به نظر میرکاظمی یک راه‌حل برای مقابله با تحریم این است که تولید را پایین بیاوریم. اگر اروپا 18 درصد از نفت صادراتی ایران را می‌خرد، ما حدود 20 درصد از درآمدهای نفتی را وارد صندوق توسعه ملی کرده و آن را خرج نمی‌کنیم.

وزیر سابق نفت تحریم های اخیر اتحادیه اروپا علیه نفت ایران را سرآغاز مشکلات قاره سبز دانست و گفت: «تحریم نفت اروپا در واقع بازی دادن امنیت انرژی اروپا به نفع آمریکا است تا در زمان پیشی گرفتن تقاضای نفت از عرضه این حامل استراتژیک انرژی امنیت انرژی اروپا به میل و خواست اروپایی‌ها گره بخورد.»
سیدمسعود میرکاظمی افزود: «در مورد تحریم اخیر، تصور می‌شود که اروپا ناآگاهانه در حال بازی در زمین آمریکا است و در این بازی امنیت انرژی خود را به خطر می‌اندازد».
وی اظهار داشت: «لشکر‌کشی‌های آمریکا در شمال آفریقا، خاورمیانه حساسیت این مناطق را در راستای مدیریت انرژی برای آمریکا نشان می‌دهد». این عضو سابق کابینه احمدی‌نژاد تصریح کرد: «حضور و سرمایه‌گذاری آمریکا در عراق و نوع قراردادها در عراق که مدیریت فروش را در اختیار آنها قرار می‌دهد نیز نشانه دیگری برای همین برنامه است.»
به اعتقاد وی ایران می‌تواند تولید نفت خود را به میزان صادرات این حامل انرژی به اروپا کاهش دهد تا باعث رشد قیمت نفت ناشی از کمبود عرضه شود. میرکاظمی گفت: اگر چنین اقدامی انجام دهیم، اروپایی‌هایی تلاش خواهند کرد نفت ایران را باواسطه بخرند و در آن صورت هم به طور قطعی از خرید نفت تحریم خواهند شد». وی گفت: « در این صورت، شرکت ملی نفت می‌تواند تولید صیانتی نفت را با دست بازتری پیگیری کند».
این کاندیدای جبهه متحد امنیت انرژی را برای کشورهایی که صاحب آن نیستند بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: «در کشور ما چون روی مخازن نفت و گاز زندگی می‌کنیم کسی دغدغه امنیت انرژی ندارد اما مصرف‌کننده‌ها از این بابت دغدغه‌های زیادی دارند و به دنبال امنیت انرژی هستند.»
وی افزود: «آمریکا می‌خواهد جهان تک قطبی بماند. در آینده و حتی حال نیز نمی‌تواند با لشکر‌کشی نظامی مشکل خود را حل کند. اما بعضی کشورها را به وسیله اهرم انرژی می‌تواند مهار کند که کشورهای اروپایی، چین و ژاپن از آن جمله‌اند و باید در این زمینه بسیار دقت کنند.»
میرکاظمی با اشاره به اینکه ایران دومین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد و به میزان تولید فعلی در مدت زمان بسیار بیشتری می‌توان از ذخایر برداشت کرد، تصریح کرد: «میدان‌های جدید زیادی نیز وجود دارند که هنوز کشف نشده‌اند. در عین حال ویکی لیکس سندی درباره ذخایر نفت عربستان منتشر کرد که براساس آن ذخایر عربستان کمتر از آن چیزی است که اعلام می‌شود. اگر این سند واقعیت داشته باشد فاجعه‌ای برای وارد‌کنندگان نفت عربستان خواهد بود. به هر حال آمریکایی‌ها علاقه دارند ذخایر کشورهای وابسته به خود را بالاتر اعلام کنند تا احساس امنیت انرژی را به مشتریان نفت آنها منتقل کنند.»
وزیر سابق نفت راه حل پیشنهادی خود را برای مقابله با تحریم ها کاهش تولید نفت دانست و اعلام کرد: «به نظر من یک راه‌حل برای مقابله با تحریم این است که تولید را به همان نسبت پایین بیاوریم. اگر اروپا 18 درصد از نفت صادراتی ایران را می‌خرد، ما حدود 20 درصد از درآمدهای نفتی را وارد صندوق توسعه ملی کرده و آن را خرج نمی‌کنیم. به همین دلیل می‌توانیم معادل این رقم تولید را برای مدتی کاهش دهیم و اصلا 18 درصدی را که به اروپا صادر می‌کنیم دیگر صادر نکنیم. چون به درآمد آن نیاز فوری نداریم چنانکه دو سال است مازاد درآمدهای نفتی وارد صندوق توسعه ملی می‌شود و این صندوق هنوز پرداختی نداشته است. ذخایر آن هم در بانک‌هایی است که کشورهای قطب مخالف ما از آن استفاده بیشتری می‌کنند تا ما.»

 

/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =