مرضیه وحید دستجردی امروز به مجلس امده بود تا به نمایندگان گزارش دهد.او می گویددر انگلیس، فرانسه و آلمان، فقط 10 درصد از هزینه درمان را مردم می​پردازند. در ژاپن 15 درصد، در آمریکا 18 درصد و در پاکستان 48 درصد اما در ایران، 55 درصد

به گزارش خبرآنلاین، او با بیان اینکه نمی​توان تمام خدمات این وزارتخانه را برون سپاری کرد، گفت: همانطور که شاهدید در دیگر کشورها هم خدمات بهداشت ودرمانی را در حوزه مسئولیت​های حکومتی حفظ کرده​اند.

وی با اشاره به نامگذاری سال جهاد اقتصادی، از دستاوردهای وزارت بهداشت و درمان خبر داد و گفت: متوسط امید به زندگی در ایران به 72 سال افزایش یافته وشاخص مرگ و میر کودکان و نوزادان به کمتر از 11.04 رسیده که گویای رشد بیش از 10 درصدی بهداشت و درمان در کشور به نسبت قبل از انقلاب است.

وزیر بهداشت از بهبود وضعیت جسمانی زنان به دلیل افزایش ارائه خدمات بهداشتی به آنان نیز سخن گفت و افزود: در حال حاضر در یک گذار جمعیتی قرار داریم که هرچه به پیش می​رویم ترکیب جمعیتی ما سالمندتر می شود. از این رو باید ارائه خدمات بهداشتی به انها افزایش یابد.

وی با اشاره به بخشی از برنامه پنجم که مربوط به پرداخت هزینه درمان از جیب مردم است، با نمایش اسلایدهایی نشان داد که در انگلیس، فرانسه و آلمان، فقط 10 درصد از هزینه درمان را مردم می​پردازند. در ژاپن 15 درصد، در آمریکا 18 درصد و در پاکستان 48 درصد است اما در ایران، 55 درصد است. حال انکه در برنامه پنجم تاکید شده است که هزینه​های درمانی از سوی مردم باید 30 درصد باشد. از این رو لازم است برای دستیابی به این هدف، تلاش بسیاری شود.

دستجردی از توسعه شبکه درمانی درکشور یاد کرد که باعث الگو برداری از ایران حتی در آمریکا شده است و افزود: ما دستاوردهای بزرگی در این زمینه و ادغام آموزش و درمان در وزارت بهداشت داشته​ایم که در تمامی دنیا نمونه است.

به گفته وی، 96درصد داروها در داخل کشور تولید می​شود و اساتید و دانشجویان پزشکی، رشد فزاینده​ای داشته​اند. ازاین پس هم بنا داریم که عادلانه به ارتقای شاخص​ها بپردازیم که یکی از شاخه​های آن نظام پزشک خانواده در سراسر کشور است.

وی با ابراز تاسف از عدم همکاری کامل سازمان​های بیمه گر با وزارت بهداشت و درمان، ادامه داد: اگرچه پرونده پایه سلامت برای گروه​های پزشکان برای 516 هزار نفردر وزارت بهداشت تشکیل شده است اما شرکت​های بیمه​گر قراردادهای لازم را با آنها منعقد نکردند. این در حالی است که اگر این سیستم در کشور ما جا بیفتد، توزیع عدالت و سلامت در تمام کشور محقق خواهد شد.

وزیربهداشت که می​گفت پزشکان خانواده همان پزشکان عمومی نخواهند بودو پزشکان متخصص هم در این جرگه قرار خواهند گرفت از برنامه​های وزارت بهداشت برای تخصصی شدن پزشکان خانواده سخن گفت تا آنها را در این حوزه حفظ کرده و برای حضور در اقصی نقاط کشور، راضی نگه دارد.

وی از ارتباط با وزارت ارتباطات سخن گفت که منجر به تکمیل پرونده​های الکترونیکی سلامت در سراسر کشور خواهد شد. همچنین قرار است تمامی مراکز درمانی در تمامی کشور به تجهیزات نرم و سخت افزاری مجهز شوند.

او از ارتقای خدمات اورژانس بیمارستانی و جاده​ای، ارتقای تجهیزات درمانی بیمارستان​ها و سرعت انتقال سانحه دیدگان حوادث جاده​ای به بیمارستان​ها سخن گفت که ایران را به استانداردهای جهانی نزدیک کرده است.

وزیر بهداشت و درمان همچنان در حال ارائه گزارش عملکردش به مجلس بود که لاریجانی به او یادآور شد فرصتش به پایان رسیده است. لاریجانی به شوخی به دستجردی گفت:ماشالله شما یک نفس حرف زدید و ما فکر نمی​کردیم که این طور پیش روید. معلوم است که شما سابقه نمایندگی هم دارید!

گفتنی است پس از اظهار نظر دوباره نمایندگان، وزیربهداشت بار دیگر اجازه نطق خواهد داشت.

2945

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =