پزشک امین، طرح جنجالی رحمت الله حافظی، مدیرعامل پیشین تامین اجتماعی، برای گسترده شدن تصدی گری بزرگترنی بیمه درمانی، در بخش درمان، متوقف شد.

امید کریمی: از نیمه آذرماه تا پایان دیماه که حافظی از تامین اجتماعی برکنار شد، وزارت بهداشت و تامین اجتماعی جنگ آشکار و نهان سختی برای اثبات خود داشتند؛ سازمان تامین اجتماعی پزشک امین را شروع کرد که وزارت بهداشت آن را موازی کاری با بزرگترین طرح نظام سلامت ایران در دهه 80 می دانست؛ پزشک خانواده که البته دو سه سالی هست می گویند شکست خورده. هرچند که اصرار تامین اجتماعی بر اجرای پزشک امین، موجب شد حداقل موتور وزارت بهداشت برای جدی گرفتن پزشک خانواده روشن شود و خبر از طرح 02 پزشک خانواده بدهند.

هرچند وزارت بهداشت ناگهان اعلام کرد آماده است پزشک خانواده را خیلی زود در تمام شهرهای ایران اجرا کند، اما به موازات، حافظی و تامین اجتماعی کمی از مواضع خود کوتاه آمدند و اعلام کردند اصلا پزشک امین، می تواند کمک حال پزشک خانواده باشد.

این نظری بود که البته اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم عقیده داشتند. حسین علی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت دراین باره به خبرآنلاین گفت: "طرح پزشک خانواده قانون مجلس و دستور رئیس جمهور است تا مانند کشورهای پیشرفته این طرح را داشته باشیم. تفاوت مهم طرح پزشک امین با طرح پزشک خانواده در این است که اولاً نگاه درمان محور دارد ضمن اینکه به جای ابزارهای نظارتی پنجگانه ای که در طرح پزشک خانواده برای کنترل و پایش این طرح و حرکت درست آن وجود دارد فقط از ابزار پرداخت به پزشکان استفاده می کند."

اکنون اما معاون رفاه اجتماعی وزارت کار و رفاه از ادغام "پزشک امین" در طرح "پزشک خانواده" وزارت بهداشت خبر داده است. به گفته او استان گیلان که در طرح پزشک امین تامین اجتماعی به عنوان استان پایلوت انتخاب شده بود به جمع سه استان پایلوت طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت درمان می‌پیوندد.

سید عبدالله عمادی به ایسنا گفت: "طرح پزشک امین هنوز در گیلان اجرا نشده و تنها از متقاضیان ثبت‌نام به عمل آمده است، ثبت‌نام کنندگان این طرح به طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت ملحق می‌شوند. چارچوب کلی پزشک امین چیزی جدای از طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت نبود، اما تامین اجتماعی به دلیل اقدامات درون سازمان مایل به انجام آن بود که با صحبت‌های انجام شده با مسولان صندوق تامین اجتماعی مقرر شد این طرح با طرح پزشک خانواده ادغام شود تا از موازی‌کاری جلوگیری شود."

این اظهار نظر درواقع نشان می دهد یکی از مهمترین دلایل برکناری حافظی تاکید بر اجرای پزشک امین و تقابل جدی با وزارت بهداشت بود. چیزی که البته نزدیکان او تکذیب می کردند. اما شواهد نشان می داد که وزارت بهداشت، حداقل برای توجیه ناکارآمدی نظام سلامت ایران هم که شده، تامین اجتماعی را مقصر نارسایی های سلامتی و درمانی می داند.

این مشابه اتفاقی است که برای یکی از معاونان کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت دولت نهم افتاد؛ موید علویان، معاون سلامت او به دلیل اختلاف نظرهای گسترده با عبدالرضا مصری، وزیر رفاه دولت نهم سر تامین هزینه های پزشک خانواده و طلب های بیمارستان ها، برکنار شد و به دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان بقیه الله الاعظم بازگشت.

به هر حال اکنون پزشک خانواده به یکی از ابزارهای قربانی شدن مدیران سلامت ایران بدل شده است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    4 1
    تامین اجتماعی که این همه پول داره چرا چندتا بیمارستان بیشتر نمی سازه؟!
    • بدون نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
      3 0
      دوست من همه پول هاش هپل هپو (ناپدید) شد! اینا حقوق درستی به بازنشسته ها نمیدن میخوای برن بیمارستان بسازن؟
  • واقع بین IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    1 1
    تامین اجتماعی همون قدر که پول داره هزینه هم داره.میدونید فقط هفت درصد پول بیمه ای که پرداخت میکنید بابت هزینه های درمانه....
  • بدون نام IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    2 1
    ]چرا خدمات دندانپزشكي و ازمايشات و MRI را رايگان نميكنند
  • بدون نام IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
    1 0
    حق مردم و بيمار است كه پزشك خود را انتخاب كند نه اينكه تامين اجتماعي تعيين تكليف كند.كيفيت خدمات در درمان گاه هاي تامين اجتماعي با بسته هاي درماني بسيار پايين است