داستان بودجه وزارت بهداشت که آخر سال 90 به وزارت راه رفت، داغ دل اهالی سلامت است.

امید کریمی: وزیر بهداشت در اواخر سال گذشته بسیار گفت که امیدوار است سهم سلامت از قانون هدفمندی یارانه ها برسد تا بخشی از کسر بودجه سلامت جبران شود. خانم وزیر حتی گفت که به دولت اعلام کرده از این پس تمام حساب های وزارت خانه با توجه به همین سه میلیارد دلار پرداخت می شود. اما این اتفاق تمام و کمال نیفتاد.

وزارت بهداشت اعلام کرده 1150 میلیارد تومان باقی مانده از سهم قانون هدفمندی یارانه ها داشته است، اما این پول رفته در وزارت راه.

اکنون نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید حقوق و مزایا و پاداشی کارکنان وزارت راه و شهرسازی از این بودجه پرداخت شده است.

اردشیر محسنی بندپی دراین باره به پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفته است: "حقوق و مزایا و پاداشی کارکنان وزارت راه و شهرسازی از جمله سازمان بنادر و کشتیرانی، سازمان هواپیمایی کشوری و راه آهن در شب عید دریافت کردند را مقایسه کنید با حقوق و مزایای کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، می بینید که دریافتی کارکنان وزارت راه و شهرسازی اصلا با دریافتی کارکنان وزارت بهداشت قابل مقایسه نیست. پس چرا دولت 1150 میلیارد تومان از 3000 میلیارد تومان هدفمندی یارانه ها را که باید به نظام سلامت پرداخت می کرد از سبد وزارت بهداشت کسر و به وزارت راه و شهرسازی داده است؟"

او کسر بودجه وزارت بهداشت در سال 90 را بیش از دو برابر بودجه ای که از سهم این وزارتخانه به وزارت راه رفته است می داند: "وزارت بهداشت هنوز 2500 میلیارد تومان بدهی در سال 90 دارد. بیمارستان های کشور و پرسنل نظام سلامت مشکلات دارند، بسیاری از کارکنان نظام سلامت به خاطر همین مشکلات به ما مراجعه می کنند و خواهان انتقال خود به وزارتخانه هایی نظیر راه و شهرسازی هستند. بنابراین این اقدام دولت هیچ توجیهی ندارد.

محسنی بندپی به الزام دولت به پرداخت 3 هزار میلیارد تومان از ناحیه صرفه جویی در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: "دولت با هزار و یک زحمت و پیگیری 299 میلیارد تومان آن را در آذر و دی ماه 90 و با تاخیر 9 ماهه پرداخت کرد و 2000 میلیارد تومان را هم بعد از قرائت نامه اعتراض کمیسیون بهداشت و درمان در صحن علنی مجلس و در تاریخ 20 و 24 اسفندماه به وزارت بهداشت تحویل داد."

به گفته او هزار میلیارد تومان دیگر از این 3000 میلیارد باقیمانده بود که دولت به یکباره طی یک صورتجلسه در اواخر سال 90 این رقم را برای پرداخت پاداش کارکنان شاغل و بازنشسته وزارت راه و شهرسازی به این وزارتخانه داد: با توجه به اینکه این اقدام غیرقانونی در اواخر سال 90 صورت گرفته بعید است عمر مجلس هشتم کفاف پیگیری آن را بدهد، اما با توجه به اینکه اکثر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم منتخبین مجلس نهم هستند می توان امید داشت که این تخلف در مجلس نهم پیگیری شود.
پیش از این حسین علی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دراین باره در گفتگو با خبرآنلاین از شکایت به دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور خبر داده بود: "شکایت کتبی علیه دولت به دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی ارسال کرده ام و منتظر نتیجه دولت هستم.چون این کار خلاف قانون است و از رییس تطبیق مصوبات دولت با قوانین تقاضا کرده‌ام تا سریعاً نظر خود را راجع به این مصوبات دولت ارائه دهد."

پیش از این علیرضا مرندی، وزیر اسبق بهداشت و یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره نابسامانی بودجه وزارت بهداشت، به خبرآنلاین گفته بود: "شاید یکی از مشکلات دولت کنونی، این است که کارهای کارشناسی در آن کم می شود. به نظرم وزیر بهداشت یا نظرش را اعلام نمی کند و یا این که به نظر او توجهی نمی شود؛ که هر دو ناخوشایند است. متاسفانه قدرت تصمیم گیری بیش از حد به معاونت درآمد و بودجه در ریاست جمهوری داده شده است. در صورتی که وقتی قانون بودجه را تصویب می کنند، دیگر بایستی دولت مجری آن باشد."

به گفته او عملاً مقدار هنگفتی از بودجه در اختیار یک نفر است؛ معاون رئیس جمهور: "کسی که پاسخگو به مجلس نیست و قدرت کارشناسی ندارد. این فرد هر کاری می کند و ضربه به کشور وارد می شود. پول ها جایی می رود و طوری تقسیم می شود که نباید. حتی شما در محافل نه چندان خصوصی هم از مسئولین بالای دولت این موضوع را می شنوید. به نظر من مشکل این است و دولت هم باید این اجازه را بدهد که مباحث بحث شود و هم وزیر بهداشت و مسئولین آن قدرت بیشتری نشان دهند. اگر قرار باشد وزیر این توانایی را نداشته باشد، دیگر وزیر به حساب نمی آید."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 211376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    1 2
    این امر قابل توجیه است . با تخصصی که رئیس جمهور در امر ترافیک دارد و با توجه به تصادفات جاده ای به عنوان یکی از عوامل مهم مرگ در ایران فکر کرده اند اولویت با وزارت راه است تا جاده های امن بسازد و به نوعی این خود به نفع اهداف سلامت است.
    • بدون نام US ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
      1 0
      عزيزم-نظر جنابعالي درست. لطف بكنيد بمن بگيد-چند نفر در سال بدليل تصادفات جان خودشان را از دست ميدهند و چند نفر بدليل ضعف بهداشت و درمان خود و عزيزان خود را از دست ميدهند.البته براي وزارت راه بودجه لازم است و براي وزارت بهداشت نيز بهمين صورت. وآنرا مجلس در بودجه ساليانه تعين ميكند و اين -اينرا ميماند كه من در موقع نهار خوردن دست دراز بكنم چلو كباب شمارا بخورم يعني هم غذاي مرا و هم غذاي شما را بخورم.....چي ميشود
  • انصاری IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    0 1
    هزاران کارمند وزارت بهداشت در دوران مظلومیت مضاعف قرار گرفتند.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    2 1
    هر دم از این باغ بری میرسد.
  • بدون نام US ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    0 0
    ميگويند اين كار دولت تخلف است. متا سفانه تخلف زيادي شنيده ميشود. بنا بر اين اگر يك كارمند تخلف ميكرد چه اقدامي بر عليه او انجام ميگرفت. چون طبق قانون اساسي با همه يكسان بايستي رفتارشود پس اگر اينكار انجام نميگيرد متاسفانه همين هم تخلف است