درحالی که امروز گزارشی درباره محل تولد توله شیرهای تهران گرد در خبرآنلاین منتشر شد، اما اکنون یکی از نماینده های مجلس به استناد گزارشی از سازمان محیط زیست می گوید این شیرها قاچاق هستند!

جالب اینکه سازمان محیط زیست هفته گذشته رسما اعلام کرد این شیرها در باغ وحشی در بابلسر متولد شده اند و بحث قاچاق آنها منتفی است، 

اما محمدرضا تابش رییس فراکسیون محیط زیست مجلس بر قاچاق بودن بچه ‌شیرها تاکید می کند و با اشاره به استعلام فراکسیون متبوعش از سازمان محیط زیست در خصوص بچه شیرهای رها شده در تهران می گوید: "از 6 بچه شیری که در حین انتقال از بابلسر به سیرکی در اصفهان بودند سه بچه شیر به دلیل نقص در خودرو و باز شدن آن به خیابان افتادند که یکی از این سه بچه شیر کشته شد و دو بچه شیر دیگر توسط ماموران آتش‌نشانی به سازمان محیط زیست تحویل داده شد، اما در این‌که بچه شیرها نژاد ایرانی نداشته و به طور قاچاق وارد کشور شده‌اند، هیچ شکی نیست."

نکته اینکه شیر ایرانی حدود یک قرن است  که منقرض شده و اثری از ان وجود ندارد. طبیعتا هر شیری در باغ وحش های ایران وجود داشته باشد، از نژادهای دیگر سلطان جنگل است. همچنین مشاهدات خبرنگارا خبر آنلاین نشان می دهد که این 6 توله شیر متعلق به محمدرضا داشاد، مالک باغ وحش بابلسر است. او توله شیرها را به سیرک خلیل عقاب امانت داده است: "اول فکر می کردند این توله ها قاچاق شده اند، اما دیدند من خودم توله می گیرم از شیرها. هیچ کس در آسیا نمی تواند مثل من توله شیر بکشد. نژاد اصلی این شیرها، آفریقایی است، اما 7 پشتشان در ایران بوده است. من پدربزرگ این شیرها را 28 سال پیش از مشهد خریدم."
با این حال، تابش به ایسنا می گوید: "طبق قانون مجوز ورود حیوانات وحشی غیرایرانی باید توسط سازمان محیط زیست صادر شود تا حیوانات به لحاظ سلامتی تایید شوند، اما برای وارد کردن این بچه‌شیرها هیچ مجوزی توسط سازمان محیط زیست صادر نشده است، از سوی دیگر برای پیگیری و برخورد با خاطیان باید سازمان محیط زیست اقامه دعوا کند و مقامات قضایی کار را دنبال کنند."
او همچنین دراین باره به خبر آنلاین می گوید: "ما بنابر گزارش سازمان محیط زیست این موضوع را اعلام کردیم و حتی اگر 30 سال پیش هم وارد شده باشند به طور قاچاق وارد شده اند و باید این موضوع را از محیط زیست پی گیری کنید."

دراین باره اسماعیل میران‌زاده فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران به خبرآنلاین می گوید: "این پرونده بسته شده. اما نسبت به قاچاق بودن آنها اطمینان کامل داریم. چون نسل شیر در ایران منقرض شده است، که رئیس باغ وحش بابلسر می گوید: "هیچ کس در آسیا نمی تواند مثل من توله شیر بکشد."

اما داشاد، مالک توله شیرها، نامه هایی که درباره انتقال و واگذاری توله شیرها به سیرک خلیل عقاب به محیط زیست استان مازندران نوشته است را در دست دارد. او همچنین می گوید: "من حالا دادگاهی شده ام. اما نباید من مسوولیتی ندارم. همان روزی که توله شیرها را از من گرفتند، نامه زدم به محیط زیست که شش توله شیر تحویل سیرک خلیل عقاب شد، مسوول سلامتی و حمل و نقلش هم فلانی است. "

تصویر نامه های مالک توله شیرها به محیط زیست استان مازندارن را اینجا و اینجا ببینید.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    4 0
    اینطوری که نمیشه !!! این توله شیرها چه گناهی دارند !!! آنها که نمیدانستند 28 سال پیش پدر بزرگی داشته اند >آنهم در ایران !! شجره نامه هم مثل اینکه موجود نیست !! یک کاری نکنید با شاخ آفریقا شاخمان گلم بیفتد !!!
  • بدون نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    1 1
    احتمالا می خواست به اسم شیرهای هندی و یا شیر بومی مثل ببر سیبری با مبلغ میلیاردی به محیط زیست بفروشد تا تکثیر در اسارت شود.
  • بدون نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    1 1
    احتمالا برای تکثیر در اسارت داشت جابجا میشد مثل ببر سیبری .
  • بدون نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    2 0
    بابا دلار و سکه رو ول کردین چسبیدین به شیر. ما از گرونی داریم له میشیم به ما چه که داستان این شیرها چیه؟
  • بدون نام IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
    0 0
    اقای میران زاده سستی میکنید. کنترلی بر حیات وحش و زنده گیری و خرید و فروش انها ندارید. امور نمایشی ارائه میدهید.