۰ نفر
۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰

دو تحول عمده ای که در حوادث اخیر سوریه رخ داده است،این سوال را ایجاد می کند که چه اتفاقی در صحنه بیرونی رخ داده است تا مقامات سوری را به این جمع بندی رسانده باشد که شیوه تعامل با مخالفان را که این بار قطعا عاقلانه تر و هوشمندانه تر از گذشته است، تغییر دهد.

محمد ایرانی در یادداشتی برای خبرآنلاین نوشت: طی دو هفته گذشته دو تحول عمده در حوادث سوریه رخ داده است. تحول اول عدم مواجهه نیروهای امنیتی دولت و ارتش با مردم تظاهرکننده و معترضان به نظام بشار اسد است. به گونه ای که در تظاهرات جمعه گذشته در شهرهای مختلف و به ویژه در حماة و دیر الزور که مشارکت مخالفان بسیار بیش از هفته‌های گذشته گزارش شده است،‌ برخوردی وجود نداشته و بالطبع تلفات انسانی نیز کاهش چشم گیری در مقایسه با آغاز بحران و شروع ناآرامی‌ها داشته است.

وی در ادامه افزود: این امر از آن جهت حائز اهمیت است که علی رغم حضور گسترده معترضان در خیابان، سیاست‌های سرکوب نظام به شدت تعدیل گردیده است.

ایرانی اظهار داشت دومین تحول فعال سازی دیپلماسی گفت و گو است که توسط دولت سوریه با مخالفان به اجرا در آمد. پس از نشست سمیرامیس هفته گذشته، دومین جلسه شخصیت‌های معارض حکومت آقای بشار اسد اما این بار با مشارکت فاروق الشرع معاون رئیس جمهوری سوریه، یکشنبه همین هفته برگزار شد.

سفیر سابق ایران در لبنان می گوید: مخالفان تقریبا بی محابا سخنان خود را بیان کردند. سخن از آزادی زندانیان سیاسی، تغییر یا اصلاح قانون اساسی، آزادی مشارکت احزاب در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی، برگزاری انتخابات آزاد و ده‌ها خواسته دیگر در سخنان آنان وجود داشت.

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

26149

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • farshid IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    به نظر شما 17 کشته کمه؟؟
  • korosh US ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    اقا زور که نیست مردم نمی خوانش.خوب بره یکی بیاد که طرفدار داشته باشه.
  • مریم IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    این آقا یه جستجو تو یاهو بکنه و تصاویر کشتار این مرد رو ببینه ضرر نمی کنه ها! بیچاه ها مردمش نوشته اند: کی تو رو دوست داره؟
  • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    آقا كدام ديكتاتور در مقابل اراده مردم دوام آورده كه اين دوميش باشد؟