آیت الله آملی لاریجانی امروز در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان استان تهران گفت: قوه قضاییه به سهم خود، قاطعانه و دقیق و مطابق قانون به تمام وظایف خود عمل خواهد کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به نقش اطلاع‌رسانی درست و مناسب از آنچه در قوه قضاییه انجام می‌شود، گفت: کارها و اقدامات بسیاری در دستگاه قضایی انجام شده است که البته چون بنای تبلیغات نبوده و نیست، این اقدامات کمتر منعکس شده و مطلع نبودن مردم، رسانه‌ها و افراد مختلف از این اقدامات گاهی موجب هجمه‌هایی خواسته یا ناخواسته علیه قوه قضاییه می‌شود که امیدوارم با اطلاع رسانی صحیح برخی از این مشکلات مرتفع شود.

آیت ا... لاریجانی برخورد با مقولات ضد فرهنگی و غیر ارزشی مانند بدحجابی را منوط به هماهنگی در حرف و عمل تمام مسئولان و نهادهای مسئول اعلام کرد و گفت: تمام نهادها و قوا باید یک صدا و هماهنگ درخصوص مقابله با جرائمی مانند بدحجابی، عمل و قوه قضاییه را در این راه کمک کنند.

رییس قوه قضائیه دامن زدن به بحث جرائم خاص در رسانه ها را به نفع و مصلحت جامعه ندانست و گفت: سلب احساس امنیت از مردم بدتر از سلب خود امنیت است. بزرگنمایی برخی جرائم، نه فقط کمکی به حل مشکل نمی‌کند بلکه احساس ناامنی را در جامعه گسترش می دهد قوه قضاییه وقوع یک جرم را نیز بزرگ می شمارد و قصد دستگاه قضایی پنهان کردن نقایص خود نیست اما نباید با وجود حجم انبوه کارهای انجام شده و قاطعیت در رسیدگی‌ها در حق قوه قضاییه اجحاف شود. هر چند ملاک رسیدگی در محاکم براساس قوانین مصرحه است ولی جرائم خاص خارج از نوبت رسیدگی می‌شود و در مواردی که احساسات عمومی جریحه دار شود نیز احکام صادره در اسرع وقت به اجرا در می آید.

محورهای سخنان رییس قوه قضائیه، را بخوانید؛

- حبس‌زدایی به معنای رهاکردن زندانیان پس از صدور حکم زندان و یا دادن مرخصی‌های گسترده به محکومان زندانی نیست، که این مسئله موجب سست شدن انگیزه قضات و نیروی انتظامی در برخورد با مجرمان خاص همچون اشرار و اراذل می‌شود و در واقع حبس زدایی به ویژه برای افراد شرور و خطرناک معنایی ندارد.

- زندانهای ما البته دچار پاره‌ای محدودیت‌های فیزیکی است که از ماهها قبل برنامه‌هایی در دست اقدام است تا بتوان جمعیت زندانی‌ها را کاهش داد و در این برنامه اقدامات متعددی بصورت یک بسته اورژانسی دیده شده است که انشاءا... به زودی اخبار تکمیلی آن به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید البته دشوار بودن کار و ظرافت آن پنهان نیست.

- این مسئله که پیشگیری از وقوع جرم تنها به عهده قوه قضاییه است، بحث درستی نیست. قطعاً زمانی که فقر افزایش می‌یابد، جرم نیز زیاد می‌شود و یا زمانیکه فضای فرهنگی جامعه متلاطم باشد نیز جرایم افزایش می یابد بنابراین از حوزه‌های علمیه گرفته تا دانشگاهها و تمام نهادهای اجرایی و نیز مجلس باید به مسئله پیشگیری از جرم کمک و از آن حمایت کنند.

- این سخن برخی افراد که مردم هیچ امیدی به دستگاه قضایی ندارند نیز حرف نادرستی است و گرچه شاید توقع مردم، رسیدگی‌‌های سریع‌تر به مشکلات آنان است اما با این حال دستگاه قضایی در حد امکان تلاش خود را به کار گرفته و می‌گیرد تا اطاله دادرسی کمتر و کمتر و امید مردم پررنگ تر شود.

- مطابق آمار بدست آمده، در سال گذشته 13 میلیون پرونده در دستگاه قضایی مطرح شده است که البته این آمار به معنی وقوع 13 میلیون جرم یا دعوای حقوقی نیست و تعداد ثبت در مراحل مختلف رسیدگی را نیز در بر می‌گیرد. یعنی ممکن است پرونده یک جرم در چند مرجع قضایی و چند مرتبه مطرح شود، که در اینصورت به صورت پرونده‌ای متعدد محسوب می گردد.

- برخلاف آنچه در خصوص اطاله دادرسی مطرح می شود و طولانی شدن برخی پرونده‌ها را به کل سیستم قضایی تعمیم می‌دهد میلیونها مراجعه کننده نیز به دستگاه قضایی وارد شده‌اند که یک ماهه و یا دو ماهه کارشان حل و فصل شده، اما آنها دیگر نمی‌آیند اعلام کنند که کارشان در اسرع وقت رسیدگی شده است و رسانه‌ها، نمایندگان و افکار عمومی تنها پرونده‌ها وافرادی را می بینند که چه بسا به دلیل ماهیت پرونده دچار اطاله دادرسی شده‌اند و این مشکلی است که باید تمام افراد تأثیرگذار نسبت به انعکاس حقیقت آن اقدام کنند.

- هر گونه فساد در دستگاه قضایی اعم از رشوه و یا کارچاق‌کنی آفت این دستگاه است. قوه قضاییه به طور جدی با افراد و خاطیانی که در دستگاه قضایی اهل رشوه و کارچاق‌کنی باشند هر چند تعداد آنها اندک است برخورد جدی می کند اما بنابر بر مصالح دستگاه قضایی اعلام رسمی نمی‌کند با این حال تمام افرادی که با قوه قضاییه سر و کار دارند می دانند که برخورد ما با چنین مسایلی شدیدتر شده است.

- قوه قضاییه در دو سال اخیر به صورت جدی با جرائم خاص برخورد داشته است و حق نیست که از این جهت دستگاه قضایی زیر سؤال برود با این حال اعلام می‌داریم هر جایی که احکام سست و بی‌رمق از محاکم ما صادر شده است، این احکام را به ما منعکس کنند تا چاره جویی شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =