مدیر «کتابخانه تخصصی جنگ» دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری گفت: بیش‌تر کتاب‌های منتشرشده در حوزه دفاع مقدس به حیطه ادبیات تعلق دارد که البته باید مراقب بود تأکید بر کمیت، کیفیت را قربانی نکند.

 

نصرت‌الله صمدزاده با بیان این مطلب، گفت: از ابتدای جنگ یعنی سال 1359 چاپ کتاب با موضوع جنگ تحمیلی آغاز شد و تا کنون با پیشرفت چشم‌گیری ادامه یافته که آمار انتشار این زمان را می‌توان به چهار دوره تقسیم کرد.

 

او در ادامه گفت: در دوره اول که از سال 1359 تا سال 1367 را دربرمی گیرد، به طور متوسط، حدود 100 عنوان کتاب در هر سال با موضوع جنگ تحمیلی انتشار یافته است. در دوره دوم یعنی از سال 1368 تا سال 1374 به طور میانگین حدود 150 عنوان در هر سال منتشر شده است و در دوره سوم که سال‌های 1375 و 1381 را دربر می گیرد، به طور متوسط، 350 عنوان کتاب در هر سال منتشر شد. در دوره آخر نیز که از سال 1382 تا سال 1389 را شامل می‌شود، به طور متوسط حدود 600 عنوان کتاب در هر سال منتشر شده است.

مدیر کتابخانه تخصصی جنگ با بیان این‌که تعداد کتاب‌های منتشرشده در سال‌های اخیر به حدود 700 عنوان در سال رسیده است، گفت: تأکید بر کمیت نباید کیفیت را قربانی کند؛ به نظر من، یک کتاب خوب و تأثیرگذار در حوزه ادبیات دفاع مقدس با تیراژ 100 هزار نسخه بهتر است از 100 کتاب با تیراژ 1000 نسخه.

 

صمدزاده بیش‌ترین کتاب‌های منتشرشده در مورد دفاع مقدس را مربوط به حوزه ادبیات دانست و گفت: اگر آثار مربوط به خاطره، زندگی‌نامه، سفرنامه، گزارش‌های ادبی جنگ، نامه‌ها و وصیت‌نامه‌ها را که همگی در گروه ادبیات مستند جای گرفته‌اند، در زمره ادبیات بشماریم، بیش از 70 درصد کل آثار این حوزه به حیطه ادبیات تعلق دارد.

 

او با بیان این‌که کل آثار منتشرشده در حوزه جنگ تحمیلی 9500 عنوان است، گفت: از این تعداد حدود هفت‌هزار عنوان یعنی بیش از 70 درصد عناوین متعلق به حوزه ادبیات است.

او ادامه داد: در حوزه ادبیات خلاق یعنی شعر، داستان و ادبیات نمایشی، نزدیک به سه‌هزار عنوان کتاب منتشر شده است که این رقم در حدود یک‌سوم کل آثار است، و در حوزه ادبیات مستند، خاطره، یادداشت‌ها، سفرنامه‌ها، وصیت‌نامه‌ها و ... حدود چهارهزار عنوان کتاب منتشر شده است.

 

مسؤول کتابخانه جنگ حوزه هنری گفت: همچنین از میان کل آثار منتشرشده در زمینه جنگ تحمیلی حدود 1200 عنوان برای استفاده گروه سنی کودک و نوجوان انتشار یافته و حدود یک‌هزار عنوان آن به موضوع زنان و نسبت آن‌ها با جنگ تحمیلی مربوط است. هم‌اکنون از تعداد 9500 عنوان کتاب دفاع مقدس، حدود 9 هزار عنوان آن در کتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری موجود است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =