حسن سبحانی: امارهای بخش تولید نشان می دهد سیاستهای پولی سالهای اخیر در راستای حمایت از تولید نبوده است.

حسن سبحانی در نقد سیاست های پولی و نظام مدیریت ارزی کشور گفت: « اتخاذ رژیم ارزی شناور مدیریت شده، تا حدودی بد فهمیده می شود، بد از این لحاظ که این ارز شناور را مدیریت می کنیم تا به چه هدفی برسیم، آیا مدیریت برای حفظ پول ملی است؟، آیا مدیریت برای افزایش درآمدهای بودجه دولت است؟، آیا مدیریت برای توسعه صادرات غیر نفتی است؟ و دهها سئوال دیگر...
وی افزود: « بانک مرکزی و یا سیستم اقتصادی باید به این سئوال جواب بدهد که در چه راستایی مدیریت می کند. آنچه که الان رخ می دهد بعضا شاید برای تامین بودجه ریالی دولت باشد در حالی که حفظ ارزش پول ملی وظیفه اصلی و قانونی بانک مرکزی است. وظیفه بانک مرکزی فروش ارز نیست. این مواردی است که قوانین بودجه به بانک مرکزی تحمیل می کند. در هر حال حفظ ارزش پول ملی به این است که پشتوانه پول ملی در اقتصاد کشور تقویت شود. بنابراین هدف بانک مرکزی از مدیریت نرخ ارز باید تعمیق تولید باشد.»
این مدرس اقتصاد در ادامه تاکید کرد: « هم اتفاقاتی که در واقعیت افتاده است و هم آنچه در بخش پولی افتاده است نشان می دهد که در راستای تقویت تولید اقدام نشده است؛ در سالنامه مرکز آمار در مورد جواز تاسیس های واحدهای صنعتی آماری منتشر می شود. با نگاه به این آمارها متوجه می شویم که در سال 86 تعداد تعداد پروانه بهره برداری صادر شده برای این واحدها بالغ بر 8731 فقره بوده که در سال 87 به 7682 فقره کاهش پیدا کرده، در سال 88 به 6660 رسیده و در سال 89 به 6862 فقره رسیده است.
وی ادامه داد: « می بینیم بین سال 86 تا 89 تعداد واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده در بخش صنعت از 8300 به 6800 واحد کاهش پیدا کرده است، در همین دوره اشتغال واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده در همین دوره از 167342 نفر در سال 86 به حدود 131925 نفر در سال 89 کاهش پیدا کرده است. »
سبحانی افزود: « همین طور در مورد کارگاههای بالای 10 نفر نیروی کار در سال 1386 می بینیم 15404 واحد به بهره برداری رسیده در سال 87 به 15727 واحد افزایش پیدا کرده است؛ این نکات نشان می دهد بخش واقعی اقتصاد به تولید افزوده نشده است و در بخش پولی نیز تحولات نرخ ارز به سمتی رفته که به کاهش ارزش پول ملی منجر شده است.بنابراین به نظر می رسد بانک مرکزی وظیفه اصلی خودش را که حفظ ارزش پول ملی از طریق بخش تولید است را عمل نمی کند.با این آمار صنعتی که به ان اشاره شد (البته در مورد بخش کشاورزی ، متاسفانه باید گفت آمارها بسیار قدیمی است)، نشان می دهد سیاست بانک مرکزی در حمایت از بخش تولید اتفاق نیفتاده است. »
متن کامل گفتگو را در اینجا بخوانید.
/222/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
    0 0
    اگر تولید کنیم با وارداتی که روی دستمون می مونه چیکار کنیم؟؟
  • بدون نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
    0 0
    آقا مگه پولی هم مونده که بدیم