تصویب طرح پزشک خانواده سالهاست انجام شده و ماه هاست اجرای آن به طور رسمی کلید خورده، ولی مسئولان دولتی هنوز می گویند تا پایان دولت دهم، آن را باید اجرا کنند.

امیدسلیمی بنی: طرح جنجالی پزشک خانواده که در آن، وضعیت بهداشت و درمان هر خانواده، زیر نظر پزشک مخصوص کنترل می شد، با وجودی که سالهاست تصویب شده، همچنان بر زمین مانده و وزیر جدید کار و رفاه اجتماعی می گوید این طرح تا دو سال آینده اجرایی خواهد شد، یعنی در ماه های پایانی دولت دهم.

این در حالی است که سال گذشته مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت و صادق محصولی وزیر رفاه، با برگزاری جشنی، اعلام کردند این طرح در استانهای مختلف کشور آغاز شده، ولی ماه ها بعد از آن، مجددا گفته شد که اجرای این طرح در کشور با چالشهای فراوان، از جمله عدم استقبال پزشکان عمومی، مواجه شده است.

اکنون، عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر کار و رفاه اجتماعی که از ادغام وزارتخانه های "کار و تامین اجتماعی" و "رفاه و تامین اجتماعی" در مراسم معارفه خود می گوید: "باید در دو سال طرح نظام ارجاع پزشک خانواده را تحقق بخشیم."

به بیان دیگر، اکنون پس از گذشت نزدیک به 8 ماه از آغاز اجرای رسمی این طرح در کشور، وزیر دستگاه مربوطه می گوید باید این طرح محقق شود.

بسیاری از کارشناسان می گویند انجام این طرح با توجه به نیازهای نظام بهداشت و درمان کشور، اجتناب ناپذیر است، ولی موانع زیادی که بر سر راه انجام این طرح وجود دارد، اجازه نمی دهد نظام ارجاع استقرار یابد. زیرا از یک سو، گریبان نظام بهداشت و درمان کشور در تنگنای کسر بودجه های عظیمی است و از سوی دیگر، پزشکان نیز تمایل چندانی برای اجرای این طرح ندارند، زیرا مسئولیت آن، فراوان و درآمد آن برای مجریان، اندک است.

در بخش دیگری از این طرح، تصریح شده که بیماران، حق مراجعه مستقیم به پزشکان متخصص و فوق تخصص را ندارند و در آغاز باید توسط پزشک عمومی، ویزیت شده و در صورت نیاز، به پزشکان سطوح بعدی، یعنی متخصصان ارجاع شوند.

عدم همکاری بیمه ها با وزارت بهداشت در اجرای این طرح نیز یکی از چالشهایی است که انتقاد وزیر بهداشت را نیز برانگیخته بود. بیمه ها موظف شده بودند برای اجرای این طرح، نسخه های پزشکان متخصص که فاقد مهر ارجاع از سوی پزشک ارجاع دهنده بود را پرداخت نکنند. با این وجود، در سال گذشته و نیمه ابتدایی سال 90، بیمه ها به دلیل مشخص نبودن وضعیت وابستگی شان به وزارتخانه منحل شده "رفاه و تامین اجتماعی" از انجام این وظیفه، شانه خالی کردند.

به نظر می رسد تحقق ارجاع پزشک خانواده در دوسال آینده جز با همکاری هر روزه و تنگاتنگ وزارت کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت، مقدور نخواهد بود. پس خیلی دور از انتظار نیس در پیچ و خم رقابتهای انتخاباتی مجلس در انتهای سال 90 و ماه های پایانی عمر دولت دهم، اجرای طرح کلان و گسترده پزشک خانواده، به فراموشی سپرده شود تا پس از تعیین تکلیف انتخابات، مسئولان آینده، درباره اش تصمیم بگیرند.

45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خیرخواه US ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    0 0
    سالها قبل و هنگام اقتباس این طرح وارداتی اشکالات پیاده کردن آنرا بطور مفصل هم حضورا و هم بصورت کتبی به مسئولین آنزمان که برخی هنوز هم صاحب رای هستند گوشزد نمودم و جنبه های متفاوت نظام سلامت در ایران و کشورهای دارای سیستم پزشک خانواده را تشریح کردم و پیش زمینه ها و مسئولیتهای ارگانها و هماهنگی های لازم را برشمردم. متاسفانه در مملکت ما هر کسی چند روزه نوبت اوست و تخمی میکارد و میرود بدون آنکه به شرایط لازم برای حاصل وعاقبت آن بیندیشد. خلاصه کو گوش شنوا؟