عبدالمجید حسینی​راد

شاخه​های متعدد هنرهای تصویری و تجسمی به همان اندازه که با یکدیگر نسبت و رابطه دارند، با هم تفاوت​های قابل توجه و صریحی دارند . با این وجود دو مقوله طراحی و کارکردهای شکل (فرم) ، با همۀ تنوع و پیچیدگی​هایی که می​توانند داشته باشند، بیش ازهرچیز دیگری هنرهای تصویری را با یکدیگر پیوند می​دهند. طرح و فرم، فعل​های مشترک متن​های تصویری هستند. 

روشن است که درک عملکرد فرم و طرح در هر یک از هنرهای تصویری نیاز به مهارت و تجربۀ تخصصی خاص خود را دارد . در عین حال داشتن تجربه​ای مشترک در این هنرها می​تواند هنرمند را در ارائه آثار خلاقانه با استفاده از امکانات بینا رشته​ای یاری رساند. سال​ها تجربه موفق در هنر نقاشی و طراحی گرافیک با بهره​گیری و الهام از از ویژگی​های هنر ایرانی و اسلامی که منجر به ایجاد شخصیتی خاص در آثار علی وزیریان شد ، در چند سال اخیر به همراه فعالیت در حوزۀ سینما که خود عرصۀ تجارب تصویری ، ادبی و نمایشی است ، توانسته از ایشان هنرمندی با ابعاد متنوعی از تجارب خلاقانه در هنرهای تصویری به عرصه آورد.
 
به جرات می​توان بسیاری از آثار ارائه شده در این مجموعه را حاصل تجربه​های علی وزیریان در حیطه​های مختلف هنرهای تصویری ارزیابی کرد . البته باید متذکر شد که ورود به این عرصه آنچنان ساده نیست که همگان از آن موفق بیرون آیند . چرا که تجربه در عرصه​های مختلف اگرچه گستره​ی عمل را وسیع می​گرداند، اما در عین حال ممکن است هنرمند را برای همیشه از ابداع آثاری عمیق و خلاقانه باز دارد. یا دست کم فرصت گسترش خلاقیت را در حیطه​ای که بیشتر با آن مانوس است از او باز ستاند. این عرصه ایست که با وسوسه​های خود هم می​تواند جان بخشی کند و هم جان ستانی.
 
وزیریان و کارهایش را از دورۀ دانشجویی می​شناسم. دوره​ای که هردویمان دانشجو بودیم. در عین حال از همان موقع همکار و دوست بوده​ایم با زمینه​های فکری مشترک بسیار در باب هنر ایران و آثار آن و همین​طور هنر معاصر ایران و جهان. از آن روز تا به امروز همواره شاهد تلاش​های بی​وقفه و فعالیت​های پیوسته و تجربه​های مستمرش در زمینه هنر بوده​ام . در آن موقع او نقاش خوش ذوقی بود که با الهام از نگارگری ایرانی آثاری تمثیلی که متناسب با مضامین معنوی سال​های پس از انقلاب و دوران جنگ تحمیلی بود می​ساخت و همزمان فعالیت​هایی در زمینه طراحی گرافیک انجام می​داد.
 
در عین حال بخش قابل توجهی از فعالیت​هایش مصروف انتشار علایق و افکارش در خصوص هنرهای تجسمی به ویژه نقاشی و گرافیک می​شد . انتشار دو نشریه «نگاره» و «هنرمعاصر» که هر دو خوش درخشیدند ولی دولت مستعجل بودند ، حاصل سر پر شور، علاقه و احساس مسئولیتی بود که وزیریان نسبت به هنر و نقش آن در جامعه داشت. بعد از آن، فرصت چنین فعالیت​هایی را کمتر یافت و بیشتر به کار حرفه​ای گرافیک و خلق آثار نقاشی توام با تجربه​های تازه و کنکاش در هنر سنتی ، به خصوص خوشنویسی در شکل​های متنوع اش پرداخت . تجربه​ای که به نظر می​رسد در شخصیت بخشی به آثار سال​های اخیرش بسیار موثر بوده است .
 
سینما فرصت دیگری بود که می​توانست زمینه جستجوهای تازه​ای را در بیان تصویری ، روایت​گری و داستان​پردازی برای علی وزیریان فراهم آورد . فرصتی که شاید جانشین حذف تصویر و بیان روایی از نقاشی​هایش می​توانست باشد . او در نقاشی مسیر متفاوتی را نسبت به گذشته برگزید . به جای تصویر از شکل​های نوشتاری در کارهایش استفاده کرد ، یا شاید بشود گفت کلمات جای تصویر​ها را در کارهای او گرفتند. در واقع کلمات با محتوایی عمیق از مفاهیم اسلامی، شیعی و سنتی درهای تازه​ای از معانی عمیق و خیال انگیز معنوی را می​توانستند به روی مخاطب آثار او باز کنند. کلمات شاید به طور ناخودآگاهانه​ای آنچه را در ضمیر هنرمند بود آشکار می کردند و تصاویری را تجسم می بخشیدند که می توانستند سیال باشند و به تناسب حال و هوای مخاطب تمثیل آفرینی کنند ، تمثیل​هایی بدون واسطه​های تصویری .

چرا که کلمه​ها پر بودند از شعرهای تصویری بی پایان: در ابتدا کلمه بود ، با کلمه همه چیز آغاز شد، خدا کلمه را به انسان آموخت وکلمه​ها را وسیلۀ انس با انسان قرار داد . به راستی کلمات در قالب نوشتارهای مقدسی که در طول تاریخ چون مرواریدهای خوش تراش اماکن مقدس را تزیین و وحی را تدوین کرده​اند نشانه​های بصری شگرفی هستند که می​توانند قلب و روح مخاطبین خود را تسخیر کنند .
 
در اینجا مایلم بیشتر به آثاری از وزیریان که حاصل تجربه​های مشترک ایشان در طراحی گرافیک ( به طور خاص پوستر سازی ) و هنر نقاشی است توجه دهم . در هر دوی این دسته آثار ایشان توانسته است از امکانات میراث هنر ایرانی به خوبی بهره​برداری کند . هنر تصویری قدیم ایران در همۀ ابعاد خود، به ویژه در نقاشی و خوشنویسی، به اعتراف عموم هنر شناسان سرشار از خلاقیت و تجربه​های تجسمی ناب است و هنرمندان ایرانی همواره تلاش داشته​اند که بر مبنای تجارب استادان گذشته آثار خود را به گونه​ای بیافرینند که از نو آوری بی بهره نباشد و خشتی نو بر بنایی که گذشتگان بر پای داشته​اند، بیفزایند . هنرمندان سنت​گرا معمولاً میراث گذشتگان را مصرف نمی​کنند بلکه آن را احیا می​کنند. بدین گونه بوده است که آثار ارزشمند هنرمندان ایرانی سیری متعالی را در هنر این سرزمین رقم زده است.
 
در دوره معاصر اما متاسفانه هنرمندان کمتر توشۀ راه خلاقیت و نوآوری خود را از آثار و ابداعات گذشتگان برگرفته​اند . در حالی که هر قلۀ بلندی بر بالای کوهی است که صخره​های خارج از شماری آن را شکل داده​اند . هنر خوشنویسی و نگارگری ایرانی گنجینه​ای از امکانات الهام بخشی است که دستیابی به آن می​تواند بحران سردرگمی را از پیش روی هنر امروز ما بردارد . به سادگی پیداست که این بحران کمترین کیفر گسستگی از سنت و میراث هنری است . یکی از نکات برجسته​ی آثار علی وزیریان استفادۀ خلاقانه​ای است که از میراث هنرتصویری و تزئینی ایران ، به خصوص خوشنویسی در اشکال مختلف آن: نستعلیق ، نسخ ، کوفی بنایی و ثلث داشته است . بی​شک خط نستعلیق و شکسته نستعلیق به عنوان عروس خطوط ایرانی گنجینۀ بی​نظیر و بی​پایانی از فرم​های چشم نواز، ریتم​ها و حرکت​های بصری آهنگین و ترکیب​های زیبای ساختاری است که در قالب سیاه مشق​های تازه​ای از رنگ​ها، بافت​ها و نقش های هندسی باز خوانی شده و تولدی دو باره یافته است. تکرار ذکر گونه کلمات و جملات ادعیۀ شیعی ، به خصوص زیارت عاشورا ، و آیات قرآنی​، ضرباهنگ تیرگی و روشنایی و بزرگ و کوچک نگاری کلمات و جملات مقدس در فضای آثار وزیریان، طنین ذکر و تکراری روحانی را تداعی می​کنند. به ویژه این که در زمینه برخی از این آثار بافت صفحه نوشته​ها و جداول ادعیه و اوراد ، اذهان را به الگوهای سنتی رازنگاری حروف دلالت می​کنند و در زمینه برخی دیگر، تلفیق ابرهای شورآفرین نگارگری ایرانی با نقوش هندسی برگرفته از تزئینات معماری اسلامی، خطوط کوفی بنایی (معقلی) و کتیبه نگاری​های کاشی​های مساجد و اماکن مقدس الهام بخش شده​اند. خط کوفی از کهن​ترین زمان تا سده پنجم هجری برای کتابت قرآن کریم مورد توجه خطاطان بوده است و پس از آن به واسطه کیفیت تزئینی و ساختار و شکل پذیری گرافیکی علاوه بر کتابت سر سوره​ها و سر لوح​ها در معماری و سفالگری از آن استفاده می​شده است .
 
 زیباترین شکل​های تزئینی روی سفالینه​های نیشابور و کاشان در سده های پنجم و ششم وامدار استفاده خلاقانه از استعداد نهفته در خط کوفی است. خطوط زاویه دار و راست گوشۀ معقلی با رنگ آمیزی بافت دار فیروزه​ای در نقاشی​های دیجیتالی وزیریان حسی فرا زمانی از گرافیک فضاهای معنوی را ایجاد می​کند که نه فقط مخاطب مسلمان، بلکه تحت تاثیر جادوی فرم ، هندسه و رنگ ، هر مخاطبی را می​تواند به خود بخواند و در خود فرو ببرد .
 
 این آثار اگر چه با استفاده از رایانه و تجربه​های نقاشانه ساخته شده​اند ، اما شیوۀ اجرای آن ها به گونه​ای است که نه تنها حضور ناخواسته رایانه و مزاحمت آن به هیچ وجه احساس نمی​شود ، بلکه خاطره انگیزی فضای معنوی آن ها مخاطب را به گنبد مینای آسمان فرا می​برد . به علاوه کلمۀ الله ، محمد و علی هر لحظه مخاطب را ناخودآگاه به باورهای شیعی باز می​خواند . همچنان که شیعیان با تلاوت زیارت عاشورا هر لحظه خود را در رکاب امام حسین (ع) می​یابند ، با او شمشیر می​زنند و با او مهر می​ورزند . گویی همۀ رازهای حروف و همۀ دلسپردگی هنرمند به حروف در همین کلمات وفرازهای زیارت عاشورا نهفته است و هر کس آن ها را بخواند زبان همۀ کائنات را دریافته است. 
 
توجه وزیریان به استفاده از میراث هنر شیعی ، حروف نگاری و کلمات مقدس به آثار گرافیک و نقاشی​های دیجیتالی​اش ختم نمی​شود . ایشان طی سال​های گذشته فعالیتی فراگیر، ملی و سپس جهانی را در قالب « نمایشگاه های سالانۀ پوسترهای عاشورایی» و «اسماالله» شکل داده است که مضامین عاشورایی و حروف نگاری اسماء مقدس خداوند را در قالب ساخت پوستر ترویج می​دهد . شاید از طریق اشاعه و ساخت این پوسترها باشد که طیفی از آثار گرافیکی امروز ایران سیمایی شیعی گرفته و آذین​بندی فضاهای شهری درماه های محرم و صفر با آنها چهره​ای غنایی از تصویرهای آئینی می​یابد. در همین راستا گرافیک حروف نگارانه امروز ایران نیز رنگ و بویی شیعی و اسلامی به خود گرفته است .
 
برگزاری شش دورۀ نمایشگاه حروف نگاری اسماالله ، نگاه تازه ای را به روی حروف نگاری اسماء خداوند در گرافیک امروز ایران گشوده است . این در حالی است که حروف نگاری نام​های زیبای خداوند و کلمات مقدس و ادعیه و آیات قرآنی قرن​هاست که در معماری اماکن مقدس رایج بوده و برجسته​ترین و گمنام​ترین خوشنویسان ، ارزنده​ترین و زیباترین آثار خود را بر پیکرۀ مساجد و مکان​های روحانی به وجود آورده​اند. با چنین میراثی است که خوشنویسی این شرافت را یافته تا به زیباترین صورت​ها کلمات خداوند را تجسم ببخشد. استفاده از حروف و کلمات با مضامین شیعی و آیات قرآنی در آثار وزیریان اجازه می​دهد تا آثار ایشان را برای احیاء ارزش​های اسلامی و شیعی در گرافیک امروز ایران ارزیابی نماییم.
 
از دیگر نکات قابل تامل در بررسی کارهای وزیریان، رنگ​ها هستند . زرد، آبی، آبی فیروزه​ای، سبز، سبزآبی ، سبز زرد و قرمز بیشترین رنگ​هایی هستند که در کارهای وزیریان دیده می​شوند. این رنگ​ها عموماً ریشه در دو خانواده رنگ مکمل زرد و آبی که اصیل​ترین رنگ​های ایرانی هستند دارند. این زوج مکمل رنگی از دوران باستان در هنر ایرانیان دیده می​شود. در دورۀ اسلامی نیز بیشترین کاربرد را در نگارگری و معماری اماکن مقدس داشته​اند. در کاشی نگاری​ها و کتیبه​های مساجد بیش از هر رنگ دیگری از آن​ها استفاده شده است. در واقع این دو رنگ زمینی و آسمانی بهترین هماهنگی را با شکل​ها و مفاهیم دینی دارند. گفت و گوی آن​ها با شکل​ها و مفاهیم دینی طنینی دلنشین دارد.
 
رنگ​های مورد نظر در کنار سیاه و سفید و فرم​های خوشنویسی، حلول روح سنتی هنر آئینی ایران را در پیکرۀ آثار این هنرمند باز می​نماید. به نظر می​رسد این حلول نه تنها در رنگ بلکه در همۀ ابعاد آثار علی وزیریان دیده می​شود . در پوستری که برای یازدهمین جشنواره فیلم​های دینی ایتالیا ساخته شده ، نشانه​های تصویری و تجسمی هنر ایران و ایتالیا در رنگ و فرم ، با موفقیت و رویکردی بر پایه مکتبی ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است . پوسترهای مربوط به دوسالانه​های نگارگری و نمایشگاه​های سالانه حروف نگاری نشان می​دهند که این هنرمند مسیر مشخص و از پیش اندیشیده شده​ای را برای بیان گرافیکی و تصویری خود برگزیده است و آن همانا بهره​گیری از گنجینه هنر ایرانی و اسلامی در تعامل با ظرفیت​های هنر معاصر است . کسانی که با علی وزیریان آشنایی دارند به خوبی می​دانند که ایشان در کارهای سینمایی​اش نیز همین رویکرد را در انتخاب مضامین و موضوعات فیلم​هایش مورد توجه قرار داده است. 
 
شاید عنوان گرافیک ایرانی با رویکردی شیعی تلقی مناسبی برای بررسی آثار علی وزیریان باشد. مسیری که ایشان در طول این سال​ها پیموده ادامه همان راهی است که هنرمندان ایرانی در گذشته رفته​اند . هنر ایران در طول قرن​ها در مسیر تحولات ناشی از داد و ستد​های هنری و فرهنگی بخش قابل توجهی از تمدن​های مرتبط با جاده ابریشم بوده است . هم تاثیر پذیر و هم تاثیر گذار. اما تاثیر پذیری​اش در طول قرن​ها ارتباط با ملل دیگر به واسطه زایش نو به نو و درونی​اش بر اساس جوهرۀ غنی تاریخی و فرهنگی ، هیچگاه منفعلانه نبوده ، بلکه در بستر این تعامل به پالایش ومتعالی ساختن خود پرداخته و آثاری فراهم آورده که برای همیشه در تاریخ هنر جلوه​گری می​کند .
این همان مسئله​ای​ست که از دوران قاجار به این سو مغفول مانده و شعلۀ هنر ایران را فرو خفته است. در سال​های پس از انقلاب اسلامی اما با بازگشت به سنت و میراث هنری رجوعی احیا کننده را در شکل و مضامین آثار هنری شاهد بوده​ایم ، که بیش از هر چیز مساعی هنرمندان به آن شکل داده است و وزیریان یکی از همان هنرمندان است. بر این مبنا داد و ستد با هنر جهانی و دستاوردهای آن ، چنانچه منفعلانه نباشد و از میراث غنی فرهنگ و سنت هنر ایرانی و اسلامی بهره​مند باشد، می​تواند به نحو تاثیرگذار و شایسته​ای هنر معاصر ایران را در تعامل با مجامع هنری و هنرمندان جهان قرار دهد و بر زایش و درخشش دوباره آن موثر واقع شود.
* استاد دانشکده هنرهای تجسمی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران 

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =