سید مسعود میرکاظمی، وزیر بازرگانی دولت نهم می گوید اواخر دولت نهم مقداری بین من و آقای احمدی نژاد شکر آب شد.

او در رابطه با علت این اتفاق گفت: « از جهت برخی تفاوت سلیقه ها بود. ایشان در رابطه با برخی افراد یک نظری داشت و من هم نظر دیگری داشتم. »
میرکاظمی در پاسخ به این سوال که یعنی در رابطه با مدیرانی که شما نصب کرده بودید مشکل داشتید، گفت: « تمام مدیران را در وزارت بازرگانی خودم به شخصه انتخاب کردم. کسی از حوزه دیگری به من تحمیل نشده بود. اواخر دولت نهم می گفتند باید برخی از افراد را تغییر دهم. من هر چه بررسی کردم و دیدم این افراد کارشان بسیار خوب بوده، آدم های متدینی هستند و هیچ گونه مشکل سیاسی و مالی ندارند. من دیدم من دیدم دور از انصاف و عدالت است افرادی که این قدر خوب زحمت کشیدند را بدون هیچ دلیلی کنار بگذاریم. در مقابل درخواست آقای رییس جمهور مقاومت کردم و به ایشان گفتم که صلاح نمیدانم مدیرانم را تغییر دهم. به ایشان گفتم: « باید علت تغییر مدیران وزارت بازرگانی مشخص شود و اگر مشکلی داشته باشند حتما برخورد می کنم. » »
او در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه اختلاف نظری هم داشتید یا خیر گفت: « بله به طور مثال در بحث های آزاد سازی یارانه ها مانند شوینده ها ( پودر ) ، کاغذ ، آرد صنف و صنعت و... نظر آقای دکتر احمدی نژاد این بود که مرا در وزارت بازرگانی دوره کرده اند و دیگران دارند تصمیم می گیرند. من توضیح می دادم که کار کارشناسی صورت گرفته است. در رابطه با تعرفه کاغذ این ذهنیت وجود داشت. برای پودر سالانه حدود 300 تا 400 میلیارد تومان یارانه پرداخت می شد وشب عید گیر کسی نمی آمد؛ تولید کنندگان می گفتند 400 تا 440 هزار تن توزیع کردیم. در حال حاضر کم تر از این دارد توزیع می شود، بازار آرام است و ما آن 300 تا 400 میلیارد تومان را هزینه نمی کنیم. این مثال را در رابطه با بخش هایی مانند آرد صنف و صنعت می توان مطرح کرد. 700 هزار تن آرد یارانه ای توزیع می شد و هیچ قیمتی روی محصولاتی از قبیل بیسکویت و ماکارونی گذاشته نمی شد. » 

وزیر بازرگانی دولت نهم افزود: «  جالب اینجاست که سال بعد از اینکه چنین تصمیمی گرفته شد همه گمان می کردند صادرات کم می شود اما اتحادیه مربوط به این کالا ها در روز ملی صادرات به طور رسمی اعلام کردند صادرات ما چند برابر شده است. این نشان می دهد وقتی به سمت فضای رقابتی حرکت کنیم و تلاش جایگزین رانت شود اتفاق های مثبتی در حوزه اقتصاد کشوری می افتد. نباید بگذاریم « تلاش » به هر شکلی از بخش تولید و خدمات ما گرفته شود. در چنین شرایطی به سمت بهبود گام برداشته نمی شود چرا که یک رانتی ایجاد می شود که گروهی استفاده می کنند. وقتی این رانت گرفته شد واحد های تولیدی به تلاش بیشتر روی آوردند و استعداد ها مشخص شد و نیز از شمول قیمت گذاری و محدودیت صادرات هم خارج شدند.  »

متن کامل این کفت و گو را اینجا بخوانید.  

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =