۰ نفر
۱۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰

اردبیل یکی از شهرهای ایران و مرکز استان اردبیل در شمال غربی کشور است. این شهر همچنین مرکز شهرستان اردبیل است.

اردبیل از شهرهای باستانی و تاریخی ایران است. این شهر در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان قرار گرفته‌است و دارای ارتفاع زیادی است و از سردترین شهرهای ایران محسوب می‌گردد که جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد. این شهر در 219 کیلومتری تبریز و 591 کیلومتری تهران واقع شده‌است.


دریاچه شورابیل

این دریاچه در جنوب شهر اردبیل واقع شده و مساحت آن حدود 170 هکتار است.
آب دریاچه از نزولات جوى و چشمه هاى آب شیرین و نیمه شور جنوب و داخل دریاچه و رودخانه بالخلو تامین می شود. پوشش گیاهى پیرامون دریاچه بیشتر نى و جگن است و در اطراف نیز جنگل کاریهایى صورت گرفته است. ماهى آزاد و ماهى قزل آلاى رنگین کمان و نیز پرندگان مهاجر آبزى و کنار آبزى از جمله مهمترین جانوران ساکن این دریاچه هستند

سنگ نبشته پهلوی(شاپور دوم ساسانی)
این اثر متعلق به دوران سوم در 300 متری خاور میدان اصلی مشگین شهر واقع است.
این سنگ دارای درازا و پهنای تقریبی 5/5 متر و ارتفاقی در همین حدود است و در کنار رودخانه ای فرعی که از کنار باغ نوروز گدشته و به خیاو چای می ریزد، واقع شده است. کتیبه در 21 سطر کنده شده است و دو علامت خانوادگی در کنار آن نقر شده که دارای اهمیت هستند. نکته ای که در مورد این کتیبه شایان ذکر است این که قبل از کشف آن، هیچ کتیبه ساسانی در آذربایجان پیدا نشده بود.
سبلان
سبلان یکی از زیباترین و مشهورترین قله های ایران است که از جاذبه های گردشگری بی شماری برخوردار است.
در سبلان بهار به بهار می توان نظاره گر ایل بود که برای نفس کشیدن، برای دست ساییدن به خاک سبلان، برای دویدن در پی گله های گوسفندان، برای شنیدن هیاهوی بی تاب زنبوران عسل، برای استشمام عطر گل های رنگارنگ وحشی و برای سلام دادن به سبلان می آیند.
عظمت، ابهت و قدمت سبلان، باعث به وجود آمدن افسانه هایی شده است. گفته می شود در قله سبلان، قلعه ای محکم وجود داشته که آن را «دژ بهمن» نام نهاده و «روئین دژ» می گفتند و فردوسی نیز در شاهنامه بدین مطلب اشاره کرده است.
سبلان را مردم محل «ساوالان» و عرب ها «سولان» گویند. درباره نام تاریخی این کوه، مورخین اختلاف نظر دارند. بعضی ها بر این عقیده اند که چون در این محل سابقا سه جانور بزرگ جثه از نوع خزندگان زندگی می کردند بنابراین به «سه گولان» معروف شده است و بعضی ها آن را برگرفته از «سو- آلان» -که کلمه ای ترکی است و به معنی آبگیر است- می دانند. شاید این وجه تسمیه، از آن جهت بوده که به علت وجود برف های دایمی همیشه آب ها و چشمه ها از آن جاری بوده است. مشهور است که هر گاه برف این قله کم شود، قحطی در منطقه اردبیل روی خواهد داد.


سرعین
سرعین با مجموعه آبهای معدنی خود مشهورترین مجتمع توریستی استان اردبیل می باشد که9چشمه آب معدنی با خواص درمانی مختلف را در خود جای داده است
آب چشم،پهن سویی،ژنرال،ساری سو، قهوه سویی،گاومیش گلی،بش باجیلار و ویلادرق با درجهٔ حرارت بین16تا45 درجهٔ سانتیگراد چشمه های معدنی این شهر توریستی را تشکیل می دهند.


بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
مجموعه بسیار ارزشمند و زیبای بقعه "شیخ صفی الدین اردبیلی" در میدان عالی قاپو اردبیل که همه ساله پذیرای ده ها هزار علاقمند به آثار تاریخی از نقاط دور و نزدیک ایران و جهان است یکی از ‎ده اثر باستانی مهم ایران به شمار می آید.

 

این بنای کم نظیر به نام عارف ربانی شیخ صفی الدین اردبیلی جد شاهان صفوی است که پس از وفات او در سال ‎ 735هجری قمری توسط فرزندش شیخ صدرالدین موسی ساخته و در دوران حکومت صفویه باتوجه به احترام خاص شاهان صفوی نسبت به جد خود بخش های دیگری به این مجموعه افزوده شد.

مجموعه بقعه شیخ صفی در زمان حاضر دارای هشت بخش اصلی شامل مسجد جنت سرا، قندیل خانه، حرم خانه، چینی خانه، چله خانه، شربت خانه، گنبد الله الله و شهیدگاه است.

علاوه بر مقبره شیخ صفی و "مرقد شاه اسماعیل اول"، آرامگاه های دیگری از شاهزادگان صفوی و سرداران قزلباش از جمله شهیدان جنگ چالدارن و شروان در این بقعه و محل شهیدگاه قرار دارند.

در طول قرون گذشته بسیاری از اشیای ارزشمند این بقعه به شیوه های گوناگون از محل خارج شد و در زمان حاضر بخشی از این اشیا از جمله قالی معروف شیخ صفی زینت بخش گنجینه های آمریکا، روسیه و اروپا است.

بازار اردبیل
تاریخ بناى بازار به دوره صفویه باز مى گردد.بازار اردبیل که بافت قدیمى آن تا حدودى حفظ شده داراى راسته بازار، زرگران، قیصریه، پیر عبدالملک، خراطان، کفاشان و علافان است که معمارى برخى از آنها به دوره صفویه میرسد.
راسته بازار بعنوان بازار اصلى داراى تیمچه و سراهاى زیادى است که مهمترین آنها عبارتند از سراى حاج میرزا یا خشکبارها، سراى گلشن، سراى قیصریه، سراى وکیل، سراى نو یا زنجیرلو،بازارچه حاج شکر یا شکرلو و سراى مجیدیه. بازار اردبیل مرکز فروش صنایع دستى و سوغات شهر اردبیل است.


فندقلو
کمى دورتر از نمین و پس از دشت هاى سرسبز و وسیعى که یا پوشیده از گلهاى زیباست و یا زیر کشت رفته، جنگل «فندقلو» قرار گرفته است


این منطقه دو بهار دارد، یکى از ابتداى فروردین تا پایان خرداد و دیگرى از مهر تا آبان. «فندق لو» در مجموع 4 هزار هکتار وسعت دارد که هزار هکتار آن جنگل فندق و 3 هزار هکتار سبزى و گل است. این جنگل استعداد پرورش صد نوع گل از جمله بوماداران و بابونه را دارند. به گفته فرماندار «نمین» این جنگل مکمل گردشگرى سرعین در نظر گرفته شده است.

45301
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هوشیار IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
    7 2
    اردبیل قیامته