علی اسلامی‌پناه می گوید: «عده‌ای از زنان ایرانی با مردان خارجی ازدواج کرده‌اند و به هرحال فرزندانی از این ازدواج‌ها به وجود آمده‌اند که باید فکری به حال آن‌ها کنیم.»

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس باحضور در میزگرد با موضوع تابعیت کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان اتباع بیگانه گفت: «اساسا بحثی که برای این نوع کودکان پیش می‌آید ناشی از دو مطلب است؛ یکی پدیده مهاجرت یا پناهندگی است که کشور ما عامدا و عاملا این پدیده را به هر دلیلی مانند حقوق بشری و ... پذیرفته که این افراد به کشور ما بیایند و پناه بگیرند؛ این مجوز پناهندگی دادن به عده‌ای و یا مسامحه با حضور آنها در کشور که در اثر خوب نبستن مرزها یا دلایل دیگر است، باعث شده که این افراد به مدت طولانی در کشور بمانند و این طولانی ماندن، عواقب و آثاری دارد.»
او ادامه داد: «یکی از این آثار این است که مردانی که به عنوان پناهجو به کشور می‌آیند، شهروندان ایرانی به هر دلیلی با آنها مراوداتی پیدا می‌کنند که قهری است و امری ضروری است که ازدواج هم یکی از این آثار است. ما دنبال مقصر نیستیم چرا که شاید دلایل انسانی باعث شده که ما در برابر حضور افغان‌ها در کشور سکوت کنیم ولی به هرحال وقتی ما مرزهایمان را نبستیم و این افراد به کشور وارد شده‌اند، یکی از عمده‌ترین آثارش همین ازدواج با زنان ایرانی است که بامجوز و بدون مجوز صورت می‌گیرد. پس یعنی یکی از عواقب این امر را خودمان با نبستن مرزها فراهم کرده‌ایم و همین هم باید باعث بشود که فکر به حال این مسئله کنیم نه اینکه صورت مسئله را پاک کنیم.»
اسلامی‌پناه معتقد است: «ما نمی‌توانیم چشممان را روی کسانی که خودمان اسباب به وجود آمدن این شرایط را برای آنها فراهم کرده‌ایم، ببندیم. عده‌ای از زنان ایرانی با مردان خارجی ازدواج کرده‌اند حالا می‌خواهد این ازدواج هنوز دوام داشته باشد یا نداشته باشد و یا این مردان حضور نداشته باشند. اما به هرحال فرزندانی از این ازدواج‌ها به وجود آمده‌اند. این فرزندان یا ایرانی‌اند یا خارجی. اگر خارجی‌اند چرا آنها را بیرون نمی‌کنیم؟ اگر ایرانی‌اند چرا تابعیت به آنها نمی‌دهیم؟ از نظر من به خاطر اینکه مادران این کودکان، ایرانی اند ما می‌توانیم آنها را شهروندان درجه یک کشور حساب کنیم. امروزه دیگر آن برداشت که همه از نسل پدرشان هستند و ژن به پدرها برمی‌گردد، چندان پذیرفته شده نیست.»
مشروح این میزگرد را اینجا بخوانید.
47/231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    5 1
    کانادا آدم پولدار و متخصص اونم سالی چن هزار تا می گیره . ماهم میلیون میلیون افغانی می گیریم .
  • بدون نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    1 1
    با سلام به مسئولین و دست اندر کاران خبر آنلاین (کافه خبر) / از اینکه خبر مربوطه را بصورت مشروح و کامل چاپ و گزارش نموده اید ، تشکر میکنم .
  • یه ایرانی IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    0 0
    کاملأ درسته.
  • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
    1 22
    درباره مسائل حقوقي و سياسي تخصصي ندارم ولي درباره مسائل تاريخي جغرافيايي و فرهنگي متذكر مي شوم افغانستان يكي از استان هاي فرهنگي ايران بوده است و مردم افغانستان را درست نيست افغان ها و يا با حالت تحقير خطاب دهيم اميدوارم اصحاب جرايد و رسانه ها به پيوند ها و هويت مشترك ما و همسايگانمام بدون سوگيري بپردازند و اگر اين ملت هم فرهنگ دچار فشار و آزار بلند مدت بيگانه ها هستند ما ضعف كنوني ايشان را كنار احترام ذاتي به آن ها نگاه كنيم.