رشد قیمت های مسکن در مناطق شرقی و غربی تهران می تواند نشان از تاثیرگذاری هدفمندی یارانه ها درهزینه های خانوار باشد.

علی پاکزاد: بررسی قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر تهران نشان می دهد قیمت ها در پاییز امسال در مقایسه مدت مشابه در سال 89 بین 11 تا 20 درصد رشد کرده است ولی در سالهای قبل نوسان قیمت در مناطق مختلف شهر تهران تقربیا یکسان بوده است.
مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن در مورد تحولات قیمت در این بازار طی پاییز سال جاری می گوید:همان طور که ملاحظه می شود قیمت ها برای واحدهای مسکونی مناطق متوسط نشین شمال غربی و شمال شرقی تهران حدود 20 درصد و برای مناطق گران قیمت شمال شهر حدود 11 درصد نسبت به پاییز گذشته افزایش یافته و در حال حاضر تغییر قابل توجهی در روند رشد آرام قیمت ها که از بهار 1389 آغاز شده است دیده نمی شود.
وی می افزاید: نکته شایان توجه رشد بیشتر قیمت در مناطق متوسط نشین غرب و شرق تهران است و این در حالی اتفاق می افتد که در سالیان گذشته رشد قیمت ها در مناطق مختلف تهران همبستگی بالایی نشان می داد و تقریبا کلیه مناطق تغییرات قیمتی مشابهی از حد نشان می دادند از این رو این تفاوت در رشد قیمت مناطق مختلف نیاز به توضیح دارد.
سلطان محمدی تاکید می کند: یک دلیل ممکن است درصد بیشتر تقاضای مصرفی نسبت به تقاضای سوداگرانه باشد. چون به طور معمول تقاضاهای سرمایه گذاری بیشترمتوجه مناطق شمالی تر شهر تهران است. از سوی دیگر اجرای هدفمند سازی یارانه ها می تواند در این وضعیت موثر باشد. چرا که جمعیت قابل توجهی از شاغلین به کار در تهران در شهرهای حاشیه ای چون کرج، شهریار، هشتگرد، رباط کریم، اسلام شهر، ورامین، اندیشه و ...ساکن هستند.
این کارشناس بازار مسکن در ادامه تحلیل وضعیت قیمت ها می گوید: افزایش قیمت سوخت و جابجایی بین تهران و حاشیه آن می تواند منجر به تمایل بخشی از حاشیه برای انتقال به مرکز شده باشد بنا براین عمده این تقاضا متوجه دروازه های غربی و شرقی تهران منجمله مناطقی همچون شهرک اکباتان و پونک می شود. از این رو قیمت های نسبی در این مناطق از رشد بالاتری برخوردار شده است.
از سوی دیگر باید گفت رشد سفته بازی و دلالی در بازار سکه و ارز که از تابستان امسال آغاز شده باعث تثبیت نسبی بازار مسکن در کشور و کاهش تقاضای سوداگرانه در این بازار شده است و در صورتی که این بازارها وارد دوران رکود خود شوند بازار مسکن اولین جایگزین برای صاحبان نقدینگی خواهد بود.

 


/22231
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضي JP ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    16 3
    بد مدت ها يك سري اطلاعات در مورد مسكن ديدم كه واقعيه بعضي وقتا كزارش ها خيلي پرت هستن مرسي
  • بدون نام MY ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    15 0
    دست گلتون درد نکنه
  • بنده خدا IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    10 2
    خدا به داد جوون هایی که میخوان تشکیل زندگی بدن برسه
  • بدون نام IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    1 3
    آقایون دستتون درد نکنه تازه داره آمارهاتون به واقعیت نزدیک میشه اونم یکمی!
  • بدون نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
    1 1
    سال دیگه همین قیمتها رو 2 برابر کنین
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
    2 1
    دیگه ازدواج تعطیل.... دستتون درد نکنه..