علی وزیریان گرافیست و کارگردان سینمای ایران مجموعه​ای از آثارش در حوزه هنر​های تجسمی را در قالب یک کتاب منتشر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، این کتاب «مجموعه​ای از آثار گرافیک مذهبی علی وزیریان» نام دارد و در آن جدا از آثار گرافیکی این هنرمند، گزیده​ای از نقاشی​ها و آثار دیجیتالی او هم آمده​است.

پوستر​هایی که وزیریان برای فیلم​هایی سینمایی کارگردانان سرشناس سینمای ایران خلق کرده، به همراه طراحی جلد​های او برای برخی از کتاب​ها از دیگر بخش​های این کتاب است. «آواز گنجشک​ها»، «روبان قرمز» و «رنگ خدا» از جمله فیلم​هایی هستند که این هنرمند، پوستر​های​شان را طراحی کرده​است.

نکته​ای که به همه کار​های منتشر شده در این کتاب هویت مشترکی می​بخشد، همان رویکرد مذهبی وزیریان به عرصه​ هنر​های تجسمی و خصوصا گرافیک است. رویکردی که باعث شد تا وزیریان جشنواره «اسماءالحسنی» را با تمرکز بر تایپوگرافی نام​های خداوند راه بیندازد و توجه هنرمندان را به تولید آثار با بهره گیری از اسماءالحسنی جلب کند.

این کتاب جدا از آثار تصویری، یک مقدمه به قلم دکتر عبدالمجید حسینی​راد استاد دانشکده هنرهای تجسمی پردیس هنر​های زیبای دانشگاه تهران دارد که در آن آثار هنری وزیریان در حوزه هنر​های تجسمی و سینما مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته​اند.گفت و گوی دون رول منتقد و نویسنده استرالیایی با وزیریان برای روزنامه «ایج» از دیگر بخش​های کتاب یاد شده​است.

وزیریان در این گفت و گو و در پاسخ به این پرسش رول که «به نظر می رسد کارهایت کمتر تحت تاثیر غربگرایی باشد یا به عبارتی زیبایی شناسی آن به نسبت کار​های معاصر ایرانی کمتر است؛ یعنی بیشتر عصاره و احساس متمایزی از ایرانیت دارد. موافقی؟» می گوید:« باید بگویم این طعم ایرانی و این نوع زیبایی شناسی که شما به آن اشاره می​کنید بیشتر به این خاطر است که من در فضای فرهنگ و تمدن دنیایی زندگی می​کنم که به آن تعلق دارم. بنا بر این طبیعی است که گوشه​هایی از عالم درونی​ام در آثارم ظاهر شود. در واقع برای ایرانی بودن آثارم هیچ​گاه سعی نکرده​ام، این اتفاقی​است که به درون هنرمند ارتباط پیدا می​کند و به راه و روش زندگی و هم چنین نگاه فلسفی​اش به جهان پیرامون .»

حسینی راد هم در مقدمه​ای که بر آثار وزیریان نوشته، به نکته جالبی اشاره کرده​است:«تکرار ذکر گونه کلمات و جملات ادعیه شیعی، به خصوص زیارت عاشورا و آیات قرآنی، ضرباهنگ تیرگی و روشنایی و بزرگ و کوچک نگاری کلمات و جملات مقدس در فضای آثار وزیریان، طنین ذکر و تکراری روحانی را تداعی می​کنند.»
 

این کتاب با شمارگان 2هزار و 500 نسخه از سوی انتشاران سوره مهر وابسته به حوزه هنری روانه بازار کتاب شده​است. قیمت «مجموعه​ای از آثار گرافیک مذهبی وزیریان» 13هزار و 900 تومان است.
5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =