هانی القبیسی نماینده پارلمان لبنان به خبرآنلاین گفت: هر کسی که بخواهد چیزی را در حد و اندازه خاورمیانه تغییر دهد نمی‌تواند این کار را از طریق کشتار بی‌گناهان انجام دهد.

حیدر بوذر جمهر:

نزدیک به 10 روز پیش در سوریه اتفاقی رخ داد که در بحبوحه تحولات این کشور بسیار مشکوک بود. وقوع دو انفجار مهیب در قلب دمشق و در برابر وزارت کشور سوریه چنان شوکی ایجاد کرد که ذهن کمتر کسی را به سمت وجود توطئه‌ای در پس این حادثه خونین مشغول کرد. در همین رابطه خبر آنلاین گفتگوی اختصاصی را با هانی القبیسی، عضو فراکسیون توسعه و آزادی و نماینده مجلس لبنان انجام داد که در زیر می‌خوانید:

پیام خونینی که در سوریه از طریق دو انفجار مهیب رخ داد را چگونه تفسیر می‌کنید؟

پیام نامالوفی که از این انفجار استنباط شد تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات سوریه و دشمنی‌ای سخت علیه ملت، دولت و نظام سوریه محسوب می‌شود. هر کسی که بخواهد چیزی را در بعد منطقه‌ عربی یا در حد و اندازه خاورمیانه تغییر دهد نمی‌تواند این کار را از طریق خودروی بمب‌گذاری شده یا کشتار بی‌گناهان پیگیری کند. چنین چیزی بهار عربی محسوب نمی‌شود و ما چنین تحولاتی را حاوی پیام‌های سیاه و تاریک برای جهان عربی می‌دانیم. ما به قربانیان این حادثه در سوریه و عراق تسلیت می‌گوییم و با زخمیان آن ابراز هم‌دردی می‌کنیم. چنین زبانی از نظر ما کاملا مردود است و به اعتقاد ما زبان استعمار جدیدی است که می‌خواهد خود را بر ملت تحمیل کند.

مخالفان و برخی جریان‌ها تلاش کردند این گونه جلوه دهند که حکومت در پس انجام این حوادث جنایت‌کارانه قرار دارد و از این که القاعده مسئولیت این حادثه را بر عهده گرفت شگفت‌زده شدند، نظر شما در این رابطه چیست؟

اولا، القاعده از چند ماه پیش از زبان ایمن الظواهری دستور انجام این عملیات را دریافت کرد. الظواهری با آن اظهاراتش تلاش کرد که کشتار و فتنه طایفه‌ای در سوریه راه بیندازد و نظام را هدف قرار دهد و همه قواعد و تدابیر امنیتی را وابسته به یک شخصی نشان دهد. ثانیا، برای هیچ کشوری در جهان ممکن نیست که ملتش را به کشتن دهد. خیلی زشت است که بگوییم خون ملت سوریه تا این اندازه رایگان است. آیا با آن حوادث خونینی که در صفحه‌های تلویزیون دیدیم ممکن است کشوری در دنیا هر چقدر هم فاشیست باشد، چنین جنایت وحشتناکی را مرتکب شود؟ آیا امکان دارد کشوری مراکز امنیتی خود را با خودروهای بمب‌گذاری شده ویران کند و خودش و پرونده‌هایش را به آتش بکشد. همان طور که دولت لبنان و وزیر امور خارجه سوریه گفتند و سازمان‌های امنیتی نیز تاکید کردند، القاعده توانسته است که با گذر از مرزها وارد سوریه شده و آن حادثه را رقم بزند. القاعده به گفته این سازمان‌ها حتی در حمص و حماه و در مکان‌های دیگر نیز دست به چنین فعالیت‌های تروریستی جنایتکارانه‌ای زده است. آنها برای تک‌ به تک شهرهای سوریه نقشه کشیده‌اند و می‌خواهند به قلب پایتخت برسند. این یکی از مجموعه اهداف بسیار جریان‌های تندرو است. آنها می‌خواهند نیروهای امنیتی، سازمان‌های امنیتی و کاروان‌هایی که مسافران و شهروندان را از شهری به شهر دیگر یا از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌کنند، هدف قرار دهند. باید بگویم که افرادی از درون سوریه هستند که با القاعده جماعت استانبول تماس دارند. آنها کمک کردند که این حوادث خونین رخ دهند. ولی ما اطمینان می‌دهیم که امنیت در سوریه از هم نخواهد پاشید و هیچ کس نمی‌تواند امنیت سوریه را به سخره بگیرد. به رغم این که چنین حملات وحشتناکی رخ داده‌اند سوریه می‌تواند از این اتفاقات درس بگیرد و کسانی را که به دنبال چنین کارهایی هستند قویا شکست دهد و این رویکرد هم در دمشق و هم در هر جای دیگر مورد تایید است.

آیا به نظر شما این عملیات جنایتکارانه می‌تواند بر روی فعالیت ناظران عرب تاثیر بگذارد؟

سوریه از کمیته ناظران استقبال کرد و این سوریه بود که به پروتکل‌های مربوطه پایبند بود. ولی لازم است که این کمیته به قواعد پروتکل احترام بگذارد، بی‌طرف باشد و به هیچ وجه برای خدمت به برخی کشورهای عربی نظام سوریه را هدف قرار ندهد. این کمیته نمی‌تواند به هیچ وجه امور سوریه را از خارج از آن پیگیری کند و مجبور است که فقط از داخل سوریه به اهدافش برسد. لازم است که این کمیته کاملا بی‌طرف رفتار کند تا موضوعیت خود را از دست ندهد. ‌

نظر شما درباره رژیم صهیونیستی که در کنست خود رای به یک‌پارچگی بیت‌المقدس داد و گفت که بیت المقدس پایتخت ابدی اسرائیل خواهد بود، چیست؟

متاسفانه بسیاری از حکومت‌های عربی از فلسطین و قضیه بیت‌المقدس به خصوص مسجد الاقصی غافلند. همین روزهای اخیر بود که دیدیم اسرائیلی‌ها مساجد را آتش زدند و به ساخت شهرک‌ها در سرزمین‌های اشغالی عربی ادامه دادند. برای ما قضیه قدس و مسجد الاقصی یک قضیه مرکزی است که باید همه به آن توجه داشته باشند اما متاسفانه سیاست‌هایی نیز وجود دارد که تلاش می‌کند توجهی به قدس و فلسطین نشود و اعراب و مسلمانان را به قضایای دیگر مشغول کند. بارزترین آنها تجزیه، چند دستگی و فتنه‌ای است که خارجی‌ها تلاش می‌کنند بذر آن را در دیگر مناطق خاورمیانه بکارند. ما می‌گوییم که فلسطین نیاز به یک موضع همگانی دارد و باید همگان برای آن دل بسوزانند تا در نتیجه این دل‌سوزی‌ها بتوانیم بر همه توانمان تمرکز کنیم و از همه امکاناتمان استفاده کنیم تا ضمن حفظ مقدسات به سمت آزادسازی فلسطین حرکت کنیم.

ترجمه: سیدعلی موسوی خلخالی

26249

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =