ایسنا نوشت:

دو روز گذشته (روزهای چهارشنبه و پنجشنبه) ثابت کرد که بانک‌داری الکترونیک و به‌ویژه نظام پرداخت سیستم بانکی کشور هنوز نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

اعلام واریز یارانه‌ها در بعدازظهر چهارشنبه باعث شد که طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه حجم مراجعه به خودپردازها برای دریافت یارانه نقدی افزایش چشمگیری یابد و صف‌های طولانی در مقابل خودپردازها ایجاد شود.

در این میان برخی از بانک‌ها به خصوص بانک‌های خصوصی سیستم خودپردازهای خود را به روی شبکه شتاب بستند و به همین دلیل پاسخگوی کارتهایی غیر از کارت‌های بانک خود نبودند و نقل و انتقال وجوه از طریق شبکه شتاب تقریبا غیر ممکن شد.

از صبح چهارشنبه عده‌ی زیادی از مردم که فکر می کردند که مطابق معمول از اول ماه می‌توانند یارانه‌ها را برداشت کنند، مقابل خودپردازهای بانک‌ها تجمع کردند، اما اعلام شد که یارانه‌های نقدی از بعدازظهر در حساب‌ها قرار می‌گیرد که این اتفاق صرفا برای چند بانک افتاد و بقیه بانک‌ها قرار دادن وجوه در حساب‌ها را به روز پنجشنبه موکول کردند.

پیگیری‌های خبرنگار ایسنا در نقاط مختلف شهر نشان می‌دهد که عمده‌ بانک‌های خصوصی شبکه خود را به روی شبکه شتاب بستند و تنها پاسخگوی کارت‌های بانک خود شدند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از تمام بانک‌ها بانک‌هایی مثل شهر،‌ کارآفرین، پارسیان، سینا و دی بیشترین اختلال در شبکه را داشتند و تقریبا تمامی خودپردازهای خود را به روی شبکه شتاب قطع کرده بودند و این در حالی است که بسیاری از این بانک‌ها مدعی ارائه خدمات بسیار مدرن در زمینه بانک‌داری الکترونیک هستند.

در میان بانک‌های تازه خصوصی‌شده هم بانک ملت و بانک تجارت در بیشتر نقاط شهر شبکه خود را به روی شبکه شتاب بسته بودند و اوضاع خودپردازهای بانک صادرات کمی بهتر بود.

مطابق معمول گذشته عمده بار جوابگویی به دیگر کارت‌ها بر عهده خودپردازهای بانک ملی بود که معمولا در هنگام افزایش تراکنش‌ها سیستم خود را به روی شتاب نمی‌بندد و با وجود دارا بودن 25 درصد از حساب‌های معرفی شده برای واریز وجوه یارانه نقدی، پاسخگوی دیگر کارت‌ها هم هست و نقل و انتقال وجوه از طریق خودپردازهای این بانک ممکن بود.

به نظر می‌رسد که موضوع واریز یارانه‌ها هر ماه دو تا سه روز اختلال شدید در شبکه شتاب و سامانه خودپردازهای بانک‌ها به وجود می‌آورد و این روند تکراری طی چند ماه گذشته تکرار شده و هیچ تصمیم عاجلی برای آن گرفته نشده است. مسوولان بانک مرکزی هم مانند گذشته در مورد قطع کردن شتاب از سوی برخی بانک‌ها ابراز بی اطلاعی و آن را انکار می‌کنند.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 159081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند ایرانی IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    0 0
    به نظر شما نباید بانک مرکزی با این گونه بانک ها برخورد کند؟ متاسفانه بانک ... کارتهای خود را به گونه ای طراحی کرده تا در پوزهای بانکهای دیگر پاسخگو نباشد. تنها و تنها بانک ملی در این 3 روزه پاسخگو بود که متاسفانه به علت حجم زیاد مراجعه کنندگان با صف های طولانی مواجه بودیم. بانک مرکزی و رئیس جمهور باید با این بانکهای تاناکورا برخورد کند. علیرغم تخلف چرا اینقدر به ...و ...امتیاز میدهند خدا می داند.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    1 0
    بهترین بانک از نظر ارائه خدمات بانکداری الکترونیک که سایر بانکها هم از آن تقلید میکنند بانک کشاورزی است. اولین بانکی که به سیستم شتاب پیوست و سیستم مهرگستر آن در حد سیستمهای بانکداری الترونیک انگلستان است. من خودم تو این بانک حساب دارم. اکه دقت کرده باشید سیستم بانکها همشون تحت داسه اما سیستم شبکه ایه کشاورزی تحت ویندوز و مبتنی بر اکسپلورره که هنوز هیچ بانکی در ایران جرات همچین کاری یا در واقع توان این کارو نداشته
  • بدون نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    0 0
    بانک ملی کلا بهتر عمل میکنه , تو برخوردها هم کارکنان بانک ملی بهتر عمل می کنند
  • امیر IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    0 0
    سلام بنده فروشگاهی دارم که دستگاه کارتخوان از چند بانک دارم اول که در هفته چندین بار قطع می شود شتاب .دوم این که هر وقت یارانه ها رو می ریزن دو تا سه روز کل دستگاهها قطعه .حالا من مغازه دار با این وضئیت اجارهها فقط یه چیزی حدود 800 هزار تومان در ماه فقط اینجانب لطمه می خورم ایا این دستگاه ها چند سال زود نیومد در ایران
  • امیر US ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    0 0
    من بعنوان یه جوون هیچوقت تمام پولهامو در اختیار بانکهای ایرانی نمیذارم و نصفشو در منزل نگه میدارم چون اون لحظه ای که نیاز مبرم داری سیستم جواب نمیذه و به همه توصیه میکنم که به بانکهای کشور اعتماد نکنند . همه تبلیغاتی که در تی وی میبینید توجه نکنند. شعاره . هرکدوم بیشتر تبلیغ میکنند غیر مطمئن تره .واقعا باید از پرسنل و مدیریت بانک ملی ممنون بود واقعا نشانه اعتماد و امنیته
  • بانکداری اسلامی US ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    0 0
    این حرفارو نرنید عیبه ما در جهان سمبل دولتهای الکترونیک و بانکداری اسلامی هستیم...ای بابا .
  • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    0 0
    از حساب من 400 هزارتومان به حساب یک نفر دیگه عملیال کارت به کارت شده ، یعنی هک شده حسابم ، الان یک ماهه که می رم بانک ملی شعبه میدان کاج تهران ولی هنوز خبری از پول من نشده ، من به کجا باید بگم دردم و؟!! خبرآنلاین کمکم کن
  • بدون نام US ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    0 0
    این موارد با ادعای ما در مدیریت جهان فاصله دارد !
  • بانکی IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    شما که از شبکه شتاب و تبادل پیام بین سوئیچ ها اطلاعی ندارید چرا اظهار نظر بی مورد می کنید. رو چه حسابی می گید بانکها شبکه رو روی شتاب بستند. خنده دار تر اینکه می گید یک بانک تعدادی از خودپرداز ها رو بسته و تعدادی را نبسته. یک کم مطالعه کنید. بعد حرف بزنید
  • بانکی IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    ادامه: نه در این مورد موارد دیگر هم در سایت شما دیدم. فقط یک چیزی میشنوید بعد میکنید تو بوق که آی اینطور شد آی اونطور شد. اگه اینطوری برید جلو سایت شما باید جز سایتهای زرد حساب بشه و البته فیلتر هم بشه که چه بهتر
  • بانکی IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    ادامه : مثلا در مورد بیمه پارسیان. گفتید با گلد کوئیست همکاری می کرد، دیدید که چرت از آب دراومد خبرتون. با اون حرفها مردم را به بانکها بدبین نکنید. آمار دقیق حرفهایی را که می زنید از بانک مرکزی استعلام کنید
  • مازيار IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    ببينم اين تبليغ بانك ملي هست يا ...؟ اتفاقا بانكهاي دولتي افتضاحترين خدمات را مي دهند و اصلا هم جوابگو نيستند. خصوصا همون بانك ملي كه ماشااله شما خوب تبليغش را ميكنيد. ده تا باجه دارند ، ولي فقط دو تا كارمند به مردم سرويس ميدهند. هميشه هم از مردم طلبكار هستند. خودپردازهاشون هم كه هميشه يا خرابه يا پول نداره. جناب آقاي نويسنده ؛ انصاف هم خوب چيزيه .
  • بانکی IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    البته ایسنا (منبع خبر) سایت دولتی هستش. باید هم از بانکهای دولتی دفاع کنه. همون صادرات که شما میگی خوبه وقتی سوئیچش به علت حجم تراکنش بالا می افته به جای اینکه پاسخ مناسب بده که سوئیچ قطعه، برای گمراه کردن شتاب بانک مرکزی پیغام میده
  • بانکی IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    ادامه : پیغام میده کارت موجودی نداره. یعنی خیلی راحت تو جدول نگاشت پیامها، پیغام 51 را به جای 84 میده. مشتری هم تا بیاد حسابش را چک کنه تا بفهمه عابر بانک دروغ گفته کلی طول میکشه، و ساعت پیک رد می شه. بله قضیه اینه. بیچاره خصوصی ها چون پیغام درست می دن میشن بد.
  • بانکی IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    ادمه : بانک خصوصی روزی سه بار دستگاه را پول گذاری میکنه. کلی جلوی مشتری دلا راست میشه. کدوم بانک دولتی اینکار رو میکنه. شانسی بیاری کتک نزنن. برخورد خوب پیشکش خودشون
  • بدون نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۷
    0 0
    شما کجایید؟ کارمون به کجا رسیده که ملی و کشاورزی شدن بانک های برتر!!! تصور کردنش هم سخته! عشق است بانک های خصوصی(پاسارگاد،پارسیان و سامان)کاش درصد تراکنش های موفق بانکها در یارانه ها رو می دونستید