معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: طی یک سال اخیر برای سه عنوان کتاب بهنود مجوز اعلام وصول صادر نشده و دو عنوان از کتاب‌های وی به زبان انگلیسی و اسپانیولی واصل شده که برای هیچ‌یک از آن‌ها هم مجوز صادر نشده است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر «منشور اخلاقی نویسندگان» به مفهوم اعمال محدودیت برای نویسندگان باشد، ما آن را نمی‌پذیریم. بهمن درّی که در حاشیه نشست هم‌اندیشی اعضای هفته کتاب سخن می‌گفت، عنوان کرد: اگر «منشور اخلاقی نویسندگان» در جهت ایجاد مصونیت برای نویسندگان و اعتنا به نخبگی و نخبگان باشد، توصیه می‌کنیم از همه ظرفیت‌ها و دیدگاه‌های نویسندگان، ناشران و اصحاب اندیشه و قلم استفاده شود و از یک‌سونگری نیز پرهیز شود.

به گزارش خبرآنلاین، مهمترین بخش‌های سخنان معاون وزیر بدین شرح است:

* هنوز نسبت به «منشور اخلاقی نویسندگی» و مؤلفه‌های آن توجیه نشده‌ام و پیشنهاد قانع‌کننده‌ای هم دریافت نکرده‌ام؛ از همین‌رو سخنی در تأیید و یا رد آن تاکنون عنوان نکرده‌ام و تصور می‌کنم آن‌چه مد نظر مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب بوده، رعایت امانت‌داری در تألیف و نیز آداب‌دانی نویسندگی و براساس آموزه‌های اخلاقی است و به عبارت صحیح‌تر، منظور پیشنهاددهنده، منشور اخلاق نویسندگی بوده است؛ نه منشور اخلاقی نویسندگان که این مهم سفارش قرآن کریم و از مختصات سیره اهل بیت (ع) است.

* لایحه مالکیت معنوی که علی‌القاعده حقوق حقه ناشر و مؤلف را از سوی حاکمیت تأمین خواهد کرد، به دولت فرستاده شده و معاونت امور فرهنگی با کمک حقوقدانان آشنا با نشر و چاپ و تألیف، نظرات اصلاحی خود را درباره این لایحه اخیراً به وزیر محترم منعکس کرده است.

* معاونت امور فرهنگی برنامه‌ای برای تدوین منشور اخلاقی و یا چیزی شبیه آن را ندارد.

* برای ارائه تحلیل مناسب درباره افشای عوامل به ظاهر فرهنگی بی‌بی‌سی نباید دچار تحلیل‌های اشتباه و فاقد هرگونه مستندات شد و به جای زیر سؤال بردن موضع‌گیری‌های بحق و شفاف مدیران فرهنگی بویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رویایی با تحرکات لندن‌نشینان و فتنه‌سازان بی‌بی‌سی، باید به واقعیت‌های نهان و آشکار پرداخت.

* در حالی که وزیر ارشاد موضع‌ صریح خود را درباره نقش‌آفرینی بی‌بی‌سی انگلیس در فتنه سال 88 اعلام می‌کند، سایتی بدون اطلاع و از سر ناآگاهی به بهانه افشای عوامل بی‌بی‌سی به تحلیل‌های متعلق به 10 سال پیش روی می‌آورد و از عناصری چون بهنود و کتاب‌های وی که در کتاب‌فروشی‌ها به فروش می‌رود، یاد می‌کند.

* اولاً فرد یادشده مهره‌ای سوخته است و باید به عناصر اصلی جبهه دشمن که به‌عنوان معاند فعالیت می‌کنند، توجه شود و ثانیاً چندین سال است که کتاب‌های نام‌برده اجازه انتشار ندارد.

* طی یک سال اخیر برای سه عنوان کتاب وی مجوز اعلام وصول صادر نشده و دو عنوان از کتاب‌های وی به زبان انگلیسی و اسپانیولی واصل شده که برای هیچ‌یک از آن‌ها هم مجوز صادر نشده است. اما این سایت با تحلیلی سطحی به بهانه این‌که چرا کتاب‌های وی در کتاب‌فروشی‌های مرکز شهر به فروش می‌رسد، مدعی می‌شود کتاب‌های بهنود از ارشاد مجوز می‌گیرند و نمی‌داند که کتاب‌فروشی‌ها تحت نظارت امور صنفی هستند و برخورد با آن‌ها در صلاحیت مراجع قضایی و انتظامی است.

* ما همچنان معایب و محاسن محل‌های پیشنهادی نمایشگاه را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ اما برای سال آتی فعلاً اولین گزینه محل نمایشگاه، مصلای حضرت امام خمینی (ره) خواهد بود.

معاون وزیر ارشاد افزود: در بخش بین‌الملل از حضور ناشرانی که در نمایشگاه 24، این ضوابط را رعایت نکرده‌اند، برابر آیین‌نامه‌های مصوب، جلوگیری به‌عمل خواهیم آورد.

* در جلسه مشترکی با حضور نمایندگان نهادها و سازمان‌های مختلف، زمان این هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران  از 22 تا 29 آبان تعیین‌شده و برنامه‌های ابتکاری و خلاقانه‌ای برای این هفته درنظر گرفته شده که امیدواریم با عمق بخشیدن به آن‌ها، پاییز امسال را به بهار کتاب تبدیل کنیم.

* با ملاحظه برنامه‌های برخی از تشکل‌های غیردولتی برای هفته کتاب و نیز با فعالیت‌های در دست اقدام تردیدی نیست در این دوره بهترین هفته کتاب و پربارترین دوره را شاهد خواهیم بود.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    9 2
    حوزه نشر هم سیاسی شده ها
  • بدون نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    11 1
    آخه مگه بهنود سیاستمداره که بسوزه .