در روز هشتم مهر 59 دشمن به چند کیلومتری اهواز رسید. وقتی اوضاع را به امام گزارش دادند، امام تنها یک جمله پیام غیر مستقیم دادند: «مگر جوانان اهواز مرده‌اند؟» همین هشدار امام باعث تشکیل نیروهای اهواز شد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «شیپور جنگ» در قطع جیبی در 32 صفحه با قیمت 500 تومان از سوی انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شد. کتاب شیپور جنگ، گزارشی فشرده از هشت سال دفاع مقدس است که از شروع تا پایان جنگ را مورد بررسی قرار می دهد. این کتاب جنگ به فرازهای برجسته ای از جنگ پرداخته و با عکس های به یاد ماندنی، مخاطب را به سالهای عزت و پایمردی می برد.

 

به باور نویسنده، هدف سیاسی هر جنگی، صلحی است که پس از آن پدید می آید و در واقع جنگ با هدف جنگ معنا ندارد. در ادامه این بحث به شروع جنگ هشت ساله و دفاع مقدّس اشاراه شده است و اینکه صدام حسین، با هدف گرفتن قسمت هایی از خاک ایران و نفوذ در مناطق دیگر و بالاخره فتح تهران و براندازی حکومت جمهوری اسلامی ایران، اقدام به تجاوز به خاک ایران نموده و جنگ تحمیلی را آغاز کرد.

 

در معرفی این کتاب آمده است: «شیپور جنگ، مشق آزادی است پیرامون مفهوم جنگ و به ­خصوص دفاع مقدّس. پس از سرنگونی حکومت شاه و پایه گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران، منافع فراوان آمریکا و غرب در ایران به مخاطره افتاده بود. از این رو تمام قدرت های دنیا از حمله صدام به ایران نه تنها ناراضی نبودند، بلکه منافع از دست رفته خود را در این جنگ جست و جو می کردند.

 

ارتش عراق پس از گذشت بیست و هشت روز از پیروزی انقلاب اسلامی، یعنی از بیست و یکم اسفند 1357 تا سی ام شهریور 1359، به 1273 تحرک مرزی اقدام کرد و سرانجام در سی و یکم شهریور 1359 صدام، دستور یورش همه جانبه و برق آسا به ایران را صادر نمود. تاکتیک صدام، جنگی برق آسا با هدف فتح سه روزه بود. وی ساده انگارانه از مسئله رهبری امام خمینی(ره) و مردم و جوانان ایران و علاقه آنها به امام گذشته بود. امام در پیام سی و یکم شهریورماه 1359 از جوانان مملکت خواست تا حق صدام را کف دستش بگذارند و آنان نیز مردانه، هشت سال جان فشانی کردند و هر بار که نیروهای عراقی به پشتوانه آمریکا و دیگر کشورهای غربی موفق به گرفتن قسمت هایی از خاک کشورمان شدند، آنان با توکل به خدا و عشق به امام خمینی(ره) و با تشکیل نیروهای بسیج مردمی و سپاه و ارتش و جهاد سازندگی از سراسر کشور توانستند آن مناطق را باز پس گیرند.

 

سرانجام پس از وقوع حوادثی مهم و عملیات های مختلف، امام(ره) در بیست و هفتم تیرماه 1367 و در اقدامی غیرمنتظره که نشانگر بلوغ سیاسی ایشان بود، قطع نامه 598 را پذیرفتند و در بیست و نهم مرداد 1367 آتش بس رسمی با حضور نیروهای سازمان ملل برقرار شد.»

 

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «در روز هشتم مهر 59 دشمن به چند کیلومتری اهواز رسید. وقتی اوضاع را به امام گزارش دادند، امام تنها یک جمله پیام غیر مستقیم دادند: «مگر جوانان اهواز مرده‌اند؟» همین هشدار امام باعث تشکیل نیرو های اهواز شد. پاسداران اهواز شبانه به دشمن شبیخون زدند و با فرماندهی شهید «غیور اصلی»، اهواز را از سقوط رهاندند.»

 

291/60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
    0 0
    che titrie zadi