عکس | آرزوی دیرینه مردم بیله سوار کی به حقیقت می پیوندد؟

زهرا درگاهی: با مخالفت و کارشکنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان اردبیل، برآورده شدن آرزوی قدیمی مردم شهرستان بیله سوار برای تبدیل شدن به منطقه آزاد، تحقق نمی‌یابد.

شهرستان بیله سوار در دشت مغان، در شمال غربی ایران و در شمال شرقی استان اردبیل واقع شده است، این شهرستان از قسمت شرق، شمال شرقی و جنوب شرقی با خاک جمهوری آذربایجان همسایه و حدوداً ۶۸ کیلومتر مرز مشترک دارد.

مرکز این شهرستان شهر بیله سوار، است. با مخالفت و کارشکنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان اردبیل عملا منطقه ازاد بیله سوار که یکی از ارزوهای دیرینه مرم شهرستان بیله سوار است، تحقق نمی یابد. کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که بیله سوار بهترین گزینه برای ایجاد منطقه آزاد در استان اردبیل است؛ چون هم زیرساخت‌های جاده‌ای را دارد هم زیرساخت‌های نرم افزاری را.

در همه هفت استان دیگر مصوبه منطقه آزاد اجرایی شدن و بدون دلیل خاص این مصوبه در استان اردبیل بر زمین مانده است.

عباس جهانگیرزاده، نماینده مردم شهرستان‌های مرزی پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز چندی پیش اظهار کرد رفتار سلیقه‌ای در راه‌اندازی منطقه آزاد پسندیده نیست. جهانگیرزاده به عنوان یک فرد که به دلیل عملکرد مثبت خود از حمایت و رضایت مردم برخوردار است، مسئولیت پیگیری و رفع مشکلات این منطقه را به عهده دارد.

در اکثر منطقه‌های خروسلو مشکلاتی وجود دارد که می‌تواند تاثیرات منفی بسیاری بر زندگی ساکنان این مناطق بگذارد و همچنین باعث تضعیف کیفیت زندگی آن‌ها شود. عدم توجه به جاده اغداش که راه مواصلاتی و حیاتی بیله سوار و پارس اباد محسوب میشود. افزون بر این جهانگیرزاده، نماینده مردم شهرستان‌های مرزی پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز مشکلاتی همچون جاده آغداش به اردبیل و منطقه آزاد تجاری بیله سوار را با جدیت کامل پیگیری میکند.

بیله سوار از نظر وجود گمرگ و مراودات اقتصادی فاصله بسیار اندک، مزیت برتری برای منطقه آزاد بودن را دارا است.

بازارچه گمرک هزاران نفر را از نقاط مختلف برای داد و ستد به این شهرستان می‌کِشد.

بیله سوار به عنوان یک شهر مرزی و دروازه ورود به ایران از جنوب قفقاز، دارای مزیت‌های بسیاری برای ایجاد منطقه آزاد است. وجود گمرگ و مراودات اقتصادی فاصله بسیار کمی بین این شهر و کشورهای همسایه ایجاد می‌کند و این امکان را به وجود می‌آورد که منطقه آزاد در اینجا به عنوان یک مرکز تجارت و تبادلات اقتصادی فعال و پویا شکل گیرد.

همچنین، تعداد زیادی از گردشگران و مسافران هر سال از مرز گمرک بیله سوار عبور می‌کنند که این می‌تواند فرصت خوبی برای رشد صنعت گردشگری و خدمات مرتبط با آن در منطقه آزاد فراهم کند.

از آنجا که بیله سوار دارای مزیت‌های اقتصادی و جغرافیایی برای تبدیل شدن به منطقه آزاد است، این ایده می‌تواند برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه و ایجاد فرصت‌های شغلی مفید باشد. با این حال، برای تحقق این هدف، نیاز به همکاری و تلاش مشترک از سوی مسئولان، نمایندگان و جامعه محلی وجود دارد.

امیدوارم که با پشتیبانی و تلاش مستمر، این آرزوی دیرینه مردم بیله سوار برای تبدیل شدن به منطقه آزاد در آینده به حقیقت پیوندد و به توسعه و رفاه این منطقه کمک کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1871816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =