سه میلیارد دلار از بودجه بخش بهداشت و درمان در سال جاری پرداخت نشده است. بودجه​ای که از محل هدفمندسازی و فروش نفت باید حاصل می​شده است.

به گزارش خبرآنلاین، کمیسیون بهداشت و درمان گزارشی درباره عدم اختصاص اعتبار لازم به وزارتخانه بهداشت از سوی دولت آماده کرده بود.
حسن تامینی لیچایی سخنگوی این کمیسیون در تشریح این گزارش گفت: سهم مردم در پرداخت هزینه‌های بهداشتی و درمانی روز به روز افزایش پیدا کرده و گردش مالی بیمارستان‌ها به درآمد حاصل از جیب مردم وابسته تر شده و زمینه ماندگاری پزشکان متخصص در بیمارستان‌های دولتی را با مشکل جدی مواجه کرده است و بیم آن می رود اداره این بیمارستانها با بحران مواجه شود.
وی از بخشی از بودجه 90 مبنی بر اختصاص سه میلیارد دلار از محل افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی مازاد به وزارت بهداشت٬ یاد کرد که نه تنها محقق نشده بلکه 10 درصد از درآمدهای ناشی از هدفمند کردن یارانه​ها هم به این وزارتخانه پرداخت نشده است.
حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان نیز مجلس با اشاره به مشکلات مردم در بخش سلامت گفت: عدم توجه دولت به حل مشکلات مردم در این حوزه و کم نشدن هزینه‌های پرداختی از سوی مردم، نارضایتی‌هایی را به وجود آورده است.
وی با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم نیز نمایندگان تلاش بسیاری کردند که بتوانند مشکل بهداشت و درمان را برای همیشه حل کنند، ادامه داد: اختصاص 10 درصد از قانون هدفمندی یارانه‌ها برای حل مشکلات سلامت جزو اقدامات موثری بود که نمایندگان آن را به ثمر رساندند. قرار بود سهم پرداختی مردم در هزینه‌های درمان به زیر 3 درصد کاهش پیدا کند و این مساله با 10 درصد از درآمد هدفمندی یارانه‌ها ممکن بود که نمایندگان در این زمینه اهتمام کردند. اما دولت این قانون را اجرا نکرد.
وی افزود: به این ترتیب قرار شد از مازاد درآمد نفت به بخش سلامت مردم اختصاص پیدا کند که مشکلات حوزه سلامت مرتفع شود، قرار بود این اعتبار را دولت پرداخت کند که این مسئله تاکنون اجرایی نشده است و از پول مازاد فروش نفت به بخش درمان نیز اختصاص پیدا نکرده است.
مصطفی کواکبیان نماینده سمنان هم با اشاره به افزایش سرانه درمان، از عدم اجرای قانون مصوب مجلس از سوی دولت انتقاد کرد و گفت: چرا باید برخی به خاطر درمان کم هزینه​تر به خارج از کشور بروند؟
او که معتقد بود وضعیت بیمارستان​های دولت روز به روز وخیم​تر می​شود، اضافه کرد: وزارت بهداشت برای این بودجه سه هزار میلیاردی برنامه ریزی کرده است. عدم پرداخت این بودجه ناکارآمدی این وزارتخانه در عمل به تعهداتش را به بار می آورد.
به گفته وی، اگرچه دولت خط فقر را اعلام نمی​کند اما بی​توجهی به بخش درمان، وضعیت مردم را بدتر و بدتر می​کند.
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم با انتقاد از اینکه معاونت راهبردی وبرنامه ریزی دولت در این جلسه حضور ندارد که به اعتراضات نمایندگان پاسخ گوید، ادامه داد: اگر دولت همکاری مجلس را در تصویب بودجه 91 می​خواهد، باید توزیع عادلانه​ای را درتدوین بودجه رعایت کند. وگرنه تصویب بودجه 91 با مشکلاتی روبرو خواهد شد.
 
دلاری که گران شد، بودجه که نیامد
اما جدا از همه اینها، تغییرات قیمت دلار، در طلب وزارت بهداشت موثر نیست. در زمان تصویب بودجه سال 90، مجلس هر دلار را 1050 تومان در نظر گرفت، به همین دلیل وزارت بهداشت 3 هزار میلیارد تومان باید از صادرات نفتی نفع می برد. اما اکنون دلار 1500 تومان در بازار آزاد است و طلب ریالی وزارت بهداشت به 4500 میلیارد تومان رسیده است. هرچند وزارت بهداشت اگر بتواند پولی از خزانه بگیرد، با همان نرخ 1050 تومان محاسبه می شود و معدل ریالی هر دلار 1050 تومان را دریافت می کند. حتی اگر طلب وزارت بهداشت به نرخ دولتی بانک مرکزی هم محاسبه شود، چیزی حدود 200 میلیارد تومان، بیشتر باید به وزارت بهداشت پرداخت شود.
با تمام اینها به نظر می رسد وزارت بهداشت راضی است معادل ریالی 3 میلیارد دلار را به نرخ همان هر دلار 1050 تومان دریافت کند. چندی پیش وزیر بهداشت گفت به دولت اعلام کرده از این پس تمام حساب های با توجه به همین سه میلیارد دلار پرداخت می شود. غیر از اینها حبر می رسد تاکنون تنها کمتر از 500 میلیون دلار از طلب 3 میلیارد دلاری به وزارت بهداشت پرداخت شده است.
47/29
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    17 0
    بابا چرا هی سه هزار میلیارد سه هزار میلیارد می کنید مگه نمیدونید بعضی ها به این عدد آلرژی دارن بنویسید دو هزار و نهصدو نودو خورده ای...
  • داود IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    7 4
    چرا دولت مانع از افزايش تعرفه هاي پزشكي نمي شود و آنها را به حل خودشان گذاشته كه هر غلطي خواستند بكنند .چرا بايد تعرفه ها را 100 درصد افزايش دهند و بعد بگوييند از جيب مردم از جيب دولت هم كه باشد پول بيت المال است و بايد در راه عمران كشور و زير ساختها شود نه به جيب پزشكان زياده خوا.
    • بدون نام IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
      6 3
      كاملا درست و منطقي است تعرفه ها را بي خود افزايش مي دهند بعد مي گويند از جيب بيمار يا دولت
    • رهگذر IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
      11 2
      مشکل شما دقیقا اینجاست که هنوز تمیدانید حق خود را باید از چه کسی طلب کنید. اگر سلامتی برای شما ارزشمند است باید برای آن بیشتر خرج کنید. اما این میزان بیشتر خرج کردن شما را دولت باید پرداخت کند. اگر نگاهی به آمار های سازمان بهداشت جهانی بیاندازید که به راحتی دردسترس است می بینید که سرانه بهداشت هر نفر در ایران نسبت به کشور های دیگر بسیار کم است. و همینطور نسبتی از پول را که شما باید از جیب خود پرداخت کنید که در بسیاری از کشورها کمتر از 10% هزینه است در ایران نزدیک به نیمی از هزینه است. اگر با آگاهی بیشتر بدانید که حق شما دست کیست بهتر میتوانید حق خود را مطالبه کنید.
  • رضا IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    3 2
    پزشکان میلیاردرهای خاموش در کشور هستند هیج جای دنیا مثل ایران برای پول در اوردن پزشکان خوب نیست من یک متخصص ریه در شهر خودمان سراغ دارم و خانمش هم رادیو لوژیست بودند رفتند استرالیا وانجا دوسال ماندند اول انکه مدرک متخصص ریه را تنزل دادند قبول نداشتن بهد از یک مدتی هم که شروع به ویزیت کردن کرد دید در مطب خودش روزی 80 نفر ویزیت میکرد نوبتهایی که میداد در ایران دو ماهه بود در استرالیا بیمار به این تعداد نبود بعد تا سقف خاصی مریض میتوانست قبول کند بیشتر از ان مالیات ان چنانی گرفته میشد ووقتی این وضع را دید دوباره امد ایران و دوباره کار و کاسبی ان سکه شد اصلا قابل قیاس نیست پول در اوردن اینجا با خارج کشور