دلار به 1500 تومان بازگشت.

چهار راه استانبول و خیابان فردوسی امروز غلغله بود. چنان که تامین امنیت آن نیازمند نظارت نیروی انتظامی بود. هجوم متقاضیان ارز بازار را شوکه کرده بود. دلار اولین نرخ امروز را با جهش 30 تومانی شروع کرد تا رکورد دیروز را به سرعت بشکند. تا میانه های روز خبر از دلار 1570 تا 1600 تومانی منتشر شد. درست زمانی که محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، در جلسه غیر علنی مجلس در حال توضیح شرایط بازار بود.
همزمان فعالان بازار از افزایش عرضه ارز از سوی صرافی های بانکی خبر دادند. خبری که موجب کاهش قیمت ها شد. اما این اتفاق چندان به کار بهمنی نیامد. چون برخی نمایندگان به توضیحاتی که تکراری انگاشتند، اعتراض کردند و جلسه را ترک می کردند.
حالا دلار در پایان معاملات امروز بین 1490 تا 1500 تومان داد وستد می شود . یورو هم از 2 هزارتومان تا فاصله قیمتی 1960 تا 1950 تومان کاهش یافته است.
با این وجود شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی تلاش دارد تا مردم را قانع کند که گرانی ارز تعمدی نبوده است. آن هم در شرایطی که با یک افزایش عرضه اندک در بازار قیمت ها شکست. بهمنی هم همچنان وعده ارزانی بیشتر می دهد.وعده ای که بازار تاکنون بسیار شنیده ولی این بار درپی گرانی بی حد و حصر متقاضیان واقعی ارز چاره ای ندارند جز این که به این یکی هم دلخوش کنند.
با این وجود این پرسش برای بازار فعالان ارز باقی مانده است که اگر تعمدی در کار نبوده، پس یعنی بازار از دست در رفته یا این که نیرویی مهار نشدنی در بازار، ابزارهای کنترلی بانک مرکزی را از کار انداخته است؟
بدین ترتیب یک اظهارنظر تازه بازار را با هزار فکر و خیال تاره به تعطیلی برد.  

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    9 1
    تا حالا متوجه شدید هرگاه بانک مرکزی اعلام به پایین امدن ارز و یا طلا می کنه٬ درست بفاصله چند ساعت خودش بازار را به بهانه های مختلف بهم میریزه. مثل ندادن ارز به مسافران یا کم کردن ارز مسافران و یا مشکل ارزی با دبی یا ندادن ارز به صرافها. یه نگاه به ارشیوتون بندازید تا ببینید چی میگم. اینها همش نقشه هست.
  • مطلع IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    14 1
    عامل اصلی افزایش قیمت ارز دولت است و دولت و دولت. دولت با تغییر میزان عرضه ارز و دادن سیگنال های خاص به بازار موجب ایجاد تغییرات مورد نظر خود میشود.
  • بدون نام TR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    9 1
    تکلیف ما دانشجوی بدبخت چیه؟ با هزار مصیبت و بدبختی داریم خارج کشور ادامه تحصیل میدیم اونوقت شب و روز برامون نمونده بله دلار امروز هرچی کم کرده روی لیر ترکیه گذاشته. همان لیری که 1 الی 2 ماه پیش 670 تومان بود امروز 810 تومان شده. تازه با این شرایط جدید که برای گرفتن تسهیلات دانشجویی قرار دادند کسی استفاده نکنه بهتره.هم مبلغ تسهیلات پایین آمده و هم کلی دردسر داره.نمونه اش ما باید نامه تایید از دانشگاه بگیریم بعد به تایید سفارت برسونیم بعد بیاریم تهران وزارت علوم تایید کنه که چی؟ ماهی 1000 دلار بتونیم بگیریم که مابه التفاوت رو اگر حساب کنیم ارز آزاد به صرفه تر است
  • یوس IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    44 3
    دولت با رانت دلار دارد کسری بودجه خود را کاهش میدهد
  • بدون نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    17 1
    اقای بهمنی شما که تحمل انتقاد را ندارید٫ لطفاٌ استعفا دهید. چون ما مردم ایران انتقاداتمان ادارمه خواهد داشت.
  • بدون نام US ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    14 1
    چنان تیتر زدید که دلار به 1500 بازگشت که انگار نه انگار زیر 1400 بود...
  • بدون نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    21 1
    آذر ماه سال 89 یارانه هر ایرانی معادل 48 دلار بود و در آذر ماه امسال معادل 30 دلار !!! تو خود حدیث مفصل بخوان برای این 18 دلار کسری پرداختی.
  • بابک IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    2 0
    باید امیدوار بود تا حداقل مجلس در هر هفته سه بار با ریاست محترم بانک مرکزی ججلسات طولانی داشته باشد تا به یمن حضور ایشان در مجلس دلار ارزان شود و بازار تعادل پیدا کند.
  • بدون نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    2 0
    جالب اینجاست که بانک مرکزی کانال های غیر رسمی برای عرضه ارز دارد که تا اوضاع خیط میشود با تزریق ارز در بازار آزاد، دلار را پایین میاورد. این خود 2 موضوع را نشان می دهد: 1 بانک مرکزی چنانچه ارز را به بازار تزریق کند، دلار پایین میاید و 2 اینکه بنا به دلایلی خود بانک مرکزی تمایل به گرانی دلار دارد