باهنر گفت که مجلس محل لابی گری است و حتی رئیس مجلس نیز خیلی وقت​ها لابی می​کنند.

نایب رییس مجلس نهم درباره لابی گری در مجلس گفت : هر نماینده ای یک حوزه نفوذ رای دارد که این حوزه نفوذ متفاوت است؛ مثلا یک نماینده ممکن است در حد یک کمیسیون و یک نماینده دیگر درسطح مجمع نمایندگان یک استان نفوذ داشته باشد و بعضی ها کمتر، که این مسئله به استدلال و ثانیا تلاش یک نماینده بستگی دارد.
اهم سخنان باهنر در گفت و گو با مهر در ادامه می‌آید:
  • در سال 89 رئیس جمهور برای انتخابات مجلس هشتم یک جمع 30 نفره را دعوت کردند و در آن جمع هم دو نظر متفاوت نمود پیدا کرد.
  •  دوستانی اعتقاد داشتند که باید اصولگرایی را خالص کنیم ولو اینکه ریزش زیادی داشته باشیم، یعنی اصولگرایی ناب با تعداد اندک وعده ای هم اعتقاد داشتند که یک سری ضوابط متعادل و عاقلانه و عالمانه در نظر بگیریم و با این ضوابط افراد را بسنجیم یعنی جذب حداکثری و دفع حداقلی و این دو دیدگاه یک اختلاف نظر اساسی میان اصولگرایان بود که در مجلس هشتم هم وجود داشت.
  • ما اصلا نمی توانیم یک تعریف جامع و مانعی از جریان احمدی نژاد و اطرافیانشان داشته باشیم؛ چراکه دولت آدم های متدین پرکار، پرتلاش و خالص زیاد دارد و حتی من به برخی از خصلت های احمدی نژاد و حرصی که برای خدمت رسانی به مردم دارد قبطه می خورم و فکر می کنم اگر من در دولت بودم نمی توانستم مثل ایشان فعالیت کنم اما به خیلی از کارهایشان نیز نقد دارم.
  • من مجموعه دولت را یک سبد تفکر نمی دانم که یک ایدئولوژیک واحدی داشته باشند؛ اینها تک تکشان باهم متفاوت هستند. اما با توجه به اینکه به بعضی از تفکرات و رفتارهای احمدی نژاد نقد دارم؛ اما وی را جزو اصولگرایان می دانم و ما در مجلس نیز وظیفه خود می دانیم که برای خدمت رسانی بهتر به دولت کمک کنیم.
  • دکتر الهام -که امیدواریم این مطلب درست نباشد- در جایی اظهار نظر کرده بود که اگر مجلس آینده مخالف دولت باشد، امنیت ملی به خطر می افتد. اصولا این ادبیات را در سیاست نباید به کار ببریم و از این اظهار نظرها بوی دیگری هم می آید.
  • رئیس جمهور نقاط مثبت و منفی دارد و از نظر اعتقادی و ایدئولوژیکی گمان هایی وجود دارد خصوصا حمایت بی قید و شرط از رئیس دفترش و این اعتماد بیش از حد که همه نظام یک طرف و آن یک نفر هم یک طرف انتقاد برانگیز است. روزنامه دولتی ایران به بنده حمله کرده بود که چرا اصطلاح حجت الاسلام ذوالنور را به طنز تکرار کرده ام که رئیس جمهور و مشایی مثل لاله و لادن هستند. ظاهرا آقایان جریان انحرافی خیلی دوست دارند که مساله اینگونه باشد و سرنوشت رئیس جممهور را به خود گره بزنند اما بنده معتقدم که نظام، طبیب حاذقی دارد و لاله و لادن سیاسی را از هم جدا خواهد کرد.
  • این موضوع را همه گروه ها نقد کرده اند و ما هم به عنوان جریان جبهه پیروان از این لیست به صورت جامع راضی نیستیم؛ اما وقتی که یک فرایندی را می پذیریم باید به آن تن دهیم؛ یعنی اگرشورای داوری دو رأی به نفع ما داد و یک رأی هم علیه ما داد، نباید شورای داوری را زیر سوال ببریم. ما هم گلایه داریم. مثلا در جلسه 8 نفره گروهی که 16 تشکل دارد 2 نماینده و گروهی هم که دو تشکل دارد 2 نماینده داشت؛ اما معتقدیم به برکت حضور روحانیت بالای سر این کار باید از خواسته های خود تنازل کنیم.
  • جبهه پایداری از ابتدا اشکالاتی را به جبهه متحد وارد می دانست، اولا اعضای این جبهه را اصولگرای ناب نمی دانستند، که دعوا بر می گشت به همان دعوای قبلی که عرض کردم و به همین دلیل بهانه جویی می کردند. ابتدا گفتند به ترکیب جبهه نقد داریم و بعد به حضور برخی اشخاص اشکال گرفتند مثلا گفتند باهنر نباشد، آنها باید نماینده خود را مشخص می کردند قرارنبود که در مورد نماینده گروه های دیگر را هم اظهارنظر کنند.
  • گروهی که در رأس آن احمدی نژاد است اعتقاد دارند در هر انتخاباتی که می خواهند برنده شوند باید دعوای هاشمی و احمدی نژاد راه بیندازند. اینها چون رقابت احمدی نژاد با هاشمی را یک رقابت پربرکتی دیدند فکر می کنند هرجا که می خواهند پیروز شوند باید دعوای احمدی نژاد هاشمی راه بیاندازند؛ که البته بعد جبهه پایداری این مقاله را تکذیب کرد. اما هاشمی دیگر کنار رفت و تمام شد نه لیستی داده و نه در انتخابات شرکت کرده است.
  • بچه های پایداری این که 5 نفر از لیست ما را در درون لیست خود جای داده اند خیلی لطف کرده اند آنها فکر می کنند قطب عالم امکان هستند و فقط خودشان را اصولگرا می دانند این ها همان هایی هستند که در قم جلوی دفتر آیت الله جوادی آملی رفتند و شعار دادند و کار را تا جایی رساندند که آیت الله امینی تا مدتی در نماز جمعه قم شرکت نکردند.
  • از روز اول که جبهه پایداری تشکیل شد ما خیلی خوشحال شدیم؛ چرا که اینها اخراجی های دولت و سرمایه های اجتماعی بودند و می شد در هر استان و منطقه ای به عنوان کلونی های کوچکی مطرح شوند و اینکه گفته اند رایحه خوش نیستیم تفاوتشان با حامیان دولت بر سر جریان انحرافی مشخص شد؛ اما رفته رفته این موضع در این جریان کمرنگ شد به گونه ای که آقاتهرانی نیز در اظهارنظر اخیر خود گفته است جریان انحرافی جریان نیست بلکه یکی دو نفر هستند که ناراحت بودند و حالا خوب شده اند و حتی 11 روز خانه نشینی رئیس جمهور را به مرخصی و خستگی از کار تعبیر کرده است.
  • باید اول تعریف کنیم، ساکت یعنی چه؟ خود بنده هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری با سه چهار نفر رفتم پیش موسوی که علاوه بر ما ده ها گروه دیگر هم برای نصیحت رفته بودند و من نیز به وی پیشنهاد کردم که برگردد به نظام؛ به وی گفتم در این انتخابات یک چیزهایی همه گیر شما آمده بنابراین اگر هم می خواهید اپوزیسیون شوید بهتر است اپوزیسیون درون نظام باشید، اگر بیرون از نظام باشید خیلی شانس بیاورید سرنوشتی همچون نهضت آزادی پیدا می کنید، که حتی سرنوشت آنها بدتر از نهضت آزادی شد.
  • حالا یک عده ای می گویند چرا هفته اول . بنابراین جزو ساکتین فتنه هستید اگر این تعریف ساکتین فتنه است بله من جزو ساکتین هستم. بعضی ها هم در مجلس در همان هفته اول گفتند این سران فتنه را بدهند به ما تا اعدامشان کنیم و مشکل مملکت حل شود، اما ما اعتقاد داشتیم این طوری نمی شود مسائل را حل کرد.
  • اگر 25 خرداد 9 دی را برگزار می کردیم، 2 میلیون هم سبزها می آمدند اما در 9 دی 1 میلیون و خورده ای از این 2میلیون سبزها هم به صحنه آمدند و فتنه را محکوم کردند.
  • ساکتین فتنه کسانی هستند که هنوزهم اعتقاد به تقلب دارند. در انتخابات تخلف شده اما نه در حد 12 میلیون رأی، کسانیکه اعتقاد به این امر دارند یا عدد حالیشان نیست یا اینکه تقلب را نمی فهمند.
  • کسانیکه فتنه 88 را یک توطئه از پیش طراحی شده می دانند باید با شورای نگهبان دعوا کنند که چرا سران فتنه را تائید صلاحیت کرده است
  • در داستان فتنه اعتقاد دارم اگر آن مناظره هتاکانه اتفاق نمی افتاد خیلی از این مشکلات به وجود نمی آمد. من در زندگی خیلی کوتاهی غیر از این دارم که هیچ کس آن را نمی داند؛ اما اگر با یک خط کش بخواهیم مسئولان نظام را بسنجیم باید به خیلی ها نمره منفی بدهیم. در همان زمان آقایان تندرو می گفتند مجلس جزو ساکتین بوده و نمی گفتند باهنر و لاریجانی.
  • زمانی که موسوی نخست وزیر بود من از ابتدا مخالف سرسخت برنامه های وی در مجلس در سالهای 62 و 63 بودم و مواضع سیاسی و اقتصادی اش را قبول نداشتم و اینکه از وزیری دولت جنگ کارش به فتنه گری می رسد چیزی جز سبک سری، خودخواهی، غرور بی جا و توهم نمی دانم چه برسد به مهاجرانی که از ابتدا مواضع لیبرالی اش مشخص بود و آنقدر اینها سقوط کردند که در جنگ نرم دشمن غرق شده و آب به آسیاب دشمن می ریزند.
  • من برای مجلس نهم کاندیدای هیئت رئیسه نمی شوم و الان هم پرداختن به این مطلب زود است و نمایندگان مجلس نهم هیئت رئیسه خود را انتخاب خواهند کرد.
  • در این دوره تایید و رد صلاحیت ها هیچ انگ سیاسی متوجه شورای نگهبان نیست، از طرفدار سرسخت دولت گرفته تا منتقد دولت رد صلاحیت شده اند
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =