اوضاع سلامت در ایران خوب نیست. این اعترافی است که حتی مسوولان وزارت بهداشت هم به آن معترفند. اما اینطور که از شواهد بر می آید؛ اوضاع بدتر هم می شود.

به گزارش خبرآنلاین، وزیر بهداشت هفته گذشته اعلام کرد بیش از 60 درصد هزینه سلامت و درمان را مردم می دهند. اکنون معاون درمان وزیر بهداشت از گرانتر شدن درمان در سال 91 گفته است.

حسن امامی رضوی گفته: "جلسات کارشناسی تعیین تعرفه‌های تشخیصی - درمانی سال 91 با سازمان نظام پزشکی، دبیرخانه شورای عالی بیمه و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت و راهبردی ریاست جمهوری در حال انجام است. در این جلسات مبنا بر آن است که تعرفه‌ها بر اساس تعرفه واقعی و قیمت تمام شده خدمات باشد؛ موضوعی که در برنامه پنجم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفته است."

واقعی شدن تعرفه ها، یعنی افزایش هزینه ها. معاون وزیر بهداشت دراین باره به ایسنا گفته: "در تعرفه بخش خصوصی اعتقادمان بر آن است که باید تعرفه بخش هتلینگ رشد کند و این بخش رشد واقعی را نداشته است. بخش حق‌الزحمه نیز به نظر می‌رسد رشدهای مناسب را در طول سالیان گذشته داشته است. در تعرفه‌های بخش خصوصی مانند سال گذشته پیشنهادمان رشد بالای 20 درصدی است."

تعرفه بخش دولتی گرانتر می شود: "به نظر می‌رسد تعرفه‌های بخش دولتی برای واقعی شدن باید در حد 35 تا 40 درصد رشد کند اما این موضوع به معنای تحمیل هزینه به مردم و دولت نیست و به شرطی است که اعتبارات بخش دولتی بیاید در بخش بیمه‌ای و به صورتی مناسب ساماندهی و تنظیم شود."

به گفته او میزان رشد تعرفه‌های بخش دولتی در گذشته بسیار کم بوده است: "برای آن که خدمات این بخش نظم بهتری یابد لازم است اعتبارات به صورت تجمیعی داده شود؛ یعنی دولت همه اعتبارات بخش درمان را ببرد در محل تعرفه و از محل تعرفه پرداخت شود. البته باید سازمان‌های بیمه‌گر هم توان پرداخت به موقع آن را داشته باشند؛ یعنی اگر تعرفه افزایش یابد و اعتبارات بخش دولتی قطع شود اما سازمان‌های بیمه‌گر قدرت پرداخت نداشته باشند، باز فشار هزینه‌ها به مردم وارد می‌شود. در این زمینه یک حرکت همه جانبه لازم است."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مینا IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    22 1
    ای بابا! اوضاع چی خوب هست که اوضاع سلامت خوب باشه...
  • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    5 4
    چون درآمد پزشکان کم است حتما به این نتیجه رسیده اند که گرفتن حق عمل اضافی از بیمار هم کفاف حال نمیکند چرا آنها هم مثل کارمندان و بازنشستگان افزایش تعرفه هایشان 10 درصد نیست هزینه های دندانپزشکی هم واقعا سرسام آور است تنها عصب کشی فقط 250 هزار تومن هزینه دارد بدون هزینه های پرکردن ؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      2 0
      من دندانپزشکم و اطراف میدون شهدا کار میکنم.. کجا 250 تومن بدون پر کردن؟ من با پر کردن 100 تومن نهایت 120 کار می کنم.این در حالی هست که هزینه مواد از اول سال تا الان از 80 تا 150 درصد بالا رفته ولی تعرفه ما چی؟
  • حسن IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    6 7
    تعرفه ها به اندازه كافي بالا هستند اين بي انصافي است كه وزير اعلام كند تعرفه ها افزايش پيدا كنند درمان را با تجارت اشتباه نگيريد . بيمه ها نيز مسلم است كه توان پرداخت ندارند چرا كه توان افزايش بي رويه تعرفه ها راندارند .شما برويد در مطب ها ببينيد چه خبر است در آمد حاصل از افزايش بي رويه تعر فه ها بين 20ميليون تومان تا 200 ميليون تومان در بعضي مطب ها متغير است بيمار را با تجارت اشتباه نگيريد.كسي كه دكترا ي رياضي دارد در آموزش و پرورش حقوقي معادل 1.1 ميليون مي گيرد.خانم وزير چه خوابي براي بيماران ديده .آيا خانم وزير نمي داند كه در سال گذشته طي دو مرحله تعرفه ها را افزايش داده اند به بهانه طرح هدفمند كردن .طرح هدفمند براي حاملهاي انرژي بود نه تعرفه هاي پزشكي خانم وزير
  • بدون نام IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    7 2
    والا من خیلی مشکل دارم اما به جای اینکه به فکر سلامتیم باشم باید اول جیبم رو نگاه کنم
  • بدون نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    8 7
    کسی که دکترای ریاضی دارد با اقام برخورد دارد نه جان مردم .... تعرفه های فعلی بسیا ر کمتر از واقعیت است بطوریکه در افغانستان و عراق هزینه درمان بسیار بالاتر از ایران است اما بار این مبالغ را باید بیمه ها تقبل کنند و نه مردم پزشکان هم جزو این مردم هستند و نباید ضعف دولت و بیمه ها را پوشش دهند
    • بدون نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
      3 6
      چون با جان مردم سر كار دارند پس بايد تعرفه هاي خيلي پايين تري از مردم بگيرند تا توان پرداخت هزينه ها را مردم داشته باشند اگر به فكر بيماران باشند در ضمن بيمه ها نيز پولي كه از مردم مي گيرند توان پوشش را دارند. و مردم نيز توان پرداخت بيشتر را به بيمه ها ندارند اگر بيمه ها توان مالي داشتند كه حقوق بازنشسته ها را افزايش مي دادند. با اين وضعيتي كه پزشكان بوجود آورده اند نه تنها درمان نمي كنند بلكه بيمار را يك پله به مرگ نزديك تر مي كنند.
  • علی IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    6 4
    فقط قشرخاصی ازپزشکان درآمدآنچنانی دارند پزشکانی رامیشناسم که ازپرداخت اجاره مطب وخرج زندگیشان درمانده اند به دادپزشکان عمومی برسند چون هیچ کاردیگری نمیتوانند بکنند مثلا در ترکیه ویزیت پزشک معادل صددلاراست کیفیت بیمه هابایدافزایش یابد
    • بدون نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
      4 6
      چرا انجا را مقايسه مي كنيد شما بايد درآمد مردم خودمان را ببينيد در آنجا حقوق هم بالا است درآمد بالاست.
    • محمد IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      2 0
      اقا یا خانم بی نام درامد سرانه ترکیه حدود 2 برابر ایران هست اما 100 دلار که معادل 170 هزار تومن میشه معادل 10 تا 15 برابر حقه ویزیت در ایران هست. الان پزشکانی داریم که از کمبود درامد میرن مسافر کشی. این در نهایت به ضرر بیماران تمام میشه چون کیفیت درمان پایین میاد
  • حسین IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    4 1
    در کانادا کلیه مردم کشور بیمه هستند و پزشکان در بیرون مطب ندارند و فقط در بیمارستانها کار می کنند و هر فرد کانادایی به بیمارستان میرود تمام هزینه رایگان است .و این هم وضع ما ...
  • بدون نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    2 2
    فقط همینو کم داشتیم .یه کم به فکر بیماران باشید .قشر مرفه پزشک که همیشه هواشونو داشتن.بیچاره بیمارها که اونا رو با کالا اشنباه گرفتن.
  • حكيم IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    0 0
    من نارسايي كليه دارم در حال حاضر ماهيانه حدود 150 هزار تومان هزينه دارو هاي پيوندي را پرداخت مي كنم به من مي گويند چون شما هنوز دياليز نمي شويد يا پيوندي نيستيد كارت بيماري خاص نمي توانيد داشته باشيد .در حالي كه من الان قبل از اين مراحل نياز به مداوا دارم .و هزينه هاي درمان نسبت به 2 ماه قبل حدود 18 هزار تومان افزايش يافته است .
  • بدون نام US ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    3 0
    ارتباط مالی پزشک با بیمار باید مثل همه دنیا اینجا هم قطع شود و بیمه ها طرف حساب پزشکان باشد.
  • بدون نام GB ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    0 4
    توجه داشته باشید که فقط قشر پزشکان هستند که دستمزدی برابر با کارو تلاششون نمی گیرن الان کارگر وکارمند و راننده همه دارند بیشتر از زحمتی که می کشند پول در میارن و تو پول غلط میزنن خوب یکمی از این پول باید بره به جیب دکترهای ما که من هر کدومشون رو دیدم یا تو کار ساخت و سازن یا تو کار خرید و فروش ملک و املاک .فقط من موندم این سوگند رو برای چی میخورن ؟ فعلا که منافع شخصیشون بر جان بیمار الویت داره .اونقدر زیر میزی بگیرین و بخورین ببینیم آخرش چی میشه نوش جونتون
  • بدون نام US ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    1 1
    چرا به مسائل غیر مالی دارو و درمان توجه نمی شود مثلا اینکه چرا حمایت نمی شود تا دکتر ها نسخه ها را با کامپیوتر بنویسند و یک پرینت بدهند؟ (مثل همه دنیا) و چرا داروخانه هم هر نسخه ایی که برایش آوردند چه دستی چه پرینت آنرا اسکن نمی کنند و رسید و دستور مصرف را دکتر داروساز بصورت کامپیوتری و یک پرینت در اختیار بیمار قرار نمی دهد؟ یا چرا هنوز بیمارستان های خصوصی بعضی ها حتی دستگاه کارت خوان بانکی POS ندارند؟ چرا بیمارستان موظف نمی شوند دریافت های خود را بانکی واریز به حساب بگیرند؟ چرا بیمارستان ها وب سایت ندارند که به روز و همه اطلاعاتی که بیمار می خواد را بدهد؟ چرا بیمارستان ها وب سایتی که بشود وقت گرفت و زمان جراحی را مشخص کرد و هزینه جراحی را از طریق همان سایت پرداخت کرد ندارند؟و...
  • بدون نام US ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    1 0
    چرا از پزشکان ما حمایت نمی شود تا وب سایت داشته باشند ؟
  • بدون نام US ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    1 1
    چرا فقط پول بیشتر برای همین خدمات فعلی را مطالبه می کنید؟ چرا کیفیت را بیشتر نمی کنید و پول بیشتر هم بخواهید؟