دیگر نیازی به کارت‌های الکترونیکی نیست. به زودی شعب یک بانک ژاپنی دستگاه‌های خودپردازی ارایه می‌کنند که با اسکن کف دست فرد، تاریخ تولد او و یک عدد شناسایی چهار رقمی هویت مشتری را تأیید خواهند کرد.

محبوبه عمیدی: طی سال‌های اخیر فناوری زیست‌سنجی به کمک مجموعه‌ای از ابزارهای الکترونیک باعث شده است خانه‌ها، دفترهای کار، مدارس و حتی کیف‌های پول ایمن‌تر از پیش شوند. پیشرفت‌های این فناوری نیز دست سارقان و جاعلان را از خودپردازها کوتاه کرده، اما هنوز هم مشتریان برای استفاده از خدمات بانکی باید کارت خود را به همراه داشته باشند. بانک Ogaki Kyoritsu در کشور ژاپن برای دسترسی ساده‌تر به حساب‌های بانکی از شهریورماه امسال خودپردازهایی را نصب می‌کند که با اسکن کف دست فرد به او اجازه برداشت از حسابش را خواهند داد و مشتریان این بانک می‌توانند بدون اینکه کارتی به همراه داشته باشد عملیات بانکی مورد نظر خود را انجام دهند.  

در حال حاضر بعضی از دستگاه‌های خودپرداز با حسگرهای زیست‌سنجی متعددی یکپارچه شده‌اند که می‌توانند با مقایسه اطلاعات زیست‌سنجی موجود در کارت مشتری با داده‌های ثبت شده در دستگاه، هویت فرد را شناسایی کنند. این داده‌ها می‌توانند شامل انگشت‌نگاری، ثبت خطوط کف دست فرد یا عنبیه او باشند. با این حال اگر مشتری کارت خود را گم کند، احراز هویت او غیرممکن خواهد بود.

به گزارش گیزمگ، بانک ژاپنی Ogaki Kyoritsu تصمیم گرفته از شهریورماه امسال نمونه تازه‌ای از دستگاه‌های خودپرداز را که نیازی به کارت الکترونیک ندارند در ده شعبه خود مورد استفاده قرار دهد. این دستگاه‌ها با دریافت اسکن کف دست فرد، تاریخ تولد او و یک عدد شناسایی چهار رقمی هویت مشتری را تأیید خواهند کرد.

مشتریان می‌توانند پس از ثبت داده‌های زیست‌سنجی خود در یکی از شعبه‌های این بانک از خدمات دستگاه‌های جدید استفاده کنند و پس از تأیید هویت عملیات بانکی مورد نظر خود را بدون استفاده از کارت انجام دهند. این سیستم نه‌تنها باعث افزایش رضایت مشتریان خواهد شد بلکه امکان دسترسی به حساب‌های بانکی را برای کسانی که در زلزله و سونامی سال گذشته ژاپن کارت‌ها و تمام اوراق هویت خود را از دست داده‌اند، فراهم خواهد کرد.

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبي اكبريان IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    79 1
    اونا كجان و ما كجا
  • Benjamin IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    69 2
    سلام، عجب خبري خوندم اول صبحي اونم تو شهرمون، حالا نمي دونم اين خبر بعد از گذشت چند هفته يا ماه، ما داريم تازه مي خونيم، ولي خداييش واقعا پيشرفت سرلوحه ي كارشونه، اي كاش منم تو ژاپن زندگي مي كردم البته نه فقط به خاطر اين بلكه به خاطر طرز فكر و ....
  • روزبه IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    15 0
    اونا دستاشون تمیزه که اسکن کف دست دارن!
    • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      10 0
      آفرين به شما عجب چيزي نوشتي ...
  • محمد IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    13 0
    اینکارشون در راستای هدرمندی یارانه‌هاشون بوده حتماً! ....
  • بدون نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    17 0
    شش ماه پيش اينجانب پيشنهاد دادم به بانك مركزي بجاي كارت اسكن انگشت مدنظر عابر بانك قرار بگيرد گفتند اين كار براي آنهايي كه درآمدهاي ميلياردي دارند خطرناك است!!!!
    • سمج IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      13 0
      راست میگه دیگه! دست یارو رو قطع میکنن میبرن جلو خود پرداز!
  • hassan IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    23 2
    از این به بعد دزدها دست طرف رو قطع میکنند میبرند
  • سارا IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    13 5
    ایول به این چشم بادومی ها.جالب اینکه ما که از نسل ابوعلی سینا و ابوریحان ایم و هنوز نتونستیم به انگشت کوچیکه ژاپنیا برسیم....وای بر ما
  • ایروانیان IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    14 2
    خبر جالبی بود امیدوارم این تکنولوژی توی ژاپن بلای دست صاحبان اینگونه خدمات نشه و سارقان برای دزدی مجبور به قطع دست کسی نشوند
  • سعيد IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    11 0
    حالا اين بانكايي كه هرسه سال يكبار كارت مردم رو از كار ميندازن و بهشون ميگن حالا 2300 تومن بديد تا فعالشون كنيم از كجا بيارن بخورند؟ ...
    • بدون نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      7 0
      واقعا درست گفتی چهار تا کارتداشتم هر 4 تا گفتند باید اخر ماه تعویض شوند یکی نیست بگه این چه مدی اما کارت بانک ... 6ال دارم بدون انقضا البته اونم حتما یاد گرفتن نترس نوبت اونم میشه
  • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    15 0
    اشکال نداره...به جاش ما هم تو هدفمندی یارانه ها پوز اونا رو زدیم.....اگه همه دانشمندهای ژاپنی با اون همه ادعاشون هم جمع بشن دیگه نمیتونن این معادله چند مجهولی رو حلش کنند!!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    21 0
    به جاش ما هم سیستمی درست کردیم که به هر نفر 60 لیتر بنزین تو ماه بیشتر نمیده تازه اگه کارتتو در بیاری و دوباره بزاری اتوماتیک وار یه مقدار از بنزینت کم میشه!!خودش کم تکنولوژی نیست!حالا حالا ها ژاپنی ها نمیتونند بهش دسترسی داشته باشند!دیگه براتون بگم ما سیستم پارازیت انداز رو ماهواره ها رو داریم که جون مردم رو به خطر میندازه ولی عمرا ژاپنی ها حتی بتونند فکر داشتنشو بکنند!ما سیستم فیلترینگ قوی اینترنت رو داریم که از هر صفحه ای که خوشمون نیاد برامون فیلترش میکنند اونم ژاپنی ها خوابش رو ببینند!ما اینترنت حلال و اسلامی قراره برامون راه اندازی بشه که ژاپنی ها ول معطلند!...
  • بدون نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    7 7
    الان نقش اون خانومه چیه تو خبر !!!!!!!!!!!!!!!!!
    • سمج IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      8 1
      خواهر بروس لیه دیگه مگه نمیشناسی!
  • مهدی IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    3 1
    خب همچین کار شاقی هم نیست چون تو ی دنیای تکنولوژی این که پیشرفتی حساب نمیشه از همون روش اثر انگشت گرفته شده. و البته اشکالات خودشم داره مثلا دیگه کسی نمیتونه کاری واست انچام بده خسته اومدی خونه نمیتونی به بچت بگی از کارتت پول بگیره و خودت زحمتشو باید بکشی! و خانوم رو هم خودتون باید ببرین خرید!
  • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    3 0
    اونا كار كردند وما حرف زديم.اونا قانون را رعايت ميكنند وبا نظم هستند.نمونه بارزش در زلزله اي كه در كشورشان اتفاق افتاد .