گروهی از اعضای اصناف خانه سینمای ایران در خانه سینما گرد هم آمدند تا در مورد بحران مالیاتی پیش روی سینما تصمیماتی اتخاذ کنند.

به گزارش خبرآنلاین،‌ نشست مسئولان پیگیری مالیات سینماگران با نمایندگان صنوف با هدف اعلام وضعیت کنونی دریافت مالیات‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته در مورد معافیت مالیاتی اهالی سینما دوشنبه 27 تیرماه با ارائه توضیحات از سوی فرشته طائرپور، منوچهر محمدی، مصطفی شایسته، علی واجدسمیعی تهیه‌کنندگان و فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما برپا شد.

طائرپور: زنگ خطر به صدا درآمده است
فرشته طائرپور در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه وضعیت کنونی مالیات اهالی سینمای ایران به چه ترتیب است، گفت: «امروز زنگ خطر برای 28 صنفی که بعد از مدت‌ها و برخلاف تلاش‌های بسیار مشمول پرداخت مالیات می‌شوند به صدا در آمده است. درخواست ما از نمایندگان صنف حاضر در این جلسه این است که شرایط موجود را به اهالی صنف خود منتقل کنند تا آنان در جریان قرار بگیرند.»

او ادامه داد: «اگر اعضای صنوف با این وضعیت مواجه شوند که تهیه‌کنندگان از آنان برگه معافیت مالیاتی بخواهند، اتفاق چندان دور از انتظاری نیست، زیرا تهیه‌کنندگان در مقابل قوانین موجود راهکار دیگری غیر از این ندارند.»

این تهیه‌کننده سینما تاکید کرد امروز برای رهایی از این شرایط بسیجی عمومی مورد نیاز است و گفت:‌ «پیش از این مرحله و برای رهایی از چنین شرایطی به معاون رئیس جمهور، معاون سینمایی و وزیر ارشاد نامه‌هایی نوشته بودیم،‌ اما نتیجه‌ای که می‌خواستیم به دست نیامد؛ به نظر می‌رسد چون ما از دل خانه سینما هستیم حرف‌هایمان پذیرفته نیست. در صورتیکه نتیجه این تصمیمات تمامی اهالی سینمای ایران را درگیر می‌کند.»

محمدی: ارشاد سرخوشانه با مسئله مالیات برخورد می‌کند
محمدی با اشاره به پیشینه پرداخت مالیات سینماگران، گفت: «قبل از اینکه بند «ل» ماده 139 مالیات‌های مستقیم مصوب شود، در ابتدای راه شکل‌گیری دفاتر تولید و توزیع تعیین شده بود، در مدت پنج سال ابتدایی تاسیس این دفاتر آن‌ها از پرداخت مالیات معاف باشند. این مسئله فقط مربوط به دفاتر بود و سایر اصناف را شامل نمی‌شد. علت اینکه تهیه‌کننده در نوک پیکان قرار دارد این است که صاحب دفتر و شماره تلفن دفتر و اطلاعاتی از این دست است که همگی قابل پیگیری هستند. پس از این منظر که از نظر مدیریت ما در جایگاه کارفرما بودیم و همچنین جایگاهی ثبت شده داشتیم مالیات‌ها برای دفاتر ما تعیین شد.»

او ادامه داد: «بعد از این ماجرا و تمام شدن مدت پنج سال با برگ‌های تشخیص مالیات مواجه شدیم که عملا با اقتصاد حوزه فرهنگ و هنر هماهنگی نداشتند. در پی مجموعه اقداماتی که در سال 1377 انجام شد خوشبختانه مجلس شورای اسلامی همکاری کرد و از آنجا که قرار بود کل قانون مالیاتی کشور تغییراتی داشته باشد و همچنین در مقطعی بودیم که بنا بر توسعه اقتصادی بود، براساس بند «ل» ماده 139 مالیات‌های مستقیم اهالی فرهنگ و هنر از پرداخت مالیات معاف شدند. این قانون در سال 1379 در مجلس شورای اسلامی و در شورای نگهبان تصویب شد و در ادامه از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.»

این تهیه‌‌کننده اظهار داشت: «ذیل این قانون توضیحاتی آمده که مشاغل مرتبط با حوزه سینما از تهیه، تولید، توزیع، نمایش و تمامی شاغلان سینما شامل بازیگران، تدوینگران، لابراتوارها، امور صدا و ... از پرداخت مالیت معاف هستند. هرقانونی که تصویب می‌شود تکلیفی برعهده دولت می‌گذارد که آئین‌نامه‌های اجرایی آن را تصویب کند. در مورد قانون مالیات حوزه فرهنگ و هنر چون موضوع بین بخشی است قرار شد ارشاد و وزارت امور اقتصادی و مالیاتی آئین‌نامه اجرایی را بنویسند. در سال 1381 آئین‌نامه اجرایی در فقدان حضور اصناف سینمایی و مدیریت دولتی حوزه فرهنگ و هنر به صورت یک سویه از طرف وزارت امور اقتصادی و مالیاتی نوشته شد. این آئین نامه در هئیت دولت مصوب می‌شود و از سوی دکتر عارف معاون اول رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.»

او گفت: «در آن مقطع ما با مدیران ارشاد وارد گفت‌و‌گو شدیم تا تیتراژ فیلم‌ها و یا دفترچه‌ای که به صورت سالانه از اسامی فعالان سینمایی درمی‌آید تاییدکننده فعالیت آنان در سینما و در نتیجه معافیت مالیاتی آنان باشد. این آئین‌نامه در سال 1381 مصوب شد، اما اجرای آن از سال 86 و 87 شروع شد. در این زمان بود که متوجه شدیم طبق ماده‌های 15 و 16 این آئین‌نامه اجرایی دفاتر تهیه و توزیع براساس ماده 105 قانون مالیات موظف هستند از مبالغ قرارداد خود پنج درصد علی‌الحساب به عنوان مالیات بپردازند و به حساب وزارت دارایی واریز کنند. این درصورت معاف نبودن آنان است و اگر معاف باشند باید برگه معافیت خود را باید ارائه دهند. حتی اگر در یک مورد این مسئله رعایت نشود تهیه‌کننده از شمول معافیت خارج می‌شود.»

او اظهار داشت: «وقتی متوجه این ماده قانونی شدیم حد فاصل سال 1386 تا 1390 ما تهیه‌کنندگان به عنوان سپر بلا وارد عمل شدیم. در ابتدا تصور کردیم شاید اشتباهی صورت گرفته است. همه می‌دانند به صورت میانگین 65 درصد بودجه یک فیلم صرف دستمزد‌ها می‌شود و همچنین افرادی که ما با آنان سروکار داریم هنرمندانی هستند که مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند، بنابراین پرسش ما این بود که دلیل پیچیده کردن کار چیست؟ ما برای حفظ شان فعالان سینما تلاش بسیاری کردیم و سعی کردیم مسئله حل و فصل شود. به هرحال در چنین مواردی روشن است که وقتی دولت به کسر بودجه می‌خورد به این فکر می‌افتد از چه طریقی پول دریافت کند و دریافت مالیات یکی از راهکارهای آن است.»

محمدی گفت: «ما در این مرحله چندان به نتیجه نرسیدیم و با مقام‌های سطح عالی‌تر وزارت ارشاد و سازمان امور مالیاتی وارد مذاکره شدیم. در نهایت جلسات ما با آقای عسگری بالاترین مقام سازمان امور مالیاتی برگزار شد. ما در این جلسه به ایشان گفتیم اصل قانون از معافیت می‌گوید، اما آئین‌نامه اجرایی این قانون را لغو می‌کند. دکتر عسگری رئیس سازمان امور مالیاتی گفتند کار سازمان مالیات این است که پول بگیرد و آئین‌نامه اصلا به شکلی نوشته شده که قانون را لغو کند و فضایی به دست بیاید که بتوانیم فشار وارد کنیم و مالیات بگیریم. او به صراحت این نکته را گفت و این در شرایطی است که آئین‌نامه باید در ذیل قانون باشد نه در فوق آن.»

او ادامه داد: «با حسن نیتی که آقای عسگری داشتند ما به شورای عالی مالیاتی که عالی‌ترین شورا برای تفسیر قوانین مالیاتی است معرفی شدیم. جلسات متعدد ما شروع شد و در انتها این نتیجه به دست آمد که به دلیل تصویب شدن این آئین‌نامه در دولت باید تغییرات آن نیز از سوی دولت اعمال شود. راه حل ارائه شده این بود که از سوی وزارت ارشاد و معاونت سینمایی درخواست حذف و یا اصلاح این دو ماده به هیئت دولت ارائه شود. در این مورد آقای عسگری به ما قول اخلاقی دادند همکاری‌های لازم را با ما داشته باشند.»

این تهیه‌کننده با اشاره به جلسه‌ای که با حضور نمایندگان اهالی سینما، مدیران سینمایی و مسئولان مالیاتی در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شد، اظهار داشت: «در این جلسه به مسئله متناقض بودن قانون و آئین‌نامه آن اشاره کردیم و قرار شد اقدامات صورت بگیرد، اما در این شرایط بود که با از هم گسیختگی‌های موجود در ارشاد مواجه شدیم. جلسات متعددی با آقای شمقدری و مدیران کل ایشان در این زمینه داشتیم که بالاخره چهار پنج ماه قبل به در بسته خوردیم و قرار شد نامه‌ای تنظیم کنیم و آن را به وزیر ارشاد بدهیم تا به هیئت دولت برسد. وعده امروز و فردا دادند و گفتند شورای‌عالی سینما تشکیل می‌شود در این جلسه مسئله را به آقای احمدی‌نژاد می‌گوییم و ایشان هم با نامه‌ای مسئله را حل می‌کنند که این اتفاق نیافتاد.»

او ادامه داد: «در نهایت قرار شد در خانه سینما شماره دو جلسه‌ای را حضور آقای رحیم‌مشایی تشکیل شود و به دلیل مسئولیت ایشان موضوع مالیات را با ایشان درمیان گذاشتیم و شصت هفتاد صفحه نامه‌نگاری‌مان را به او ارائه کردیم اما با وجود اینکه رئیس کمیسیون فرهنگی دولت بودند به نتیجه‌ای نرسیدیم.»

این تهیه‌کننده گفت:‌ «الان وضعیت به گونه‌ای است که باید اهالی صنوف در جریان باشند که تهیه‌کنندگان در شرایطی می‌توانند از معافیت بهره ببرند که پنج درصد را از دستمزد افرادی که با آنان کار می‌کنند کسر کنند. ما به این نتیجه رسیدیم که بعد از پیگیری‌ها متعدد دیگر نمی‌توانیم از حقوق شما دفاع کنیم و با تشریح شرایط از شما می خواهیم وارد عرصه شوید و هرکاری که امکان انجام دادن آن را دارید انجام دهید تا وضعیت مالیاتی به شرایط عادی برسد. ما نیز در کنار شما خواهیم بود.»

محمدی یادآور شد مسئولان مالیاتی مایل نیستند از موضع خود کوتاه بیایند و ارشاد نیز در این زمینه سرخوشانه رفتار می‌کند. او نوشتن دفتر را یکی از الزاماتی دانست که برای اهالی سینما اتفاق خواهد افتاد و تاکید کرد اگر مراحل قانونی پرداخت مالیات گذرانده نشود، علی‌الراس شدن اتفاق می‌افتد که تصمیم‌گیری در این زمینه فقط طبق سلیقه و نظر سازمان مالیاتی است.

شایسته: اختلافات موجب به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها شد
مصطفی شایسته یکی از عواملی که به مشکل مالیاتی سینماگران دامن زده را اختلافات جناحی سینماگران عنوان کرد و گفت: «این اختلافات باعث شده طرفین که در مورد یک موضوع اتفاق نظر دارند نتوانند آن را به نتیجه برسانند.»

او ادامه داد: «قانون موجود در مورد مالیات هنرمندان مانند قانون ماهواره است که در دوره‌ای تصمیم‌ می‌گیرند آن را اعمال کنند و در دوره‌ای آن را رها می‌کنند. چهار روز تا پایان مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی باقی مانده و از همه اهالی صنوف می‌خواهم برگه‌های اظهار نامه خود را ارائه دهند تا مشکلی برای تهیه‌کنندگان زمان عقد قرارداد با این افراد به وجود نیاید.»

طائرپور در ادامه سخنان شایسته گفت: «تصور می‌کنم اینکه مدیران دولتی سینما مسئله مالیات را جدی نمی‌گیرند به این دلیل است که نمی‌خواهند کاری به اسم خانه سینما تمام شود. معاونت در یک سوی قضیه ایستاده و می‌خواهد اینچنین نشان دهد که همه چیز در دستان اوست. تاکنون از سوی آنان سه بار خبر منتشر شد که مشکل پرداخت مالیات برطرف شده تا اینکه در خبر چهارم گفتند مالیات‌ها را بپردازید ما از طریق رایانه‌ها جبران می‌کنیم.»

در ادامه این جلسه فرهاد توحیدی نیز از سینماگران خواست تا 31 تیر ماه برای ارائه برگه اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند و طائرپور پیشنهاد داد کسانی که برای نخستین بار قصد ارائه این اظهارنامه را دارند به دلیل طولانی بودن پروسه و کوتاه بودن زمان اظهارنامه را با پست ارسال کنند.

در پایان آناهید آباد رئیس کانون دستیاران برنامه ریز و کارگردان  پیشنهاد داد کمیته‌ای در خانه سینما تشکیل شود تا بحران ایجاد شده در زمینه مالیات را برطرف کند و جعفر صانعی‌مقدم، جعفری، حق‌گو، آناهید آباد و علی دهکردی به عنوان اعضای اولیه انتخاب شدند تا در ادامه با معرفی نمایندگی از سوی صنوف و هیئت مدیره خانه سینما این کمیته تکمیل شود.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =