شرق نوشت:

«رسانه‌های آمریکایی ضد ما و حتی ضد مصر هستند که این مساله تازگی ندارد، هنگامی که جوانان ما با فیس‌بوک و توییتر تعامل می‌کنند، این آمریکاست که تلاش می‌کند آنها را منع کند یا به سم‌پاشی روی می‌آورد.» این بخشی از اظهارات محمود احمدی‌نژاد در دیدار با هیات مصری است که چندی پیش برخی سایت‌های خبری و رسانه‌های عرب‌زبان آن را منتشر کردند.

 آن‌گونه که رییس دولت دهم بیان می‌کند: «در ایران هیچ «کنترل» و «سانسوری» وجود ندارد و جوانان ایرانی با شبکه‌های ارتباط اجتماعی ارتباط دارند البته به شکل محدود، ما فقط از سایت‌های ترویج بی‌بند و باری جلوگیری می‌کنیم که گمان نمی‌کنم این کار اشتباهی در حق ملت ما باشد.»

اظهارات عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر برخی مسوولان دستگاه قضایی کشور در واکنش به اخبار منتشرشده مبنی بر رفع فیلتر سایت فیس‌بوک بیان کرده بودند که هیچ تصمیمی برای «رفع فیلتر» فیس‌بوک در نظر گرفته نشده است.

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه «موضوع ماده 22 قانون جرایم رایانه‌ای»، مبادرت به احصا فهرست مصادیق محتوای مجرمانه فضای مجازی کرده است. در این ماده به محتوای علیه عفت و اخلاق عمومی، محتوای علیه مقدسات اسلامی، محتوای علیه امنیت و آسایش عمومی و همچنین محتوای علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی و محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای و سایر جرایم به‌کار می‌رود، می‌پردازد. به گفته عبدالصمد خرم‌آبادی، سایت‌هایی مانند فیس‌بوک براساس ماده 22 قانون جرایم رایانه‌ای فیلتر شده‌اند. اما پیش‌تر مصلحی، وزیر اطلاعات از جوانان ایرانی خواسته بود تا با راه‌اندازی صفحه فارسی در فیس‌بوک به مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی بپردازند.


پاسخ مقامات قضایی درخصوص استفاده از فیس‌بوک
محمود احمدی‌نژاد همچنین در گفت‌وگو با نشریه الیوم‌السابع درباره ادعای برخی از کشورهای غربی درباره اعمال محدودیت اینترنت و دسترسی به فیس‌بوک و توییتر بیان کرده است تبلیغات دولت‌های غربی به خصوص آمریکا علیه ملت ایران و سایر ملت‌ها، موضوع تازه‌ای نیست.

براساس گزارش ایسنا، به گفته او آمریکا از این نگران است که امروز جوانان ایران به صورت گسترده مطالبی را در فیس‌بوک و توییتر منتشر می‌کنند و این موضوع آنها را منفعل کرده است. برخی این اظهارات رییس دولت دهم را در راستای فعالیت 12 هزار بسیجی در شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبر برای مبارزه با جنگ نرم عنوان می‌کنند. اما با این حال مقامات دستگاه قضایی ایران همچنان بر جرم بودن شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک تایید داشته و حضور افراد بسته به نوع فعالیت آنها در این شبکه‌ها را جرم می‌دانند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور پیش‌تر در نشست خبری خود در پاسخ به این پرسش که آیا عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی چون فیس‌بوک جرم محسوب می‌شود یا نه، بیان کرده بود در قانون جرایم تعریف شده است کسی که به طور مستقیم جرمی مرتکب شده باشد مجرم، کسی که در انجام جرم همکاری کند شریک جرم و مباشر جرم و اگر تسهیل‌کننده جرم باشد و مقدمات آن را فراهم کند معاون در جرم است و تفاوتی نمی‌کند که این جرم در فضای مجازی و غیرمجازی رخ داده باشد؛ باید دید که عضویت در فیس‌بوک به این موارد مرتبط می‌شود و در این قالب می‌گنجد یا نه.

مسوول کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز پیش‌تر بیان کرده بود کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی، تصمیمی در‌خصوص رفع فیلتر از فیس‌بوک نگرفته است و موضوع رفع فیلتر سایت یادشده در دستور کارگروه نیز قرار ندارد. اظهارات عبدالصمد خرم‌آبادی در واکنش برخی اخبار منتشرشده در رسانه‌ها به نقل از مسوولان پلیس فتا- فضای تولید و تبادل اطلاعات- مبنی بر احتمال رفع فیلتر شدن فیس‌بوک بیان شد. این مقام مسوول در دادستانی کشور اعلام کرد انتشار مطالب علیه اخلاق، عفت عمومی، مقدسات اسلامی و امنیت و آسایش جامعه «جرم» است. از این رو فیس‌بوک و توییتر به دلیل مصداق جرم بودنشان «فیلتر» شده‌اند.


فیس‌بوک تهدید و مصداق جنگ نرم؟
مسوولان نیروی انتظامی بارها بر جرم بودن فضای شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک تایید کرده‌اند.، فرمانده نیروی انتظامی در گفت‌وگو با ایسنا از فیس‌بوک و توییتر به عنوان سایت‌هایی که «مجرمان و ناراضیان» را دور هم جمع می‌کنند، یاد کرد. احمدی‌مقدم همچنین ارتباطات مجازی را یک «تهدید» برای جمهوری اسلامی دانست.

فرمانده نیروی انتظامی افزوده است: «شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توییتر امروز قدرت ایجاد کرده و ناراضیان پراکنده، مجرمان و سرویس‌های خارجی را جمع و سازماندهی می‌کنند.» مصطفی نجار، وزیر کشور نیز فیس‌بوک، ماهواره و چت را «مصادیق جنگ نرم» می‌داند. در همین راستا مسوول کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بیان می‌کند جرم بودن یا نبودن استفاده از فیس‌بوک بستگی به اقداماتی دارد که کاربران در فیس‌بوک انجام می‌دهند؛ اگر شخصی از طریق فیس‌بوک اقدام به انتشار محتوای مجرمانه علیه امنیت داخلی و خارجی کشور کند یا مطالبی علیه مقدسات اسلامی منتشر کند یا محتوایی را در آن سایت قرار دهد که با اخلاق و عفت عمومی مغایرت داشته باشد، قطعا عمل آن شخص «جرم» محسوب می‌شود.

سرهنگ تورج کاظمی، معاون مبارزه با جرایم پلیس فتا بیان کرده بود براساس قانون جرایم رایانه‌ای موضوعی به اسم مجازات افراد به دلیل عضویت در فیس‌بوک وجود ندارد و حتی اگر افراد از طریق فیس‌بوک اطلاعاتشان مورد سوءاستفاده قرار گیرد و به دادسرای جرایم یارانه‌ای مراجعه کنند، شکایت آنان مورد پیگیری قرار می‌گیرد اما هیچ‌گاه با این افراد به عنوان متهم برخورد نمی‌شود و بر این اساس عضویت در فیس‌بوک جرم نیست مگر آنکه افراد بخواهند از این فضا سوءاستفاده کنند.

طی سال‌های اخیر مسوولان دستگاه قضایی فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی خارجی را به دلیل نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی علیه مقامات، نهادها و سازمان‌های حکومتی (بند 11 ماده 6 قانون مطبوعات و 698 قانون مجازات اسلامی)، اهانت و هجو نسبت به مقامات، نهادها و سازمان حکومتی و عمومی (بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات و مواد 609 و 700 قانون مجازات اسلامی) و همچنین افترا به مقامات، نهادها و سازمان حکومتی و عمومی (بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات و 697 قانون مجازات اسلامی)، تحریص و تشویق افراد و گروه‌ها به ارتکاب اعمالی علیه امنیت، حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران در داخل یا خارج از کشور (بند 5 ماده 6 قانون مطبوعات) و تبلیغ به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران (ماده 500 قانون مجازات اسلامی) فیلتر کرده‌اند.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    192 5
    متأسفانه در کشور ما حل مسائل بر اساس رویکرد حذف صورت می گیرد یعنی اگر نتوان مسأله ای را حل کرد بهترین راه حل، حذف کردن آن است. چون دو نفر رفته اند در فیس بوک مطالب اهانت آمیز نوشته اند پس این سایت باید حذف شود! این راه حل نیست برادر من. شما برای جوان نه تفریح درست می کنی نه کار ایجاد می کنی نه دلخوشی ایجاد می کنی نه امید ایجاد می کنی بعد تنها آب باریکه او را هم می بندی و تازه آن را جرم انگاری هم می کنی. جوانی هم که می خواهد با دنیا ارتباط برقرار کند می شود مجرم. انصافاً آیا این کشور یک کشور جوان دوست است؟!؟
    • esi IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
      49 3
      خلاصه مطلب : با تکنولوژی نمی توان مقابله کرد
    • علی IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
      23 8
      دمت گرم؛ حرف دل ما رو زدی
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    22 77
    با سلام ما آخرش نفهمیدیم که ثبت نام در فیس بوک جرم هست بنده خودم چندین بار مکاتبه داشتم با سایت گرداب در مورد ثبت نام در فیس بوک و اینکه اگر کسی در علیه اسلام و ایران مطلبی درج کند ما با ایجاد صفحه های گوناگون و تبلغ جمهوریت اسلامی بتوانیم آن مطالب زشت و بی اساس را خنثی کنیم که بنده جوابی دریافت نکرده ام اما نظر بنده این است که ما بر طبق قرآن و که می گوید هر کس بر شما تعدی کرد به مثل و مانند او به او تعدی کنید و این آیه مصداق این است که اگر کسانی بخواهند در فیس بوک مطالبی زشت درج کنند ما بتوانیم آن مطالب را خنثی کنیم
  • بدون نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    40 3
    الان آقا احمدي نژاد گفته فيس بوك تو ايران فيلتر نيست، يعني ديگه فيلتر نيست؟ رفع فيلتر شد؟...
  • بابك IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    24 2
    اين مسائله مثل چاقو ميمونه. ميگن يه نفر رو با چاقو كشتن پس چاقو بده و بايد اونو از بين برد. به نظرم از فيس بوك هم ميشه در موارد مثبت استفاده كرد.
  • علی IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    20 1
    این وظیفه رسانه ها است که معایب و مزایای شبکه های اجتماعی را مورد بحث قرار دهند تا هم مردم و هم مسئولین با آگاهی کامل بتوانند قضاوت کنند و مسئولان نیز با شناخت کافی بتوانند در مورد جرم بودن یا نبودن اضهار نظر کارشناسی کنند
  • بدون نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    64 2
    فكركنم يه راه حل ديگه هم وجود داره راحت ترين راه بگيم مرگ برفيس بوك بعد همه مشكلات اتوماتيك حل ميشه وفيس بوك ورئيسش درايكي ثانيه ميميرند
  • بي نام US ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    51 4
    اگه فيس بوك فيلتر بشه پس پول اين وي پي ان هايي كه به مردم ميفروشند چي ميشه؟ اينها همش بهانست
  • امیرحسین IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    13 2
    ای خدا عجب گیری کردیما !!!
  • ehsan IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    4 9
    آخه وقتی میشه با سایتهای خودشون بهشون ضربه زد چرا ما باید خودمونو محدود کنیم؟؟؟؟
  • asdf IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
    6 2
    به نطر من این نوع تفکر پاک کردن اصل صورت مساله هست چون اگر کسی قصد تخریب داشته باشد همان محیط فیس بوک را در صفحه ایمیل خود ایجاد می کند آیا می توان ایمیل ها را نیز فیلتر کرد؟ این حساسیت ایجاد کردن ها خود نوعی تخریب علیه مسئولین می شود البته من طرز تفکر آقای احمدی نژاد را مثبت می بینم اما ایشان به تنهایی تصمیم گیرنده نیستند . به هر تقدیر هر امکاناتی، چه مجازی چه غیر مجازی استفاده های بجا و نابجا دارد که در مورد فیس بوک به نظر کاربری شایسته از آن به نطر بسیار کارآمد است.
    • امیر IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
      1 0
      منم باهات موافقم.... حرفتو قبول دارم....
  • نوید IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    2 0
    تو کشورای دیگه، دور، دور تبلت و آی پد و ..... است، اونوقت ما اینجا داریم راجع به دایل آپ و وی پی ان و..... بحث می کنیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • تارا IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    1 0
    بابا میری تو سایت ها ی جهانی میبینی فیلتره بعد می ری vpn میخری می بینی به برنامه هایی مانندwinzip لازم داره بعد 5 ساعت می تونی برنامه winzip مجانی/برای تست/رو دانلود کنی آخرش هم می بینی vpnنت تمام شده آخر این ها همه رئیس جمهورمون می خواهد برای مردم کار درس کنه که مردم بتوانند پول در بیارن.