جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه مجلس با حضور بهمنی رئیس کل بانک مرکزی نتوانست به پرسشهای نمایندگان پاسخی دهد.

به گزارش خبرآنلاین در این جلسه غیر علنی که به منظور بررسی نتایج حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها، آثار ناشی از تحریم​های اخیر و نابسامانی بازار طلا و ارز برگزار شد سخنان بهمنی رئیس کل بانک مرکزی نتوانست نمایدگان را قانع کند تا جایی که به خروج اعتراضی نمایندگان و آبستراکسیون و از رسمیت انداختن مجلس منتهی شد. گزارش تکمیلی ایــنــجـــا
 خبرآنلاین به منظور بررسی نظر نمایندگان مجلس درباره استدلال‌ها و اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی مجلس و ادامه مسئولیت این مقام عالی بانکی کشور در این پست، نظر10 نماینده مجلس شورای اسلامی را جویا شد.
چکیده نظرات این نمایندگان در ادامه می آید:
 
مجموعه مدیران اقتصادی کشور که در راس آن رئیس جمهور است در بحران اخیر ارزی مقصر هستند و نمی توانند شرایط را مهار کنند لذا نمی توان یک فرد خاص مانند رئیس بانک مرکزی را به تنهایی در وضعیت بازار ارز مقصر دانست چرا که مجموعه دست اندرکاران مدیران اقتصادی کشور در این مسئله درگیر هستند و پیکان عدم نابسامانی وضعیت ارز و سکه تنها به سمت اقای بهمنی نیست. البته عملکرد بانک مرکزی در رشد نقدینگی با تزریق هر ماه سه هزار میلیارد تومان به جامعه و هم چنین سود اوراق مشاکرت و سود بانکی شرایطی را فراهم کردند که بازار سکه و ارز را از کنترل خارج کرده است و تیم اقتصادی دولت همه در کنار هم در اتفاق اخیر مقصرند.
علی عباسپور
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقاتمجلس
1
شاید بهترین توصیف در مورد کیفیت مدیریتی اقای بهمنی در کنترل بحران اخیر، این باشد که وضع موجود نشان می دهد آقای بهمنی حداکثر توانش همینی بود که تا کنون انجام داده است. چرا که بانک مرکزی، نرخ سود بانک ها را باید واقعی می دید تا نقدینگی به سمت تولید می رفت. شورای عالی پول و اعتبار باید دقیق تر عمل می کردند تا نرخ سود بیشتر از نرخ تورم باشد. آقایان گرچه تلاششان را کردند اما این تلاش کافی نبود. شرایط جهانی و تحریم ها قضاوت در مورد عملکرد بانک مرکزی را سخت می کند.
رضا عبداللهی
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه
2
اشکالاتی در کار بانک مرکزی وجود دارد اما چون پس از پایان توضیحات اقای بهمنی در مجلس رای گیری نشد، نمی‌توان گفت نماینده‌ها از حرف های بهمنی قانع شدند یا نه؛ هر چند افرادی که معتقدند آقای بهمنی باید برکنار شود قضاوت کمی عجولانه کرده اند. برخی اتفاق ها از اراده بانک مرکزی خارج است. به همین دلیل نمی توان همه تقصیرها را به گردن بهمنی انداخت.
جواد آرین منش
عضو کمیسیون فرهنگی
3
مسئولان بانک مرکزی می توانستند به گونه ای بهتر عمل کنند. در جلسه روز چهارشنبه مجلس برخی انتقادها متوجه توضیحات رئیس کل بانک مرکزی بود. برخی نمایندگان از توضیحات ایشان در مورد بحران ارز و سکه قانع نشدند. در اینکه بانک مرکزی تلاش کرد حرفی نیست اما این کارها کافی نبود. گرچه روش پیش فروش و عرضه گسترده ارز صحیح بود اما در این که نقاط ضعفی وجود دارد، بحثی نیست. مثلا ضرورتی نداشت ایشان به طور جدی مدام مصاحبه و اظهارنظرهای پیاپی داشته باشد.
محمد حسین فرهنگی
عضو هیات رئیسه مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه
4
مقصر اصلی بانک مرکزی است. بانک مرکزی اگر به وظیفه ذاتی اش عمل می کرد قیمت دلار بالا نمی رفت. رئیس کل بانک مرکزی کارهای اولیه آسانی را که می تواسنت انجام دهد تا این بحران ایجاد شود را انجام نداد. بانک مرکزی وظایفی دارد که ذاتی است مانند تنظیم بازار ارز و طلا جزو وظایف اصلی بانک مرکزی است. همچنین حفظ ارزش پول ملی؛ اگر به همین دو شاخص نگاه کنیم بانک مرکزی در انجام این دو وظیفه موفق نبوده است .
یک ایراد وارد به آقای بهمنی این است که زیاد مصاحبه می کند اما بی اثر؛ در دوره های پیشین مدیریت کشوری، رئیس بانک مرکزی کمتر مصاحبه می کرد اما وقتی هم می آمد و سخنی هم می گفت حرفش در مورد بازار ارز و طلا فصل الخطاب بود و حرفش همان و تغییر در بازار مطابق با نظر وی همان؛ اما در حال حاضر به ویژه در جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه مجلس آقای بهمنی دلایلی ارائه می کرد که اگر طلا و ارز این قدر رشد کرده و اگر ارزش ریال پایین آمده به دلیل بحث های بین المللی است. این حرف را تا حدی قبول داریم؛ اما در مورد این که آقای بهمنی از اختیاراتش درست استفاده نکرده را بیشتر مدنظر دارم و برخی از دلایل ایشان توجیه است مثلا به عنوان رئیس شورای عالی پول و اعتبار باید برنامه ریزی می کرد که نقدینگی بخش خصوصی به جای سرگردانی ساماندهی می شد و در معرض تولید و سرمایه گذاری قرار بگیرد. ایشان اقرار کرد بین 318 تا 350 هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست بخش خصوصی داریم. سئوال ما این است که روزی که دولت نهم شروع به کرد میزان نقدینگی زیر 70 هزار میلیارد تومان بوده و وظیفه دولت کم کردن این رقم بوده نه افزایش آن و سئوال از آقای بهمنی این هست که چرا کنترل نکردید که این رقم نقدینگی الان 5 برابر شده است؟ این نقدینگی عین سیل خانمان برانداز است و امروز به سمت ارز است و فردا به سمت مسکن می رود. بانک مرکزی و دولت باید این سیل را پشت سد نگه می داشت و نمی گذاشت شهر را خراب کند؛ اما بانک مرکزی نه تنها کنترل نکرد بلکه سبب شد نقدینگی 5 برابر هم شود. الان هم باید بهره سود سپرده بانک ها را دو درصد از نرخ تورم بالاتر ببرند که خاصیتش این است که پول سرگردان مردم به سمت سرمایه گذاری در بانک ها می رود. برای طلا هم بارها پیشنهاد دادیم که بانک ها در کنار حساب سپرده ریالی و ارزی، حساب سپرده سکه باز کنند. هر کسی سکه هایش را به بانک ها بدهد و چند درصد سود هم بگیرد هم پشتوانه طلای کشور بالا می رود هم مردم حرص خرید سکه را از دست می دهند.
برای جلوگیری از اختلاس ها بارها گفتیم شورای پول و اعتبار یا شورای عالی بانک ها بگوید وام های 100 تا 500 میلیون تومانی روی شبکه اینرتنی برود. اولین خاصیت آن شفاف سازی است. فرد وام گیرنده مجبور می شود پول را در همان پروژه که برایش وام گرفته خرج کند نه اینکه پول در بورس سکه و ارز ببرد. بانک مرکزی اراده کنترل بازار را ندارند. این ها اختیارات حداقلی رئیس بانک مرکزی است و ارتباطی با تحریم و امریکا ندارد و ما با درایت می توانیم جلوی کاهش ارزش ریال را بگیریم و با ساماندهی نقدینگی بخش خصوصی به کشور سامان بدهیم و بازار را متلاطم نکنیم.
محمدرضا خباز
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس
5
عدم توانایی ایشان موجب این اتفاق در بازار سکه و ارز شده است و به نظرم آقای بهمنی باید به دلیل عدم مدیریت در کنترل بحران اخیر برکنار شوند.
عماد حسینی
نایب رئیس کمیسیون انرژی
6
بهمنی در سیاست ارزی و طلا و پول باید تلاش بیشتری میکرد. جرات ایشان باید بالاتر می بود اما متاسفانه محافظه کاری و هماهنگ شدن ایشان با برخی کانال هایی که اقتصاد را متوجه نیستند اوضاع را بدتر کرد.
روی برکناری یا عدم برکناری آقای بهمنی که دوستان مطرح می کنند، نظر نمی دهم اما امیدوارم ایشان هم راغب باشند از این سمت کنار بروند، اگر نیرویی الان موجود باشد که صلاحیت مدیریتی بهتری داشته و مسلط به مبانی نظری و بخش عملیاتی اقتصاد هم باشد.
امیدوارم خود ایشان هم راغب باشند مسئولیت را واگذار کنند. البته با این امید که خدای ناکرده طوری نباشد که شرایط از این هم که هست بدتر شود. چون متاسفانه روند را در انتخاب افراد در سیر اخیر روند تقویتی ندیدم و متاسفانه ما در انتخاب مدیرانمان داریم از قله به دامنه می آییم.
جهانبخش محبی نیا
عضو هیات رئیسه مجلس
7
اقای بهمنی حرفش این است که برنامه اصلاحی دارد اما شورای پول و اعتبار موافقت نمی کند و برنامه اش را بایکوت می کنند. اما ایشان رئیس شورا است و حرفشان قانع کننده نیست که به عنوان رئیس این طور تصمیم هایشان در شورای پول و اعتبار بایکوت شود. بانک مرکزی باید مستقل باشد. وقتی می بینیم نظر ایشان در شورا بایکوت می شود این یعنی بانک مرکزی مستقل نیست و نمی تواند جلوی تصمیم های دولت بایستد. اگر ایشان مستقل بود باید پاسخگوی شرایط کنونی می بود.
علی بنایی
عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس
8
مطمئنا مدیریت اقای بهمنی در این بحران ارزی نقش داشته است. اما کشور وضعیتی دارد که نه تنها آقای بهمنی بلکه تصمیم های دولت و آقای رئیس جمهور هم در این امر تاثیرگذار است. دولت در بخش ارزی نظراتی دارد که مجبور است آقای بهمنی از آنها اطاعت کند. زمانی که ما در مجلس آن قدر بحث کردیم که باید بانک مرکزی مستقل باشد برای همین روزها بود. البته دور از انصاف است که همه تقصیرها را به گردن بانک مرکزی بیندازیم چون سیاست خارجی و مدیریت کشور در نگاه کلان وضع را به این جا رسانده است. برخی پشت پرده کارهایی کردند که الان هیچ اسمی از آنها نیست. مجموعه مدیریتی کل کشور نظام مسئولان و قوه سه گانه در این اتفاق اثر داشتند.
شکور اکبرنژاد
عضو کمیسیون اقتصادی
9
بهمنی باید بیشتر روی استحکام بانک مرکزی وقت می گذاشت و برخی نیروهایی که به جریان هایی متصل هستند را نمی پذیرفت تا استقلال بانک مرکزی از بین نرود. البته رئیس کل بانک مرکزی، اگر کمتر اظهار نظر می کرد و و به جای این که بگوید قیمت سکه را کاهش می دهیم و ارز را پایین می آوریم، بیشتر کار مدیریتی می کرد امورات بهتر انجام می شد.
در نظر بگیرید برخی مدیران ارشد به آقای بهمنی تحمیل شدند؛ افرادی که در بانک مرکزی بعضا در رده های معاونت ها حضور دارند و توسط برخی ها تحمیل شدند در اتفاقات اخیر تاثیر داشته است. همه کمک کنیم که وضعیت بهتر شود. گاهی این تردید ایجاد می شود که برخی افراد از این وضعیت سود می برند و این وضع بی سامان به دست برخی جریان ها راه افتاده که باید بررسی شود و اگر جریان خاص سیاسی در این اتفاق دخیل بوده با آنها سریعا برخورد شود. البته شرایط موجود و تحریم ها را هم لحاظ کنید.
سید شریف حسینی
دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن
10
 /2727
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرفان IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    5 0
    باید نمایندگان از وزیر اقتصاد شروع میکردند ریس بانک مرکزی هم یه عذر خواهی نمیکنه
  • علی IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    3 0
    بهمنی اخراج باید گردد بابا به خدا با این نوسانات ما موندیم چه کار کنیم یا ببرش بالا یا بیارش پایین ثابت کن اه
  • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    4 0
    جای سواله که پشت آقای بهمنی به کجا گرمه که با وجود اختلاس 3 هزار میلیاردی در زیر مجموعه اش و حالا هم این بحران وحشتناک هنوز ایشون سرجاش موندگاره