سایت قانون در گفت​وگویی با صادق زیباکلام نوشت:<BR>

·         {در واکنش به صحبت‌های اخیر محسن رضایی در مورد کاندیدا شدن هفت نفر در انتخابات ریاست جمهوری آینده} شاید خود آقای رضایی هم به صورت دقیق نداند که این هفت نفر چه کسانی هستند و آیا اساسا فقط هفت نفر نامزد خواهند شد یا بیشتر، چرا که تا انتخابات ریاست جمهوری یک سالی باقی مانده است. البته نامزدها باید تا پیش از خرداد ماه سال آینده برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کنند.
·         در حال حاضر جبهه اصولگرایان تَرَک جدی برداشته است و به دو جریان مخالف و موافق احمدی‌نژاد تقسیم شده‌اند و همانطور که در جریان انتخابات مجلس نهم نیز شاهد بودیم، با وجود تلاش‌های فراوان، این دو جریان نتوانستند به توافق یا وحدت برسند.این اختلافات و دوگانگی میان اصولگرایان همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و تشدید خواهد شد. از سوی دیگر اصولگرایانی نیز هستند که ضمن اصولگرا دانستن خود نه با جبهه پایداری و نه با اصولگرایان سنتی همخوانی ندارند که می‌توان گفت شاخص‌ترین چهره این جناح دکتر علی مطهری است که ممکن است خود را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند. بنابر این تا بدین جا ما سه نامزد از سه جریان وابسته به اصولگرایان خواهیم داشت.
·         ممکن است که آقای رضایی نیز تمایل به حضور در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند که در این صورت ما با چهار نامزد مواجه می‌شویم. نامزد پنجم نیز آقای قالبیاف خواهند بود. البته ما همانطور که از آیت‌الله مهدوی‌کنی عبور می‌کنیم و به سمت آیت‌الله مصباح و آقایان مطهری، محسن رضایی و نهایتا به قالیباف می‌رسیم، از شدت اصولگرایی این جریانات منظما کاسته می‌شود، یعنی در میان این پنج جریان اصلی جناح راست، بیشترین غلظت اصولگرایی از آن جریان وابسته به آیت‌الله مهدوی کنی یا همان اصولگرایان سنتی و کمترین آن متعلق به قالیباف است.
·         نامزدهای پنجم و ششم از آن اصلاح‌طلبان خواهد بود، با این ترتیب که ممکن است یک نامزد از جانب کارگزاران باشد و یک نامزد هم فی‌المثل دکتر محمد رضا عارف از جریان اصلی اصلاح‌طلبان. کارگزاران ممکن است آقایان اسحاق جهانگیری و یا حجت الاسلام دکتر حسن روحانی را معرفی کند. در عین حال بایستی توجه داشت که آیا عارف از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌شود یا خیر؟
·         نامزدهای اصولگرایان تحت رهبری آیت‌الله مهدوی‌کنی یا به حساب بنده همان جریان اول، ممکن است چهره‌هایی همچون آقایان دکتر علی لاریجانی، دکتر علی‌اکبر ولایتی و یا دکتر سعید جلیلی باشند. جریان دوم اصولگرا یا طیف احمدی‌نژاد - آیت‌الله مصباح گزینه‌های زیادتری دارند. مهرداد بذرپاش، ثمره هاشمی، روح‌الله حسینیان، مرتضی آقاتهرانی و علیرضا پناهیان از جمله گزینه‌های طرفدار احمدی‌نژاد هستند. هرچند که بعید به نظر می‌رسد که مطهری از هیچکدام این نامزد‌ها حمایت کند و حتی ممکن است که او خودش نامزد شود. ایضا محسن رضایی و قالیباف هم حاضر به حمایت از نامزدهای دو جریان اصولگرا نخواهند شد. می‌رسیم به بخش دشوار: وزن هر کدام از این جریانات چقدر خواهد بود؟ شانس پیروزی هر کدام آنان چه میزان است؟
·         هیچ یک از نامزدهای اصولگرا توان رویارویی با نامزد اصلی اصلاح‌طلبان یعنی عارف را نخواهند داشت. آقایان آقاتهرانی، علیرضا پناهیان، ولایتی، جلیلی، رضایی و لاریجانی گزینه‌هایی نیستند که بتوانند مقابل اصلاح‌طلبان و نامزد اصلی‌شان یعنی محمدرضا عارف شانسی برای پیروزی داشته باشند و اگر عارف کاندیدای انتخابات شود داستان دوم خرداد 76 بار دیگر تکرار شده و میلیون‌ها نفر برای انتخاب کاندیدای اصلاح‌طلبان به پای صندوق‌های رای می‌روند. ضمن آنکه آقای هاشمی رفسنجانی در صورت تحقق نامزدی عارف ممکن است از اسحاق جهانگیری، حسن روحانی یا فی‌المثل دکتر محمدعلی نجفی بخواهند که به نفع عارف کنار روند.
·         اصولگرایان برای جلوگیری از پیروزی عارف دو کار ممکن است انجام دهند. نخست آنکه ممکن است او را رد صلاحیت کنند. کار دوم آنست که با آمدن جدی اصلاح‌طلبان به میدان، ممکن است همچون تیر 84 و 22 خرداد 88 یکبار دیگر با هم متحد شوند. اصولگرایان حتی در صورت متحد شدن نیز بیش از 6 الی 10 میلیون رای در برابر عارف نخواهند داشت. جدی‌ترین و اصلی‌ترین رقیب برای اصلاح‌طلبان محمدباقر قالیباف است.
·         فرض بگیریم که عارف رد صلاحیت نشود و قالیباف هم به توصیه آقای هاشمی به نفع عارف کنار برود و بالاخره اتفاقات سال 88 هم تکرار نشود و آقای عارف در پایان خرداد 92 بشوند رییس جمهور جدید ایران؛ حال پرسش اساسی آنست که آقای عارف چکار می‌توانند برای پیشبرد اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی انجام دهند؟
·         بدون شک داستان دوم خرداد 76 و دوران آقای خاتمی تکرار می‌شود و عارف از همان روز اول با حجم گسترده‌ای از مخالفت‌های فلج کننده از سوی اصولگرایان روبرو می‌شود. مجلس نهم، شورای نگهبان، رادیو و تلویزیون، مطبوعات دولتی، جامعتین (جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز)، ائمه جمعه و جماعات، مراجع طرفدار دولت و برخی نهادهای دیگر همگی در برابر عارف صف آرایی خواهند کرد و همان داستان تلخ آقای خاتمی تکرار می‌‌شود و عارف عملا قادر به انجام دادن هیچ کاری نخواهد بود.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 87
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    مگه اصلاح طلبان در آن هشت سال چه گلي سر مردم زدند كه حالا بخوان دوباره بيان؟؟؟ بهترين گزينه اصولگرايان معتدلي مثل لاريجاني يا قاليباف هستند
    • بدون نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      27 10
      کنار هم قرار دادن دو طیف لاریجانی و قالیباف درست نیست
    • بدون نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      چرا منقی دادین؟! تو اون 8 سال اگر اتفاقی هم واسه مردم افتاد نتیجه تلاش خود مردم بود والا اصلاح طلبا که مدام بین جنجال و هیجان آفرینی یا یاس و ناامیدی سرگردان بودن
    • بدون نام IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      خیلی از طرفداران سر سخت آقای احمدی نژاد به این نتیجه رسیداه ند که اولا خاتمی ولایت پذیر تر از احمدی نژاد بود ثانیاً خاتمی با نفت بشکه ای 9 دلار کشور را به خوبی اداره کرد و گرانی سرسام آور حاکم نبود ثالثاً بهترین سیاست خارجی را در دوران خاتمی داشتیم و ........
    • سپهر IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      19 45
      فقط مردم معلوم می کنند که چه خواهد شد!!
    • بدون نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      12 55
      مگر میزان رای ملت نيست؟
    • امیر IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      49 5
      چطور تلاش مردم بعد از اون دوران ادامه پیدا نکرد ؟؟
    • حسين US ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      44 2
      شمائي که گفتي "اصلاح طلبا که مدام بین جنجال و هیجان آفرینی یا یاس و ناامیدی سرگردان بودن" ... والا اگه به هيجان و جنجال باشه که اين دولت مهرورز رکورد گينسش دستشه . در خصوص ياس و نااميدي هم ، حداقل اون موقع دولت دچار ياس و نااميدي بود و سرگردان ، الان که اين ويژگي ها به مردم منتقل شده و دولت محترم هم در کمال خوشحالي تشريف دارند ...
  • بدون نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    جناب زیبا کلام هر شخصی که مورحمایت احمدی نژاد واقع گردد و در امتداد ایشان باشد رییس جمهور است شک نکن
  • اکبر IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    «بدون شک داستان دوم خرداد 76 و دوران آقای خاتمی تکرار می‌شود و عارف از همان روز اول با حجم گسترده‌ای از مخالفت‌های فلج کننده از سوی اصولگرایان روبرو می‌شود. مجلس نهم، شورای نگهبان، رادیو و تلویزیون، مطبوعات دولتی، جامعتین (جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز)، ائمه جمعه و جماعات، مراجع طرفدار دولت و برخی نهادهای دیگر همگی در برابر عارف صف آرایی خواهند کرد و همان داستان تلخ آقای خاتمی تکرار می‌‌شود و عارف عملا قادر به انجام دادن هیچ کاری نخواهد بود»
    • بدون نام IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      16 28
      عارف اساسا جایگاه اجتماعی و سازمان رای شخصی نداره. بنده حتی یه سخنرانی هم ازش سراغ ندارم. حتی در حد روزنامه ها و سایت ها هم اعلام موضع نکرده. یهو که نمیشه یکی رو درآورد و بعدش هم ادعا کنیم رای اول همه مردم ایران با اونه. در ثانی آقای زیباکلام شما که با بخش مشخص و خیلی محدودی از جامعه سر و کار داری و حتی نمیتونین رای اکثریت تهران و تخمین بزنین، چطور از رای همه مردم ایران مطلع هستین؟!
    • بدون نام IE ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      شما دانشجوهای حامی اصلاح طلبان رو از قلم انداختی...همونا که در آخرین ملاقات خاتمی در دانشگاه تهران ازش استقبال جانانه کردن... البته با هو کردن!!!
    • بدون نام IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      46 15
      هر چند با پیش بینی ات موافقم اما هیچ توجه کردی مردم در هیج جای این تحلیل ها نیست
  • بدون نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    ولایتی کاندیدا بشه 80 درصد رای میاره میخوان عارف رو هم مثل سال 88 بگن رای میاره و آخر سر بگن تقلب شد
    • بدون نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      8 107
      موافقم!!! بازهم ماشين فتنه راه افتاد
    • بدون نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      38 4
      بعید میدونم، خیلی محافظه کاره
    • مهرداد IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      دکتر علی اکبر ولایتی شیخ بهایی معاصر است یک انسان متخصص در ضمینه تاریخ - پزشکی - سیاست - ادبیات - مذهب - فرهنگ و.... این شخص برای نخبگان جامعه شناخته شده است دلیل شماره گان زیاد منفی همین است بهترین پست ممکن برای این مرد بزرگ مشاور عالی رهبری است که در حال حاضر به حق و با تیز هوشی رهبر عالی قدر در حال خدمت به کشور است
  • بدون نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    واقعا این تحلیل آبکی بود.
    • بدون نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      29 40
      موافقم، تو دفتر کارشون نشستن و تحلیل سیاسی اجتماعی از کف جامعه ارائه میکنن
    • سهیل IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      15 12
      نمی دانم با چه معیاری می گوید قالیباف کمتر اصولگراست و با دستور هاشمی کنار می رود؟!این خیلی حرف عجيبيه اصن قالیباف توی مسائل سیاسی با هاشمی فاصله داره.
    • سهیل IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      5 31
      فقط قالیباف! یه کم واقع بین باشید.کی مث قالیباف هم ولایتمداره هم مدیر خوبیه و هم با انتخابش هزینه ها و درگیری ها کمتر میشه؟
  • بدون نام IE ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    همین الان شروع کردن...غیر از اصلاخ طلبان هر کی دیگه راُی بیاره, حتما تقلب شده؟! بازم ماجراي انتخابات 88؟
  • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    خوابی آقای زیبا کلام سال 76 انتخابات رو آقای هاشمی برگزار کرد الان ببین برگزار کننده انتخابات کیه و 3 سال پیش رو هم به یاد بیارين. خیلی تحلیلت سر سری بود
    • بدون نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      22 6
      چه ربطی داره؟! اون موقع واسه هاشمی و ناطق کلی قصه درآوردن
  • ایران IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    96 5
    جالب بود ولی جالب تر اونکه اتفاقات بسیار کم اهمیت در کشور ما قابل پیش بینی نیست ولی رویدادی به این مهمی که در سطح بین اللمللی هم بازتاب داره به این راحتی قابل پیش بینی است ؟
  • بدون نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    عجب پایان عم انگیزی!!! فکر کنم قالیباف با شرایط فعلی کشور و لزوم ایجاد رویه اعتدال و عقل گرایی در کلیه زمینه ها، گزینه مناسبتری باشد؟!
  • بدون نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    76 45
    اگر قرار بود حرف های زیباکلام درست بود، باید حامیان مشایی بیشترین کرسی رو تو مجلس می گرفتند، اجلاس استانبول شکست می خورد و هزار تا حرف دیگه ای که فقط تو ذهن آقای زیباکلام وجود دارد. نمونه یکی از پیش بینی هاش هم تو اخبار مرتبط به این خبر هم هست.
    • علی IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      42 3
      نتیجه ای که اجلاس استانبول و بغداد و مسکو داشت شاید شکست نباشد ولی برد هم نیست! بیشتر وقت کشی است.
    • اصلاح طلب EU ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      10 15
      اگر کسی توانست فقط یک مورد پیش بینی درست از این ادعاهای آقای زیباکلام پیدا کند خودش رئیس جمهور می شود.آخه این چه وضع تحلیله .استفاده از همین تحلیل ها بود که باعث شکست هاشمی تو دور دوم 88شد.ناسلامتی متخصص علوم سیاسی هستی برادر.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    87 65
    پس به نتيجه مي رسيم عارف به نفع قاليباف كنار رود. قاليباف نشان داده است كه خواستار پيشبرد مملكت است. چون زمينه نظامي دارد منظم و مرتب است و پايبند به اصول و ارزشهاي ديني مي باشد.
    • بدون نام IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
      2 5
      اگه مشایی رد صلاحیت نشه بهترین گزینه است
  • بدون نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    60 32
    دكتر مفيد ومختصر همه چيز هارا گفتيد.
  • بدون نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    18 81
    لاریجانی شانس خوبی دارد. به خاطر وجهه ی مجلسی بودن اش. قالیباف توی تهران رای می آورد و عارف در کل ایران حسن روحانی در تهران و شهرهای بزرگ ولایتی اصلا مطهری رای بالای کشوری خواهد داشت ولی ای کاش خرج ریاست جمهوری نشود چون به درد ریاست جمهوری نمی خورد ( بدلیل صداقت تام اش) و رضایی اصلا حتی در میان هم رتبه های نظامی اش پناهیان شاید به خاطر منبرهایی که تا به حال رفته است و در شهرستان ها هم خود معرف شده است و احتمالا طیف متمایل به مذهبی به او رای خواهد داد حسینیان اصلا زیرا هنوز حافظه ی تاریخی خواص بلکه بخشی از عوام سیاست شناس از او خاطره ی خوبی ندارند آقا تهرانی شاید رای شهرهای بزرگ را بگیرد مخصوصا به دلیل چهره تلویزیونی بودن اش با این حال طیف های سیاسی ممکن است طرد اش کنند
    • بدون نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      12 34
      عارف فوق اش تو چند تا محله تهران و اصفهان و مشهد و کرمان و شیراز و رشت رای داره عزیز
  • محمود بستان پوری IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    17 69
    به نظرم باید بین آقایان دکتر محمدرضا عارف و دکترعلی اکبر صالحی باید بعنوان رئیس جمهور انتخاب شود. آقای عارف معاون اول رئیس جمهور بودن و سابقه اجرایی دارن، آقای صالحی هم وزیر خارجه کنونی هستن و معاون سابق رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی بودن،آقای ولایتی که سن بالایی دارن(65 سال) و فقط سمت های وزیرخارجه سابق و مشاور خارجه رهبری را داشتند و دارند آقای قالیباف هم خوب به نظر می رسه ولی اولاً مثل محسن رضایی نظامی بودن و دوماً سابقه اجرایی کمی دارن،در مورد آقای حسن روحانی ، محمدعلی نجفی و جهانگیری هم باید گفت مردم کمتر روی آنها شناخت دارن و انتخابشون بعیده.شانس لاریجانی هم بالاست.
  • بدون نام US ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    19 52
    اقای زیبا کلام شما در ترسیم جبهه اصولگرایان اشتباه میکنید 1اصولگرایان سنتی یا معتدل یا تشکیلاتی یا هر اسم دیگه که روشون بذاری شامل لاریجانی محسن رضایی قالیباف مطهری باهنر عسگر اولادی ولایتی 2 رهروان رهبری: اصولگرایان منتقد احمدی نزاد منتقد اصلاح طلبان و حتی منتقد صیف معتدل اصولگرایان شامل حداد عادل صفار هرندی سعید جلیلی باقر لنکرانی منوچهر متکی 3 اصولگرایان طیف احمدی نزاد : مشهور به انحرافی امثال محصولی دانشجو رحیمی مرتضوی و....
    • بدون نام EU ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      4 4
      مطمئنید که شما درست می گید؟!
    • بدون نام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      3 12
      اینایی که منفی دادن خوششون نمیاد اصول گراها رو اینطوری ببینن؟! تا کی میخوان با تحلیل غلط از واقعیت سرکار برن؟!
  • حسین IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    34 63
    تحلیل شما آقای زیباکلام اشتباه است .
  • سيدجلال IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    59 17
    اصولا تحليلي نبود كه قابليت رسانه اي شدن داشته باشد. اينطور كه ايشان گفتند نوستراداموس هم کم مياره!از بس دقيق از قول همه حرف زد!!فقط نگفت بالاخره علي مطهري توو فصل نقل و انتقالات به كدام تيم ميپيوندد!؟
  • بدون نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    " اصولگرایان برای جلوگیری از پیروزی عارف دو کار ممکن است انجام دهند. نخست آنکه ممکن است او را رد صلاحیت کنند " اين يعني چي؟ شوراي نگهبان يه نهاد مستقله نه در اختيار اصولگراها
    • بدون نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      15 5
      دوستان اینو قبول ندارن ولی بازم میان تو انتخابات بعدشم داد و قال راه میاندازن. خب عزیزان از ابتدا روزه شک دار نگیرین
  • بدون نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    مهرداد بذرپاش!، ثمره هاشمی!، روح‌الله حسینیان!، مرتضی آقاتهرانی! و علیرضا پناهیان !!! آقای زیبا کلام توی ایران زندگی میکنی؟ اینها کاندیدای چی هستند نکنه برای «مشاغل دیگر» هم انتخابات برگزار میشود؟
    • علی IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      15 4
      از خرداد 84 اوضاع کمی تغییر کرده آقای عزیز
    • بدون نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      14 3
      راستي اگه بشه اين مهرداد خان بذرپاش كم سن و سال ترين رئيس جمهور ايران مي شه و بايد توي گينس اسمشو بنويسن!!!!
    • بدون نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      17 1
      البته در اینجا ثابت شده که تمام این دوستان می تونن رییس جمهورای بالقوه باشند. وقتی که بذرپاش تو بیست و هفت سالگی می شه رییس کارخانه ماشین سازی و الان هم شده نماینده مجلس.. ، بعید نیست رییس جمهور و رییس مجلس هم بشه...
    • بدون نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      15 5
      چند تا اسم یادشون اومد نوشتن دیگه، شما سخت نگیر!
  • صمد IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    5 28
    رییس جمهور بعدی کسی نیست جز علی نیکزاد
  • امین IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    20 24
    انشااللهسید حسن خمینی میاد و 30 میلیون رای میاره
  • بدون نام IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    18 4
    آقا هنوز خیلی زوده ، این حرفا حداقل برا پاییز به بعده
  • بدون نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    11 3
    اتفاقا زندگی کردن درایران به آقای زیبا کلام وهمه آموخته است که هرکسی باهرعنوانی می تواند صاحب منصب ودولتمرد شود.
  • اکبر IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    2 18
    تاچه اندازه معتقدید که ممکن است مشائی وطیف نزدیکانش به اصلاح طلبان نزدیک شوند؟
  • عبدالله IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    3 20
    به گفته آقای زیبا کلام: (اگر عارف کاندیدای انتخابات شود داستان دوم خرداد 76 بار دیگر تکرار شده و میلیون‌ها نفر برای انتخاب کاندیدای اصلاح‌طلبان به پای صندوق‌های رای می‌روند) خوب اگه آقای عارف این همه طرفدار داره، برای چی باید رد صلاحیتش بکنن؟ مگه مردم حق انتخاب ندارند؟
  • بدون نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    5 6
    از آقای زیبا کلام چنین تحلیلی بعید است
  • بدون نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    12 6
    تحلیل از آقای زیبا کلام نیست آقای زیبا کلام به واقعیات جامعه اشراف کامل دارند و اینگونه سطحی اظهار نظر نمیکنند امیدوارم پیش بینی آقای زیبا کلام ممیزی نشده باشد و خیلی چیزهای دیگه ..........
  • مطهری - گیلان IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    3 36
    آقایان محسن رضائی - مطهری - و لاریجانی گزینه های مناسبی برای انتخبات ریاست جمهوری آتی هستند
    • بدون نام IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      4 13
      آقای مطهری را تهرانی های زود باور به مجلس فرستادند براي رياست جمهوري خوب نيست
  • آذری IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    1 43
    این پست برازنده مغز متفکر اقتصاد ایران و نماینده لایق مردم تهران جناب آقای دکتر الیاس نادران است.
  • محمد IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    6 27
    بستگی داره جریان انتخابات چگونه پیش بره به نظر من اگه ولایتی یا جلیلی حمایت بشن کار تمومه. اصلاح طلبها هم خودشون را سبک نکن بهتره
  • ناشناس IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    19 17
    به نظر اینجانب قالیبا ف گزینهای خوب برای ریاست جمهوری است وحتما رای می آورد اما چنانچه آقای مطهری کاندید شود به خاطر صداقت رای کشوری بالایی می آورد که متاسفانه چون تجربه کاری ندارد باعث درد سر هم برای خودش وهم مردم می شود.
  • بدون نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    29 6
    احتمال رای آوردن آقای عارف بسیار پایین خواهد بو به دودلیل1- برگزار کنندگان انتخابات همانهایی هستند که انتخابات سال 88 را برگزار کردند 2- قشر طرفدار اصلاح طلبی به نظر نمی رسد دیگر رغبتي داشته باشند در انتخاباتی شرکت کنند که نتایج آن به نفعشان نيس پس نه تنها عارف که جناب خاتمی هم دیگر نباید انتظار چنان رایی را داشته باشند
  • بدون نام IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    28 4
    و عارف عملا قادر به انجام دادن هیچ کاری نخواهد بود»
  • بدون نام IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    4 5
    انشاا...
  • بدون نام IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    44 17
    با همه اینها ما باز منتظر سید محمد خاتمی هستیم.
  • بدون نام IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    12 45
    فقط سعید جلیلی
    • بدون نام IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      9 6
      هر کس در این مملکت کار خودش رو درست انجام میده فردا میخواد رئیس جمهور بشه آخه آژانس هسته ای رو چی به ریاست قوه مجریه
  • فریار صالحی DE ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    18 5
    من واقعاٌ در حیرتم که آدم بگوید اگر آقای عارف بیاید هیچکاری نمی تواند بکند و اسم آن را پیش بینی بگذارد. از کرامات شیخ ما این است شیره را خورد وگفت شیرین است دکتر عارف شخصیت محترمی است اما در نهایت برای ادارۀ دانشکده ای یا دست بالا دانشگاهی برش داشته باشد.
  • بدون نام IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    9 7
    به نظر من رقابت اصلی بین عارف و لاریجانی و قالیبافه و نامزدهای دیگه ای هم احتمال جضورشون زیاده مثل حداد عادل و دکتر صالحی
  • بدون نام IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    8 19
    حیفه قالیباف نیست اینا رای بیارن
  • محمد IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    6 41
    متأسفم ازچنین اظهارتی که به منزله جاده صاف کن اصحاب فتنه است
  • علی IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    6 4
    بی شک دوم خرداد تکرار می شود نه به این خاطر که مردم تمامی از اصلاح طلبها خوششان می اید
  • اصلاح طلب IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    3 5
    اگر کسی توانست فقط یک مورد پیش بینی درست از این ادعاهای آقای زیباکلام پیدا کند خودش رئیس جمهور می شود.آخه این چه وضع تحلیله .استفاده از همین تحلیل ها بود که باعث شکست هاشمی تو دور دوم 88شد.ناسلامتی متخصص علوم سیاسی هستی برادر.
  • reza IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    3 17
    بابا بازم که شد مثل سال 88 ،شما که پیروز انتخاباتم تعیین کردید واگر این نشد پس تقلب شده . آخه این چه جورشه نه بر اساس منطقه ونه براساس انصاف ،بگذاریم زمانش برسه هرکسی که رای آورد از هر طیف وگروهی که باشه همه به او ورای خودمون احترام بزاریم .
  • بدون نام IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    13 4
    خیلی متآسفم برای کاربرانی که ادب صحبت کردن رو بلد نیستن. به هرحال ایشون(دکتر زیبا کلام) نظر خودشون رو گفتن. و اینکه شورای نگهبان یه نهاد مستقل هست رو واقعا باور دارین؟
  • بدون نام IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    16 2
    مرتضی آقاتهرانی و ثمره هاشمی،علیرضا پناهیان,مهرداد بذرپاش، روح‌الله حسینیان، اینا حداکثر ميتونن نماينده بشن!
  • بدون نام DE ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    26 9
    فقط و فقط خاتمی . سید حسن امید و آینده انقلاب هستند . بعد خاتمی قالیباف و عارف.
    • بدون نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      6 13
      یک بار به خاتمی رای دادیم مجلس هم باهاش بود چیکار کرد؟ آخه یه تجربه رو که نباید چند بار تکرار کرد. باید قبول کنیم که خاتمی آدم ضعیفیه اصلا علت وضعیت الان اصلاح طلبا هم رهبری ضعیف آقای خاتمیه
  • ی IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    12 9
    مشکل دکتر عارف این است که کاریزمای لازم را ندارد بنابراین به نظر من اصلاح طلبان فعلا باید کنار بنشینند و تماشا کنند. اما در مورد گزینه ها برای مردم قالیباف و مطهری بهترین گزینه ها هستند.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    15 13
    خاتمی چرا ولی به عارف کسی رای نمی دهد
  • بدون نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    35 8
    فقط سیدمحمدخاتمی
  • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    5 3
    تحلیل به جایی بود اقای زیبا کلام ولی به قول دوستان مردم مستضعف در میان استدلال های شما جایگاهی ندارند بابا من دانشجو رفتم یک کتاب خریدم 15 هزار تومن این کتاب سال قبل 2 هزار تومن بوده شما رفتید سال 92 که کی رئیس جمهور میشه هر کسی را مردم انتخاب کردندهمونه
  • بدون نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    7 6
    کمی تجزیه و تحلیل کنید متوجه میشوید که سعید جلیلی یا ولایتی یکدام وارد انتخابات میشود و رییس جمهور بعدی..
  • بدون نام IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    1 12
    احمدی نژاد هر کاری میکنه اصولگرایان رای نیارن و 100 درصد از عارف یا سید حسن حمایت میکنه.
  • محسن IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    3 25
    من طرف دار اصلاح طلبان هستم ولی اگر آقای ولایتی کاندید بشوند به ایشان رای خواهم داد به دلیل تسلط در مباحث بین المللی و فرهنگی ولی نمی دانم در خصوص مسائل اقتصادی به چه میزان کارایی درند ولی باز هم به ایشان رای میدهم.
  • بدون نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    3 1
    واسه مردم نسخه نپیچید
  • علی IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    0 9
    به نظر من فقط کسی مثل جناب آقای محسن رضایی می تواند مناسب باشد
  • ali A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    0 1
    فقط اصلاح طلب اقای عارف.بعد دکتر غرضی-دکترولایتی-دکترروحانی