احمد قلعه بانی به تشریح دلایل کاهش تولید نفت پرداخت و دلیل اصلی این کاهش تولید را در کمبود منابع مالی برای جبران افت تولید سالانه جستجو کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در یکی از روزهای پاییزی مهمان کافه خبر بود.
احمد قلعه بانی در این نشست به تشریح دلایل کاهش تولید نفت پرداخت و دلیل اصلی این کاهش تولید را در کمبود منابع مالی برای جبران افت تولید سالانه جستجو کرد.
به گفته وی ، میادین نفتی ایران به دلیل وارد شدن به نیمه دوم عمر خود سالانه 300 تا 400 هزار بشکه کاهش تولید دارند که ما علاوه بر افزایش تولید باید به فکر حفظ این میزان تولید و جبران آن هم با اجرای طرح هایی چون نمک زدایی ، تزریق آب و گاز باشیم.
وی افزود: « در شرایطی که تولید هر بشکه نفت در خشکی به حدود 25 هزار دلار سرمایه نیاز دارد در صورت احتساب افزایش یک میلیون و200 هزار بشکه ای بنابر برنامة پنجم توسعه باید سالانه 540 هزار بشکه افزایش تولید (300 هزار بشکه کاهش سالانه تولید ، افزایش240 هزار بشکه سالانه برای تحقق برنامه 5 ساله) داشته باشیم. »
وی ادامه داد: « در اینصورت اگر بخواهیم سالانه 540 هزار بشکه نفت را حفظ و افزایش دهیم باید سالیانه بیش از 11 میلیارد دلار تنها در بخش تولید نفت سرمایه گذاری کنیم در حالیکه در سال گذشته ما تنها 4 میلیارد دلار در بخش تولید سرمایه گذاری کردیم و امسال نیز بعید است وضعیت ما بهتر از سال گذشته باشد.بنابراین چگونه می توان وقتی پولی نیست تولید را حفظ کرد و یا افزایش داد. »
مشروح این گفت وگو را اینجا بخوانید.

/221/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =