در آستانه روز جهانی کودک عباسعلی ناصحی مدیر کل دفتر سلامت روانی،‌ اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت به طور رسمی اعلام کرد 20 درصد کودکان کشوربا اختلالات روانی روبه‌رو هستند.

زهرا تالانی: وی از  برنامه های وزارت بهداشت برای کاهش این آمار می گوید و می افزاید: ما از سال 1382 برنامه های خود را در این زمینه شروع کرده ایم و در حال تدوین سند سیاست سلامت کودک و نوجوان در کشور هستیم تا برنامه‌های مهارت‌های زندگی و فرزند‌پروری را مطابق آموزه‌های دینی و فرهنگی کشور تدوین و اجرا کنیم.
گفت وگوی خبرآنلاین با مدیر کل دفتر سلامت روانی،‌ اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت را بخوانید:
 

آیا صحت دارد که سونامی بیماری روانی در کودکان ایرانی در راه است؟
بله . متاسفانه در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا آمار اختلالات روان در سطح بالایی قرار دارد؛ مطابق آخرین آمار که مربوط به 10 سال پیش است بیماری‌های روان در بزرگسالان کشور از متوسط شیوع 21 درصدی برخوردار است که البته این آمار در برخی مناطق بالاتر و در برخی مناطق کشور پایین‌تر است. و بررسی‌ها نشان می‌دهد دست‌کم 20 درصد کودکان کشور نیز با اختلالات روانی روبه‌رو هستند.


علت این بیماری در کودکان چیست؟
متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی در خانواده ها پدر و مادر مجبورند هر دو کار کنند و وقت کمتری برای فرزندانشان دارند و گاهی کودکان نزد پدربزرگ و مادربزرگ وقتهای طولانی را سپری می کنند که همین باعث افسردگی در آنها می شود. همچنین طلاق و مشکلات پدر و مادر یا تک سرپرست داشتن هم عامل دیگری برای این بیماری است.


آمار جدیدی از این بیماری در کشور نداریم؟

سال گذشته پیمایشی دراین زمینه انجام شده و تا پایان امسال آمار جدید شیوع اختلالات روان اعلام می‌شود.


وزارت بهداشت برای جلوگیری از رشد بیماری روانی در کودکان برنامه ای ندارد؟
ما از سال 1382 برنامه های خود را در این زمینه شروع کرده ایم و در حال تدوین سند سیاست سلامت کودک و نوجوان در کشور هستیم تا برنامه‌های مهارت‌های زندگی و فرزند‌پروری را مطابق آموزه‌های دینی و فرهنگی کشور تدوین و اجرا کنیم. به عبارتی ما برنامه آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و همچنین آموزش مهارت‌های فرزند‌پروری به والدین را در وزارت بهداشت داریم.


به نظر شما آموزش‌های مهارت‌های فرزند‌پروری چه تاثیری در کنترل این بیماری دارد؟
سبب می‌شود که رفتار والدین هم با خود و هم با فرزندانشان بهبود یابد؛ همچنین باعث کاهش افسردگی و استرس مادران، افزایش رضایت والدین می‌شود و به طور کلی کاهش تعارض والدین را به دنبال دارد. بسیاری از اوقات، بیماری فرزند باعث اختلاف شدید در خانواده و حتی منجر به طلاق می‌شود. در بسیاری از موارد والدینی که آموزش‌های لازم را دریافت نکرده‌اند به دنبال مشکلات فرزندان، یکدیگر را مقصر قلمداد می‌کنند. تحقیقات نشان داده که آموزش مهارت‌های فرزندپروری به والدین باعث ایجاد حس مسئولیت در کودکان و افزایش روحیه خودانضباطی و تقویت قضاوت و اعتماد به نفس در کودکان نیز می‌شود. به طور کلی این آموزش‌ها ارتقا سلامت جسمی و روانی کودک و خانواده را به دنبال دارد.


قرار است که چه آموزش‌هایی در مهارت فرزند پروری آموزش داده شود؟
تشویق و ایجاد فضای مثبت در خانواده، نادیده گرفتن رفتارهای نامطلوب کودک، ارتقا مهارت‌های ارتباطی، مهارت حل مسایل مشترک با همسالان، شیوه‌های افزایش اعتماد‌ به نفس در کودکان و غیره از جمله مباحثی است که در برنامه‌های آموزشی فرزند‌پروری ارائه می‌شود.
47232

 


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵
    3 0
    سازمان ملل هم می خواست برنامه تهیه و تدوین کنه برای کل جهان از سال 1382 تا حالا تمام شده بود. معلوم نیست برنامه ای که دارند تهیه می کنند چی هست که تا حالا تمام نشده و هنوز در حال هستند.