۰ نفر
۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۶

وزارت انرژی ایالات متحده، جایزه‌ای 10 میلیون دلاری برای اولین سازنده لامپ‌های جدید و کم‌مصرف ال.ای.دی اختصاص داده و به‌نظر می‌رسد شرکت فیلیپس، نخستین برنده این جایزه مهم باشد.

فاطمه محمدی‌نژاد: لامپ‌های حبابی 60 واتی که همه جا حاضر و در دسترس هستند؛ بازدهی بسیار پایینی دارند و به شدت نیاز به بازنگری دارند. این موضوع ممکن است هزینه‌های میلیونی برای دولت‌ها به همراه داشته باشد، چرا که به اولین شرکتی که بتواند این مسئله را حل کند، جایزه‌ای ارزشمند اعطا خواهد شد

در حال حاضر، این شرکت می‌تواند شرکت فیلیپس، غول هلندی باشد. این شرکت چندی پیش اعلام کرد که نخستین نمونه‌های خود را برای وزارت L.Prize، دایره انرژی فرستاده است. این وزارت برای نخستین فرد یا گروهی که لامپ کم مصرف جدیدی در مقایسه با لامپ‌های رایج در آمریکا تولید کند، مبلغ 10 میلیون دلار جایزه در نظر گرفته است.

در صورتی‌که ادعاهای شرکت فیلیپس تایید شود، این شرکت به عنوان نخستین داوطلب جایزه را از آن خود خواهد کرد. آزمایش لامپ‌های فیلیپس نزدیک به یک سال به طور خواهد انجامید، چرا که وزارت انرژی بصورت مستقل دعوی شرکت را بررسی خواهد کرد.

رودی پرووست، رئیس شرکت فیلیپس در اظهار نظری گفت:« فیلیپس اطمینان دارد که محصول ارسال شده با معیارهای ال‌پرایز مطابقت داشته و حتی از آنها بیشتر خواهد بود. اما این جایزه ده میلیونی در حاشیه قرار دارد و از همه مهم‌تر، این است که برنده این جایزه اجازه حضور در توافقات پرمنفعت فدرال را خواهد داشت و به بازاری پرمصرف وارد خواهد شد».

ال‌پرایز توجه ویژه‌ای به صنعت تولید لامپ معطوف کرده، زیرا لامپ‌های حبابی 60 واتی با فروش سالیانه 425 میلیون عدد، 50 درصد نور آمریکا را تامین می‌کنند. وزارت انرژی معتقد است اگر همه این لامپ‌ها کیفیتی معادل ال.ای.دی داشته باشند، انرژی لازم برای برق‌رسانی به 17.4 میلیون خانوار آمریکایی فراهم خواهد شد و انتشار کربن نیز به میزان 5.6 میلیون تن در سال کاهش خواهد یافت.

نزدیک به صد سال است که این لامپ‌های حبابی شباهت خود را به مدل اختراعی توماس ادیسون حفظ کرده‌اند، اما استانداردهای جدید انرژی که در سال 2012 / 1391 وضع خواهند شد، دوره جدیدی را در صنعت لامپ‌سازی آغاز خواهد کرد.

یکی از نخستین تلاش‌ها برای جایگزین کردن این لامپ‌های حبابی، عرضه لامپ‌های نه چندان خوب فلورسنت بود، اما تلاش‌هایی نیز در زمینه تطبیق این محصولات با استانداردهای جدید صورت گرفته است. لامپ‌های ال.ای.دی که به‌تازگی در فروشگاه‌ها عرضه شده‌اند، بازده محدود و قیمت بالایی دارند.

فیلیپس دو هزار عدد از لامپ‌های تولیدی خود را برای آزمایش به وزارت انرژی ارسال کرده است. این شرکت معتقد است این لامپ‌ها تمامی‌شرایط اعلام شده برای رقابت را دارا هستند. شرایط اعلام شده از این قرار است:
• این لامپ‌ها باید همان میزان نور را با همان رنگ مشابه لامپ ‌های 60 وات تولید کنند
• این لامپ‌ها باید تنها 10 وات برق مصرف کنند
• این لامپ‌ها باید بیش از 25 هزار ساعت کار کنند که تقریبا 25 برابر لامپ‌های استاندارد معمولی است.
• به دلایل اقتصادی، حداقل 75 درصد این لامپ‌ها باید در ایالات متحده ساخته شوند.

اگر لامپ جدید از مراحل آزمایش با موفقیت عبور کند، حتی از لامپ‌های فلورسنت فشرده امروزی نیز عمر بیشتری خواهد داشت و به‌صرفه‌تر خواهد بود.

در ابتدا وزارت هیچ استانداردی برای لامپ‌های فلورسنت فشرده قرار نداده بود و درنتیجه، محصولات نامرغوب بازار را اشغال کردند. مصرف‌کنندگان علیه نواقص این محصولات اعتراض کردند: نور لامپ‌های فلورسنت سرد و نامطلوب بود، طول عمرشان بسیار کمتر از میزان وعده داده شده بود، ابعاد آنها بسیار بزرگ بود و در محیط‌های سرد کار نمی‌کردند.

با در نظر گرفتن شرایط سخت‌تر برای ال‌پرایز، وزارت امیدوار است لامپ‌های ال.ای.دی عاری از این مشکلات باشند. این بدان معناست که لامپ‌های ال.ای.دی کنونی مشابه که به اهداف ال‌پرایز نزدیک نیستند، مردود خواهند شد.
جیمز ر. برودریک، مدیر برنامه نوررسانی وزارت انرژی گفت:« ما حدود 25 محصول بسیار بد را حذف کردیم. ما لامپ‌های ال.ای.دی را که گفته می‌شود معادل 40 وات هستند، آزمایش خواهیم کرد و این، بزرگ‌ترین آزمایش عمومی‌لامپ‌ها خواهد بود.»

وزارت انرژی همچنین جایزه‌ای 5 میلیون دلاری را برای سازنده بازتابنده ال.ای.دی و لامپ قرن بیست و یک در نظر گرفته است که مشخصات هر یک به‌زودی اعلام خواهد شد.
جنرال‌الکتریکز که در کنار فیلیپس و اسرام سیلوانیا، از بزرگ‌ترین سازندگان لامپ است، اعلام کرده که تا پایان ماه مهر، نمونه جدید لامپ‌های ال.ای.دی خود را ارائه خواهد کرد؛ اما اسرام هنوز در مورد برنامه‌های خود اظهار نظری نکرده است.

نخستین محصولات که قرار است تا سال آینده به بازار عرضه شوند، ارزان نخواهند بود. لامپ‌های ال.ای.دی امروزی هر یک حدود 100 دلار ارزش دارند. برای کاهش هزینه‌ها، برودریک نام 27 شرکت صنعتی را لیست کرده که می‌توانند به عنوان شرکای ال‌پرایز با این ارگان همکاری کنند و در کنار تولید انبوه محصولات در کم کردن هزینه‌ها نیز کمک کنند.

کوین داولینگ، مدیر ارشد اختراعات فیلیپس معتقد است لامپ‌های ال.ای.دی به ابزاری با قیمت مناسب تبدیل می‌شوند و در دراز مدت، می‌توان هزینه‌ها را به 20 تا 25 دلار کاهش داد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روح اله فخيمي IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۲
    0 0
    با عرض سلام و خسته نباشيد مطالب فوق واقعا عالي بود اگر من بخواهم اين لامپا را تهيه کنم بايد چيکار کنم لطفا راهنماييم کنيد