سالن نمایش فیلم نعمت حقیقی و مراسم تولد مسعود کیمیایی پنجشنبه شب ششم مردادماه با حضور سینماگران در محل خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، داوران پانزدهمین جشن سینمای ایران و چهره‌های شاخص سینمای ایران پنجشنبه شب در خانه سینمای ایران گرد هم آمدند و مراسم افتتاح سالن نعمت حقیقی و تولد کیمیایی با سخنان کیومرث پوراحمد دبیر پانزدهمین جشن سینمای ایران آغاز شد.

او گفت: «امشب برنامه افتتاح سالن نعمت حقیقی را در نظر داشتیم و یک برنامه دیگر که مربوط به تولد مسعود کیمیایی کارگردان سرشناس سینمای ایران است. کیمیایی دلی جوان دارد و امیدواریم سالیان سال سایه‌اش بر سر سینمای ایران باشد و فیلم بسازد. امشب تولد یک تاریخ است که در مسعود کیمیایی متبلور می‌شود.»

پس از اظهارات پوراحمد، کیمیایی سخنان خود را چنین آغاز کرد: «درود به یارانی که یاد یار بودند و بیست صندلی یا 2000 صندلی و یا 10 سالن را به یاد نعمت حقیقی افتتاح می‌کنند. یاد نعمت حقیقی بودن فکر فرشته‌گونه‌ای است که خانه سینما انجام داد. نعمت به واقع تنها تکنیسینی بود که شاعر هم بود. نه از اینکه تکنیسین بود شاعر بود، او ابتدا شاعر بود و بعد فیلمبردار و یکی از بهترین‌ها بود.»

او ادامه داد: «او از بهترین‌ها بود که دیگر تکرار نمی‌شود. نه اینکه پشت رفته بگویم، او نرفته و اثرش و آثارش هست. او به یادماندنی‌ترین شاعری است که در سینمای ما خواهد بود. نعمت حقیقی بزرگ است و در آسمان است.»

کیمیایی با اشاره به اینکه وضعیت جسمانی خوبی ندارد سخنان خود را پایان داد.

محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینمای ایران نیز گفت: «به آقای کیمیایی از طرف جامعه اصناف سینمایی تبریک می‌گویم. امیدوارم سالیان سال سایه‌اش روی سر سینمای ایران باشد. او حقوق مختلفی بر سر سینمای ایران دارد. فیلم‌های خوب کیمیایی باعث حرکت در سینمای ایران شده و او با سخت‌کوشی توانسته همه مشکلات و موانع را پشت سر بگذارد.»

پس از پایان سخنان عسگرپور،‌ کیمیایی شمع‌‌های کیک تولد 70 سالگی خود را خاموش کرد.

بهروز افخمی کارگردان، سخنان خود را با اشاره به تولد مسعود کیمیایی و راه‌اندازی سالن نعمت حقیقی آغاز کرد و گفت: «سن و سال من طوری است که وقتی «قیصر» را در سالن سینما دیدم 17 سال داشتم. در خانواده ما رفتن به سینما و دیدن فیلم ایرانی بد تلقی می‌شد و بنابراین ما به تماشای فیلم‌های خارجی می‌رفتم و قبل از «قیصر» فقط دو سه فیلم ایرانی دیده بودم. اما بعد از دیدن «قیصر» باور کردم فیلم‌های ما هم می‌توانند فیلم باشند.»

او ادامه داد: «بعد از «داش آکل» ‌شروع به فکر کردن، کردم و خواب دیدن؛ درباره اینکه من هم می‌خواهم فیلم بسازم. سایه‌روشن‌های نعمت حقیقی و مسعود کیمیایی را در «داش آکل»‌ دیدم و دیدم و دوباره دیدم و شب‌ها خوابش را دیدم. کم‌کم این خواب‌ها در بیداری ادامه پیدا کرد و وقتی این خواب‌ها مجسم شد که به واسطه نعمت حقیقی و همکاری با او فهمیدم واقعا سینما چیست.»

افخمی گفت: «قبل از اینکه با او کار کنم فکر می‌کردم سینما تکنیک است و من آن را بلدم، اما بعد فهمیدم سینما درک شاعرانه از شیء، چهره بازیگر و همه فضای فیلم است و اینکه پدیده‌های جلوی دوربین با خود دوربین معنی پیدا کند. این را به تدریج و تا حدی از نعمت حقیقی یاد گرفت.»

کارگردان «شوکران» اظهار داشت: «گاه نعمت به کل میزانس‌ ایراد می‌گرفت و از من می‌خواست آن را تغییر دهم. او مثل یک مربی بالا سرم بود و یاد داد سینما تکنیک نیست و حساب‌و کتاب برنمی‌دارد و قاعده‌ای ندارد. سینما به فهم فیلمساز از اطراف خود برمی‌گردد که در نهایت می‌تواند آن را به صورت کل واحد و یک فیلم ماندگار درآورد. این‌ها را از نعمت و قبل‌تر وقتی در سینما خواب فیلمسازی می‌دیدم از کیمیایی یاد گرفتم.»

حسن قلی‌زاده عضو انجمن فیلمبرداران در سخنان کوتاهی در مورد راه‌اندازی سالن نعمت حقیقی گفت: «ما مثل زنجیری هستیم که حلقه کوچکی را تشکیل می‌دهیم و آقای حقیقی، فخیمی و بهارلو بار اصلی آن را به دوش کشیدند و ما سهم کوچکی از آن را ادامه می‌دهیم و سعی می‌کنیم آن روند را حفظ کنیم.»

فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما به عنوان آخرین سخنران برنامه گفت:‌ «سه سال پیش که به آمریکا رفتیم و در آن‌جا فیلم‌های بچه‌ها را نشان می‌دادند سری هم به سالن‌های مربوط به آکادمی زدیم. در آنجا اسم سالن لین وود بود. پرس‌و‌جو کردیم لین وود چه کسی است که گفتند این فرد تحولی بزرگ در عرصه صدا ایجاد کرد و سالن مهمی که متعلق به آکادمی است به نام او نامگذاری کردند.»

او ادامه داد: «ما آکادمی اسکار نیستیم و بضاعتمان در آن حد و حدود نیست که کداک تیاتر و یا لین وود داشته باشیم،‌ اما به هر حال به اندازه خودمان می‌توانیم قدرشناس باشیم. سالن نعمت حقیقی هرچند خیلی بزرگ نیست، اما 20 سال فعالیت صنفی در آن سالن انجام شد و صدای فعالیت‌های صنفی همراه با صدای فیلم‌ها در آن سالن شنیده خواهد شد.»

او در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد روزی سالن سینمای داریوش مهرجویی و کیمیایی نیز راه‌اندازی شود.

سالن سینمای نعمت حقیقی با ظرفیت 15 صندلی در طبقه دوم ساختمان اصلی خانه سینمای ایران به دستان کیمیایی افتتاح شد.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =