سید فاطمه خاتمی فرزند ارشد مرحوم آیت الله خاتمی نماینده امام خمینی(ره) در استان یزد و مادر شهید است که روز گذشته در همایش بین المللی بانوان قرآن پژوه مورد تقدیر قرار گرفت و از رئیس مجلس شورای اسلامی لوح تقدیر دریافت کرد.

سیده فاطمه خاتمی در گفت و گو با ایلنا، در پاسخ به سوالی در مورد ویژگی‌های شخصیتی برجسته مرحوم آیت الله خاتمی، اظهار داشت: در مورد پدرم مطلبی فراتر از پیام حضرت امام(ره) به مناسبت رحلت ایشان نمی‌توان گفت؛ امام در پیام خود، آیت‌الله خاتمی را «روشنفکری متعهد»، «مجتهدی بزرگوار» و «طرفدار بی بدیل اسلام ناب محمدی در عصر فریب و خودپرستى» می‌نامند که این صفت آخر بسیار مهم است، زیرا اگر کسی می‌خواهد جوانان پاک، روشن ضمیر و با استعداد را جلب کند، باید با آنها رو راست و صادق باشد.

گزیده سخنان وی را می‎خوانید:

* امام همچنین در پیام خود می‌فرمایند که آیت الله خاتمی «یک عمر با تحجر و واپسگرایى جنگید»؛ همانطور که امروز هم باید به این مساله توجه داشت و این در حالی است که در عین غافل نشدن از دین و قرآن باید روز به روز رشد کرد و جلو رفت.

*پدرم حتی یکبار امر و نهی پدرانه به ما نکردند و همواره صمیمانه سخن می‌گفتند. همچنین به عنوان مثال، در سن 60،70 سالگی به یک کودک 10 ساله می‌گفتند که به قرآن خواندن من گوش بده و ایراداتم را بیان کن و از همین طریق به او شخصیت می‌دادند. لذا تمام توصیه‌های آیت الله خاتمی بر اساس قرآن و تعلیمات دین بود و عملشان هم بر همان اساس بود.

*در دوران حیات ایشان (پس از پیروزی انقلاب) چندین انتخابات برگزار شد، اما هیچگاه به عنوان پدر مجتهد و عالم خانواده به ما نمی‌گفتند که به چه کسی رای بدهید، بلکه می‌گفتند خداوند به شما عقل داده است و به وسیله آن می‌توانید تصمیم بگیرید. همچنین تاکید داشتند که رای دادن بر اساس آزادی و عقل بسیار بهتر از تحمیل کردن است.

*در خانه ما دروغ، غیبت و هتاکی ممنوع بود و حتی بچه‌های خردسال اجازه به زبان آوردن عبارات رکیک را نداشتند. یک‌بار کسی به پدرم نامه‌ای نوشت که در آن سخنان رکیکی را آورده بود، اما وقتی از ایشان پرسیدیم که در این نامه چه آمده بود؟ پاسخ دادند که چیزی نبود، آن فرد نصیحتم کرده بود!

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 103934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۷
    2 0
    خدایش رحمت کند
  • پارسا IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۷
    1 1
    از همچنين پدر فرزانه اي اينچنين فرزندان فرهيخته اي حاصل مي شود.