مراکز آماری کشور از سه ماهه سوم سال 89 تا کنون،میزان تولید و صادرات نفت ایران را منتشر نکرده اند.

آذرجزایری: وضعیت انتشار آمار از سوی بانک مرکزی در حال حاضر بهتر از مرکز آمار ایران است.چراکه این مرکز از سال 88 ظرفیت تولید نفت ایران را اعلام نکرده و تنها در این سال میزان صادرات نفت اعلام شده که با آمار بانک مرکزی مغایرت دارد.
اگرچه در هر دو آمار ارائه شده در سایت بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بر دریافت منابع از وزارت نفت تاکید می شود اما درنهایت مرکز آمار ایران میزان صادرات نفت در سال 88 را حدود 2 میلیون و 84 هزار بشکه در روز عنوان می کند درحالیکه بانک مرکزی در خوشبینانه ترین حالت میزان صادرات در سه ماهه چهارم سال 88 را 2 میلیون و 55 هزار بشکه اعلام کرده است.درعین حال متوسط صادرات در این سال به گفته بانک مرکزی 2 میلیون و 24 هزار بشکه بوده که البته این رقم در سه ماهه چهارم سال 88 بالاترین میزان را دراین سال تجربه کرده است.
دراین بین اگر بخواهیم از اختلاف های آماری بگذریم باید به این نکته تاکید کنیم که آخرین آمار رسمی دولت در خصوص تولید و صادرات نفت به سه ماهه دوم سال 1389 بر می گردد و از آن زمان تا کنون یعنی از شهریور سال گذشته آمار تولید و صادرات نفت ایران اعلام رسمی نشده است.
دراین بین اگرچه مسوولان نفتی از صادرات روزانه 2 میلیون و 100 هزار بشکه نفت در هر روز خبر می دهند اما امار مراجع رسمی کشور نشان می دهد که صادرات نفت ایران درسه ماهه دوم سال 89 به 2 میلیون و 9 هزار بشکه رسیده بود.درعین حال تولید نفت خام ایران در این زمان حدود 3 میلیون و 535 هزار بشکه در روز اعلام می شود.

 


دراین بین اگر بخواهیم تاکید مدیرعامل شرکت ملی نفت مبنی بر کاهش تولید نفت در سالجاری را مورد تایید قرار دهیم بنابراین به نظر می رسد باید در انتظار کاهش آماری تولید و صادرات نفت خام در نیمه سوم و چهارم سال 89 و 12 ماهه سال 90 باشیم.
این درحالی است که کارشناسان همواره از عدم انتشار آمار دقیق اقتصادی توسط مراکز رسمی آمار ایران گلایه می کنند و تاکید دارند انتشار این آمار می تواند ما را به تحلیل درستی از وضعیت این روزهای اقتصاد کشور برساند و منجر به تغییر در سیاست های اقتصادی و رفع نقایص شود.
برهمین اساس انتظار می رود مرکز آمار ایران و بانک مرکزی آمار تولید و صادرات نفت خام را همانند سال های گذشته اعلام کنند.


 

/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =