حضور در بازار کار، از جمله اهدافی است که همه نظام های آموزشی در آن اشتراک دارند. اما نظام اموزشی ایران تا چه حد به این هدف نزدیک شده است؟

زهرا تالانی: نمایشگاه آموزش به مدت سه روز در دانشگاه تهران با حضور مسئولان و دست اندرکاران این حوزه برگزار می شود. جهاد دانشگاهی با نیت پیش رفت به سوی توسعه آموزش در ایران، مرجع شدن ایران در مسائل آموزشی در کشورهای منطقه و سایر کشورها این نمایشگاه را به پا کرده است. درباره نقش آموزش و پرورش در مهارت آموزی دانش آموزان و ورود به بازار کار با ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت وگویی را انجام داده ایم. سحرخیز معتقد است 40 درصد آموزش متوسطه باید به فنی و حرفه ای و کار دانش اختصاص داشته باشد.

این گفتگو را بخوانید؛


به نظر می رسد آنچه تاکنون در سیستم آموزشی کشور مشاهده شده است آن بوده است که بیشتر سوق به سوی مدرک گرایی داشته ایم و پرورش استعدادها برای یادگیری نبوده است. در این رابطه توضیح دهید؟
آموزش و پرورش مطابق برنامه پنجم توسعه باید بستر مهارت آموزی را برای دانش آموزان فراهم کند و ما این کار را در مدارس شبانه روزی آغاز کردیم.همچنین از این پس اخذ دیپلم و فارغ التحصیلی دانش آموزان منوط به کسب حداقل یک مهارت یا شایستگی خواهد بود و در غیر این صورت مدرک تحصیلی دانش آموز ناقص تلقی می شود. از طرفی ما معتقدیم که هدایت تحصیلی دانش آموزان باید به گونه ای باشد که 40 درصد از دانش آموزان متوسطه به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش سوق یابند و مهم ترین کار در سال 90 تحقق هدایت تحصیلی دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای بویژه در روستاهاست
 

این آموزش چگونه انجام خواهد شد؟
آموزش و پرورش تمام امکانات لازم برای تحقق این هدف را به کار خواهد گرفت. چون ما هم معتقدیم که بعد از 12 سال تحصیل، دانش آموزان باید حداقل یک مهارت را بیاموزند و طبق تاکیدات برنامه پنجم توسعه، آموزش و پرورش موظف شده تا به تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه یک مهارت عملی را بیاموزد.معاونت آموزش متوسطه و سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی باید در سیستم کاری این طرح به یک تعریف واحد از مهارت جهت اجرایی کردن دست یابد، چرا که کشور ما با داشتن جامعه جوان باید بتواند با آموزش و مهارت های کاربردی به دانش آموزان، بیکاری را مهار کرده و احساس توانمندی را در جامعه افزایش دهد.
مهارت آموزی مانند ورزش و هنر جزو برنامه های اصلی درسی است و شاید بعضی ساعات درسی اختیاری کاسته شود و برای دانش آموزان دبیرستانی در این ساعات مهارت آموزی گنجانده شود. سحرخیز به زمینه های لازم برای بهبود آموزش ضمن خدمت معلمان اشاره و تاکید کرد: باید قوی ترین استادان و محتوای به روز را در آموزش ضمن خدمت با هم همراه کنیم و با ارزشیابی قوی تر از معلمان، کیفیت ضمن خدمت معلمان را افزایش دهیم.
حتی ممکن است این طرح به گونه ای اجرا شود که اگر دانش آموزی در خانواده خود مهارت هایی را از پدر خود آموخته است، در مدرسه به صورت نظام مند آن را تکمیل کند و سپس علاوه بر مدرک رسمی دیپلم، گواهینامه مربوط به آن مهارت و شایستگی نیز به وی اعطا شود، البته این موضوع در دست بررسی و مطالعه است.
صرف نظر از چگونگی اجرای این طرح، آنچه مسلم است این که پس از این، اخذ دیپلم و فارغ التحصیلی منوط به کسب حداقل یک مهارت یا شایستگی خواهد بود که در غیر این صورت مدرک تحصیلی دانش آموز ناقص تلقی می شود.
 

در مدارس شبانه چگونه این مهارت آموزی را به دانش آموزان می آموزید؟
در 2 سال گذشته و بویژه سال گذشته، در تعداد قابل توجهی از مدارس شبانه روزی، مهارت آموزی را مطابق با توان هر منطقه شروع کردیم، اما این برنامه در سطح گسترده تر نیازمند به برنامه ریزی جامع تری است.اجرای موفق این طرح مهم، نیازمند فرصتی مناسب برای ارائه در ساعات درسی هفته است، چراکه تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت، اما این که در چه سالی این مهارت آموخته شود، نیاز به بررسی های بیشتری دارد.
 

رابطه میان آموزش،اشتغال و اقتصاد را چگونه ارزیابی می کنید و آیا چنین رابطه ای در کشور ما وجود دارد؟
در کشور ما این رابطه خیلی کم وجود دارد در حالیکه این سه چیز به هم متصل هستند و به نظر من کشوری موفق خواهد بود که بتواند میان بازار کار و آموزش تعادل ایجاد کند.والدین ما با اولویت قرار دادن رشته های فنی و حرفه ای برای فرزندان خود آینده شغلی جوانان را تامین کنند. با بررسی های انجام گرفته نشان داده شده است که زمنیه اشتغالزایی و کارآفرینی در رشته های فنی و حرفه ای بیش از رشته های نظری است و باید والدین و دانش آموزان از این فرصت پیش آمده استفاده کنند تا در آینده دغدغه بیکاری جوانان کشور کاهش یابد. برای همین هم اولویت اول وزارت آموزش و پرورش توسعه رشته های فنی حرفه ای است و امسال را نیز سال فنی و حرفه ای در آموزش و پرورش نام نهاده ایم و تمام امکانات این زمینه بسیج شده اند.


برای اینکه بازار کار در رشته های آموزش و پرورش افزایش یابد چه باید کرد؟
آموزش و پرورش افزایش یابد نیاز به یک کلی نگری جامع در تمامی رشته ها وجود دارد. ما در توسعه متوازن بین رشته ای و در بحث آموزش مهارت توجه جدی باید به نیاز بازار کار داشته باشیم تا فارغ التحصیلان این رشته ها بلافاصله جذب بازار کار شوند. برخی از رشته های موجود در آموزش و پرورش نیاز به بازنگری و به روز رسانی دارد و حتی برخی از رشته های جدید به تناسب نیاز شهرستانها ایجاد خواهد شد. اشتغال فارغ التحصیلان رشته های کار و دانش در کشورهای چین و ژاپن در قالب بنگاههای زود بازده بسیار است و کشور ما هم می تواند این تجربه موفق را داشته باشد.
 

به نظر شما اگر از همین الان برای تحول در نحوه آموزش برنامه ریزی کنیم و همه مسئولان با یک هدف در این راه گام بردارند برای رسیدن به نظام آموزشی ایده آل چقدر زمان نیاز داریم؟
ما در آموزش و پرورش دو سال است که این موضوع را در نظر داریم و در تغییر نظام آموزشی این موضوع را در نظر داریم برای همین فکر می کنم کارهای مقدماتی انجام شده و نیاز به زمان زیادی نداشته باشیم.
 

همانطور که اطلاع دارید نمایشگاه سه روز آموزش ایران در دانشگاه تهران در حال برگزاری است. تصور می کنید این نمایشگاه چقدر بتواند شما را در زمینه اهدافتان کمک کند؟
آنطور که من اطلاع دارم تمام دست اندرکاران آموزش کشور در این نمایشگاه حضور دارند اما موضوعی که باید در نظر گرفته شود این است که راهکارهایی که برای مهارت آموزی و اشتغال داده می شود نباید در حد تئوری بماند و باید به صورت عملی اجرا شود.


پیش بینی می کنید مسئولان بخش آموزش کشور تاچه اندازه از این نمایشگاه بین المللی استقبال کنند ؟
این نمایشگاه می تواند دستاوردهای خوبی داشته باشد به شرطی که شیوه های مهارت آموزی در مقاطع مختلف آموزشی یعنی در دبیرستان،دانشگاه آموزش داده شود. ما بعد از سالها متوجه شدیم که آموزش تنها کافی نیست و باید مهارت را هم باید به دانش آموزان بیاموزیم و برای همین کسانی که در این حوزه هستند می توانند بسیار به ما کمک کنند.
 

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۴
    0 0
    بچه خودت کجا درس خونده که برای بچه های ما تعیین تکلیف میکنی؟