۰ نفر
۱۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰

گرگان شهری واقع در استان گلستان در شمال کشور ایران است. گرگان دومین شهر بزرگ شمال کشور از لحاظ جمعیتی و مرکز شهرستان گرگان و استان گلستان است.

گرگان کنونی تا سال 1316 «اَستَرآباد» نام داشت. گرگان قدیم که به عربی جرجان خوانده می‌شد شهری آباد و مهم بود که در نزدیکی گنبد کاووس امروزین قرار داشت این شهر به واسطه نزدیکی به جنگل و طبیعت بکر گلستان دارای جاذبه های بسیاری است.


 

ناهارخوران

ناهارخوران نقطه‌ای جنگلی در جنوب شهر گرگان است که در فاصله 8 کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد.

این منطقه از هوای نسبتاَ مطبوع و ملایم تری در مقایسه با شهر و مناطق شمالی این منطقه برخوردار است. به مرور زمان و با افزایش جمعیت و وسعت شهر گرگان از حدود 20 سال قبل فاصله بین مرکز شهر و ناهارخوران به صورت یک خیابان عمومی و نسبتاَ شلوغ و پر رفت و آمد تبدیل شده و اکنون یکی از خیابانهای اصلی گرگان است. این مسیر که به جاده‌ی ناهارخوران مشهور است، مسیری برای پیاده‌روی و نیز، تفریح مردم است. گرگانی‌ها به ویژه جوانترها در نیمه راه این جاده در نزدیکی محلی به نام باباطاهر ـ که نام رستورانی در میانه‌ی جاده بوده است و مراسم و آدابی دارند- معمولاً شبهای پنجشنبه و جمعه به این نقطه آمده و ماشینهای خود را پارک کرده و می‌‌ایستند و دید و بازدید می‌کنند. در غروب روزهای تابستان و ساعات اولیه شب گاهی تعداد مردم در محدوده‌ای به وسعت دو سه کیلومتر مربع به بیش از 30 هزار نفر می‌‌رسد. چند قهوه‌خانه و رستوران و دو هتل (هتل شهرداری و هتل جهان‌گردی) نیز در قسمت‌های پایانی جاده در همان نقطه‌ای که به ناهارخوران معروف است وجود دارد.

در هتل جهان‌گردی ناهارخوران همچنین کلبه‌هایی ویژه اجاره دادن به گردشگران وجود دارد و همه ساله شمار زیادی از مسافران محور تهران-مشهد سری هم به این مکان می زنند. هرچند در مقایسه با تعداد مردمی که از این ناحیه بازدید و در آن گردش می‌کنند امکانات بسیار کمی وجود دارد.

 

النگ‌دره

النگ‌دره نقطه‌ای جنگلی در پنج کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان در مسیر جاده ناهارخوران است.
این نقطه در ایام بهار و تابستان و به ویژه در روزهای گرم و آفتابی مملو از افراد و خانواده‌های جمعیت شهری و روستایی است که از هوای گرم و شرجی شهر گرگان و روستاها و شهرهای اطراف فرار می‌کنند تا ساعاتی را در فضایی مطبوع بگذرانند. هوای این منطقه حداقل 10 درجه خنک تر از نقاط شهری و پرجعیت است.

 

تورنگ تپه

تورنگ ‌تپه حدود 17 کیلومتری شمال شرقی گرگان و 60 کیلومتری جنوب شرقی دریای خزر واقع شده است.

این تپه از مجموعه‌ی چند تپه با برجستگی نزدیک به یکدیگر تشکیل شده است که بزرگ‌ترین آن‌ها 5/34 متر از سطح زمین‌های دشت اطراف بلندتر است. نخستین فصل حفاری در تورنگ‌تپه بهار 1310 هجری شمسی توسط «وولسین» انجام و در آن سه طبقه را شناسایی شد.
 

30سال بعد (دهه‌ی 1340)، «ژان» حفاری را در این تپه آغاز کرد. وی 13 فصل کاوش انجام داد و 9دوره‌ فرهنگی را در این مکان، باستان‌شناسی کرد که قدیمی‌ترین لایه‌ی آن با سفال‌های فرهنگی جیتون ترکمنستان و فرهنگ اسماعیل‌آباد مقایسه شده است و از نظر زمانی به هزاره‌ی پنجم پیش از میلاد تعلق دارد.

در تورنگ‌تپه‌ گرگان آثاری از دوره‌ برنز، آهن و نیز آثاری از دوره‌های هخامنشی، هلنیسی، اشکانی، ساسانی و اسلامی به‌دست آمده‌اند


 

مدرسه عمادیه

مدرسه عمادیه مربوط به دوره صفوی است و در گرگان، محله درب نو واقع شده و این اثر در تاریخ 19 مهر 1378 با شمارهٔ ثبت 2465 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 

تپه سرخنکلاته
تپه سرخنکلاته مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان - است و در شهرستان گرگان، بخش بهاران، روستای سرخنکلاته واقع شده و این اثر در تاریخ 10 بهمن 1383 با شمارهٔ ثبت 11282 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 

روستای زیارت
زیارَت یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان گرگان در استان گلستان ایران است.
زیارت در ادامه جاده ناهارخوران به سوی کوهستان‌های جنوب شهر گرگان حدود 10 کیلومتر جلوتر از ناهارخوران قرار دارد.
زیارت به علت برخورداری از هوای نسبتاَ خشک و خنک بازدیدکنندگان بسیار زیادی دارد. روستای زیارت به سرعت رو به گسترش است اگر چه از آغاز سال 1383 استانداری گلستان بدون هر گونه برنامه مشخصی محدودیت‌هایی را برای ساخت‌وساز ایجاد کرده ولی آپارتمان‌سازی در این روستا با شتاب فراوان ادامه دارد.


از اماکن دیدنی این روستا می‌توان به آبشارهای زیبا، چشمه آبگرم، امامزاده و همچنین بافت قدیمی روستا نام برد. از نکات جالب در مورد این روستا، میانگین عمر بالای مردم آن است که علت آن نیز زندگی طبیعی و استفاده از مواد غذایی جنگلی است.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =