۰ نفر
۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۳

معاون استانداری اصفهان می گوید قرار بوده در اوایل شهریور، آب به اصفهان بازگردد، ولی به خاطر برخی از مشکلات تا نیمه پاییز این کار امکان ندار د

رودخانه ای که شهر اصفهان از آن زاده شده، تا نیمه پاییز آب به خود نخواهد دید. بستر زاینده رود، در اصفهان ماه هاست خشکیده و تبدیل به خیابانی خاکی شده است. اکنون مسئولان استانداری اصفهان می گویند با وجودی که قرار بوده زاینده رود در اوایل شهریور، زنده شود، ولی تا 15 آبان ماه، از آب خبری نیست.

گفته می شود انتقال آب زاینده رود به استانهای دیگر از جمله قم و کرمان، خشک سالیهای اخیر و برداشت بی رویه از آب در حوزه های بالادست این رودخانه، باعث شده زاینده رود پس از هزاران سال جاری شدن در دشت اصفهان، خشک شود.

کشاورزان  پایین دست اصفهان، خصوصا مناطق کوهپایه و ورزنه، مدتهاست با اعتراض نسبت به این وضعیت، حساسیت رسانه ها را موجب شده اند. آنها یک بار هم در نوروز امسال با راه اندازی کاروانی از ماشین آلات کشاورزی به سمت اصفهان، به رسانه ها گفتند تا زمانی که آب در زاینده رود جاری نشود، از دروازه های اصفهان عقب نخواهند نشست، با این حال، ماه ها از آن تاریخ می گذرد و زاینده رود همچنان خشک است.

برخی از کارشناسان هشدار داده اند تنها در شهر اصفهان 470 هزار درخت در فضای سبز به خاطر خشک شدن زاینده رود، سوخته اند و تخمین زده می شود در مناطق شرق اصفهان، این خسارت به خشکیدن بیش از 2 میلیون اصله نهال بالغ شود.

اکنون معاون عمرانی استاندار اصفهان می گوید: قرار بود از 10 شهریور آب در رودخانه زاینده رود جاری شود که به دلیل برخی مشکلات، در نیمه آبان زاینده رود سیراب می‌شود.

جمال الدین صمصام شریعت تاکید می کند: به دلیل کشت پاییزه و احتمال خشک شدن درختان در برخی مناطق، حداکثر کاری که می‌توانیم بکنیم این است که آب را تا محدوده ناژوان باز کنیم.

ناژوان، منطقه ای با پوشش گیاهی انبوه در غرب اصفهان و در نزدیکی آتشگاه است.

/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد DE ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    2 1
    این فقط یک نمونه از مدیریت این دوستان بود
  • بهروز IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    4 7
    سلام . شاید شنیده باشید که می گویند جای آدم تنبل و زرنگ ته چاهست . اصفهانی ها با بردن این همه صنایع ( ذوب اهن) به خیال خود خیلی زرنگ تشریف داشتن ولی نمی دونستن این همه زرنگی گاهی به ضرر آدم تمام می شود .
  • شهروند IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
    1 0
    چرا اخه کاری نمی کنید مسئولین محترم این همه درخت خشک شده میدونید چند سال طول می کشه تا دوباره یه درخت بزرگ بشه.خبرانلاین تو یه کاری بکن
  • بدون نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
    0 0
    بفرمایند چه مشکلاتی باعث این تصمیم شده است .با توجه به میزان بارندگی که مانند سالهای قبل بوده است چه شده است که امسال باید رودخانه اب نداشته باشد ایا کسی پاسخگوست.متاسفانه اقایان مشکلات کشاورزانی را که هزینه ی زندگیشان را از این راه تامین مکنند را لمس نکرده اند.
  • اکبر فرجی IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
    1 2
    همش تقصیر مردم اصفهان هست که ذره ایی صرفه جویی نمی کنند. اصفهان که یه زمانی قطب کشاورزی بود نابود شد.
  • بدون نام US ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
    2 12
    رئیس جمهور آب اصفهان را به چهارمحال بخشید و فرماندار وقت سکوت کرد. بسیاری از خسارتهای وارده جبران ناپذیر است
    • بدون نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
      12 4
      ببخشید ؟؟؟آب اصفهان؟؟زاینده رود از کوههای چهار محال وبختیاری سر چشمه می گیره.اول کمی مطالعه کنید وبعد اظهار نظر کنید.
  • شهروند IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
    0 0
    با سلام به همه ی دلسوزان: وظیفه ی مدعی العموم هر شهر دفاع از حقوق شهروندان شهراست. بستر رود خانه زاینده رود سند رسمی حقاب این رودخانه به اب است آبی که قرن هاست در این رودخانه جاری بوده است .چه کسی یا چه ارگانی و با چه دانش مدیریتی که محور اصلی آن آینده نگری است و با چه مجوزی با تحمیل کردن بار اضافی به این رودخانه اسباب خشک شدن و به دنبال آن خشکی تدریجی حدود 3 میلیون اصله درخت سالمند و افسردگی حدود 5/4 میلیون نفر را فراهم کرده است؟ استدعا دارد رسیدگی فرمایید.
  • شهروند IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
    2 0
    آب مایه آبادانی است. اگر آب به هر طریق ممکن در زاینده رود جاری نگردد در آینده باید منتظر شهر سوخته ای به نام اصفهان باشید.