به اعتقاد سیدمحمد خاتمی هنگامی که 3ویژگی زهد، اخلاق و روشنگری در ایشان جمع می‌شود فقیهی را می‌بینیم که با فلسفه و ادبیات آشناست و زاهد، روشنفکر و اخلاقی است.

 

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «زاهد روشنفکر»، مجموعه گفتارها و نوشتارهای بیستمین سالیاد آیت الله سید روح الله خاتمی(ره)، که در بردارنده مقالات و متن سخنرانی های ایراد شده در آن همایش است، به کوشش علیرضا تابش در 216 صفحه با قیمت 5 هزار تومان از سوی انتشارات خانه فرهنگ خاتمی منتشر شد.

در مقدمه کتاب سید علی خاتمی (مدیر عامل موسسه خانه فرهنگ خاتمی) در وصف پدرش نوشته و همچنین مختصری از فعالیت های انجام شده و کارهای پیش روی این موسسه را بیان کرده است. کتاب از سه بخش تشکیل شده است؛ گفتارها که شامل متن سخنرانی های همایش و مقالات ارائه شده در همایش که در قالب نوشتارها در کتاب آورده شده است. در پایان کتاب نیز بخشی تحت عنوان یاد ها و خاطره ها ارایه شده است که مروری بر اسناد و تصاویر تاریخی آیت الله خاتمی و همچنین شامل شجره نامه ایشان و اسناد و اجازه نامه های مراجع مختلف به آیت الله خاتمی و همچنین شامل تصاویری از برنامه های بیستمین سالیاد وی در آبان 1387 است.

در بخش گفتارها، ابتدا متن سخنرانی دکتر سید مصطفی محقق داماد تحت عنوان «حامل فقه اکبر» آمده است. وی با توجه به سخنی از «فاضل مقداد» مبنی بر اینکه افزون بر احکام شریعت آموختن، گاهی فقه بر تحصیل کردن قدرتی اطلاق می کند که موجب احاطه بر حقایق امور دنیوی و آشنایی با دلهای مردم است، سخنی کوتاه در باب فقه اصغر و اکبر بیان می کند و بنا به گفته های امام خمینی(ره) فقه اصغر را فقه شریعت و فقه اکبر را مبتنی بر تربیت نفسانی می داند.

وی معتقد است که فقه اکبر بر نفس گرم و نظر نافذ و کیمیایی مربی است که اثر می گذارد. وی آیت الله خاتمی را حامل فقه اکبر معرفی می کند. همچنین وی بیان می دارد که برای تربیت انسان واعظی لازم است که سخنش از مغز استخوان و قلب آدمی نفوذ کند و میرزا علی شیرازی که از اساتید آیت الله خاتمی بودند، چنین بودند و تاثیر تربیتی ایشان بر روی آقای خاتمی معلوم بوده است.

در مبحثی دیگر حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی شخصیت آیت الله خاتمی را تحت عنوان «معلم اخلاق» بازشناسی کرده و معتقد است که مرحوم آیت الله خاتمی را همیشه با صفاتی چون خلوص، صفا، پاکدامنی و تقوا در خاطر خود به یادگار دارد. توفیق و سربلندی یک روحانی در منطقه ای از جهان تشیع مستلزم دو عامل است: یکی دوری از منیت و روی آوردن به اخلاق و دیگری پاسخگویی روحانیت به نیاز جامعه خود.

وی آیت الله خاتمی را نمودی از این دو ویژگی می داند که باعث مقبولیت و توفیق ایشان در منطقه شد و همچنین پا بر نفس گذاشتن، خود ندیدن و پایبندی به مبانی اخلاقی و پایبند نبودن به چیزهای خود تنیده ای که ساخته خود انسان است را از عوامل توفیق ایشان بر می شمارد. وی آیت الله خاتمی را روشنفکر می شمارد نه از آن حیث که سخن نوئی گفته باشد بلکه از آن رو که از نیازهای روز و درد جامعه سخن می گفت.

«زاهد متخلق روشنفکر» توصیفی است که حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی در وصف پدر بیان کرده است. سید محمد خاتمی در وصف پدر اینچنین می گوید: «آیت الله خاتمی (ره) فقیه بود، فلسفه می دانست، ادبیات را خیلی خوب می دانست و فضائل دیگری داشت ولی معتقدم که اینها سبب امتیاز ایشان نمی شود. در فقه، اصول و فلسفه کسانی بودند که آگاهی های گسترده ای داشتند، حتی از ایشان متبحرتر و سر آمدتر بودند. نمی توانیم بگوییم آیت الله خاتمی به این دلیل که فقیه، اصولی و حکمی بود این ویژگی ها شخصیت ایشان را ممتاز کرده است. گرچه خود اینها فضیلت ممتاز کننده شخصیت ایشان با سایر شخصیت ها نیست وگرنه فقیهان و حکیمان بزرگتر از ایشان نیز بودند و هستند. به نظر من هنگامی که سه ویژگی زهد، اخلاق و روشنگری در وجوه ایشان جمع می شود فقیهی را می بینیم که با فلسفه و ادبیات آشناست و زاهد، روشنفکر و اخلاقی است. این سه ویژگی در کنار همدیگر، آیت الله خاتمی را به انسانی تبدیل کرد که به تعبیر حضرت امام (ره) اگر نگوییم بی نظیر، مسلماً کم نظیر بود و معتقدم که جامعه ما، بخصوص امروز نیاز به چنین الگوهایی دارد.»

دکتر رضا داوری اردکانی در بخش دیگری از این کتاب آیت الله خاتمی را «عالمی خوش محضر، بی تعصب و بردبار» توصیف می کند. دکتر داوری بیان می کند: «آقای خاتمی سیاست و اوضاع سیاسی جهان را بسیار خوب می شناخت و با انصاف و واقع بینی در مورد آرا و اقوال سیاست حکم می کرد ...... شهادت می دهم آن بزرگ درباره بسیاری از اشخاص و گروه ها سال ها پیش از آن که طینت حقیقی خود را بروز دهند چنان حکم کرد که تاریخ بر آن حکم صحه گذاشت ....». وی آیت الله خاتمی را فردی خوش محضر، حاضز ذهن و در عین تعلق شدید دینی، بی تعصب و متحمل و بردبار می داند؛ فردی که متواضع و خوب بودند و در عین حال در جای خود با صراحت سخن می گفت. در پایان دکتر داوری به نقل از مرحوم علامه سیدجلال الدین آشتیانی، آیت الله خاتمی را از اوتاد و نوادر روزگار بر می شمارند.

در پایان کتاب نیز بخشی با عنوان «یادها و خاطره‌ها» است که مروری بر اسناد و تصاویر تاریخی آیت‌الله خاتمی دارد.

همچنین در این کتاب، شجره‌نامه و اسناد و اجازه‌نامه‌های مراجع مختلف به آیت‌الله خاتمی و همچنین تصاویری از برنامه‌های بیستمین سال‌یاد وی در آبان 1387 به چشم می‌خورد.

کتاب «زاهد روشنفکر» در 216 صفحه منتشر و با قیمت 5000 تومان روانه بازار نشر شده است.

هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب‌‌ کافیست با شماره 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

 

291/60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
    0 2
    مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • بدون نام IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
    2 0
    رحمت خدا بر اقا سيد روح الله خاتمي افتخار يزديها
  • بدون نام IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
    1 0
    درودبراین مردالهی وفرزندان نجیبش