یداله عسگری

تردیدی نیست که طبق موازین حقوق بین‌الملل، اماکن ماموریت (سفارتخانه) غیر قابل تعرض است و دولت میزبان موظف است کلیه‌ی اقدامات لازم برای امنیت سفارتخانه را به عمل آورد. نمی‌خواهم بگویم اقدام روز سه شنبه 08/09/1390 دانشجویان ایران به تعرض به محل سفارت انگلیس در تهران، اقدامی قانونی بوده است. اینکه پلیس ایران تمام تلاش خود را برای ایفای وظیفه‌ی قانونی در برقراری امنیت و اعاده وضعیت و صیانت از اتباع انگلیس و کارکنان سفارت به عمل آورده است نیز، موضوع بحث حاضر نیست.
مسئله، توجه به ریشه‌های حادثه‌ی روز سه‌شنبه است که می‌تواند هم برای دولت ایران و هم برای دولت انگلیس درس بزرگی باشد.
اقدام شجاعانه و جسورانه دانشجویان ایران این پیام روشن را برای دولت مردان ایران داشت که چرا سالها پیش برای قطع روابط سیاسی با کهنه استعمار انگلیس اقدام نکردند. خشم دانشجویان و مردمی که در روز سه‌شنبه در خیابان فردوسی گردهم آمدند، حاصل نفرت و بیزاری از دولتی بود که در طول تاریخ هیچگاه دست از دشمنی با ملت ایران برنداشته است.
اشغال ایران در تابستان 1320، براه انداختن کودتای 28 مرداد 1332، مماشات و کوتاهی دولت انگلیس در برقراری امنیت سفارتخانه‌ی ایران در لندن در 10/02/1359 که تا پنج روز در تصرف اشغالگران قرار داشت و به کشته و زخمی شدن تعدادی از دیپلماتها و کارکنان سفارت انجامید، حمایت همه جانبه از رژیم جنایکار و اشغالگر صدام در طول هشت سال جنگ تحمیلی، دخالت آشکار در امور داخلی ایران و حمایت بی چون و چرا از فتنه‌های داخلی، همراهی تمام عیار با صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها در مجامع بین‌المللی، بازداشت غیر قانونی اتباع ایران در خاک انگلیس، از جمله بازداشت غیر قانونی دکتر تاجیک که بیش از پنج سال بدون جهت در حبس خانگی است و دهها جنایت و دشمنی دیگر کافی بود تا خروج دیپلمات‌های انگلیسی به آرزوی دیرینه ملت ایران تبدیل شود.
حضور مأموران انگلیسی در هر سطحی که باشند برای ملت ایران قابل تحمل نبود. قطع کامل رابطه‌ی دیپلماتیک و بسته شدن سفارت انگلیس پس از اقدام خودجوش دانشجویان، حداقل هدیه‌ای بود که نصیب ملت ایران شد، تا درسی باشد برای سیاسیون و دولت مردان که با شجاعت و دوراندیشی بیشتری به خواست و اراده مردم توجه کنند و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی، مانع بروز خشم مردم شوند.
ملت ایران همیشه خواهان قطع رابطه با دولت انگلیس بودند. اما مسئولان سیاست خارجی ایران در قوای مقننه و مجریه، با سطحی نگری به این مسئله، به سادگی از کنار این مطالبه‌ی عمومی گذشتند و عاقبت کار انفجار خشمی شد که سالها در اراده ملت نهفته بود.
اقدام دانشجویان برای دولت انگلیس هم درس بزرگی به همراه داشت. خشم و حرکت خودجوش دانشجویان که علیرغم مقابله پلیس دیپلملتیک وارد محوطه‌ی سفارت شدند، پاسخ طبیعی به اقدامات غیرقانونی و دشمنی‌های کشوری بود که هرگز نخواستند استقلال و آزادی ملت ایران را بپذیرند و به حق تعیین سرنوشت این ملت بزرگ پایبند باشند.
درست است که اقدام دانشجویان در تعرض به محل سفارت، از نظر موازین بین‌المللی جرم است؛ ولی محرک اصلی این عمل، عملکرد غیر قانونی خود انگلیسی‌ها است که با اقدامات مداخله جویانه و کینه‌ورزانه‌ی خود زمینه‌ی ارتکاب تخلف را فراهم کردند و دانشجویان را وادار به عکس‌العمل طبیعی نمودند.
گناه کسی که مجرم را به ارتکاب جرم تحریک می‌کند، کمتر از گناه مجرم اصلی نیست. بر اساس موازین قانونی و اصول حقوق جزا، کسی که به تحریک زیاندیده دست به عمل غیر قانونی زده است، مستحق تخفیف است. به موجب بند 3 ماده 22 قانون مجازات اسلامی، اوضاع و احوال خاصی که متهم تحت تأثیر آنها مرتکب جرم شده است؛ از قبیل رفتار و گـفـتـار تـحـریـک‌آمـیـز مـجـنـی‌عـلـیـه یـا وجـود انـگـیزه شرافت‌مندانه در ارتکاب جرم، از موجبات تخفیف مجازات به شمار رفته است. اگر نبود رفتار خصمانه و مداخله جویانه‌ی انگلیس، شاید اتفاقی که در سه شنبه رخ داد هرگز به وقوع نمی‌پیوست و دولت بریتانیای به اصطلاح کبیر در برابر اراده ملت ایران و در برابر چشم جهانیان اینگونه تحقیر نمی‌شد.
دولت انگلستان باید این را بفهمد که استقلال و آزادی نه شعار سیاسی، بلکه خواست حقیقی ملت ایران است و هرگز مداخله‌ی بیگانگان را برنمی‌تابد.
*استادیار حقوق بین الملل دانشگاه امام حسین (ع)

/214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام MY ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    7 80
    دانشجو میمیرد ذلت نمیپذیرید
    • سعید CA ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
      41 5
      از نظر سواد انگلیسی و حرکاتی که بالای دیوار سفارت با اسب سفارت می کردند مشخص بود که چقدر دانشجو هستند.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    85 7
    اول دانشجوشو مشخص کن تا بعد
  • بدون نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    70 6
    درسته که ملت ایران در حافظه تاریخی و امروزی خودش دل خوشی از دولت فخیمه انگلیس ندارد اما اگر جلوی کانونهای پراکنده قدرت(نیروهای خودسر یا خودجوش یا هر چیز دیگری) نایستیم این نظام خودمان خواهد بود که از درون فروخواهد پاشید. آنچه که مجلس تصویب می کند چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم قانون است و باید تا زمانی که قابل اجراست مورد احترام همه قرار گیرد. اگر می خواهیم موفق شویم باید احساساتمان را کنار بگذاریم و به عقل رجوع کنیم و منافع ملی را مد نظر بگیریم و باید یک حکومت واحد و مقتدر داشته باشیم. در غیر اینصورت محکوم به نابودی هستیم. این گروههای خودسر هم یا خیلی نادان هستند و یا اینکه خائن. لطفا اینها را نیز به همه ملت تعمیم ندهید.
  • بدون نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    61 6
    نویسنده محترم به یک اصل کاملا درست توجه نکردند این که هدف وسیله را توجیه نمی کند اگر هدف قطع ارتباط ابراز خشم درس به دولتمردان خودمان یک انگلیسی بود راه درست اش فقط و فقط حرکت بر مدار عقل و قانون است این حرکت های خودسرانه حکما هزینه گذار است اول برای خودمان
  • بدون نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    40 7
    فکر می کنم ما ایرانی ها هنوز نتونستیم به بلوغ فکری کافی برسیم و برای رسیدن به اهدافمونو راه عقلانی رو در پی بگیریم. خبر تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس در مجلس اتفاقی کاملا درست و به حق بوده و در جهان می تونست بازخورد خوبی داشته باشه. اما بعدش با این رفتار هیجانی و غیرعقلانی، گافی دادیم تا انگلیس مظلوم نمایی کنه و خودش رو صاحب حق بدونه.
  • سلام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    14 32
    بابا همچین می گید انگلیس انگلیس گفتیم چه خبره . واقعیت این است که اگر هزار بار هم سفارت انگلیس باز و بسته بشه سود یا ضرری برای ما ندارد . اکنون مهمترین شریک ما چین است و تنها دوست ما روسیه حتی کشور های اسلامی هم کلا سر کارند . واقعیت اینه که ما باید مواظب چین و روسیه باشیم و نگران رابطه با انها چه خوشمان بیاید و چه نیاید .
  • بدون نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    8 34
    درود بر دانشجویان پیرو خط امام ورهبری
  • بدون نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    31 2
    درایت و تعقل اولین چیزی است که هر جوان ایرانی به ان نیازمند است . به امید روزی که هر جوان ایرانی با هرگرایش فکری در ابتدای اقدام به هرکاری ازاین نعمت بزرگ خدادادی بهره مند گردد...
  • بدون نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    15 2
    با اين همه داستاني که از انگليس تعريف شده و ديديم چرا اون سفارتخانه خودشو خالي ميکنه و به ديپلماتهاي ما در لندن 48 ساعت وقت ميده خارج بشوند.اين چه موضعي از طرف ايرانه؟ اصلا وزارت خارجه کجاست؟ مجلس هم همينطور نوشدارو که چه عرض کنم بعد از مرگ سهراب!!!
  • بدون نام US ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    31 4
    چین برامون جنسی بنجل میفرسته و روسیه هم همه چیمون و مفت میبره، دیگه بقیه کشورا به چه دردمون میخورن؟
  • بدون نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
    8 1
    باید کمی عاقلانه فکر کردو عمل،ما هر کاری هم بکنیم باز محکومیم چون هم تبلیغات علیه ماست هم قدرت دست اونا، تحریم شیم همین نفتمونم نخرن نتونیم باج بدیم بهشون خوبه!ما که به اندازه کافی از لحاظ نظامی ترسوندیمشون که جرات ندارند حمله کنن .دیکه این کارا چیه!در ضمن دانشجو ها این کارو نکردن....
  • بدون نام DE ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
    7 2
    عمل نیروهای خودسر یا خودجوش ویا ... فقط توهین به نظام، دولت ، وزارت امورخارجه و مجلس بود
  • بدون نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
    12 2
    سلام به دوستان متاسفم که این اتفاق افتاد است تصور کنید انگلیسیا اقدام متقابل میکردند که نمیکنند ودر این حالت قاب عکس امام و رهبری را اینگونه میکردند و پرچم را حالا این اهانت را کدام شهروند ایرانی تحمل میکرد؟
  • بدون نام IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
    14 2
    جناب عسکری این مواردی از اقدامات انگلیس که علیه ایران بر شمردید در مقایسه با کارهایی که روسیه علیه ما از زمان قاجار تا الان کرده عددی محسوب می شود؟؟ اگر ملاک دوستی و دشمنی بین کشورها کارهای گذشته کشورها باشد الان روسیه باید دشمن شماره یک ما باشد.