براساس آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی تولید نفت خام ایران در سال 1389 نسبت به سال 1386، 501 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

آذرجزایری: این درحالی است که این آمارها تاکید می کند که صادرات روزانه نفت خام ایران نیز در سال 1389 نسبت به سه سال پیش از آن 520 هزار بشکه کاهش یافته است.
این درحالی است که بنابراظهارات مسوولان نفتی تاکید می شود که تولید نفت خام کشور امسال نیز به دلیل عدم سرمایه گذاری لازم با 20 هزار بشکه کاهش مواجه شده است.
براساس گزارش رسمی منتشرشده از سوی بانک مرکزی ،تولید نفت خام ایران در سال 1386 حدود 4 میلیون و 57 هزار بشکه بوده که در سال 1389 به 3 میلیون و 556 هزار بشکه رسیده است.
درعین حال صادرات نفت خام ایران که در سال 1386 روزانه حدود 2 میلیون و 522 هزار بشکه بوده در سال 1389 به 2 میلیون و 2 هزار بشکه در روز رسیده است.
این آمار در حالی منتشر می شود که بنابر اعلام کارشناسان افت تولید سالانه کشور حدود 300 تا 400 هزار بشکه تخمین زده می شود.که در صورت آنکه دولت در تلاش باشد تا افت تولید را جبران و افزایش تولید نفت را مدنظر قراردهد باید در وهله اول این افت را جبران و بعد از آن به فکر افزایش تولید باشد.
این درحالی است که احمد قلعه بانی چندی پیش در گفت وگو با خبرآنلاین علت کاهش تولید نفت را اینگونه توصیف کرد: در شرایطی که تولید هر بشکه نفت در خشکی به حدود 25 هزار دلار سرمایه نیاز دارد در صورت احتساب افزایش یک میلیون و200 هزار بشکه ای بنابر برنامة پنجم توسعه باید سالانه 540 هزار بشکه افزایش تولید (300 هزار بشکه کاهش سالانه تولید ، افزایش240 هزار بشکه سالانه برای تحقق برنامه 5 ساله) داشته باشیم.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت، در اینصورت اگر بخواهیم سالانه 540 هزار بشکه نفت را حفظ و افزایش دهیم باید سالیانه بیش از 11 میلیارد دلار تنها در بخش تولید نفت سرمایه گذاری کنیم در حالیکه در سال گذشته ما تنها 4 میلیارد دلار در بخش تولید سرمایه گذاری کردیم و امسال نیز بعید است وضعیت ما بهتر از سال گذشته باشد.بنابراین چگونه می توان وقتی پولی نیست تولید را حفظ کرد و یا افزایش داد.

 

(هزار بشکه در روز)


براین اساس علی رغم تاکید این مدیر نفتی بر افزایش تولید نفت خام در سال آینده به نظر می رسد در صورت ادامه روند فعلی تامین منابع مالی این شرکت در جهت حفظ و افزایش تولید در سال آینده ، روند نزولی تولید نفت ادامه داشته باشد.
این درحالی است که پیش بینی می شود تولید بنزین در سال آینده با وارد مدار شدن فازهای توسعه ای 4 پالایشگاه نفتی افزایش یابد که در اینصورت باید مقدار بیشترس نفت خام به این پالایشگاه تخصیص یابد که این امر یعنی کاهش صادرات نفت خام ایران در سال 91! بنابراین به نظر می رسد باید هر چه زودتر به فکر تامین منابع مالی بخش توسعه ای میادین نفتی بود تا بتوان سطح فعلی صادرات و تولید روزانه نفت خام را در سال آینده حفظ کرد.


22139

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدی CH ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۷
    0 0
    در مقالاتی که خودتان از اقای دکتر عاصمی پور چند ماه پیش چاپ کردید این ارقام را ایشان بیان کردندو وزارت نفت رد کرد .سازمان بازرسی کل و دیوان محاسبات کجا هستند.این یعنی در 4 سال معادل 750 میلیون بشکه وبه بازا هر بشکه90 دلار میشود حدود 68 میلیارد دلار یعنی23 برابر اختلاس اخیر ایا دیوان و یا سازمان بازرسی نباید دادگاهی کند؟