم بايد معادل ارزش ريالي آن سهميه بنزين 400 توماني به من تعلق بگيره - اميدوارم كه مسئولين مربوطه مسئوليت عواقب خطرناك ذخيره سازي بنزين را در منازل مد نظر داشته باشند .
  • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    64 3
    وای دوباره پمپ بنزینا شلوغ میشه
    • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      38 3
      واقعا متاسفم از سياست هاي دولت و مدير عامل بخش فرآورده هاي نفتي ايران !!!
    • بدون نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      25 1
      به نظر شما فقط مشكل شلوغي پمپ بنزين هاست ؟!!!!!!!!!11
  • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    39 4
    دست كم مابه التفاوت 300 تومان بنزين 100 توماني را در كارتهاي اين افراد شار‍ز كنيد تا حقي از كسي ضايع نشود
  • عجيب ولي واقعي IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    40 2
    به نظر شما با اين همه پيشرفت در علوم مختلف عجيب نيست كه يه سازمان بزرگي مثل پالايش و پخش نتونه دو تا ايتم رو در نرم افزاراش اضافه نمايد كه مجبور شده اينچنين راهكار غير عادلانه را ارائه نمايد .تازه از همه اينها گذشته نبايد اين موضوع لااقل با يك فرجه چند ماهه مطرح بشه كه افراد فرصت برنامه ريزي براي مصرف آن داشته باشند.خبر آنلاين لطفا" اين موضوع را از طريق مراجع مربوطه پي گيري كرده و اطلاع رساني فرماييد.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    46 4
    هر كس كه كمتر هوا كثيف كند __ به جاي جايزه بايد كه سيلي خورد !!!
  • معصومه IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    42 2
    واقعا این مملکت که ما داریم شب می خوابند و صبح .... آخر یعنی چه که بنزی را تا پایان اردیبهشت مصرف کنید حداقل یک شش ماه وقت دهید
  • بدون نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    35 2
    تو را به خدا ببین چه وضعیتی هست از یک طرف مردم را به صرفه جویی در مصرف بنزین دعوت میکنند از طرف دیگر پاداش کسانی را که صرفه جویی کرده اند را با نقره داغ کردنشان میدهند.به نظر آقایان این سیاست یک بام و دو هوا نیست.یا حداقل این فرجه را افزایش دهند.چون با توجه با گذشت نیمه اردیبهشت عملا هیچ کاری نمیشود کرد. حداقل این فرجه را تا آخر خرداد بگذارند
  • امیر IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    46 2
    این اقدام از مصادیق بارز خیانت در امانت است ، و نباید در حق آنهائی که کمتر مصرف کرده اند ، کمتر هوا را آلوده کرده اند و بیشتر از وسائط نقلیه عمومی استفاده کرده اند اینچنین بی انصافی روا شود . و این موضوع که سامانه نمیتواند چند نرخ را در خود ذخیره کند نیز از آن داستانهای خنده دار است ، در عصر تکنولوژی آی تی که در آن واحد میلیارد ها اطلاعات توسط سیستم های کامپیوتری ذخیره یا جابجا میشو ند ، عدم امکان چند نرخ در سیستم بهیچوجه پذیرفتنی و مسموع نمیباشد وبهانه ای بیش نیست
  • بدون نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    50 1
    واقعا اینها حرام و حلال سرشان می‌شود؟ آخه یعنی چی؟ مثل اینکه بگویند آقا شما 20 روز فرصت داری هر چی پول داری خرج کنی وگرنه همه‌ی پولت را می‌گیریم! من هر بار که رفتم پمپ بنزین، کارگرهای آنجا گفتند آقا بیا کارتت را بفروش، می‌سوزه‌ها! گفتم نه! چرا؟ چون دولت گفته خلاف است و در ضمن قول داده که حق هیچکس پایمال نمی‌شود! مثل اینکه به حرف همه باید گوش کرد به جز دولت!
  • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    51 3
    به به! عجب دلیل جالبی! "...سامانه هوشمند سوخت ديگر توان عرضه بنزين با تعداد نرخ‌هاي بيشتر را ندارد"! من نمی‌دانم با وجود این مغزهای فرار نکرده، چرا کشور انقدر مشکل دارد! توان پرداخت مابه‌التفاوت 300 تومانی را هم ندارید؟ آخه آدم حسابی! من که با تمام مشکلی که برایم ایجاد شده و از اتوبوس و مترو استفاده کردم، با ماشینم تک سرنشین جایی نرفتم، و مصرفم را کنترل کردم و هنوز بنزین 100 تومانی دارم باید ضرر کنم! شما که می‌گفتین دلیل این تغییر قیمت اینه که اون بچه پولداری که وقتی من و امثال من داریم سر کار برای یک حقوق بخور و نمیر جون می‌کنیم، اون داره ماشین بازی می‌کنه از یارانه‌ی بنزین بیشتری استفاده می‌کنه و حق اقشار کم‌درآمد و زحمت‌کش پایمال میشه که ظلمه! حالا که همان شد! باز ما ضرر ‌کردیم!
    • بدون نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      3 19
      خوب می رفتی
  • تیمور IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    15 13
    البته خود من هم به کمک ماتیز کم مصرف و البته حدود یکسال بیماری و خانه نشینی تا مدت ها بنزین صد تومانی داشتم ولی اینکه این سهمیه هنوز هم مانده باشد یک جور هایی مشکوک می زند مثل اینکه سهمیه صد تومانی برو بچ و دوست و رفیق و البته فامیل به سلامتی دیگر تمام شده است
  • امیر IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    30 1
    پس باید منتظر زمانی باشیم که بگن بنزین 400 تومانی داره میسوزه. پس ملت عزیز تا میتوانید اصراف کنید که حتی 1 لیتر ذخیره نداشته باشید انوقت با شنیدن این جور خبرها دچار ناراحتی نمی شوید.
  • حسن IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    27 4
    اونهیکه میگن این بنزین 100 تومنی از کجا امده باید تا الان تموم میشده .میگم فکر کنید یک نفر چند تا ماشین داره هم پول ماشین میده .هم عوارض بیمه ثالث میده دیگه به کسی ربت نداره از کجا میاره
  • حسن 21 IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    23 1
    اکه راست میگن مابه التفاوت تا بنزین ازاد رو بریزن توی همون کارت سوخت .این کار و که میتونن انجام بدن .مثل همین نارینه الان بانک ملت انجام میده
  • بدون نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    30 2
    من از ماشینم کم استفاده کرده‌ام(پراید مدل 82 دارم)، تقریبا ماهی یک بار بنزین زده‌ام (البته یک مدت طولانی هم به دلیل کمر درد شدید و از کار افتادگی، خانه‌نشین بودم و از ماشین استفاده نکردم)، الآن در کارتم 2500 لیتر بنزین 100 تومانی دارم. اگر سهمیه‌ام بشود 400 تومانی، در حقیقت 2500 تا 300 تومان از حق مرا پایمال می‌کنید آنوقت می‌گویید: "بر اساس تصميم جديد حق هيچ كس ضايع نمي‌شود!"
  • ايراني IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    26 2
    با سلام مابر اثر مشكلي كه داشتيم نزديك به دوسال نتوانستيم به طور مستمر از ماشين خود استفاده كنيم حال كه مشكل تا حدودي حل شده وبنزين 100 توماني داريم مي گويند بايد تا آخر ارديبهشت بنزين تمام شود آخر اين چه منطقي است ؟آيا عدالت است ؟چرا مجلس چيزي نمي گويد ؟اين حق ماست وحتي تبديل آن به 400 توماني دزدي است دزدي كه شاخ ودم ندارد .اين رواج اصراف است ! ورواج بي هرج ومرجي !به هر صورت دولت فقط دارد به نفع پول دارا كار مي كند !
  • مهران IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    18 0
    تکلیف صرفه جویی چی میشه دولت قرار بود جایزه بده به ما ...
  • علی IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    26 1
    واقعا نمیزارن مردم نفس راحت بکشن شب میخوابی صبح بلند میشی یه داستان جدید .با نظر دوستمون موافقم اونایی که میگن بنزین 100تومانی ازکجا آورده اونش به شما هیج ارتباطی نداره من نوعی صرفه جویی کردم با اتوبوس اومدم سختی کشیدم ولی جنابعالی تحمل سختی نداشتی مصرف کردی .واقعا نباید صرفه جویی کرد که نتیجش این بشه حالا ما باید ضرر کنیم اگرم درصدمون کمم باشه این انصاف نیست البته کیه که گوش کنه
  • حسن IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    24 2
    من در طول سال در تابستان و زمستان هاي سرد دوچرخه سوار شده ام و سوخت 100 توماني خود را براي مواقع اضطراري و خانواده خود ذخيره نموده ام آقايان با كدام مجوز و قانوني ميخواهند حق قانوني و شرعي بنده را پايمال نموده و تبديل به 400 توماني كنند !!!!
  • علی IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    20 0
    ای بابا. من هر روز با وسیله عمومی میرم سر کار و ماشین نمیبرم برای همین بنزین 100 تومنی نزدیک 1500 لیتر دارم حالا جواب صرفه جویی اینکه تو 20 روز باید همه را مصرف کنم یا بفروشم؟ ببینم میدونید چجوری باید اعلام کرد که کارت سوخت 100 تومنی ما فعاله تا سوخت نشه؟ این داستان خود اظهاری چیه؟ لطفا راهنمایی کنید
  • ملیکا IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    13 0
    من بجای بنزین همش گاز زدم که گرونتر از بنزین 100 تومنی هم هست - یه 150 لیتر بنزین صدتومنی نگه داشته بودم که بشه باهاش تابستون با خانواده مسافرت بریم( آخه همه جا که گاز نیست) ، ولی با این حساب نمیشه
  • بدون نام US ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    14 0
    این که کارت سوختمیتونه تعداد محدوددقیمت میتونه ذخیره کنه یعنی قراره از خرداد بنزین با نرخ گرانتر ارائه بشه که این یه بهانه است،چون این کارت هافقط دارای یه شمارهسریال هستندومقدار ذخیره سوخت در سرور شرکت نفت میباشد که به هر بار وارد کردن کرد اطلاعات از سرور به پمپ منتقل میشه نه از کارت پمپ!
  • بدون نام US ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    11 2
    من یه رفیق دارم که به واسطه پدرش هر ماه کلی بنزین 100 تومنی در کارتش شارژ میشه،خواستم ببینم سهمیه این ها هم قطع میشه؟
    • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
      7 0
      چرا هنوز واسش داره بنزین 100 تومنی شارژ میشه؟
  • بدون نام IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    17 0
    راه حل بسیار بسیار ساده دارد: بر فرض که نشود سیستم را تغییر و تعداد نرخ ها را افزایش داد. ولی می توان به اندازه سهمیه بنزین 100 تومانی باقی مانده به ازای هر لیتر 300 تومان کیف پول الکترونیک کارت سوخت را شارژ کرد. سپس سهمیه 100 تومانی را به 400 تومانی منتقل کرد. واضح است که راننده حین پرداخت می تواند گزینه «کیف» را انتخاب کند. به همین راحتی!
  • بدون نام IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    20 0
    این هم به جای تقدیر از کسانی است که صرفه جویی کرده اند و سعی در مصرف بی رویه ی سهمیه ی بنزین خود نداشته اند !
  • بدون نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    8 1
    اين يعني مبارزه با فرهنگ تك سرنشيني؟
  • بدون نام IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    7 0
    دوستان لطفا بجای کارآگاه بازی و گمانه زنی درباره منشاء باقیمانده سوخت صد تومانی نظر دهید آیا از نظر اخلاقی چنین امری صحیح است ؟ یا نه ؟ به نظر من اگر دلیل قانع کننده ای مثل تاثیر هکرها بر سامانه سوخت مطرح می شد پذیرش آن راحت تر بود تا اینکه یکباره اعلام شود ، باری ما که به حافظه سپاری چند نرخه ارز و سکه و... عادت داشتیم چرا دولت می خواهد یکهو این عادت را از سر ما بپراند ؟
  • بدون نام IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    10 0
    من صرفه جویی کردم بیشتر از وسیله عمومی استفاده کردم حتی کولر از ماشینم کمتر گرفتم تا صرفه جویی کرده باشم وبه جای تشویق مجازات میشوم عجب عدالتی!
  • بشیر IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    0 0
    باسلام. تبدیل بنزین یکصد تومانی که جنبه حق الناس رادارد به قیمت 400 تومان راباید از مراجع پرسید که ایا جایز است یانه. چون خداوند از حق الناس نمیگذرد.