وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: قطعی VPN، ربطی به راه‌اندازی شبکه ملی ندارد و اساسا استفاده از VPN خلاف قانون است.

VPN یا شبکه مجازی اختصاصی (Virual Private Network) ابزار برقراری ارتباط در شبکه‌ است.اصولاً VPN یک شبکه اختصاصی است که از یک شبکه عمومی مانند اینترنت برای ایجاد یک کانال ارتباطی مخصوص بین چندین کاربر و دسترسی به اطلاعات بهره می‌برد.
استفاده از VPN در شبکه‌های عمومی مسافت را بی‌معنی می‌سازد و موانع استفاده از پروتکل‌های مختلف را کاهش می‌دهد.


مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات نیز به وایمکس نیوز گفته است که موضوع بستن VPNها هیچ ارتباطی با مخابرات ندارد چرا که این موضوع در بستر شبکه مخابراتی انجام نمی‌شده که ما آن را بسته باشیم.
داوود زارعیان با این توضیح که اگر این موضوع توسط مخابرات اجرایی شده بود تنها باید افرادی که از مخابرات اینترنت می‌گیرند با مشکل روبه‌رو می‌شدند، گفت: آن طور که در خبرها آمده افرادی که از VPN برای ورود غیرقانونی به اینترنت استفاده می‌کردند اکنون در سراسر کشور مشکل دارند و این دست آورد متعلق به شرکت ارتباطات زیرساخت است نه شرکت مخابرات ایران.وی با اشاره به اینکه مخابرات حتی در موضوع فیلترینگ تصمیم گیر نیست، گفت: نهادهای قانونی و امنیتی در این موارد اظهار نظر می‌کنند و سرویس‌ دهندگان اینترنت به هیچ عنوان در کارهای اجرایی نقشی ندارند.


VPN در ماه‌های گذشته مورد توجه کاربرانی قرارگرفته بود که می‌خواستند از فیلترینگ فرار کنند. فروشندگان VPN با این ادعا که اساسا VPN را برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی می‌فروشند و نه فیلترینگ، کسب و کار خوبی را برای خود مهیا کرده‌بودند و بازار خرید و اجاره سرورهای خارجی ارائه دهنده سرویس VPN حسابی گرم بود. اشتراک این شبکه‌ها با قیمت سالانه حدود 30 هزار تومان به کاربران ایرانی پیشنهاد می‌شد و انواع مختلفی از اشتراک یکماهه، سه ماهه و یا شش ماهه نیز قابل خرید بود.


موتور جستجوی گوگل برای واژه فارسی " وی پی ان" بیش از دو میلیون مورد یافته را نمایش می‌دهد.
به نظر نمی‌رسد که بستن VPN ها چاره جنجال دور زدن فیلترینگ در کشور باشد و بیشتر شبیه به مسکنی برای آرام کردن درد است.
وب سایت‌ها داشتن رتبه پایین در آلکسا را نشانه‌ای از پیشرفت خود می‌دانند اما رتبه پنجم برای سایت peyvandha.ir، که تلاش می‌کند سایت جایگزینی را به جای سایت فیلتر شده به کاربران نمایش دهد، نشانه خوبی نیست.
2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زوکربرگ US ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    169 2
    مطمئنم همیشه برای فرار از محدودیت راهی هست چون در ذات بشر خلاقیت نهفته است . اینکه نهادهای حکومتی برای مردم تصمیم گیری کنند که چه ببینند و کجا بروند دیگر در سال 1390 خنده دار است . شاید کار جوانان در برقراری ارتباط با شبکه محبوب اجتماعی و امر اطلاعرسانی سخت تر شده باشد ولی همیشه راهی هست و عده ای مبتکر این راه را به همه نشان میدهند حتی در شبکه باصطلاح ملی اینترنت که قرار است انحصار را به ارمغان بیاورد
    • fame IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
      54 2
      با نظرت موافقم یه راه دیگه به زودی پیدا میشه
    • بدون نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
      36 2
      گل گفتی ...
  • بدون نام US ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    62 1
    دست از سر کچل ما بردارید اون مسکن هم ماله خودت!!!
  • بدون نام DE ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    73 1
    ویدئو نوار کوچیک یادتون میاد؟ حالا هی سعی کنید با دنیای مدرن مبارزه کنید
  • بدون نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    32 3
    پس به چی یا کی ربط داره؟؟؟؟
  • .................. IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    58 0
    متاسفام برای خودمون با این همه محدودبت
  • علی US ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    50 2
    ما که از پروتکل L2TP استفاده میکنیم و مشکلی هم نداریم اگر اونم بسته بشه راههای دیگری هم هست
  • بدون نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    81 0
    متاسفم براي اين اقدام بسیار محدود کننده و نابخردانه, من يک کارشناس کامپيوتر هستم که با تولید نرم افزار و استقرار آن در سرورهای خارج از کشور به مشتریانم از طریق VPN سرويس مي دهم, نه براي دور زدن فیلتر بلکه به دلیل آنکه VPN سرويسي است که قبل از ايجاد فيلترينگ در شبکه ها بوده و از آن استفاده مي شده است. با اين کار هم مشتريانم را از دست داده ام و هم اینکه اولین چیزی که به فکرم رسید این بود که بساطم را جمع کنم و از کشور بروم. واقعا متاسفم!
  • بدون نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    42 2
    خدا بزرگه
  • چاره IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    44 0
    فیلترینگ برای چه؟ ریشه در کجاست؟ پاسخ ها در کدام دالان... کی من؟ کی این؟
  • بدون نام US ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    7 24
    احتمال داره قطعي وي پي ان مربوط به اختلافات مالي باشه .
  • نیما آرین IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    32 0
    مگه وی پی ان فقط برای رفتن به شبکه های اجتماعی تولید شده؟ بنده دانشجوی مهندسی الکترونیک هستم و برای دانلود خیلی از مقالات ویا حتی وارد شدن به بسیاری از سایت ها با مشکل مواجه ام فقط به یک دلیل و اون هم داشتن آی پی ایران است ، بسیاری از سایت ها به ایرانی ها اجازه نمیدهند تا از امکاناتشون استفاده کنن ، چرا راه دور بریم ، بنده یک هفته پیش میخواستم درایور جدید کارت گرافیک حود را دانلود کنم که در کمال تعجب دیدم سایت پیغام داده که به دلیل آی پی ایران اجازه دانلود به شما داده نمیشود ، چند لحضه بعد با وی پی ان اتصال برقرار کردم و توانستم درایور رو دانلود کنم اما با آی پی ایران نتوانستم.
  • CHE IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    16 2
    به نظر من بجای اینکه بزنیم تو سر سایتهای به اصطلاح غربی یه مقدار تعصبات رو کنار بذاریم و سطح خودمون رو بالا ببریم
  • بدون نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    22 0
    مخابرات قبل از راه اندازی اینترنت ملی اول بره ایمیل ملیش رو درست کنه که وقتی می‌خوای بری توش 1000 تا خطای امنیتی داره! اینترنت ملی پیشکش.
  • بدون نام IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    5 25
    کی گفته قطعه من الان با وی پی ان وصل شدم فکر نکنم کار دولت باشد چون می توانسته از قبل جلو این کار رو بگیره
    • بدون نام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
      23 0
      شما اگه الان با VPN وصلی، پس چرا IP کنار اسمت خورده ایران؟
    • :] IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵
      15 0
      خودتی ! آی پیت مال ایرانه
  • بدون نام US ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    31 1
    اينترنت را رها کنيد حضرات به جاي اينها نگران سرمايه هاي کشور که توسط اختلاس گران به غارت مي رود باشيد. شما نگران اين هستيد که با فيس بوک و وبلاگ و اينترنت ملت کافر مي شوند؟! نخير به فرموده رسول خدا اين فقر و ظلم است که ايمان مردم را به تاراج مي برد. چاقو هم براي جراحي و درمان بکار مي رود هم براي قتل و زورگيري، اينترنت هم مي تواند استفاده منفي و مثبت بسياري داشته باشد. حال اگر شما تنها نيمه خالي و بخش منفي آن را مي بينيد ايراد از خودتان است. اميدوارم جسارت انتشار اين مطلب را داشته باشيد
  • بدون نام IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    16 0
    يعني آقايان تا امروز نمي دانستند از vpn براي دور زدن فيلترينگ استفاده مي شده و بعد يهو کشف کردن و بستنش؟ ...
  • نخود آش IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    20 0
    بهتر نیست همون موقع تولد مغز بچه ها را با روش کم خرج تری مثلا با چکشی پتکی مشتی از بیراهه رفتن نجات بدهند؟ انسان ها ایکه نمیدانند چه ببینند چه بشنوند چه بخوانند و چه .... مخ میخوان چیکار؟
  • احسان IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    14 2
    قطع شدن وی پی ان درسته که مربوط به ارتباطات زیرساخته ، اما اصلا قرار نبوده که قطع بشه. ارتباطات زیرساخت با یه شرکت چینی قرارداد بسته که بستر مخابرات رو آپدیت کنند. الان هم یه قستمیش رو آپدیت کردند و تازه دیدند که یه سری از پروتکل هاش از جمله وی پی ان غیر فعاله . مطمئن باشید که این مشکل برطرف میشه ، کلی کار می خوابه همین الان هم چند تایپ از وی پی ان باز هستش و فقط PPTP بستست
    • احسان US ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۳
      6 1
      همونطور که گفتم پورت PPTP باز شد. یکی نبود بهشون بگه الکی چرا اسم غیر قانونی روش میزارید آخه؟
  • بدون نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    18 0
    کاش که این وزیر ارتباطات مقداری از قانون سررشته داشت ،که نگه استفاده از vpnغیرقانونی است چون در قانون جرایم رایانه ای چنین چیزی را حداقل من ندیدم
  • بدون نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    21 0
    وقتی به جای اینترنت ، فیلترنت به مردم میدین ... خوب همه دنبال VPN و .... هستند .
  • محمد IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    15 1
    وي پي ان هم وصل ميشه. سر مونو الكي درد نياريم. تازه اگه هم وصل نشه مطمئنا يه چيز ديگه مياد به جاش. شما خودشو ناراحن نكن.
  • سارا IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    7 0
    درآمد و ساختن سرمایه از هر راهی تو این مملکت مشکل سازه.اصلا ربطی به قانونی بودن و نبودنش نیست و هیچ احدی دلش برای دیدن و بازدید انواع سایتها شور نمیزنه...به نظر من که اینا همش بهانه است...فقط بحث سر اینه که چرا بعضی ها از راههای هوشمندانه و غیر متعارف میتونن زندگیشونو با بدبختی اداره کنن.از زمان اجاره فیلمهای ویدئویی که شروع و سرآغاز این قبیل کارها بود، دولتمردان ما بشدت با درآمدهایی که منجر به عدم پرداخت مالیات بشه، بشدت برخورد کردند.اگر آمار تبلیغات فروش این سرویس رو در وب سایتها در نظر داشته بگیرین میتونین تخمین بزنین که چه درآمدی بدون پرداخت یک ریال مالیات عاید فروشندگان میشه.ولی بهتون قول میدم اگر این کار یا هر شغلی با نظارت یک صنف انجام بشه بحث قانونی بودنش هم خودبخود حل میشه :)
  • بدون نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    10 0
    آقا مثلا به فرض که حرف وزیر هم درست که VPN غیر قانونی است ولی لازم بدونن قانونی خوب است و اجرا خواهد شد که مردم آنرا قبول کنند و بپذیرند و الا متروک و منسوخ خواهد شد چون یکی از منابع حقوق و قانون عرف اجتماع است آقایون داستان ویدئو را یادتون میاد ! داستان ماهواره را هم که می بینید ! حالا اگر آقایون با این سیاستهای غلط و تک بعدی فردا همه کاربران را به سوی اینترنت ماهواره ای گرایش دادند دیگه نمی توان همه را در سطح کشور متهم کنند چون عمومیت پیدا می کند .
  • رضا IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۳
    12 0
    چندروزپیش یکی ازاقوامم که دریکی ازکشورهای اطراف ساکن است به منزل ماامدویک کارت هدیه ایتونز25دلاری برایم هدیه اوردولی وقتی به سایت ایتونزبرای خرید برنامه قانونی گوشی اپل مراجعه کردم دیدم که با ipایران مشکل دارد بنابراین 2000تومان دادم ویک اکانتvpnتهیه کردم ولی ظاهرادرراستای راه اندازی شبکه مخابرات ملی یا...vpnنیزمسدودشده ودرصورت اتصال باافت سرعت شدید مواجه شده است حالا من موندم بایک کارت 25دلاری بی مصرف و... من نمیدونم خرید قانونی یک نرم افزارتوی کجای دنیا وتوی کدوم دین ومذهبی منع شده که ماتوی ایران بااون مشکل داریم.....
    • بدون نام RU ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵
      13 0
      تو اينترنت نرم افزار ضد ف-ي-ل-ت-ر همينجوري ريخته...
  • رامین IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    9 0
    چند وقت پیش شنیدم سرعت اینترنت تو کره جنوبی 512 مگابایت وقتی با سرعت خودمون مقایسش کردم فشارم افتاد 512 کلیوبایت. برخی کشورها برای مردمشون رفاه آسایش و آمکانات فراهم میکنن بعضیاشونم ...