صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران تاکید می کند که هر گز نمی تواند به این سوال پاسخ بدهد که چرا ایران با آمریکا دشمنی دارد و نمی تواند سر یک میز برای مذاکره بنشیند.

معصومه ستوده : استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است که اولین بار ایران دشمنی خود را با آمریکا آشکار کرد زیرا مقامات ارشد دولت آمریکا به صراحت اعلام کرده بودند که ایران اسلامی را به رسمیت می شناسند اما در برابر ایران دیپلمات های آنها را 444 روز به گروگان گرفت.

زیبا کلام تصریح دارد که ایران هیچگاه با آمریکا سر یک میز مذاکره نمی نشیند زیرا سی و سه سال در کشور این تفکر نهادینه شده که کسانی که خواستار مذاکره با آمریکا هستند خائن هستند.

***

در نامه ای که آیت الله هاشمی رفسنجانی به امام نوشتند و در مورد مذاکره با آمریکا سوال کردند، بسیاری به سخنان امام خمینی که رابطه ما با آمریکا رابطه میش با گرگ است و یا سخنان مقام معظم رهبری که خط قرمز بر روی رابطه با آمریکا می کشند، آقای هاشمی را بواسطه طرح مسئله رابطه و یا حتی مذاکره با آمریکا مورد انتقاد قرار داده اند. من اولین پرسشم این است که آیا نمی توان یا نبایستی در حوزه تئوری و عمل بین این دو تفکیکی قائل شد؟ مقصودم این است که کارشناسان نظر خود را در مورد مذاکره با آمریکا بتوانند بدهند و مقامات نیز نظر خود را بدهند هرچند این احتمال وجود دارد که سخنان کارشناسان در تصمیم سازی بی تاثیر نباشد؟ اگر قرار باشد که هر کسی به دلیل اظهار نظر در خصوص آمریکا یا مسئله دیگری مورد انتقاد قرار بگیرد دیگر کارشناسان نمی توانند نظرات خود را عنوان نمایند.
من بر این باورم که این پرسش شما در واقع یک دستور العمل کلی است و تنها به آمریکا محدود نمی شود زیرا مرحوم امام خمینی در مورد عربستان، حجاب و خیلی مسائل دیگری هم نظراتی را ابراز کرده اند. سئوال این است که آیا ما باید طابق النعل بالنعل فقط با همان نظرات به جلو برویم یا اینکه وضعیت فعلی و اقتضائات امروزی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بین المللی را در نظر بگیریم؟ سوال مهمی که مطرح می شود این است که اساسا اگر خود امام امروز حیات داشتند آیا همچنان همان نظر 20 یا 30 سال پیش را می داشتند یا آنکه نظرشان را حسب اقتضائات و شرایط جدید تغییر می دادند؟ ایضا هم در مورد مقام معظم رهبری هم همین بحث مطرح می شود. بارها گفته شده است که باید این تصمیم توسط مسئولان نظام گرفته شود. اگر ما جلوی هر ابراز نظری را به صرف اینکه با نظرات امام یا مقام معظم رهبری نمی خواند بگیریم، مشکلات زیادی به وجود می آید. بنابراین من اتفاقا بر این باورم که باید میان نظرات کارشناسی و تصمیم گیری رسمی تفکیک قائل شد. قطعا کارشناسان بایستی قادر باشند نظرات شان را مطرح کنند ولو آنکه مغایر و مخالف با نظر مرحوم امام یا نظر رسمی حکومتی باشد. اتفاقا طرح نظرات مخالف بیشترین سود را برای مسئولین دارد که آنها را با نقاط قوت و ضعف دیدگاه هایشان آگاه می سازد. من اصلا به این بحث کاری ندارم که استدلال اقای هاشمی در خصوص ضرورت عادی سازی رابطه با آمریکا در نامه شان به امام چه بوده. من اصلا در جایگاهی نیستم که بگویم با آمریکا رابطه بایستی داشته باشیم یا نه؟ زیرا من در جایگاهی نیستم که بخواهم در این مورد اظهار نظر بکنم. من تنها می توانم تجزیه و تحلیل خود م را ارائه دهم. متاسفانه بعضی در این کشور روندی را در پیش گرفته اند که چون مرحوم امام این نکته را گفتند یا این نظر را داشتند دیگر کسی حرف نزند. نکته مهم دیگر هم همانست که عرض کردم که اگر امام در قید حیات بودند می توانستیم این سوال را از ایشان بپرسیم که شما سی سال پیش این سخن را در مورد رابطه با آمریکا عنوان کردید اما آیا در حال حاضر هم این نظر را دارید یا اینکه تصمیم گیری در مورد آن را فی المثل برعهده مجلس یا رییس جمهور می گذارید که شرایط و موقعیت فعلی را سبک سنگین کرده و تصمیم گیری نمایند؟

 
به هرحال نظر آقای هاشمی با نظر کارشناسان متفاوت است به هرحال وقتی شما به عنوان استاد علوم سیاسی حرفی را می زنید تصمیم گیرنده حکومت نیستید اما آقای هاشمی در جایگاهی قرار دارند که نظرات وی صرفا حرف کارشناسی محسوب نمی شود .
من این را قبول دارم البته که نظر آقای هاشمی یک نظر کارشناسی صرف نیست و به تعبیری یک نظر حکومتی است. برگردیم به اصل موضوع: ما و امریکا و یا دشمنی ما و آمریکا. امکان دارد که شما به سخنان من بخندید اما اگر کسی که از کره مریخ آمده باشد و هیچ چیز در مورد ایران نداند امروز که در اردیبهشت سال 91 هستیم بپرسد که من نمی دانم که مشکل شما با آمریکا چیست؟ می شود برای من لطفا یک مقداری توضیح بدهید که دشمنی شما با آمریکا سر چیست؟ باورتان نمی شود اما من نمی توانم جواب قانع کننده ای را به وی بدهم. اما اگر همان فرد از من بپرسد که مشکل اسامه بن لادن و مشکل القاعده با آمریکا چیست من خیلی خوب می توانم به وی جواب بدهم. اگر باز همان مریخی به عنوان استاد علوم سیاسی از من بپرسد که کمونیست ها و مارکسیست ها چه اختلافی با آمریکا دارند من باز خیلی خوب می توانم وی را توجیه کنم. اما همان فرد اگر سوال سومش این باشد که مشکل جمهوری اسلامی با آمریکا چیست من نمی توانم جواب بدهم. چرا برای اینکه من می توانم القاعده را بفهمم زیرا القاعده می گوید که غرب کفر است. القاعده همواره بحث دارالاسلام و دارالکفر را مطرح می کند. اسامه بن لادن اگر بتواند در متروی لندن بمب گذاری می کند و کرده، در فرانسه ترور می کند یا اینکه برج های دوقلو را در آمریکا به هوا می فرستد به هر طریق تلاش می کند تا به غرب لطمه بزند اما چون آمریکا بزرگتر است بیشتر لطمات را به آمریکا می زند. من اختلاف استالین، مائو، کره شمالی یا کوبا را با غرب و آمریکا را کاملا می توانم درک کنم زیرا آنها اعتقاد داشتند یا دارند که سرمایه داری پست بوده و ما به دلیل سوسیالیست بودن با آمریکا و غرب در تضاد هستیم. اما من نمی توانم اختلاف جمهوری اسلامی با آمریکا یا غرب را درک کنم زیرا جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نگفته که ما با غرب دشمن هستیم همچنانکه ایران با فرانسه و انگلستان و ... رابطه دارد. این وسط تنها یک کشور به نام آمریکا وجود دارد که ما با آن مشکل داریم. مشکل ما با آمریکا نمی تواند ایدئولوژیک باشد زیرا اگر میبود مثل القاعده و کمونیست ها ما در آنصورت با کل غرب می بایستی در تضاد می بودیم ولی نیستیم. ما با همه غرب رابطه داریم ضمن آنکه البته اختلافات هم داریم. مشکل ما تنها به آمریکا خلاصه می شود.

 
شما بر این باورید که بنیان های تفکر لیبرالیستی در تمام کشورهای اروپایی وجود دارد .
آفرین! این تفکر در تمام کشورهای اروپایی و حتی هند و ترکیه آقای اردوغان وجود دارد. ما با تمام این کشورها رابطه داریم هرچند گاهی امکان دارد که با آنها اختلاف نظر پیدا کنیم اما این مانع رابطه ما نمی شود کما اینکه ما با ترکیه سر سوریه اختلاف نظر داریم اما مشترکات زیادی هم داریم. اگر شما بگویید که تضاد با آمریکا تضادی بنیادین است من نمی توانم این مساله را بپذیرم زیرا ما با بقیه غرب مشکلی نداریم.
 

یک دلیل دیگر دشمنی ما با آمریکا بواسطه آنست که ما مستقل هستیم و نمی گذاریم آمریکا مثل سابق منافع ملت ایران را غارت کند. آمریکا استقلال ایران را بر نمی تابد و می خواهد ما همچنان سرسپرده و نوکر باشیم.
یعنی شما می فرمایید علت دشمنی، آزاده بودن و مستقل بودن ما است وچون منافع آمریکا را در22 بهمن 57 قطع کردیم بنابراین آمریکایی ها با ما مشکل دارند. من این موضوع را نمی توانم بپذیرم چرا ؟ زیرا تمام دنیا پر از کشورهایی نظیر ما است که نوکر آمریکا نیست همانند هند. شما می توانید بگویید که هند نوکر آمریکا است یا اینکه شیلی، برزیل و حتی ترکیه نوکر آمریکا هستند، من نمی توانم بگویم که این کشورها نوکر آمریکا هستند بلکه همه بدنبال منافع خودشان هستند. آمریکا از خدا می خواهد که هند از ما نفت نخرد اما هند چون در برابر نفت خریده شده دارد کلی جنس به ما می دهد بنابراین به آمریکا نه می گوید همچنانکه ژاپن و کره جنوبی هم نه می گوید. این کشورها مستقل هستند چون به آمریکا نه گفتند همه شان بدنبال منافع خودشان هستند. ممکن است یک جایی با آمریکا سیاست های شان یکی باشد ممکن است یک جایی نباشد. استدلال دیگری که مطرح می شود این است که نفس نشستن ما با آمریکا باعث می شود که بسیاری از جنبش های مستقل و ضد آمریکایی که جمهوری اسلامی را الگوی خود قرار داده اند سست شوند زیرا می بینند که با آمریکا در افتادن نتیجه ای بدنبال ندارد زیرا ایران اسلامی بعد از سی و سه سال سر میزمذاکره با آمریکا نشست. همچنانکه خیلی ها در پاسخ به آقای هاشمی این استدلال را به کار بردند. بنده از کسانیکه این استدلال را در پاسخ به آقای هاشمی کرده اند می پرسم که آقایان شما چند تا از این جنبش ها و جریان ها را نام ببرید که در ضدیت با آمریکا ایران را الگوی خود قرار داده اند؟ چند تا از کشورهایی که با آمریکا می جنگند و مرشد آنها جمهوری اسلامی است را خواهش می کنم نام ببرید؟ من تا جایی که می دانم حتی یک مورد کشوری وجود ندارد که از ایران الهام گرفته باشد. از بحرین تا شمال آفریقا و آمریکای لاتین کشورهایی وجود دارد که با آمریکا دشمن هستند و این ربطی به جمهوری اسلامی ندارد. کوبا وقتی خداوند جمهوری اسلامی را خلق نکرده بود با آمریکا دشمن بود. کره شمالی نیز زمانی که جمهوری اسلامی متولد نشده بود با آمریکا ضدیت داشت این دشمنی چه دخلی به ما دارد؟ تمام استدلال هایی که مطرح می شوند تا جنبه معرفتی و ایدئولوژیک به علت دشمنی با آمریکا بدهند را که شما مورد یک بررسی قرار می دهید وقتی زیر میکروسکوپ مورد تجزیه و تحلیل واقع بینانه قرار می دهید پی می برید که این استدلال ها درست نیستند و همه اینها تصورات خود ماست.


این استدلال که آمریکا در صدد امتیاز گیری است چطور ؟
سوال! مگر ما با روسیه یا چین که مراوده داریم آنها از ما امتیاز می گیرند؟ مگر ما با هر ابرقدرتی رابطه داریم منجر به گرفتن امتیاز می شود؟ در حال حاضرکه ما با فرانسه رابطه داریم مگر منافع ملی را در سینی گذاشتیم و پیشکش فرانسه کردیم. چه کسی گفته که رابطه ما با آمریکا موجب خواهد شد تا منافع ملی را تقدیم کنیم.


وضعیت امریکا متفاوت است آمریکایی ها از اسراییل حمایت کرده و همسو با آنها عملیات نظامی را روی میز می گذارند .
آمریکا می گوید که پشت سر اسراییل هستیم و نمی گذاریم که اسراییل نابود شود . می شود شما بفرمایید که این مساله به ایران چه ربطی دارد و شما چه کاره هستید؟ اگر یک فلسطینی این سخن را بگوید برای من قابل درک است اما شما چه کاره هستید که می گوید چرا آمریکا دارد از اسراییل حمایت می کند.
 

اما اسراییل مرتب در حال تهدید ایران است و آمریکا نیز از اسراییل در این زمینه حمایت می کند .
اینها همیشه یک طرفه مطرح شده است در حالی که این ما بوده ایم که ظرف سی و سه سال گذشته همیشه گفته ایم که اسراییل باید نابود شده و از صحنه روزگار محو شود یا اینکه اسراییل غده سرطانی است. چه زمانی اسراییل گفته است ایران اسلامی باید نابود شود شما یک فکت از سخنان افراد صهیونیست بیاورید که ایران باید نابود شود این ما بوده ایم که گفته ایم اسراییل باید نابود شود و فقط شعار ندادیم بلکه در مقام عمل نیز گام هایی برداشتیم که در جهت نابودی اسراییل بوده است به حزب الله اسلحه دادیم به حماس کمک کردیم و رسما و علنا می گویم که اسراییل باید نابود شود اما اسراییل هیچگاه این سخن را نگفته است. امکان دارد که شما بگویید که دشمنی شما با اسراییل روی آن عرق مذهبی است اما یادتان باشد که شما نمی توانید از پاپ کاتولیک تر باشید شما به اندازه فلسطینی ها می توانید جلو بیایید زمانی که فلسطینی ها شعار نابودی اسراییل را نمی دهند شما نمی توانید پیشقدم شوید شما از حماس و جهاد اسلامی که انقلابی تر نیستید حماس و جهاد اسلامی نمی گویند اسراییل باید نابود شود بلکه می گویند که کشور مستقل فلسطینی باید در کنار اسراییل به وجود بیاید. شما یک نقل قول از حماس برای من بیاورید که گفته باشد که اسراییل باید محو شود .


خود آمریکایی ها مرتب از حمله نظامی علیه ایران سخن می گویند و اولین حمله نظامی توسط آمریکا در حمله به طبس صورت گرفت درست است که ما ابتدا سفارت را اشغال کردیم اما آنها به جای اقدام متقابل دیپلماتیک و یا اشغال یک منطقه دیپلماتیک به ایران حمله کردند .
ما به سراغ این می رویم که آمریکایی ها علیه ما دشمنی می کنند شما به من می گوید که من دشمنی های آمریکا با ایران را دسته بندی کرده و در سه پرونده گذاشتم. یک پرونده از 28 مرداد سال 32 تا انقلاب اسلامی سال 57 است که بیست و پنج سال طول کشید و در طول آن سرکوب مخالفان ،نابودی کشاورزی با اصلاحات ارضی ،از بین بردن فرهنگ ملی و... وجود دارد سوال مهم این است که چقدر از این اقدامات را آمریکایی ها کردند و چقدر را محمد رضا پهلوی. من به عنوان کسی که تخصص ایران را دارد با قاطعیت می گویم که 99 درصد از کارهای صورت گرفته توسط محمد رضا پهلوی انجام شد البته بسیاری از این کارها درست بوده کما اینکه بعد از انقلاب نیز دنبال شد همچنانکه اصلاحات ارضی همان بند جیمی بود که بعد از انقلاب ما دنبال کردیم من این فرض را می گیرم که همه اینها علیه منافع ایران بوده چه کسی گفته که این اقدامات را آمریکایی ها کردند در حالیکه بیشتر آنها فکر خود شاه بوده است. در پرونده دیگر شما می گویید که اینها تا دقیقه نود از شاه پشتیبانی کرده و دستور کشتار دادند و17 شهریور را به وجود آوردند. این سخنان خلاف حقیقت است زیرا در آمریکا در زمان ریاست جمهوری پرزیدنت کارتر دو جریان وجود داشت یک جریان بر این باور بود که شاه باید در برابر مخالفان سفت و محکم بایستد که این جریان را آقای برژینسکی رهبری می کرد و یک جریان دیگر به رهبری وزیر خارجه سایروس ونس و دیگران بودند که معتقد بودند که شاه باید تغییراتی را به وجود بیاورد اینگونه نبود که به شاه بگویند که بزن و بگیر و ببندد. اصولا امریکا در آن دوران سیاست منسجمی نداشت. شاه روایت می کند که یک روز ویلیام سولیوان به من می گوید که باید قرص و محکم بایستی و فردا می گوید که باید اقداماتی در جهت تامین نظر مخالفان انجام بدهید. برخلاف ما طرفداران انقلاب اسلامی که بر این باوریم که آمریکا تا دقیقه آخر از شاه حمایت کرد همه شواهد و قرائن موجود حکایت از آن دارد که این ارزیابی درست نیست. سلطنت طلب ها و .. در خاطرات خود بارها گفته اند که آمریکا نه تنها هیچ کمکی به شاه نکرد بلکه اجازه نداد شاه از امکانات خود برای حفظ خود استفاده کند .این رفتار شاه مورد انتقاد خسرو داد و رحیمی و ... قرار گرفت که خواستار استفاده از این امکانات بودند. شاه به این ارزیابی رسیده بود دیگر کار تمام شده است و باید مطابق نظر آمریکایی ها برود .
 

بعد از انقلاب چطور ؟
اولین ملاقات رسمی بین ایران و آمریکا در الجزایر صورت گرفت. بین آقای برژینسکی و ونس ورابرت گیس و جونیور که نوت جلسات رسمی را می نوشت، از ایران مهندس بازرگان ،دکتر مصطفی چمران وزیر دفاع و دکتر ابراهیم یزدی حضور داشتند. آقای برژینسکی تاکید می کند که ما انقلاب ایران را به رسمیت می شناسیم و دشمنی و بغض با شما نداریم و ما یک دشمن مشترک به نام اتحاد شوروی داریم و در عین حال قرار دادهای زیاد تسلیحاتی در زمان شاه منعقد شده که باید در مورد آن مذاکره کرد. چه کسی گفته است که آمریکا از همان روز نخست می خواسته ایران را سرنگون کند اما چرا دشمنی به وجود آمد؟ من به شما می گویم که چرا دشمنی به وجود آمد. دشمنی زمانی به وجود آمد که گفتمان انقلابی و تند که ملهم از آرا چپ مارکسیستی، چریک فدایی، پیکار و مسعود رجوی و .. بود به مد گفتمان غالب و مسلط تبدیل شد. در این میان جریانات رادیکال اسلامی نیز چنین شعارهایی را می دادند و پیشقراولان این جریان دانشجویان مسلمان خط امام بودند من معتقدم مسلمانان انقلابی برای عقب نیفتادن از مارکسیست ها و چپ ها از آنها رادیکال تر شدند و حاصل این تند روی اشغال سفارت آمریکا شد. سفارت آمریکا زمانی که اشغال شد موج آمریکا ستیزی بیشتر شد برای همین جمهوری اسلامی از این آمریکا ستیزی بهره گرفت تا ضمن قهرمان شدن بتوانند مخالفان خود را سرکوب کند . می توانست ملی گرا ها و نهضت آزادی و ... سرکوب کرده و اصلا انگ مستبد نبودن ومرتجع بودن به آنها نچسبد . این که چرا مسئولان جمهوری اسلامی در دام ضد آمریکایی بودن افتادند برای اینکه برای آنها منفعت به دنبال داشت برای اینکه با استفاده از این مساله به راحتی می توانستند لیبرال ها را کنار بگذارند . سود آن خیلی زیاد بود اما زیان گسترده آن این بود که آمریکا ستیزی را در جمهوری اسلامی نهادینه کرد .
 

آمریکا ستیزی چه ضرری را متوجه ایران کرد .

به جز ضرر و هزینه هیچ چیزی برای ایران نداشت من هرچقدر فکر می کنم که آمریکا ستیزی که از سال 58 شروع شد چه سودی برای ایران داشت نمی توانم چیزی را پیدا کنم . نه تنها سودی نداشت بلکه من بر این باورم که اگر آمریکا ستیزی راه نیفتاده بود چه بسا صدام به خودش اجازه نمی داد تا به ایران حمله کند. یکی از دلایلی که صدام را تشویق کرد تا به ما حمله کند تنش و ضدیتی بود که بین ما و آمریکا وجود داشت. صدام مطمئن بود که امریکا زیاد از حمله صدام به ایران ابراز تاسف نمی کند و اتفاقا این حرف درست بود. بعدها آمریکایی ها گفتند که ما از حمله صدام استقبال هم کردیم تا شاید این حمله باعث شود تا گروگان های ما آزادشوند. آمریکا ستیزی خیلی برای ما هزینه داشته است. حال این سوال را می توان مطرح کرد که این رفتار مربوط به سال 58 می شود که ما تحت تاثیر مارکسیست ها در باتلاق آمریکا ستیزی گیر افتادیم اما الان که دیگر مارکسیستی وجود ندارد و نه بلوک شرق، پس چرا بازهم آمریکا ستیزی وجود دارد؟ به نظر من در حال حاضر بحث غیریت سازی مطرح می شود در جامعه شناسی سیاسی گفته می شد که برخی از نظام های سیاسی با استفاده از غیریت سازی می خواهند خود را مطرح کنند. ین انظام ها روی نفی دیگران می توانند خود را مطرح کنند. من تردیدی ندارم که ما در این مقطع زمانی که دیگر مارکسیستی وجود ندارد روی آمریکا ستیزی می توانیم خودمان را مطرح کنیم .


داستانی را از ملانصر الدین نقل می کنند که دزد خانه اش را زد و از فردا مرتب از وی می پرسیدند چرا خوابت سنگین است یا اینکه در خانه ات چرا باز بود در نهایت ملانصرالدین گفت مثل اینکه فقط من مقصرم! برداشت از سخنان شما این است که ما تنها ما مقصریم!
ما مقصریم که اعلام دشمنی با آمریکا کردیم و بعد که آمریکا مقابله به مثل کرده رفتار خودمان را فراموش کردیم که ما بودیم که به آمریکا اعلان جنگ کردیم و ما بودیم که دشمنی کردیم. مقصود من از جنگ، ستیز فرهنگی است. برخی به من می گویند که آقای زیبا کلام یا شما کور هستید یا مرعوب هستید که نمی بینید که اموال ما را مصادره کردند یا اینکه دارایی های ما را بلوکه کردند نمی بینید یا اینکه ایرباس ما زدند نمی بینید. این تحریم ها را نمی بینید باید گفت من هم می بینم اما چرا به وجود آمد برای اینکه شما بودید که اعلام یک جنگ نانوشته با آمریکا کردید تا به خودمان هویت ببخشید. شما خیلی زیاد شنیده اید که می گویند اگر آمریکایی ها حسن نیت دارند دارایی های ما را که اول انقلاب بلوکه و فریز کردند آنها را آزاد کنند ما سود این دارایی را نخواستیم نوش جان آمریکایی ها. شما این سخن را بیان می کنید بقیه همان را تایید می کنند که آقای زیبا کلام اگر شما و دوستان لیبرالی شما حسن نیت دارند دارایی های ایران را آزاد کنند. شما باید بدانید که ما دیگر دارایی در آمریکا نداریم. به یک روایت 11 میلیارد و به روایتی دیگر 13 میلیارد دارایی داشتیم. اینکه چرا این دارایی ضبط شد به این دلیل بود که شما از سفارت آمریکا بالا رفتید و کاری برخلاف عرف دیپلماتیک انجام دادید و سفارت آمریکا را گرفتید و بعد دیپلمات های آمریکایی را 444 روز گروگان نگهداشتید.
 

این تصور وجود داشت که این دیپلمات ها جاسوسی می کردند .
شما می گویید که این دیپلمات ها جاسوس بودند عرف دیپلماتیک می گوید که اگر دیپلماتی جاسوس بوده و عنصر نامطلوب محسوب می شود شما تنها می توانید وی را اخراج کنید و به او 48 ساعت وقت بدهید تا خاک کشور را ترک کند. چه کسی به شما اجازه داده که بالای دیوار سفارت آمریکا بروید. وقتی شما این کار را انجام دادید آنها مقابله به مثل کردند و دارایی ایران را بلوکه کردند. حالا شما خواستار آزاد شدن این دارایی هستید اما چیزی از آن باقی نمانده است زیرا اسفند 59 در بیانیه الجزایر تصریح شده که هم ایران مدعیاتی علیه آمریکا دارد هم آمریکا علیه ایران که به آنها رسیدگی خواهد شد و خسارت ها پرداخت خواهد شد. بعد از آزادی گروگان ها دادگاهی در لاهه با حضور یک قاضی ایرانی، یک قاضی آمرکایی و یک قاضی بی طرف هلندی تشکیل شد. به ایران و آمریکا گفته شد که هر شکایتی دارید در دادگاه مطرح کنید. قرار شد ایران یک میلیارد دلار و آمریکا یک میلیارد دلار در صندوقی به امانت بگذارند تا پس از صدور حکم از آن محل هزینه دادرسی پرداخت شود. گروگان ها آزاد شدند و ما گفتیم که پشت آمریکا را به خاک مالیدیم و به دنیا نشان دادیم که از آمریکا نترسیدیم سخنانی که در این سی و سه سال به کرات تکرار شده است. شکایت ما از آمریکا نابودی کشاورزی، انحراف جوانان و ... بود شکایت آمریکا این بود که شما اموال ما را مصادره کردید و وکیل گرفتند و در نهایت در دادرسی مشخص شد که کارخانه ای متعلق به آمریکا بوده بنیاد شهید یا سپاه گرفته است. دادگاه به جمهوری اسلامی گفت چرا این اموال را مصادره کردید آیا بدهی بانکی داشتند یا ورشکسته بودند. دلیل جمهوری اسلامی طاغوتی بودن بود که جایگاهی در عرف بین الملل نداشت. ایران می بایست این خسارت را پرداخت می کرد، این هزینه 300 هزار دلاری که ایران موظف به پرداخت آن بود از محل صندوق برداشت شد به تدریج تمام ایرانیانی که در ایران اموال داشتند و فرار کرده بودند به عنوان سیتی زن آمریکا از دولت جمهوری اسلامی ایران شکایت کردند و علیه ایران اعلام جرم کرد و دادگاه به نفعشان رای داد و خسارت آن از محل صندوق پرداخت شد . اینقدر ایران خسارت پرداخت کرد که دیگر چیزی از اموال باقی نمانده است و بر اساس بیانیه الجزایر ایران ناچار شد تا 500 میلیون دلار را به این صندوق واریز کند. هیچ وقت این سخنان بیان نمی شود که ما با دست خودمان چه بلایی بر سر کشور آورده ایم در حالی که در اوج اختلافات، کارتر حاضر شد از اختیارات ریاست جمهوری استفاده کند و شکایاتی که قرار است علیه ایران انجام شود را کان لم یکن کند و در نهایت موافقت کنگره و سنا را بگیرد تا کسی نتواند عیه ایران شکایت کند. ما در برابر این اقدام کارتر گفتیم که ما می خواهیم توی دهن آمریکا بزنیم آمریکا باید از همین هم خوارتر شود.


سخن شما به نظرم نقض هایی دارد  زیرا آمریکایی ها به دنبال منافع خودشان هستند .
چه نقضی دارد مگر شما دنبال منافع خودتان نیستید .
 

آمریکا خود را محق می داند که در هرجای دنیا دخالت نظامی کند .
در عراق و گینه بیسائو دخالت نظامی کردند. در ژاپن سلاح هسته ای به کار بردند این چه ربطی به شما دارد؟! ما کاسه داغتر از آش هستیم از پاپ کاتولیک تر هستیم؟ خود ژاپنی ها سری جدا با آمریکایی ها دارند. خود آقای نوری مالکی با آمریکا رابطه ای خوب دارد اما در ایران به آمریکا می گویند شما به عراق حمله کردید؛ خود عراقی ها به آمریکایی ها کاری ندارند.


من نظرم این بود که حتی اگر ما سفارت امریکا را تسخیر نمی کردیم ذات امپریالیستی به صورتی بود که آنها به ما حمله می کردند .
کجا به شما حمله کردند؟ شما دیپلمات های آمریکایی را به گروگان گرفتید مساله گروگان ها به بزرگترین مساله انتخاباتی آمریکا تبدیل شد. دموکرات ها و جیمی کارتر علیرغم تمام محبوبیت ها، در جریان اشغال سفارت جایگاه خود را از دست دادند. زیرا علیه کارتر اینگونه جوسازی کرده بودند که اینها افرادی بی عرضه هستند و کاری نمی توانند بکنند. کارتر باید نشان می دادند که کاری انجام می دهند بخصوص اینکه ایران باب مذاکره را بست. هرکسی خواست راجع به گروگان ها مذاکره کند ما زدیم تو دهنش و گفتیم نه. آقای رمزی کلارک دادستان کل آمریکا که به امام و بسیاری از ایرانیان کمک کرد و موضوع آنها را از نظر حقوق بشری مطرح کرده بود. وجهه خود را گرو گذاشت تا در مورد گروگان ها وساطت کند. در اخبار ساعت 2 بعد از ظهر اخبار اعلام کرد که هواپیما ی وی حق ندارد در فرودگاه مهرآباد بنشیند. بنابراین هواپیما مابین فرودگاه استامبول و تهران بازگشت داده شد. یاسر عرفات و دبیر کل سازمان ملل متحد و نماینده پاپ آمدند ما توی دهنشان زدیم. رهبران الجزایر که از جایگاهی برخوردار بودند نیز به همین سرنوشت دچار شدند. هر کسی آمد وساطت کند ما همین برخورد را کردیم در نهایت آمریکایی ها ناچار شدند تا عملیات کماندویی اجرا کنند. این کار را از سر اجبار انجام دادند زیرا افکار عمومی آنها را مورد سوال قرار می داد همچنانکه وقتی 5 نفر ازمهندسان ایرانی در سوریه دستگیر شدند همواره سخنگوی وزارت امور خارجه ناچار است تا در مورد پی گیری وضعیت آنها پاسخگو باشد. در حالیکه وزارت امور خارجه نقشی در رفتن و بازداشت آنها نداشته است. آنها عملیاتی کماندویی با احتمال 30 درصد موفقیت را انجام دادند. درطبس یک هواپیمای 330 بر روی زمین نشست و چند تا هلی کوپتر از آن خارج شدند و قرار بود گروگان ها را نجات بدهند که موفق نشدند زیرا موقع بلند شدن گرد و خاک و توفان شن شد. ما در تقویم بارها دیده ایم که از این روز به عنوان شکست حمله نظامی طبس یاد می شود اما تا کی ما باید به خودمان دروغ بگوییم. مگر می شود با یک هواپیمای 330 و 4 هلی کوپتر حمله نظامی کرد. شما می گویید همین اقدام نشانه ای از دشمنی آنها است. برخی نیز می گویند آمریکا خواسته کودتا کند. عقل هم چیز خوبی است زیرا این ارزیابی آنها چندان با منطق سازگاری ندارد. آمریکا در بهمن و آذر 57 که ارتش ایران از هم پاشیده به دنبال حمله نظامی نمی آید اما در اردیبشهت 59 که بسیاری از فرماندهان ارتش توسط آقای خلخالی اعدام شدند آن موقع می خواهد حمله نظامی کند آیا آمریکایی ها دیوانه اند که بخواهند در آن زمان حمله نظامی کنند. آیا آمریکا اینقدر ابله است. شما این را نشانه دشمنی آمریکا می دانید اما واقعیت این است که دشمنی را ما شروع کردیم به قول استالین، توپ را باید با توپ جواب داد. شما وقتی می گویید که آمریکا و اسراییل نابود شوند آیا انتظار دارید که آمریکا برای شما گل میخک بفرستد؟


آیا منافع ملی ما در نتیجه ضدیت با آمریکا سود برده یا ضرر؟
من براین باورم که به جز ضرر و زیان هیچ نفع دیگری ضدیت با آمریکا برای ما نداشته است. ممکن است در زمانی که آمریکا ستیزی ارزش محسوب می شد چهار تا روشنفکر از ما حمایت می کردند الان در اردیبهشت 91 دنیا به آن سانگ سووشی آفرین می گوید به نلسون ماندا و مبارزان مصر آفرین می گوید. چه کسی به القاعده و بن لادن آفرین می گوید. در یک مقطعی آمریکا ستیزی شانی داشت اما در حال حاضر در دنیا از پرستیژ برخوردار نیست. شما این مساله را در قالب پرسشنامه سوال کنید که آیا ضدیت با آمریکا ارزش هست یا خیر .


عدم ضدیت با آمریکا در آن مقطع زمانی چه منافعی را برای ما بدنبال داشت و الان اگر رابطه برقرار شود چه منافعی را بدنبال دارد .

از قسمت دوم شروع می کنم. الان اگر با آمریکا مذاکره صورت بگیرد و باب گفتگو باز شود منافع زیادی برای ما به دنبال دارد البته محال است زیرا سی و سه سال گفته شده است که مذاکره با آمریکا یعنی خیانت. حال چطور امکان دارد که این حرفها به فراموشی سپرده شود و ما با آمریکا مذاکره کنیم .


واقعا محال است .
بله محال است. شما جام زهر را خیلی شنیدید اما چند تا چیز دیگر را نشنیدید. امام وقتی 598 را پذیرفتند دو تا چیز دیگر را عنوان کردند که بغض گلوی آدم را می گیرد و هر کسی که سر سوزنی به ایشان ارادت داشته باشد متاثر می شود زیرا امام گفت هرچه در مورد جنگ گفتم پس گرفتم و آبرویی اگر داشتم با خدا معامله کردم. برای اینکه ما هشت سال چیزهایی را در مورد جنگ می گفتیم که درست نبود.

الان نمی توان با آمریکا مذاکره کرد برای اینکه ما بارها گفته ایم که فقط خائن ها و پست فطرت ها و نوکرها و مزدورها می گویند که باید با آمریکا مذاکره کنیم. من معتقدم که کسانی که دوست دار انقلاب و نظام هستند باید این مشکل را حل کنند نباید گذاشت که همان اتفاق جنگ تکرار شود که به خاطر آن بغض گلوی امام خمینی گرفت. این جدال را باید به سطح جامعه برد. مسئولان در کشور ما مرتب دیواری را دور خود کشیدند که بسیار بلند شده و دیگر به راحتی نمی توانند از آن بیرون بیایند. اتقاقا ما باید این بحث را به سطح جامعه ببریم که اگر آمریکا ستیزی در مقطعی درست بوده الان درست نیست.


و چه منافعی دارد؟.
شما فقط یک ضرب تقسیم ساده را انجام بدهید تا متوجه شوید که ایران چه بهایی را برای تحریم می پردازد. هر کیلو وات برقی که از نیروگاه بوشهر می گیرید چه مقدار برایتان هزینه بر می دارد. آیا برای برزیل و آرژانتین هم همین مقدار هزینه بدنبال دارد. آخر چرا ایران باید این بهای سنگین را بپردازد. من در یک سال گذشته با آقای روانبخش و ذوالنور این بحث را در دانشگاه انجام دادیم. آنها بارها گفتند که خیانت است و من گفتم که خدمت است باید این تابو شکنی را انجام داد زیرا بحثی امنیتی نیست. یکی از سخنان ناحقی که گفته می شود این است که فرض کنید ما به حرف شما و دوستانتان گوش کردیم و روابط برقرار شد، چه گلی به سر ما زده می شود؟ مگر قرار است که گلی به سر ما زده شود. این دنیا پر از کشورهایی است که دوست آمریکا هستند و وضع اقتصادی آنها وحشتناک است من چه زمانی گفتم که با آمریکا رابطه برقرار کنیم به تولید گندم ما افزوده می شود یا اینکه دریاچه ارمیه خشک نمی شود. حرف من این است که از محل منافع ملی یک هزینه وحشتناک غیر لازم می دهیم. این احتمال وجود دارد که تورم 25 درصد به 95 درصد برسد. خط فقر به یک میلیون هفتصد هزار تومان برسد. مهاجرت نخبگان به 99 درصد برسد ممکن است وضع ما از این هم بدتر شود. اگر کشوری وضعیت اقتصادیشان بهتر شده است برنامه ریزی کرده اند. برزیل یا آرژانتین اگر از نظر اقتصادی شکوفا شدند دخلی به آمریکا ندارد. شما برای موفقیت باید کشوری مانند ترکیه را الگو قرار بدهید که بدون نفت سالی 100 میلیارد صادرات دارد من و شما که صادراتی نزدیک به بیست میارد داریم می توانیم درک کنیم که 100 میلیارد چه رقمی است !


آقای هاشمی هم از این منظر عنوان کردند ؟
آقای هاشمی از این منظر موافق هستند. آقای هاشمی به دلیل تیزهوشی که دارند از همان ابتدا هم با داستان آمریکا ستیزی موافق نبودند و آن را جدی نگرفتند. یک دلیل آن ناشی از رفتار اعتدال گرایانه و معتدل در طول زندگی است از همان زمانی که ایشان به قم نزد براداران مرعشی آمد. در طول این دوران همواره فرد میانه رویی بوده است. همیشه هم آقای هاشمی از رادیکال های قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، اصولگرا و اصلاح طلب سیلی خورده است. در طول دو هفته ای که این بحث مطرح شده شما توجه کنید که چه کسانی به ایشان جواب دادند.


شما ایشان را بیشتر عملگرا می دانید کما اینکه نامه آقای رجایی خراسانی به مقام معظم رهبری و مقاله آقای مهاجرانی در روزنامه اطلاعات در دولت ایشان نوشته شد؟
آقای هاشمی رفسنجانی همان زمان هم اعتقادی به آمریکا ستیزی نداشتند. اگر به آقای هاشمی بود همان سال 64 و 65 مشکل ما با آمریکا حل می کرد. هاشمی تلاش داشت مشکل ما را با آمریکا در قضیه مک فارلین حل کند اما سید مهدی هاشمی کار را خراب کرد. تاریخ آن نامه مشخص نیست فقط آقای هاشمی گفتند من این نامه را به امام نوشتم. حدس من این است که این نامه بعد از توطئه مک فارلین نوشته شده است. آن زمان وقتی ایشان نتوانست روابط را عادی کند از امام خواست تا در قید حیات هستند این معضل را حل کنند. زیرا آقای هاشمی می دانست که وضعیت آمریکا به گونه ای شده است که به جز امام هیچ کس نمی توانست آن را حل کند. سال های باقیمانده نشان داد که رابطه با آمریکا برقرار نشد .


پس معتقدید که هزینه تحریم ها در صورت ایجاد رابطه با آمریکا پایین می آید .
جلوی هزینه های اضافی که به واسطه تحریم اعمال می شود گرفته می شود به چه دلیل ایران باید بیست درصد هزینه اضافی پرداخت کند. کالاهایی که مصرف دارویی دارد اما کاربرد نظامی هم دارد به ما داده نمی شود. هزینه وحشتناکی که بابت هسته ای پرداخت می شود زیرا مجبور هستیم تا چرخ را خودمان اختراع کنیم فضای اجتماعی که در کشور به وجود آمده که بیم و هراس ناشی از حمله به ایران است. در چنین فضایی سرمایه گذاری و تولید از بین می رود. این هزینه ها بسیار سنگین است کما اینکه هند در برابر خرید نفت ما را مجبور می کند کالا خرید کنیم و در نتیجه تولید داخلی از بین می رود. این هزینه ها ما را در موقعیت پایین تری قرار می دهد همچنانکه اماراتی که روزگاری از ما گاو و گوسفند وارد می کرد امروز به قطب اقتصادی تبدیل شده است. امیر قطر در پارس جنوبی دو برابر ما صادرات نفت و گاز دارد این به دلیل برخورداری از تکنولوژی برتر است در حالیکه ما به دلیل تحریم از آن محروم مانده ایم.

 

مذاکرات در فضای تهدید و تحریم امکان پذیر است کما اینکه جمهوری اسلامی بارها گفته عقب نشینی ما موجب می شود که آمریکا دو قدم جلوتر بیاید کما اینکه بدنبال تعلیق داوطلبانه آنها درخواست های بیشتری را مطرح کردند.
شما وارد جزییات اگر بشوید هیچ فایده ای ندارد . شما باید به یک سوال اساسی و بنیادین جواب بدهید که دشمنی ما با آمریکا ناشی از چیست؟ نمی توان این شعارها را داد و بعد خواستار مذاکره با آمریکا شد. نگاه باید تغییر پیدا کند شما می گویید که امارات و عربستان و... با ما دشمن هستند باید به دنبال علت آن بود. شما این مساله را مد نظر داشته باشید که ما هر وقت بیکار می شویم یک مانور نظامی راه می اندازیم و اسمش را مانور گل سرخ و عشق و .... می گذاریم. یک موشکی که می تواند قطر را با خاک یکسان کند را به هوا پرتاب می کنیم. در همان زمانی که تعلیق داوطلبانه را انجام دادیم شعارهای ما قطع نشد باید به مسئولان کمک کرد که بحث آمریکا ستیزی را کنار بگذارند. از دو حالت خارج نیست یا اینکه خودشان بر این باورند که باید رهایی پیدا کرد یا اینکه خودشان هم اعتقاد دارند که باید با آمریکا مبارزه کرد و اگر کوتاه بیایم و.....


سخن آخر
وقتی این بحث باز شود بیشترین سود آن برای تصمیم گیرندگان است . آمریکا به کدام کشور گفته است شما باید نوکر باشید یا اینکه شما حق نمازخواندن ندارید و پرچمتان باید شیر و خورشید باشد. در دی ماه 57 بین سفیر آمریکا در ایران و آقای موسوی اردبیلی و مرحوم مهندس بازرگان و شهید بهشتی ملاقات صورت گرفت و ملاقات ها هم درست بود؛ ما نباید اینها را پنهان کنیم. آن ملاقات به این دلیل بود که شما از شاه بخواهید که تسلیم بشود. نه به آمریکایی ما می گفتیم که ما با شما دشمن هستیم و نه آنها. ما چون می خواهیم نشان بدهیم که دشمنی با آمریکا درست است. مجبور هستیم که خیلی از واقعیات را نبینیم و مناسبات با آمریکا را جوری ببینیم که با چارچوب فکری ما همخوانی داشته باشد. در اخبار صدا و سیما شما هیچ وقت چیز مثبت نمی بینید یا اینکه در آمریکا جایی آتش گرفته یا سیل آمده است یا اینکه دیوانه ای چند نفر را کشته است من به یادارم که پارسال یک آمریکایی نوبل برده بود در بیست و سی، خبرنگار نزدیک بود بمیرد تا این خبر را اعلام کند آخرش گفت که پدر بزرگ این فرد لهستانی بوده و آمریکایی الاصل نبوده است.

 /27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 133
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    نمیدانم این استدلالات آبکی چیست . این حرفها مثل اینکه نمی دانم مشکل ما با امریکا چیست و ... نشان از عدم ارق و علاقه به ارمانهای مردم است . امام و رهبری و هزاران نفر دانش آموخته مثل ایشان نمی فهمند و فقط ایشان است که میفهمد . سری به اظهارات رهبری بزنید. کی ایشان گفته رابطه نه . رابطه زمان دارد مکان دارد احترام متقابل دارد . کدام شرایط را برای ما قائلند . با فرزند خودتان مناظره کنید بهتر جواب شمار را میدهد . حداقل بگذارید تا خود ایشان بخوانند. آدم در مورد حرفهای ایشان کهیر میزند . چقدر ساده انگاری . چشمتان را بشوئید . یکبار بگوئید برقراری رابطه ما برای امریکا چه نفعی دارد تا صحت نظر و جامع بودن نظر شما مشخص شود
  • بدون نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    من با گذشته کاری ندارم و اصولا در سیستم فکری ام تغییرات انقلابی را نمی پسندم و برایم مثل راه رفتن در تاریکی است. البته اگر تنگناهای روشنفکری در زمان پهلوی وجود نداشت به اصطلاح روشنفکران ما بعد از باز شدن فضای سیاسی آنطور برای کسب قدرت وارد میدان نمی شدند. اما همانطور که شما هم گفتید امروز روز دیگری است و اتفاقا امام هم بر این باور بودند که نباید به گذشته چسبید(نطق بهشت زهرا) و هر روز باید طرح و برنامه ای برای همان روز داشت. باید در مورد مصالح و منافع ملی بیشتر سخن گفته شود و باید نظام سیاسی را از وضعیت ایدئولوژیک به سمت یک نظام عقلانی بر اساس منافع مردم تغییر جهت داد. این برای ماندگاری این نظام سیاسی است و ما دشمن نیستیم.
  • کوروش IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    متاسفانه این بحث تابو شده و حتی اگر مسئولی هم این حرف ها راقبول داشته باشد جرات نمی کند حرف بزند .من هم نمی دانم فرق بین آمریکا و روسیه و چین چیست.چون همه به دنبال منافع خود هستند .
    • حسین IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      فرق بین روسیه و چین با آمریکا در وتو کردن قطع نامه های علیه اسراییل است ، می بینیم که که 50 سال است آمریکاه یکطرفه همه قطعنامه های ضد اسراعییل را یکطرفه وتو می کند ، دیگر اینکه آمریکا اکثر کشورها را به اسارت خود در آورده می بینیم که آلمان و فرانسه و ژاپن بدون اجازه آمریکا آب هم نمی خورند ولی چین و روسیه مستقل بوده اند.
  • عماد IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    بنظر می رسد آقای زیباکلام بر مشکلات فرهنگی ای که ذهن ما ایرانیان را ناکارامد نموده فایق آمده و به عنوان یک نفر روشنفکر متعهد توانایی تحلیل واقع بینانه مسایل اساسی جامعه ما را دارد. امید آنکه خداوند به سایر نخبگان و روشنفکران ما نیز این توانایی را عنایت نماید.با تشکر از مصاحبه روشنگرانه.
    • بدون نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      28 24
      دکتر شریعتی نیز چنین مکتبی را میخواست پدید اورد ولی این توده ملت هستند که در نهایت تعیین میکنند
    • حسین IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      28 75
      بر خلاف نظر شما آقای روشنفکر ، ایران و ایرانیان اصالت و فرهنگ خودشان را همچنان حفظ میکنند و تن به استعمار فرهنگی نمی دهند
    • عماد GB ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      34 12
      جناب حسین آقا ! بطور قطع, ایرانیان اصالت و فرهنگ خودشان را همچنان حفظ خواهند کرد, ولی در عین حال افکار کهنه و باورها و اعتقادات خرافی و تحمیلی را نیز هیچگاه به عنوان فرهنگ از کسی نخواهند پذیرفت.
    • مصطفی IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      2 10
      آقای دکتر فکر می کنند که مسولین تصمیماتشون رو بدون کارشناسی و نظر متخصصین میگیرند که اینطور پیشنهاد مشاوره میدن . در بحث ارتباط با کشورها مسایل سیاسی و فقهی دخیل است و تا در جریان همه اطلاعات قرار نگیری نمی تونیم اینقدر رک مسولین رو متهم به کار بدون کارشناسی و شعار گرایی کنیم .
  • جواد US ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    بلآخر يکي گفت ويکي نوشت ايکاش کسي ميشنيد
  • بدون نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    آفرین به جرئت شما دکتر
    • حسین IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      این جرئت نمیخواد فقط یه خورده هماقت میخواد که تو استادای دانشگاهی ما زیاده من نفهمیدم ما چرا باید با کشوری که با مکیدن خون بشر زندگی کرده رابطه داشته باشیم
    • لیلا IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      مگه کشورهای غربی دیگه ای که ما باهاشون ارتباط داریم کم به قول خودتون خون بشر رو مکیدن ؟ بعضی اوقات باید مصلحت رو هم در نظر گرفت . باید دید با این کار چی از دست دادیم و چی بدست آوردیم . در ضمن "حماقت" درسته .
    • بدون نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      38 18
      بايد كارشناسي بيشتري انجام داد . سخنان اقاي دكتر حتما از روي مطالعه و دريافت ايشان از اوضاع كنوني است ولي اين را بايد در نظر گرفت كه مخالفين اين حرفها هم دلايلي دارند كه بايد گوش داد وشنيد . اينكه امريكا باامكاناتي كه دارد مي تواند طوري ايران را وابسته كند كه عربستان سعودي را وابسته كرده حرف دروغي نيست. بايد محتاط بود ولي ديپلماسي ايران به انگليس و روسيه وفرانسه نشان داده ما باج نمي دهيم پس با امريكا هم همين معامله خواهد شد. در واقع ما كه 33 سال كاري به كار اونا نداشتيم اگه ارتباطي هم بخواهيم برقرار كنيم ميتونه طوري باشه كه وابستمون نكنه ......
    • علي IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      پس چرا با روسيه كه با فجيع ترين وضع ملت ما را قتل عام كرد و بخش عظيمي از خاك كشورمان را اشغال كرد روابط حسنه اي داريم
  • حبیبیان IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    شهامت و شجاعت استاد زیباکلام قابل تحسین است بخصوص در این مقطع حساس .
    • متعجب IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      جای تعجب دارد که ایشان از همه نقاط دنیا اطلاع کامل دارند ولی وقتی به کشورخودشان می رسند میگویند واقعا نمیدانم اختلاف ایران وآمریکا چیست . آیا اصلا رژیم صهیونیسی را که از هرفرصتی برای ترور وجاسوسی وکشتار درکشور استفاده میکند وفرزند خوانده آمریکا است نمی بیند ؟ این القاعده که ایشان میگوید از آنها شناخت دارد اگر واقعا دشمن غرب هستند ومسلمان هستند ، بایک حساب سر انگشتی ببینید چند بار درکشورهای اسلامی بمب گذاری کردند ومسلمانان را کشتند ودرمقابل چند بار درغرب ویا اسرائیل اینکار را کردند ؟ آقای دکتر یا واقعا نمیدانند که جای تاسف دارد ویا می دانند وکتمان میکنند که باز هم جای تاسف دارد.
    • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      18 34
      شهامت وشجاعت دانشمندان هسته ای شهید و شهدائ 8 سال جنگ که از این مقطع حساس تر بود قابل تحسین است
  • بدون نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    ای ول آقای دکتر به شهامت و صداقت و بازهم به شهامت شما و صد عجب از خبر آنلاین که چنین مطلبی را منتشر کرده است. البته حیف که پرسشهای خبرنگار کمی منسجم نیست.
  • بهرام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    مرسی
  • معین IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    بسم الله الرحمن الرحیم وقتی درباره ی قضیه فلسطین و اسراییل اینطور نظر می دهد معلوم است یا از اسلام چیزی نفهمیدند یا ... در دین مبین اسلام شما به عنوان یک مسلمان باید به برادران مسلمان خود کمک کنید و همینطور با ستمگران عالم مبارزه. مگر نه اینکه شعار دین ما و ما حمایت از مستضعفان عالم است به شخصه برای ایشان ارزوی هدایت می کنم راستی حالا بگویید در ایران آزادی نیست به این وضوح ارمان های انقلاب زیر سوال بردند کسی هم چیزی نمی گه
    • بدون نام IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      معین جان , دو ماه پیش همین آقای اسماعیل هنیه در سفری که به منامه داشت, به پادشاه بحرین نشان مقاومت داد.
    • رضا IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      از قدیم گفته اند که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است اول حمایت از مستضعفان خودمان بعد اگه شد بقیه عالم
    • امیر IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      چرا ما همیشه خودمونو قیم تمام مسلمانان جهان میدونیم,در صورتی که ما توهم این رو داریم که از همه مسلمان ها مسلمان تر هستیم و به فکر کمک به تمام مسلمانان جهان.خواهش میکنم بس کنید,بیایید کمی هم به فکر خودمون باشیم.
    • عليرضا IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      69 15
      سلام به نظر شما چچن مسلمان نداره؟مسلمونهاي چين آدم نيستن؟بايد قبول كرد تز حكومتي ما مخالفت با آمريكا س؟
    • بدون نام CA ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      65 19
      آقای معین خان اسلام خودش صاحب دارد و ازش مراقبت می کند به من و شما مربوط نیست.
    • محمد IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      88 16
      آقا معین منه جوان ایرانی خودم از هرچی فقیر فقیرترم تویی که دم از اسلام میزنی و حرف از برادر مسلمان میزنی یه کاری واسه من جور کن من میخوام تشکیل زندگی بدم.
    • محمد IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      17 4
      ما تو رویا خونه ساختیم... حقیقتو دور انداختیم... "شما"...نجنگیدین و بردین... "ما"...جنگیدیم و باختیم...
    • 008 IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      18 7
      معین جان اول فیتیله رو یکم بکش پایین کی گفته رابطه داستن باآمریکازیرسوال بردن آرمانهای انقلابه رابطه بردگی باآمریکاس که تمام تلاشهاو ازرش های مارو زیرسوال میبره اونوقته که همه خونای ریخته شده پامال میشه ولی وقتی مابه عنوان یک کشور مستقل بتونیم بایک ابرقدرت رابطه درست و تعریف شده باشه (که طرفین تعیین کننده باشن نه فقط ما شروط آمریکارو بپذیریم)این نشان ازپیروزی و اقتدار ما خوهد داشت عزیزایی مثل آقای معیین شماکه بایدحرفای رهبری روبهتربیادبیاریدمافقط بادست پولادین زیرروکش مخملی مخالفیم آقاییون موافق استادزیباکلام(البته100%ها) شماحق بدین که خیلی دارین تندمیرین هروقت مااومدم سروسامانی به روابط بدیم آمریکایی خیال کردن کم آوردیم فیتیله فشاروتحریمشونو بالاترکشیدن پس ببینیدفقط مشکل مانیستم مرسی
    • نصیری IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
      0 1
      معین جان این اقای مثلا روشنفکر خودش با خودش مشکل داره مثل پدرش که معلوم نبود طرفدار مصدقه یا حزب دیگه این اقا اطلاع نداره کهما نه به خاطر اقتصاد نه به خاطر روابط سیاسی انقلاب نکردیم فقط به خاطر اسلام انقلاب کردیم امریکا اگه با ایران مشکل داره چرا اسلام را زیر سوال می برند؟ چرا کاریکاتور پیامبر را می کشن؟ چرا فیلم ضد اسلامی می سازن؟ چرا قران را اتیش میزنن؟ و هزاران خلاف دیگه معین جان این اقا همون کسیه که میگفت هاشمی اطولگراست الان میگه اصلاح طلبه این اقا همونه که میگفت ازادی اندیشه با ریش وپشم نمیشه اما الان طرفدار هاشمیه
  • عرفان IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    سلام خیلی جالب بود..این نوع مصاحبه ها خیلی کمه انتشار پیدا میکنند اما به نظرم اگه همه افراد جامعه چنین تفکری داشته باشند باز هم بی تاثیر چون ملت ما راهی در پیش گرفته چه خوب چه بد که بازگشتی در ان نیست به قول استاد الان کسی هم اگه از روی دلسوزی برای ایران و انقلاب حرف از مذاکره با امریکا بزنه خائن محسوب میشه .... با این حال به امید راه درست و عدالت علی در جمهوری اسلامی ایران
    • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      18 15
      پس عقلایی که زعمای قوم نیز میباشند چه وقت پا به عرصه خواهد گذاشت؟
    • بدون نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      17 25
      عزیز من گرگ گرگ است شما میتونی رنگ پوستت را عوض کنی ؟
  • حسین IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    چه جالب تا حالا یک نفر هم نظر مخالف نداده واقعا عجیب آخه رابطه با کشوری که با گروه های فراماسونری شروع کرده و تمام کارهاش زیر نظر این گروه هاست چه فایده ای برای مسلمون جماعت داره و ما میدونیم که ماسون ها نمیخوان حتی یک مسلمون رو زمین بمونه شما یا استادی تو از تو جوب گرفتی یا کلا بیسوادی دیگه کیه که ندون فراماسونری چیه اصلا اگه به خاطر این هم نباشه آمریکا کشوری نیت که با یکی بیخودی رابطه برقرار بکنه اون چه نیازی به ماداره شما حرف نزنی سنگین تری
    • بدون نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      73 12
      اگر كسي تا حالا نظر مخالف نداده و اين براي شما عجيبه پس شايد ديگه وقت اين رسيده كه شما يه خونه تكوني بر عقايد متعصبانت داشته باشي.
    • بدون نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      46 11
      خودت کدوم دانشگاه درس خوندی!
  • بدون نام IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    حیف از وقتی که صرف خواندن سخنان سخیف و کلام «نازیبای» زیباکلام شود
    • بدون نام IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      حیف از نوشته ای که برای خواندن افرادی همانند شما نوشته شود. متاسفانه ایندگان به افرادی مانند شما نفرین خواهند فرستاد.
    • بدون نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      43 17
      فکر کنم شما از ارتباطات هیچی نمی دونی و دنیا را محدود و محصور به چهار دیواری خونت می بینی
    • حسین IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      16 42
      با این نظر های کوته بینانه خوانندگان مشخص است آمریکا و لابی صهیونیزم به هدف خودشان رسیده اند و توانسته اند از طریق تبلیغات و رسانه ها و هالیبود فکر جوانان ایرانی را همسو با خودشان نمایند واین برای جامعه پویای ما اصلا خوب نیست
    • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
      17 1
      سخیف و ناسخیف بودن رو بذاز به عهده کسی که مطلب رو میخونه. شما و امثال حسین نام ها این همه سال تصمیم گرفتید و فکر کردید به جای همه نتیجش هم اینه که میبینی. مشکل شما اینه که خودتون رو خیلی هیئتی و مذهبی می بینید. به همین محرم امام حسین قسم که اگر خدای نکرده جنگی بشه شما ها از همه زودتر فرار میکنید و همین ها که به بی دینی و غرب گرایی متهم میشن صف اول وایمیستن. یادت نره تمام شهدایی که تو 8سال جنگ دادیم از نظام طاغوتی و کثیف بیرون اومدن و به خدا رسیدن شما هم سعی کن خودت و ایمانت رو (اگه وجودداره ) حفظ کنی. اصلا همین نظری که دادی وگوش دادن و خوندن حرف کسی رو سخیف میدونی معلومه چکاره ای. بذار مردم خودشون بخونن و خودشون نتیجه بگیرن.
  • جوان IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    واقعا خواندن این استدلال ها تاسف اور بود ولی خوبه ادما خدشون با مصاحبه ها معرفی مکنن!!!!!!!!!!!!!!!!!! اخه میگه "آمریکا می گوید که پشت سر اسراییل هستیم و نمی گذاریم که اسراییل نابود شود . می شود شما بفرمایید که این مساله به ایران چه ربطی دارد و شما چه کاره هستید؟" هیچی اسراییل هم میگه من عاشق چشم وابروی ایرانم بگذریم خدا هممون هدایت کنه
    • بدون نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      36 17
      میشه بفرمایید نظر ایران راجع به سوریه چیه؟
    • حسین IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      18 36
      در مورد سوریه بدانید: 1-بشار اسد شیعه می باشند ولی مذهب رسمی این کشور سنی می باشد. 2- دولت سوریه دارد با عده ای تروریست مسلح که توسط اسراییل و قطر و آمریکا و عربستان مسلح شده اند می جنگد ، سوال من این است اگر شخصی در آمریکا تفنگ به دست بگیرد و به سوی ملت یا یک سرباز آمریکایی نشانه گیری کند چه بلایی سر او در می آورند 3- بیش تر از 90 درصد ملت سوریه حامی دولت می باشند آیا باید به خاطر عده ای مزدور کشور را رها کرد و تسلیم آنها شد 4- کدام کشور دمکرات دنیا اجازه می دهد گروهی مسلح شخصی ،امنیت کشور و مردم را به خطر بیندازند 5- آیا اگر تروریستی خرابکاری کند مثلا انفجاری انجام دهد و بعد در خانه های شخصی به او پناه دهند تکلیف چیست آیا نباید آن خانه را روی سر او خراب کرد 6- کشور بحرین دارای 80% شیعه
    • بدون نامه 2 IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      28 11
      من هیچ علاقه ایی به مسائل مربوط به سوریه نداریم ولی مدتی هست که یک سوال مدتیه ذهن منو مشغول کرده،مدت زمان ریاست جمهوری در جمهوری سوریه چقدر است؟ (تا انجا که من به یاد دارم ایشان از اوخر دوره هاشمی تا کنون رئیس جمهور هستند)
  • کامران IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    ایکاش صدا وسیما فرصتی برای استاد قرار میداد تا با مخالفین اینگونه نظرات مناظره زنده صورت میگرفت تا ما در مقام قضاوت بهتر میتوانستیم مسایل را انا لیز کنیم نه اینکه افرادی بعنوان مدافع یک نظریه از تریبونی مانند تلویزیون که متعلق به همه میباشد یکطرفه بقاضی روند و باز گردند
    • محمد IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      14 49
      چقدرم شما زیادید!!! چش نخورید.
    • بدون نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      12 28
      ایشان که ماشاالله زیاد در تلویزیون ظاهر شده اند شما احتمالا خواب تشریف داشتید وبه قدری هم داد وبیداد راه میاندازند که بیا وببین
  • مسعود IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    جناب آقای دکتر زیبا کلام عراق نه با فهم عدم مخالفت آمریکا بلکه با چراغ سبز و درک تمایل آمریکا به میهن ما حمله کرد. اینکه کارتر به ما لطف کرد و ... اینها عمرا نمیتواند درست باشد چون همه کشورهای دنیا بغیر از ایرا فقط و فقط منافع خود را در مناسباتشان در نظر میگیرند.
    • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      65 16
      آهان پس آذربایجان و حق دریای خذر رو از روسها گرفتیم که اونقدر رابطه گرم و صمیمانه باهاش داریم. اون همه هواپیماها و موشکهای روسی (میگ و سخوی و اسکادB و ...) که سر ما خراب شدند چی، بابا اینها همه یه کرباسند چرانمی فهمید، یا با همه مذاکره کنید، یا با همه قطع رابطه کنید.
  • منصور نوین IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    به ایشان یک کتاب تاریخ دبیرستان بدهید تا جواب سوالاشان را پیدا کنند. نمیتوان هم با آمریکا رابطه داشت هم برای حسین (ع) سینه زد رابطه با آمریکا یعنی دوستی و سکوت در مقابل اسراییل یعنی...پس از برقراری رابطه، آمریکا تا یواش یواش همه دین ما را از ما نگیرد ول کن ما نخواهد بود دوستی با آمریکا یعنی وقتی اسراییل شروع به کشتار میکند مثل اروپایی ها سکوت کنیم، یعنی وقتی آمریکا شروع به کشتار در افغانستان کند چیزی نگوییم جهت گیری هایمان را در عرصه بین الملل همسو با آنها کنیم و... همزمان سر منبرها بگوییم اسلام میگوید وقتی فریاد مسلمانی را میشنوید که میگوید ای مسلمانان به فریادم برسید و سکوت کنید مسلمان نیستید و لی خودمان برای اینکه تحریممان نکنند مجبور به این سکوت باشیم.
    • بدون نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      55 16
      رابطه نه مذاکره، بیان دیدگاه مگر مساله چچن را با روسیه حل کردید، مگر مساله مسلمونای چین رو حل کردید، مگر مساله آذربایجان را با روسیه حل کردید مگر مساله دریای خزر را حل کردید مگر غرامت آن همه هواپیماها و موشک ها و سلاحهای روسی متعارف و غیر متعارف را که به عراق فروخته بود حل کردید تو رو قرآن یه ذره فکر کنید. مذاکره یعنی احقاق حق و عدم ضعف سیاسی
    • بدون نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      14 18
      مشکل امثال شما اینه که فرق دوستی با رابطه رو نمیدونید. یکم دربارش تخقیق کنید
    • منصور نوین IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
      7 9
      آقایان بدون نام محترم، من فرق رابطه و مذاکره را میدانم به جای این طرز صحبت کردن خبر را درست بخوانید: " ... رابطه ما با آمریکا رابطه میش با گرگ است و یا سخنان مقام معظم رهبری که خط قرمز بر روی رابطه با آمریکا می کشند، آقای هاشمی را بواسطه طرح مسئله رابطه و یا حتی مذاکره با آمریکا مورد انتقاد قرار داده اند. " به قول شما دو بزرگوار "بدون نام" منظور مذاکره باشد انگار اگر مذاکره کنیم قرار است چه بشود؟ همه چیز ارزان میشود مشکل بیکاری حل میشود و... ایران گل و بلبل میشود... ما همین الان هم درحال مذاکره با آمریکا هستیم نماینده های آمریکا گاه و بیگاه در مذاکرات هسته ای حاضر میشوند گاهی معاون وزیر خارجه انها و گاهی... اول مذاکره را علم میکنند و سپس با دانه پاشیدن ما را به سمت اهداف خود پیش میبرند
  • شهاب IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    39 23
    نمیدونم چرا این اقا وقتی نظر میده یاد اصطلاح معروف مرحوم گل اقا می افتم؛ ((سوپاپ اطمینان))
  • بدون نام JO ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    91 14
    من در مورد رد یا تایید سخنان ایشان نظری ندارم اما اینکه می بینم بالاخره یک جایی برای بیان مطالب افراد مخالف وضع موجود پیدا شده خوشحالم. امیدوارم این رویه را برای انتشار تمامی دیدگاه ها با رعایت عدالت ادامه دهید.
  • smaeil IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    11 41
    عدو چو تیغ کشد من سپر بیندازم که تیغ ما بجز از ناله‌ای و آهی نیست
  • امير IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    اين اظهارا از سوي يك كارشناس مسائل سياسي كه ريشه در انقلاب دارد ادا ميشود و بايد شنيده شود و حق مردم هم هست كه بشنوند. چرا بايد فقط مطالبي كه دوست داريم و تصور ميكنيم كه درست است منتشر شود ؟ بالاخره بايد يك زماني اجازه گفتگو و اظهار نظر در باره بسياري از مباحثي كه دور آن خط قرمز كشيده ايم و ساده انگارانه آنان را بر حق ميدانيم داده شود. از دكتر تشكر ميكنيم كه به اين مبتحث ميپردازند.
  • هاشم IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    در یک یا چند خط نمی توان جواب این همه بی مهری ها به امام وارمانهای انقلاب را داد و اگر بخواهیم کوتاه جواب دهیم متهم به دگم و تهجر و فاشیست و ..... می شویم. جواب این سخنان نیاز به چندین جلسه بحث و گفتگو در رسانه ها دارد. حتی نیاز به علمای علم سیاست هم نیست . پسر بیست ساله ی من هم میتواند جواب این سخنان عالم علم سیاست را هم بدهد اما نمیدانم چرا ایشان از پسر من هم درکش از امام و انقلاب و سیاست و امریکا و..... پایین تر است( به قول قران: صم.بکم.عمی. فهم لا یعقلون)
    • بدون نام IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      96 15
      مثل اینکه وضع مالی شما توپه داخل مردم برو یا به این نظر ات نگاه کن چرا ازنظر اقتصادی به این روز افتادیم
    • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      19 33
      ما چه دشمنی با امریکا کردیم مگر قبل انقلاب امریکا وانگلیس کشور ما را غارت نکردن کودتا انجام ندادند شاه غلام حلقه به گوششان نبود هرچه میگفتند شاه چشم نمیگفت بعد از انقلاب از تحریم صنایع هواپیمایی تا زدن ایرباس ایران تا حمله به ناو ایران واز حمایت از صدام ودر اختیار گذاشتن سلاح شیمیایی وحالا هم تحریم ها به اوج خود رسیده اگر اینها دشمنی نیست پس حتما اوج دوستی امریکا به ایران است !!!!!!! این همه هزینه به ایران وارد کرده .. اقای زیبا کلام اگر از بستگان شما در ان هواپیما ویا ان ناو ایرانی بود باز هم این همه از امریکا تعریف میکردید کاش حرفهای ما راکه دلمان زخمی و داغدار است از جنایت امریکا میشنیدید
  • @ IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    54 16
    چرا ایشان میتونه راجع به این مسئله حرف بزند و برای الباقی ممنوعه؟
    • بدون نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      11 18
      به خاطر اینکه برادریش رو ثابت کرده...هر چند من با خیلی از حرفهاش مخالفم
  • من IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    42 14
    خیلی ها گفتند و خیلی ها نشنیدند.و چرا برای عده ای حلال و برای عده ای حرام است/
  • باز IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    32 15
    معلوم میشه هاشمی تیغش در این مورد کند بوده.
  • ali IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    17 36
    به هر كي كه نميدونه مشكل با آمريكا چيست توصيه ميكنم كه از زيباكلام مشاوره نگيره چون خودش ميگه من نميدونم چيزي و كه به اين واضحي است رو نميدونه
  • بدون نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    20 48
    من به کل توطئه های آمریکا که در ایران و جهان انجام داده و اگر آنها را بشماریم از تعدادموهای سر بیشتر میشود کاری ندارم تنها سه نمونه برای آقای زیبا کلام یادآوری می کنم یکی کودتای 28 مرداد، کودتای نوژه و مورد اثابت قرار دادن هواپیمای مسافر بری فکر می کنم همین تعداد فعلا کافی باشد
    • بدون نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      20 20
      خوب اگر یکی از فرزندان دکتر در اون هواپیمای مسافری بود که این طور راحت ایران را شروع کننده دشمنی با امریکا نمیدانست سیر که از گرسنه خبر ندارد
  • فرهاد IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    43 17
    خدا وکیلی وانصافا اونهای که به استدلال دکتر نظر منفی میدن پیش خودشون هم همین نظر رو دارند .برا منافعشون نیست؟از کامنتهای مثبتی که دکتر می گیره نظر مردم عیان شده .استلالهای دایی جان ناپلوینی دیگه جایی نداره
  • بدون نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    22 16
    بارک الله فیکم
  • رحيم IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    17 58
    اين آقا ماهيت آمريكار نمي شناسد يا خود را به آن راه زده از يك استاد دانشگاه كه اتفاقا رشته علوم سياسي را خوانده است ولي از شناخت ماهيت امپرياليستي آمريكا عاجز است و...
  • بی داد IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    52 17
    با تشکر از دکتر زیبا کلام عزیز و شجاع که همیشه حق رو از زاویه حقیقت می بیند. وقتی بچه بودیم ما رو از لولو خورخوره می ترسوندن بعد فهمیدیم که اصلا وجود نداره آیا امریکا هنوز هم همون لولوخورخوره ست یا ما هنوز بزرگ نشدیم.............................
  • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    38 22
    آقاي زيباكلام چه زيباسخن ميگويداي كاش كمي منطقي باشيم ودورانديش
  • امین IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    42 20
    با سلام . یک بار هم شده باید این تابو مذاکره وارتباط با آمریکا وسایر کشورها شکسته شود . ببینید عقل وعقلا چه می گویند . جلو ضرر هر جا بگیری نفع مردم است . ایول به استاد زیبا کلام که خواهان صلح وامنیت در پناه قانون هستند
  • مهدی IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    54 15
    ممنون آقای دکتر برای منم همیشه سوال بوده که ما چرا با آمریکا دشمنیم. فرق روسیه و چین با آمریکا چیه. ولی با خواندن این مطالب چندتا چراغ تو ذهن ما روشن شد و چندتا خاموش.
  • بدون نام US ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    21 68
    آقاي زيبا كلام واقعا چه فكري كرده رابطه با كشوري كه هميشه به دنبال ضربه زدن به اين انقلاب بوده . جمهوري اسلامي ايران الگوي تمامي كشورهاي آزاديخواه ، چطور شما ميگوييد ايران الگو نيست ؟؟! واقعا براي آقاي زيبا كلام متاسفم
  • بدون نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    44 17
    به جناب حسین بفرمایید که حماقت را هماقت نمی نویسند. سوادش را زیاد کند و سپس تحلیل خود را بیان کند
    • از خدا بی خبر IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      1 8
      با تخطئه کردن راه به جایی نمیبری برادر
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    33 31
    تحلیل آقای زیبا کلام خیلی جالب و تا حدود زیادی درست است اما آقای زیبا کلام 1- از عدم روابط بین ایران و آمریکا، آمریکا از ایران وخاورمیانه سود بیشماری می برد و آمریکا نیز در حال حاضر، خود خواهان چنین عدم رابطه است که ما به شدت به آن پافشاری داریم. 2- آقای رفسنجانی، تندروترین و سرکوبگرترین شخص در زمان قدرت خود بودند و پافشاری زیادی در عدم برقراری با آمریکا داشتند. برای من که تاریخ را می دانم، بسی تعجب دارد که چرا در این مورد حقیقت را کتمان می کنید. 3- ایران کشوری غنی با نیروهای کارآمدی است، پس ایزوله کردن ایران به نفع غارتگران و استعمارگران است.
  • eee IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    43 24
    خدايا اين خيرخواهان نظام مثل آقاي هاشمي و دكتر زيبا كلام را از ما نگير ، عمر با بركت عطا فرما و كساني كه سر خود را در برف فرو برده اند از خواب غفلت بيدار كن
    • سید کریم IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      25 28
      ای بیچاره اگر اینها از خیر خواهان نظام هستند که باید فاتحه این کشور را خواند انجا که زیبا کلام از شروع کننده بودن دشمن را ناشی از ایران میداند در حالیکه اصلا چرا امریکا به ایران امد (زمان پهلوی ) مگر ما در کشور انها نفوذ کردیم که انها امدند ودوم هم این که از وقاحت است که بعد از 33 سال تحمل وشهید دادن ملت حالا بر اساس نظریه هاشمی ما شروع کننده باشیم به نظر من از این 2 نظریه یک برداشت میشود وان هم اینکه امام امت اشتباه کرده واقای هاشمی که در ان زمان یک طلبه عادی بیشتر نبود از فقاحت ومراجع تقلید هم افضل بود
    • ایرانی IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      19 23
      خدایا کسانی که خواستار تکرار ادعاهای خود چه در زمان امام وچه حال میباشند ونه شهیدی دادند ونه شیمیایی شدند ونه اسیر وجانبازی دادند وحال هم به کشورهای غربی رفت وامد میکنند را یا هدایت یا خاموش فرما
    • جعفر IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
      6 4
      مسول بشه انوقت میبینی خوبه یا بده
  • یک دوست IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    50 22
    عالی بود .جانا سخن از زبان ما می گویی! باید به این افکار منطقی و شجاعانه تبریک گقت .
    • بدون نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      18 20
      ولی من به جرات شهدا ودانشمندان شهید هسته ای فقط تبریک میگویم نه اساتید ونمایندگانی که در این موقعیت حساس فقط به فکر مطرح کردن خودشون هستند
  • بدون نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    47 19
    خودم که در جریان انقلاب بودم پس از گرفتن سفارت امریکا بارها گفتم برای اینکه پیش کمونیستها و مجاهدین که خیلی امپریالیسم امپریالیسم میکردند کم نیاوریم دانشجویان این کارو کرده اند با اینکه ان موقع نوزده سالم بود اینو درک میکردم الان که می بینم نظر دکتر زیباکلام همین است
  • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    21 19
    دوستان يه نگاه به يا - كنار پاسخها بكنين بعد يك مقدار تفكر كنيم
    • بدون نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      18 24
      دوستان یک نگاه هم به تاریخ معاصر وشهدائ بیگناه وجوانان غیور ووفاداری که در پرتو سیاست دولتمردان امریکا شهید شدند هم بیاندازید
  • وحید IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    25 37
    باسلام و تشکر از سایت خبر آنلاین جهت پرداختن به این موضوع مهم ؛ پیشنهاد میکنم این قبیل بحثها با حضور کارشناسان و آگاهان موافق و مخالف به صورت مستدل برگزار گردد و اظهار نظرهای کلی و فاقد استدلال و استناد و به صورت یکطرفه در خصوص این قبیل بحثهای بسیار مهم در این شرایط حساس غیر از ارسال سیگنالهای متفاوت از داخل کشور به دشمنان تا دندان مسلح فایده ای نداشته و مخالف امنیت ملی کشور و منافع ملی است .به آقای زیبا کلام هم عرض میکنم بازهم شاهد هستیم که تشخیص عموم مردم در شناخت دشمن از افراد مدعی تخصص در این امور بسیار دقیق بوده و مثل شما در خصوص یافتن دلیل برای دشمنی آمریکا مثل کسی است که با نور شمع به دنبال یافتن نور خورشید در روز روشن است
  • معصومی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    39 22
    درود بر این همه ذکاوت ... کاش اولویت ها همیشه با منافع ملی و مردمی بود تا الان در همین روز انقدر مردم گرفتاریهای اقتصادی نداشتند ... کاش همه و یا حتی بزرگان کمی و فقط کمی این مطالب را مطالعه و تحقیق میکردند... کاش و ای کاش و ای کاش ...
  • بدون نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    16 27
    زیبا کلام در اولین نطق خود امام را محکوم کرد انجا که گفت ایران دشمنی خود را با امریکا زود تر شروع کرد انگار که ایشان از مطالعه تاریخ معاصر بی خبر یا تنبل شده اند نم نمیدانم که ایشان این سواد سیاسی خود را از چه مکتبی دریافت کرده اند
  • سید کریم IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    21 34
    من برای این دکتر متاسفم که در اولین کلام خود از دشمنی ایران با امریکا سخن گفت در حالی که این همه جنایت امریکا در ایران را فراموش کرده اند واین از رئوفت دولتمردان وقوه قضایی ایران است که یک استاد (نمیدانم اسلامی یا لائیکی ) این طور به صراحت حرف امام را محکوم میکند
  • ایرانی IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    22 34
    اقای زیبا کلام شما اولین اشتباه این مصاحبه را مرتکب شدی انجا که دشمنی امریکا در قبال ملت ایران را به جای اینکه امریکا را در حالی که از ان طرف دنیا بلند شده ودر خاک ایران نفوذ کرده برای چندین دهه وبا ان همه توطئه موجه جلوه دادی وایران را شروع کننده دشمنی دانستی در حالیکه که ایران هیچ پایگاهی در منطقه امریکا ندارد واقعا برای سواد شما متاسفم واقعا
  • کارشناس تربیت بدنی IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    22 38
    به نظر من دکتر زیبا کلام همان اشتباهی را مرتکب شد که هاشمی مرتکب شد با این تفاوت که هاشمی خواستار شروع کننده گی ایران برای رابطه وزیبا کلام هم شروع کننده بودن ایران جهت دشمنی با امریکا
    • حسین IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      15 24
      جواب پاراگراف چهارم آقای زیبا کلام: 1- ژاپن و آلمان و کره و هند و ترکیه و غیره هیچکدام مستقل نیستند و بدون اجازه آمریکا نفس هم نمی کشند هم چنان که می بینیم آمریکا در همه این کشورها پایگاه نظامی زذه و هر غلطی که می خواهد می کند 2- اگر کوبا و کره شمالی قبل از انقلاب ایران ضد آمریکایی بوده اند بخاطر حمایت حکومت کمونیستی شوروی بوده ولی اینکه ضدیتشان با آمریکا بعد از فروپاشی بلوک شرق ادامه دارد بخاطر پشت گرمی و الگو از نظام ایران می باشد
    • حسین IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      17 24
      جواب پاراگراف ششم: جناب آقای زیبا کلام شما می گویید {اما شما چه کاره هستید که می گوید چرا آمریکا دارد از اسراییل حمایت می کند. } 1- اولآ آمریکا چکاره است که از اسراییل حمایت میکند 2- به عراق حمله می کند به افغانستان حمله می کند ، روزانه با هواپیمای بدون سر نشین غیر نظامیان را در پاکستان می کشد 3- ایران را با اشغال عراق افغانستان و آذربایجان و ترکیه محاصره نموده 4- چرا آمریکا از کشورهای متحد خودش حمایت کند ولی ما حمایت نکنیم > آقای زیبا کلام مستند حرف بزن
    • حسین IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      6 6
      جواب پارگراف هفتم: جناب آقای زیبا کلام، خواب تشریف دارین، اکثر ریس جمهور و نخست وزیر های اسراییل حرفشان حمله نظامی به ایران است همه از گزینه های روی میز حرف می زنند این تحدیدها کم است ایران کی گفته است ما به اسراییل حمله نظامی می کنیم ، مگر نمی شنوید که صهیونیستها هر روز با آمریکایی ها مذاکره می کنند تا جمهوری اسلام ایران را نابود کنند
    • حسین IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      7 7
      جواب پاراگراف هشتم: شما در این قسمت شاه ایران را کاملآ بی اراده و سرسپرده و تحت سلطه آمریکا می دانید آیا به غزت و عزمت جمهوری اسلامی نمی بالید؟ آیا : حمله به ناو سبلان حمله به طبس حمله به ناو سهند ، حمله به ایرباس و همکاری همه جانبه با صدام در جنگ ایران و عراق تهدید به حمله نظامی و گزینه های روی میز خانم رایس ، جان بولتن، بوش، کلینتون و اوباما و بودجه 25000000 دلاری برا نابودی ایران، حمایت از تروریستها و منافقین ، تحریمهای 33 ساله ............. !!!!!!!!!!!!
    • حسین IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      6 9
      جواب پاراگرف نهم: ما لانه جاسوسی را تسخیر کردیم نه یک سفارت ، ایران از بین کاغذهایی که فرصت نشد نابود و خرد شوند مدارکی پیدا کرد که آمریکا، بنی صدر و قطب زاده و منافقین و حزب توده و سایر مزدوران را چه از نظر اطلاعاتی و چه از نظر تسلیهاتی تجهیز نموده تا دست به خرابکاری بزنند ، و جاسوس خارجی باید اعدام می شدند همچنانکه خود آمریکا هم این کار می کند. ولی ایران آنها را آزاد کرد بدان ما آزادیمان را فدای راحتی با آمریکا نمی کنیم ( حتما قصه آفرینش طوطی و کلاغ را شنیده اید)
    • بدون نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      6 7
      جواب پاراگراف دهم: اگر مخالفت ما با آمریکا باعث شده بود که عراق به ایران حمله کند پس چرا حال که ضدیت ما با آمریکا و غرب بیشتر شده روسیه و پاکستان و ترکیه و ترکمنستان به ما حمله نمی کنند ، آقای زیبا کلام صدام از پیشینه نظامی ایران خبر داشت و می دانست جزء چند تانک پکیده و تفنگ ژ3 و هواپیمای اف 14 چیزی نداریم ، دیدیم که تانکهای ما به زور به لب مرز رسیدند و آنجا جا ماندند ، ایران زمان شاه یک قدرت پوشالی بود که بدون نیروهای آمریکایی عددی به حساب نمی آمد ، اگر ایران در آن زمان تجهیزات فعلی داشت عراق را در کمت از 20 روز نابود می کرد ، چرا اسراییل هر روز تهدید به حمله نظامی میکند ولی جرات حمله را ندارد چون موساد قدرت نظامی ایران را می شناسد
  • حسین IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    22 40
    آقای زیبا کلام مشکل ما با آمریکا: 1- کمک به عراق در جنگ تحمیلی 2- محاصره ایران از طریق یورش به عراق و افغانستان و دیگر کشورهای همسایه 3- حمایت از منافقین و تروریست ها و مزدوران ایران 4- بودجه 25 میلیون دولاری برای نابودی ایران 5- حمایت از کشورهای عربی و شوراندن آنها علیه ایران 6- تهدید به حمله نظامی علیه ایران 7- حمایت از غده چرکین ،اسراییل
  • بدون نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    15 15
    ها جالبه شد یکدفعه وخودجوش امثال سید کریم خبر دار شدند که بیان رو بحث دکتر نظر بدن.خودجوش .کامنتهای اینجور افراد که باز خوانی نمیشه واگه خبر انلاین تمامی نظرات مثبته دکتر رو بزاره البته نه بصورت خودجوش اونوقته که سید کریمها کم میارند.جنابان سید کریم فامیل با شهر رو مینوشتی تا یه تیراهنی زمینی...
  • بدون نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    20 15
    در دنیای سیاست وقتی کشوری قدرتمند و مقتدر است قطع رابطه به دلایل زیر مفهوم ندارد و به نفع کشورهای فرصت طلب است - امتیاز گیری در موضوعات سیاسی اقتصادی - فضا سازی در عدم ایجاد شرایط در برقراری روابط - منافع ابرقدرت روس و نیز چین در قطع ارتباط جهت نفوذ قابل توجه در ساختار اقتصادی و صنایع اعم از نظامی و غیرنظامی - منافع غرب در ایرانی هراسی برای فروش تسلیحات به کشورهای عربی و پیشرفت صنعت نظامی خود - وجود دشمن فرضی در پیشبرد سیاست نفوذ غرب در منطقه - هدایت سیاست راهبردی ایران به صنایع نظامی و کندی رشد اقتصادی - وووو
  • حسین IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    7 9
    آمریکا خود را محق می داند که در هرجای دنیا دخالت نظامی کند : جواب این سوال: آمریکا اکثر کشورها را ضعیف و ناچیز میبیند و به خودش اجازه می دهد به آنها حمله نظامی کند، آیا در مورد ایران توانسته است این غلط را بکند. فکر می کنید چند عراقی توسط صدام اعدام یا کشته شدند شاید 5000 نفر ولی آیا می دانید حدود پانصد هزار نفر از زمان حمله آمریکا کشته شده اند آن هم به قیمت آزادی ملت عراق، آقای زیباکلام آیا دولت یا ملت عراق و پاکستان یا افغانستان می توانند آمریکا را از کشورشان بیرون کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • حسین IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    5 9
    آیا منافع ملی ما در نتیجه ضدیت با آمریکا سود برده یا ضرر؟ جواب: اتفاقآ اگر تا صد سال دیگر هم زیر یوغ آمریکا و تسلیم آنها می بودیم هر موقع که ما می خواستیم از آنها جدا شویم همین حال را داشتیم ، پس چه بهتر که تحریم شدیم تا بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و از وابستگی آنها در بیاییم انشالله که بتوانیم در همه عرصه صنعت مانند صنعت نفت روی پای خودمان باشیم و بتوانیم صنعتمان را بومی نماییم
  • فرشید IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    7 7
    با کمی اطلاعات در مورد آمریکا و مسائل جانی (از سالها پیش از انقلاب تا حالا) فقط کمی اطلاعات و بدون غرض و بدون جانب داری از هیچ طرفی، می بینیم که جز خیانت، چپاول، استثمار، و تاثیرات فرهنگی و سیاسی منفی، هیچ دستاورد دیگری برای کشورهای مرتبط با آمریکا وجود نداشته و ندارد. اگر اثراتی هم از بهبود اقتصادی در آنها دیده شود، خیلی زود گذر و در مقابل تاراج سرمایه های فکری، فرهنگی، معنوی و حتی اقتصادی مثل ذخایر معدنی و طبیعی این کشورها توسط آمریکا، بسیار ناچیز است.
  • فرشید IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    7 7
    افراد زیادی در کشور ما هستند -مثل تمام کشورهای دیگر- که خواهان آزادی های بی حد و حصر و لاابالی گری و ... بوده و فرقی برایشان نمی کند که برده و مستعمره باشند یا آزاده و گردن فراز. حالا ممکن است این افراد استاد دانشگاه بشوند یا درس نخوانند و هیچ کاره ای نشوند. این ها افرادی هستند که اگر می توانستند پدر و مادر خودشان و دین و مذهبشان را نیز انکار می کردند.
  • حسین IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    10 8
    آقای هاشمی هم از این منظر عنوان کردند ؟ جناب زیبا کلام، آزموده را آزمودن خطاست، 33 سال حافظه تاریخی ملت ایران را نادیده نگیرید بجای این گفته ها بروید مشکلات کشور و مردم در زمان ریاست مجلس و ریئس جمهوری رفسنجانی مرور کنید
    • بدون نام IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      6 0
      بذار من مشکلات اون زمان رو بگم تا خوب ... فهم بشی! مشکلات ما اون زمان که بعد از جنگ بود نابودی کامل حدود 15000 هزار شهر و روستا ، بیکاری ، گرونی ، تورم شدید، تهدید همیشگی دشمنامون و ... بود که تماماً نتیجه جنگ بود. طوری هاشمی هاشمی میکنی برادر من انگار از هاشمی انقلابی تری یا بیشتر زحمت کشیدی برای انقلاب. من منکر سوءاستفاده های برخی از اعضای خونواده هاشمی نیستم ولی اینو مطمئنم که خود ایشون صادقانه کار کردن. امام خمینیی ( ره ) : بدخواهان بدانند هاشمی زنده است تا انقلاب زنده است
  • حسین IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    15 21
    پس معتقدید که هزینه تحریم ها در صورت ایجاد رابطه با آمریکا پایین می آید . جواب: کشور قطر همه منابع میدان پارس جنوبی را فقط و فقط بخاطر مشترک بودن به تاراج گذاشته تا دل آمریکا و غربی ها را خوش نماید و محلی برای کار و درآمد غربی ها و شرکتهای غول نفتی شده و عملا ده درصد هم از این منابع گیرش نمی آید. بعدش جمعیت قطر ۱٬۸۵۳٬۵۶۳ نفر است.[۱] کمتر از یک‌سوم جمعیت قطر (600 هزار نفر) را قطری‌های اصیل و بومی تشکیل می‌دهند. و مساحت آن ۴۹۳، ۱۱ کیلومتر مربع است آیا این جمعیت واین مساحت در برابر جمعیت و عظمت ایران عددی حساب می آید این کشور با این ثروت خدادادی هزینه روزانه اش چقدر می باشد پس آقای روشنفکر مثل بقیه دم از پیشرفت این کشورهای مسخره را نزنید
    • بدون نام IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      6 1
      بازهم نظراتی دادی که معلومه از کجا میاد . میدونی که شرکت هایی که برای ماکارهای پارس جنوبی رو انجام میدادن بعد از تحریمها تمام پولهای ما روکه مال این مردم بود برداشتن و رفتن. تا اونجا که ما میدونیم قطر غیز از منابع گاز و نفت چیزی نداره حالا چطوره که طبق نظر شما حتی 10 درصد پول منابعش رو هم بهش نمیدن ولی سطح زندگی مردمش بالاست ؟ چطور هزینه و بودجه تیم های ورزشیشون مثل الجزیره به اندازه کل بودجه ورزش ماست ؟ چطور میزبانی جام جهانی با اون همه امکانات مورد نیازش گرفتن ؟ چطور میزبانی بازی های آسیایی قبلی رو گرفتن ؟ چطور تو فکر گرفتن میزبانی المپیک هستن؟چطوارزش پولشون انقدر بالاست؟ اینهایی که گفتم با اون آمار و ارقام کذاییک هشما میدید از درصدها اصلا جور در نمیاد. خداروشکر این وسط معلوم حرفام راسته
  • حسین IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    16 25
    در زمان خاتمی که فاز 2و3 پارس جنوبی با قرارداد ننگین تر از ترکمنچای با شرکت توتال بسته شد (ایران پول هشت فاز پالایشگاه را به جیب فرانسه ریخت ) پول که چه عرض کنم قرارداد بیع متقابل ، فرانسه بمدت 7 سال میعانات نفتی ایران غارت کرد 600 نیروی هندی ،500 فرانسوی ، 800 نیروی کره ای از این دو فاز با درآمد بالای 9000 دلار کسب درآمد کردند ولی حالا به فضل خداوند تمامی پالایشگاها توسط ایرانی ها اداره می شود ، عملا توانسته ایم بالای 60 درصد مصالح ساخت پالایشگاه را بومی کنیم و حتما شنیده اید که تا 5 سال دیگر ایران به تکنولوژی صد درصد بومی دست یابد ، این ها همه از برکت رهبر فرزانه انقلاب و همت و خواست ریئس جمهور کشورمان می باشد ، اقای زیبا کلام باز هم برای اینکه دیده شوید بدون مطالعه ضد منافع کشور بگویید!
  • حسین IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    18 18
    اما جواب سوال آخر: مگر کشورهای عربی مرتب با آمریکا و فرانسه و غیره مانور زمینی و دریایی برگزار نمی کنند تفاوتش این است آنها با سلاح های آمریکایی می باشد ولی ما با سلاح پیشرفته ساخت خودمان ، چرا عربستان سالانه 80 میلیارد دلار اسلحه می خرد آیا این تهدید نیست بس کن تو را خدا ، این عربها با هویت ملی ما با مذهب ما مخالفت دارند آنها بازیچه دست غرب هستند ، ما آمریکا و غرب را بخاطر جنایت های پیشین و آینده آنها قبول نداریم در جنگ جهانی اول بیشر از 27 میلیون کشته و زخمی و در جنگ جهانی دوم با هفتاد دو میلیون کشته آی کشورهای مسلمان نقش داشتند ، آیا میدانید که جنگ سوم هم توسط خودشان و با سلاح اتمی شان زمین را نابود می کنند آیا این شد تمدن فرهنگ پیشرفت . چرا آمریکا باید 12 هزار بمب اتمی و اسراییل صد بمب
    • رضا IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      5 1
      یه جواب دیگه برای شما اینه که مگه تا حالا از همین تلویزیون ندیدی که مسئولین روسیه با آمریکایی ها پشت درهای بسته مذاکره میکنن. تمام این نشست ها ام یا بعد از تصویب قطعنامه و یا قبیل از تصویب اون علیه ماست ! مگه همین چین که مسئولان استکبارستیز ما از شیر مرغ تا جون آدمیزادو از اونجا وارد میکنن برای کمک به کشوری که دشمن ماست از امریکا اوراق سرمایه گذاری به ارزش صدها میلیارد دلار نخرید؟! مگه همین روسیه با دشمن ما اسرائیل همکاسه نشدن و یه قسمت از اطلاعات پدافندی موشک های مارو که از خودشون خریداری کردیم در اختیار اسرائیل نگذاشت. منم مثل شما ایرانیم و اگه قابل باشم بچه شیعه ولی خوب به حرفات فکر کن البته اگر نظر خودته!!!
  • اسماعیل زرگریان SE ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    7 15
    جناب آقای زیبا کلام .من بعنوان یک ایرانی و هم وطن شما که مقیم سوئد هستم، از درایت سیاسی وشجاعت شما تشکر میکنم؛ این دشمنی کور را شماگر چه دیر هنگام اما باجسارت بیان کردید. من تا کنون در داخل کشور با چنین اظهار نظری ، اساسی وشفاف وساده اما بنیادی برخورد نکردم.شما خواست اکثریت مطلق ملت ما را بیان کردید.اگر این حر فها از جانب یکی مثل من غیر مذهبی بیان میشد؛ هزارتا اتهام وبعدهم... خوب شد شما که هم دنیا قبول را وهم آخرت را این مسائل مطرح کردید. شما انسان شجاعی هستید و وقتی "خربزه میخوری پای لرز ش هم...
    • بدون نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
      12 11
      خواست اکثریت مطلق ملت؟؟؟اصلا اینجوری که شما مطلع شدید نیست برادر من. این ملت هنوز شعارش اینه: آمریکا امریکا مرگ به نیرنگ تو خون جوانان ما میچکد از چنگ تو
  • از خدا بی خبر IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    11 6
    استاد زیبا کلام فرمودن نمیتوانند دلیل اختلافات ایران و امریکا را درک کنند!درگیری ایران و امریکا نشات گرفته از ماهیت متضاد دوطرفه.اسلام مبارز و انقلابی،اسلامی که از اولین دستورهایش مبارزه با ظالم و ایستادن در برابر طاغوتیان است چطور میتواند با خوی استکباری امریکا کنار بیاید؟؟؟وقتی خودشون میگن به دنبال خشکانیدن ریشه ی این ملت هستند دیگه ما چی بگیم؟در گزارش اخیر مرکز تحقیقات کنگره آمده:حضور ایران در پای میز مذاکره بی آنکه چیزی رد و بدل شده و امتیازی داده و گرفته شود میتواند تحولات اسلامی منطقه خاورمیانه و شمال افریقا را تحت تاثیر قرار داده و نهایتا متوقف کند.
  • کاوه IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    11 5
    مسئله رابطه با امریکا امروزی و جدید نیست.خوبه که اقای زیبا کلام قبول دارند که تصمیم گیر رهبری هستند.من سوال میکنم مگر رهبری موضع خودشون رو شفاف اعلام نکردند؟چرا باز فضای فکری جامعه رو متشنج میکنید؟بله حرف ایشون کاملا درسته.نظرات کارشناسی باید ارائه بشه ولی تا قبل از اینکه رهبری نظر خودشون رو اعلام کنند.بعد از اون برای حفظ وحدت کلمه هم که شده باید سکوت کرد.این مسئله حل شده است و هیچ گره ی کوری نیست که برخی این طور وانمود میکنند که همه موندن باید چیکار کرد و این قضیه رابطه با امریکا شده معضل شده بحران!نکنه فراموش کردند دکتر زیبا کلام؟سال 86.10.13درجمع دانشگاهیان یزدرهبری فرمودند:آن روزی که رابطه با آمریکامفیدباشه اول کسی که بگه که این رابطه روایجادبکنن خود بنده هستم. سال 86 مسئله رو حل کردن!!!
  • سروش IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    6 5
    من خواهش میکنم از خبر انلاین اگر میخواین به رسالت اصلاع رسانی خودتون عمل کنید این نظر رو تایید کنید لطفا ممنون موضع صریح و شفاف مقام معظم رهبری در خصوص مسئله رابطه با امریکا در این کلیپ صوتی حتما گوش کنید حتما:http://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=8459
  • نرگس IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    11 8
    به نظرم من ایران و هر حکومت دیگری باید منافع خودش را دنبال کند و هیچ حکومتی پاک نیست. هیچ حکومتی ، هر حکومتی اگر خودش را حق مطلق می داند و مردمش هم این توهم را درباره اش دارند خوب خواب خرگوشی مبارک! من هم شهید داده ام ، هم آواره جنگ بوده ام ، هم جانباز دارم و چرا خون جوانان ما را باید بهانه کرد برای بی خردی؟! چرا برای توجیه هر چیزی پای شهدا را وسط می کشید؟
  • خسرو IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    7 12
    جانا سخن از زبان ما می گویی دورد بر شما آقای زیبا کلام و آفرین بر شهامت و صراحت . زیبایی کلامت
  • بدون نام IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    12 2
    ما چه دشمنی با امریکا کردیم مگر قبل انقلاب امریکا وانگلیس کشور ما را غارت نکردن کودتا انجام ندادند شاه غلام حلقه به گوششان نبود هرچه میگفتند شاه چشم نمیگفت بعد از انقلاب از تحریم صنایع هواپیمایی تا زدن ایرباس ایران تا حمله به ناو ایران واز حمایت از صدام ودر اختیار گذاشتن سلاح شیمیایی وحالا هم تحریم ها به اوج خود رسیده اگر اینها دشمنی نیست پس حتما اوج دوستی امریکا به ایران است !!!!!!! این همه هزینه به ایران وارد کرده .. اقای زیبا کلام اگر از بستگان شما در ان هواپیما ویا ان ناو ایرانی بود باز هم این همه از امریکا تعریف میکردید کاش حرفهای ما راکه دلمان زخمی و داغدار است از جنایت امریکا میشنیدید
  • موسی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    5 6
    با نظرات دکتر موافقم باید از لاک خود بدر آییم و واقع بین شویم
  • منصور نوین IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    7 6
    در بسیاری از مواقع درک یک دانشجوی بیست ساله از درک این به اصطلاح اساتید دانشگاه بالا تر است.
    • از خدا بی خبر IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      2 7
      اندیشه سیاسی امام که تحریف بشه جای تعجب هم نداره.دوستان خواهش میکنم بخونید پیام امام به مناسبت سالگرد کشتار حجاج و پذیرش قطعنامه 598 رو ... اگه جاهایی که امام ملاک داده برای مبارزه برای ایستادگی با استکبار رو بخواید هایلایت بگیرید نصف این پیام رو باید رنگه کنید.حرف امام مختص اون زمان نیست که میگن اگر امام بود چیز دیگری میگفت و این حرفا.از حرف امام معیار میشه بیرون کشید که در همه زمان ها بکار میاد.
  • 008 IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    8 2
    یکی دوتاسوال برام پیش اومده اولا به قول استاد ما فقط با آمریکا رابطه نداریم یعنی با تمام غرب رابطه داریم پس چرا فقط بخاطر نداشتن رابطه با آمریکا تحریم میشیم این نشون نمیده تمام کشورهای غربی زیرسلطه آمریکاهستندونمیتونن سیاستهای مستقل داشته باسن؟ مگه آمریکابانظام سیاسی ما مشکل نداره پس چه دلیلی دلره هواپیمای مسافربری رو بزنه نه نظامی بود نه گروه های نظامی وسیاسی داخلش بودن؟گیریم اشتباه شدچرا به فرمانده ناو جایزه دادن؟ من با داشتن رابطه درست با آمریکا مشکل ندام ولی با استاد در این زمینه که ما آدم بده داستانیم کاملا مخالفم
    • از خدا بی خبر IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      4 4
      قضیه خیلی عمیق تر از این حرف هاست.جمهوری اسلامی ایران امروز علمدار پرچم مقاومت و ایستادگی در برابر بزرگترین زورگوس زمان ایستاده.فکر میکنید اگر این چنین کشوری بیاد بشینه پای میز مذاکر چی میشه؟امریکا مذاکره رو بریا مذاکره میخواد نه نتایج حاصله از اون.
  • اثر IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    0 0
    بلاخره ما روی آمریکا اثر میگذاریم یا او روی ما ؟ یا هر دو؟
  • علی IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    9 2
    آقای بدون نام شما که حرفتون اینه این آقای دکتر بیان با توده مردم صحبت کنن؛ نظر همین توده مردم رو در مورد صحبت های خودت ببین و پندبگیر. روسیه تمام دریای خزر رو به علاوه یه بخش بزرگی از ایران گرفت اما ما هنوز پشت سر روسیه یا کشوری مثل چین که با محصولاتشون اقتصاد و اشتغال مارو فلج کرده نماز میخونیم!!! ما میتونیم استقلالی که با خون شهدا و تمام مردم این سرزمین در تمام طول تاریخمون بدست آومده به همراه یه اقتصاد مستقل از کشورهای بزرگ بدون باج دادن رو به همراه رابطه با آمریکا داشته باشیم تا وضع مملکت از این بدتر نشه که حتما فقر و مشکلات اقتصادی یکیشه. حضرت علی (علیه السلام ) گفتن : <<اگر فقر ازدری وارد خونه بشه از در دیگه ایمان بیرون میره.>> خواهش میکنم نظرم رو بذارید.یاعلی
  • امین IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
    8 4
    درود بر زیبا کلام
  • رضا IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    8 3
    مصاحبه جالبی بود، به چند دلیل 1)جسارت آقای زیبا کلام و ی تنه وایسادن ایشون در مقابل تز حکومت!! 2) چون ایشون فرد برجسته ای هستن پس خواهش می کنم از دوستان مخالف (مثل خودم) سریع داغ نکنن، به هرحال ایشون حرفش سیاسته
  • خودمانی IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    7 3
    خودمانیم کاملاصریح وراحت ومنطقی بودخیلی وقته منتظرنظرات اینچنینی ازطرف کارشناسان بودم متشکرم.
  • پیام DK ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    1 1
    داشتن رابطه با آمریکا هنوز در جامعه ایران زود است . قدری صبر لازم است نه باید بی صبرانه منتظر داشتن رابطه با آمریکا الساعه بود ونه باید تا ابد منتظر ادامه دشمنی با آمریکا ....تا20سال آینده هم جو جامعه ایران و هم دیدگاه و منافع سیاستمداران ایرانی در مورد آمریکا به رادیکالی امروز نخواهد بود... قدری صبور باش که این نیز بگذرد