به گزارش خبرآنلاین، این بازیگر 38 ساله معتقد است پرکارترین دهه عمرش را آغاز کرده است، دههای که با بازی در نمایشهای وستاِند شروع میشود.
جود لاو که اخیرا پایش به پرونده شنود تماسهای تلفنی هفتهنامه «نیوز آو د ورلد» باز شده در این گفتوگو اجازه نداشت در این مورد صحبت کند و وقتی سر بحث را باز کردم لبخندی زد و انگشت خود را روی لبش کشید انگار زیپ دهانش را ببندد.
این بازیگر گفت: «نمیتوانم حرف بزنم چون درگیر مراحل قضایی هستم و آدمهای مختلفی درگیر ماجرا هستند و برخی اطلاعات محرمانه است. قرار شده من سکوت کنم تا بقیه هم سکوت کنند. پس باید خیلی مراقب باشم. اما باور کنید خیلی چیزها برای گفتن دارم، خیلی چیزها.»
دوران شنود تماسهای تلفنی مقارن با دوران اوج شهرت لاو بود. اتفاقاتی که در دهه پیش برای «نیوز آو د ورلد» و یکی دو نشریه دیگر «نیوز اینترنشنال» افتاده است کارنامه حرفهای لاو و روپرت مرداک را شکل داده است.
رسوایی شنود تماس تلفنی و شهرت
با لاو در جروود اسپیس در جنوب لندن دیدار کردم، جایی که لاو مشغول تمرین برای نمایش «آنا کریستی» نوشته یوجین اونیل است که از این هفته در سالن نمایش «دنمار ورهاوس» اجرا میشود. این نمایش ذهن لاو را درگیر خود کرده است: نمایش عاشقانهای که داستانش در دهه 1920 میگذرد و داستان دوستی زنی از طبقه پایین با یک ملوان است.
این بازیگر درمورد «آنا کریستی» گفت: «واقعا در دنیای این نمایش غرق شدهام. زندگیام شده بیدار شدن، سر تمرین رفتن، رفتن به خانه، تمرین جملهها، خوابیدن.» او در این نمایش نقش مت برک، مسئول سوختِ کشتی را بازی میکند.
البته او در این بین به اخبار هم سر میزند چون خودش بازیگر اصلی یکی از تیترهای خبری است و آن را به یک فیلم سینمایی تشبیه میکند. لاو خیلی دلش میخواست در مورد پرونده رسوایی شنود تماسهای تلفنی صحبت کند، شنودهایی که نتیجه آنها درج مقالاتی درمورد رابطه جود لاو با پرستار فرزندش و درنتیجه جدایی او از سیهنا میلر شد. یکی دیگر از این مقالات شایعه دوستی سامانتا برک با لاو بود. این مقالات درست زمانی رخ داد که لاو برای بازی در «آقای ریپلی بااستعداد» و «کلد مانتین» هردو ساخته آنتونی مینگلا نامزد اسکار شده بود.
لاو از این اتفاقات و گذشته کوتاه احساس غرور نمیکند، اما این اتفاقات ربطی به زندگی روزانه او یعنی بازیگری ندارند. «آنا کریستی» را مایکل گرندیج، مدیر هنری گروه نمایشی دنمار کارگردانی میکند این آخرین فصلی است که او با این گروه همراه است. گرندیج سال 2009 لاو را در نمایش «هملت» هدایت کرده بود، نمایشی که نامزدی جایزه افتخارآمیز الیویر را برای این بازیگر بااستعداد به همراه داشت.
جود لاو بازیگری را از دنیای تئاتر شروع کرد و خیلی پیش از آنکه ستاره سینما شود در دنیای نمایش به شهرت رسیده بود. این بازیگر برای اولین حضورش در تئاتر وستاند در نمایش «والدین مخوف» براساس نمایشنامه ژان کوکتو نامزد جایزه الیویر بهترین بازیگر تازهوارد شده بود.
آیا این بازیگر دلش برای دورانی که از شهرت دور بود تنگ شده است؟ لاو معتقد است: «راستش به گذشته فکر نمیکنم. من همیشه کسی بودهام که سعی میکند در زمان حال زندگی کند. حافظهام خیلی خوب نیست و شاید دلیل فکر نکردن به گذشته همین باشد. فقط به نظر میرسد مدتهاست آنقدر در این بخش از زندگیام، در این فصل از زندگیام بودهام که دیگر یادم رفته قبل از آن چطور بودم. انگار در من حل شده این زندگی. این زندگی روزانه.»
لاو در سال آینده میلادی چند فیلم روی پرده خواهد داشت، اما دلش میخواهد در دنیای نمایش حضور داشته باشد. «همچنان از تجربه بازی در نقش هملت هیجانزده هستم و دلم میخواهد این رابطه با تئاتر را حفظ کنم. چند سال بود از تئاتر دور بودم و دلم نمیخواهد این اتفاق دوباره بیفتد.»
اما قضیه وقتی جالب میشود که یادمان بیاید «هملت» را شایعه رابطه با سامانتا برک تحت شعاع قرار داد و حالا ممکن است پرونده شنود نمایش «آنا کریستی» را. لاو معتقد است «آنا کریستی» درمورد جوانی و تجربه، درمورد از دست دادن معصومیت است و رسیدن به آگاهی، مضامینی که به شخصیت او نزدیک هستند و این چند سل گذشته زندگی او را شکل دادهاند.
جوانی و ایدهآلها
دهه 30 عمر لاو دوران پیچیدهای بود و خودش دراین زمینه گفت: «به نظرم هر کس در زندگیاش دورانی را از سر میگذراند مثل زمانی که من فکر میکردم در مسیر درست نیستم یا در فیلم تاثیر مثبتی ندارم، برای همین در همه چیز تجدیدنظر کردم. من دوست ندارم سرم را پایین بیندازم و جلو بروم. دوست دارم با دلیل کاری را انجام دهم.»
جود لاو در نمایی از نمایش «هملت»
حریم شخصی
جود لاو سه شکایت درمورد نشریات روپرت مرداک تنظیم کرده است. اولی اتهامی است که در آن هفتهنامه «نیوز آو د ورلد» به شنود تماسهای تلفنی مشاور این بازیگر در سال 2003 در نیویورک متهم شده است. این اتهام میتواند امپراتوری مرداک را در آمریکا هم تحت تاثیر قرار دهد.
دومی شکایت از روزنامه «سان» به اتهام شنود تماسهای تلفنی او بین سالهای 2005 تا 2006 است. این اتهام در صورت اثبات پیامدهای بسیار سنگینی دارد. سومی هم شکایتی گروهی از تجاوز به حریم شخصی از سوی «نیوز آو د ورلد» است.
این اولین بار نیست که مسائل زندگی شخصی لاو در رسانهها علنی میشود. او سال 2003 در گفتوگویی با آبزرور گفته بود دو بار بنا به دلایلی مجبور شده از پلیس بخواهد به محل زندگی او مراجعه کنند. این دو مسئله در روزنامهها رسانهای شدند. آن موقع این بازیگر گفته بود: «اخبار را دادگاه و پلیس به روزنامهها میفروشند. پس چطور میشود در این کشور زندگی کرد و احساس امنیت کرد؟»
بازیگر نقش دکتر واتسن در فیلم «شرلوک هلمز» با یادآوری این خاطره گفت: «درست است. واقعا چنین احساسی داشتم. مطمئن بودم برخی خیابانها، حتی امنترین آنها هم روزی طعمه رسانهها میشوند. چند بار پای من به چنین سناریوهایی باز شده است. یکی دو بار تعقیبم کردهاند، چند باری برای مدت طولانی فردی همهاش دنبالم بوده و به حریم خصوصی من تجاوز شده، اما موضوع اینجاست که نمیتوانستم نزد پلیس بروم چون قضیه را رسانهای میکردند. اما باید بگویم پلیس همیشه رفتاری محترمانه با من داشته است.»
بازی در نقش پدر
جود لاو با توجه به شهرتش و جدایی از همسر خود بین لندن و نیویورک در سفر است. او سه فرزند دارد؛ رفرتی 14 ساله، آیریس 10 ساله، رودی هشت ساله و همچنین سرپرستی سوفیا 22 ماهه را برعهده دارد. سه فرزندش نیمی از سال در کنار او هستند و نیمی از سال کنار همسرش، برای همین لاو ترجیح میدهد در لندن زندگی کند تا به بچههایش نزدیک باشد.
خودش در این مورد و زندگی غیرخانوادگیاش گفت: «یک حریم درست کردهام که خانوادهام در آن نقشی ندارد. من اینطوری زندگی میکنم. البته به این معنی نیست که خودم را زندانی کردهام. هنوز هم از زندگی معمولی با بچههایم لذت میبرم. اگر سعی کنید دور خود یک حباب بسازید آن وقت باید منتظر دردسر باشید.»
جود لاو به همراه مایکل کین در نمایی از «بازرس» ساخته کنت برانا
به نظر میرسد لاو خیلی زود بحران میانسالی را پشت سر گذاشته است. البته او همه چیز را خیلی زود انجام داده است. لاو در بلکهیث در جنوب شرقی لندن بزرگ شده است. والدینش معلم بودند. او یک خواهر بزرگتر دارد. در 12 سالگی عضو گروه تئاتر «موسیقی ملی جوانان» شد و در 17 سالگی برای بازی در سریال «خانوادهها» مدرسه را ترک کرد. او در 23 سالگی پدر شد.
«مردم همیشه به من میگویند در سن پایین تجربههای بزرگسالی را از سر گذراندم. مثلا میگویند خیلی زود پدر شدی، این اتفاقی است که افتاده... به نظر خودم فاصله بین 40 تا 50 سالگی پرثمرترین دوران زندگی من باشد. بهترین سن برای بازیگری است. دوران 20 سالگی دوران میدان مین است، چون ایدهآلها و آرزوهای بسیار داری. بعدش بدبین میشوی. دوران 30 سالگی دوران تجدیدنظر است و به نظرم 40 تا 50 سالگی دوران جذابی است. دوست دارم بروم سراغ تهیهکنندگی و خیلی دوست دارم کارگردانی فیلم را تجربه کنم. خوشبختانه بچههایم در سنی هستند که لازم نیست مدام در لندن باشم.»
دردسرهای زیبایی و پیر شدن
جود لاو در جوانی تمام تلاش خود را میکرد تا زیباییاش را پنهان کند و به واسطه هنرش شناخته شود. او حالا برای «آنا کریستی» ریش خود را اصلاح نکرده و تا حدودی چهره خود را تغییر داده است. «همیشه ناراحت میشوم که مردم دوست دارند مرا در نقش ستاره ببینند، درصورتی که من خیلی چیزها برای عرضه کردن دارم. دوست دارم نقشی را انتخاب کنم که خلاف انتظار تماشاگر است.»
میانسالی خیال لاو را راحت کرده است و بیشتر سراغ نقشهای دلخواهش میرود. او امسال دو فیلم متفاوت روی پرده دارد؛ اولی «آنا کارنینا» براساس رمان لئو تولستوی است که فیلمنامه آن را تام استوپارد، نمایشنامهنویس مطرح نوشته است و در آن نقشی متفاوت را دربرابر کایرا نایتلی بازی میکند. فیلم دیگر «مُسری» تریلری به کارگردانی استیون سودربرگ است که در آن با مت دیمن و گوئینیت پالترو همبازی میشود.
به نظر میرسد پیر شدن برای این بازیگر همراه با آگاهی بوده است. او حالا دیگر راحت زندگی میکند و در اجتماع ظاهر میشود. حتی لباسهایش را در رختشویخانه عمومی میشوید. جود لاو در خاتمه گفت احتمالا دهه 40 زندگی، بهترین دهه عمرش باشد.
آبزرور / 30 ژوئیه / ترجمه: حسین عیدیزاده
57241
نظر شما