زن در دادگاه: هیچ چیز در زندگی به نام من نیست/ شوهر: در طایفه ما زشت است اموال به نام زن باشد

ایران نوشت: کنار زوج‌های جوانی که برای طلاق به دادگاه خانواده آمده بودند، حضور زوجی میانسال در طبقه اول مجتمع قضایی خانواده خودنمایی می‌کرد. زن حدود 60 سال داشت و همسرش تقریباً 10 سالی بزرگتر نشان می‌داد.

چهره شان را بیشتر پشت ماسک پنهان کرده بودند انگار از نگاه‌های اطرافیان فراری بودند. بدون اینکه با هم حرف بزنند مرد مرتب به ساعتش نگاه می‌کرد و زن هم با دستمالی مچاله شده چشم‌هایش را پاک می‌کرد.
بعد از نیم ساعت منشی دادگاه در شعبه را باز کرد و آنها را به داخل شعبه فراخواند. محمود... و مریم...
زن و مرد میانسال با سرعت وارد شعبه شدند و با یک سلام هردو کنار هم روی صندلی ردیف اول نشستند.
قاضی در ابتدا با تعجب آنها را نگاه کرد و پرسید: برای مشکل خودتان آمده‌اید؟
محمود و مریم هردو با حالتی که انگار از این سؤال قاضی خجالت کشیده بودند با سر حرف قاضی را تأیید کردند.
قاضی پرونده را باز کرد و با نگاهی به دادخواست، رو کرد به مریم و گفت: خواسته شما چیست؟
مریم جواب داد: 16 ساله بودم که با محمود ازدواج کردم. همسرم هیچ مال و ثروتی نداشت. من خیاطی می‌کردم و محمود هم نجار بود و با قناعت و سختی توانستیم خانه‌ای در شهرستان بخریم پس از آن با تلاش بیشتر خانه‌مان را فروختیم و به تهران آمدیم و خدا 5 تا بچه به ما داد. 3 دختر و دو پسر که الان همه آنها ازدواج کرده‌اند و مستقل شده‌اند. 8 تا هم نوه داریم اما بعد از این همه سال فهمیدم هرچقدر قناعت کردم و سختی کشیدم فایده‌ای نداشت و همسرم هیچ معرفتی ندارد. حالا هم تصمیم گرفته‌ام از او جدا شوم.
قاضی گفت: بعد از حدود 40 سال زندگی مشترک با داشتن عروس و داماد و نوه چرا باید چنین تصمیمی بگیرید؟
مریم پاسخ داد: خواست قلبی‌ام این نیست اما چاره‌ای ندارم. ما از صفر شروع کردیم و محمود به پدر خدابیامرزم قول داد که دخترش را خوشبخت کند اما انگار دستم نمک نداشت. از خانه و ماشین بگیرید که همه را با کمک هم خریدیم اما در این زندگی حتی یک سوزن به‌ نام من نیست و همه به‌ نام خودش است حتی برای خرج خانه باید برای ریال به ریالش جواب پس دهم. یک وقتی کار می‌کردم و خودم هم درآمدی داشتم اما الان چشمانم دیگر نمی‌بیند و نمی‌توانم زیاد کار کنم بنابراین از وقتی محتاج شوهرم شدم با من بسیار بدرفتاری می‌کند. اگر خرید می‌کنم از من فاکتور خریدها را می‌خواهد! بعد از به قول شما 40 سال زندگی مشترک من حتی یک انگشتر ساده هم ندارم. اگر همین امروز طلاق بگیرم باید در خانه بچه هایم یا فامیل سربار شوم چون نه پس‌اندازی دارم نه جایی برای ماندن.
قاضی رو کرد به محمود و گفت: شما حرف‌های همسرتان را تأیید می‌کنید؟ محمود آب دهانش را قورت داد و گفت: من که خانه و ماشین و پولم را با خودم به گور نمی‌برم. همه آنها می‌ماند. نمی‌دانم چرا این زن حرص مال دنیا را می‌خورد؟! از اول هم گفتم هر چیزی که به‌ نام من است مال هردوی ماست. اما او اصرار دارد که 3 دانگ خانه را به نامش بزنم. جناب قاضی من مرد هستم و سرپرست خانواده در طایفه ما این رسم نیست که اموال به‌ نام زن باشد و اگر می‌خواستم چنین کاری را انجام دهم به خانواده‌ام باید چه جوابی می‌دادم؟!
قاضی گفت: مگر شما با طایفه ات زندگی می‌کنی؟ دیگر از شما سن و سالی گذشته و این حرف ها عجیب است.
محمود جواب داد: اگر خانه را به نامش می‌کردم و می‌گفت برو بیرون کجا می‌رفتم. از کجا معلوم که بعد از اینکه اموالم به نامش می‌شد با من زندگی می‌کرد؟ من او را دوست دارم اما نمی‌خواهم مسائل مالی بین ما فاصله ایجاد کند!
قاضی حرف محمود را قطع کرد و گفت: اتفاقاً با کارهایت، میان خودت و همسرت فاصله انداختی! شما وقتی با همسرت عقد کردی یعنی در همه مسائل با او شریکی. از شادی و غم تا دارایی و نداری. ضمن اینکه شما به تنهایی خانه و ماشین و پول را جمع نکرده ای. همسرت از همان اول پا به پای شما کار کرده و زحمت کشیده آن وقت چرا مالی که با تلاش هردوی شما جمع شده باید انحصاری به‌نام شما باشد.
مریم به یکباره گفت: آقای قاضی این همه مشکلات ما نیست. زمانی که عروس‌ها و دامادهایم هم به خانه ما می‌آیند مدام باید خجالت بکشم، چون حتی دوست ندارد برای بچه‌ها و نوه هایش هم خرج کند. برای تهیه موادغذایی و میوه باید التماسش کنم تا خرید کند و بعد هم با تأکید به من بگوید که غذا زیاد درست نکنی که بماند. عروس و دامادها هم متوجه این رفتارش شده‌اند و تمایلی ندارند به خانه ما بیایند. بخدا از وقتی میهمان به خانه ما می‌آید تا زمانی که می‌روند لحظه شماری می‌کنم تا آبروریزی نشود و از خجالت آب می‌شوم. آقای قاضی هیچکدام از اقوامم را نمی‌توانم برای شام و ناهار دعوت کنم چون به عقیده او خرج درست می‌شود!
قاضی در حالی که نگاه معناداری به محمود می‌کرد، گفت: درسته؟
محمود جواب داد: آقای قاضی من می‌گویم اسراف نکنیم اما مریم بد برداشت می‌کند. وقتی برای میهمانان 3 پیمانه برنج بسه چرا باید 5 پیمانه درست کنیم؟ من فکر اقتصادی دارم! اما این زن فقط به فکر ولخرجیه و اگر من نبودم حالا معلوم نبود که چه وضعیتی داشتیم.
مریم گفت: اگر ولخرج بودم و به فکر زندگی‌مان نبودم اصلاً نمی‌توانستیم خانه بخریم من چه ولخرجی ای کردم! من چه چیزی برای خودم خریدم. اصلاً آقای قاضی طلاق من را صادر کنید. مهریه‌ام را هم می‌بخشم تا این مرد با مال و اموال و فکر اقتصادی اش زندگی کند. ظاهراً من هیچ حقی در این زندگی ندارم!
قاضی چند ثانیه‌ای سکوت کرد و گفت: آقای محمود... از نوع صحبت هایت متوجه شدم که همسرت را دوست‌ داری اما نوع نگاهت مشخص است که به مسائل مالی به‌صورت افراطی نگاه می‌کنی. اگر خانواده ات را دوست‌ داری باید رفاه و آرامش و آسایش آنها را هم در نظر بگیری. همسر شما به‌دنبال اسراف نیست و به نظر می‌رسد زن قانعی است و تنها می‌خواهد که آبروداری کند. شما بهتر است دو ماه در کلاس‌های مشاوره شرکت کنید و در خلال آن هم خانواده‌تان را در نظر داشته باشید. زیبنده شما نیست که با داشتن عروس و داماد و نوه از هم جدا شوید. ان شاءالله 2 ماه دیگر شما را می‌بینم و امیدوارم مشکلتان حل شده باشد.
23302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1623878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    به محض اینکه بنام زن کردین فاتحه اون زندگی خوانده است . حداقل پنج مورد در اطرافیان دیدم
    • من IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      نه، کی گفته، همه زنها مثل هم نیستن که، در ضمن اونا که شوهرشونوو از خونه میندازن بیرون و اموالشو میگیرن شاید اون مرد بهش خیانت کرده و عرضه رو تنگ آورده براش.
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      تجربه شما در برگیرنده اکثریت نیست من هم در اطرافیان زنانی رو میشناسم که تمام امورات مالی خانواده گردنشونه و به درستی مدیریت میکنن
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      من برای این این طرز تفکر شما متاسفم. چرا باید زندگی که مرد و زن باهم می سازند فقط به نام مرد باشد من خودم برای مهریه خانم سه دونگ خانه را به نامش کرده ام، قبلاً هم کلی طلا برایش خریدم که برای تعویض خانه و تعویض ماشین این همه را در اختیار م قرار داد. و شکر خدا تا به حال هم هیچ مشکلی نداشتیم. البته این را هم بگویم که بعضی ها به صورت افراطی همه چیز را به نام زنشان می کند که این هم درست نیست.
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      83 76
      این چه حرفیه من از اول خونه به نامم بوده حق طلاق و حضانت بچه هام هم دارم و داریم با خوشی زندگیمونو میکنیم
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      5 12
      دستشون درد نکنه که مردا رو میندازن بیرون زندگی بدون مرد زیباتره
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    مرده شور ببره همچین مردی رو...حیف از اون زن بیچاره
  • US ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    طلاق نگیر شوهرت ۷۰ سالشه نهایت ۶ ۷ سال دیگه میمیره
    • ستاره IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      43 42
      انگار حالت خوب نیست به سن و سالشون نگاه نکردی؟؟ همچین مردی رو اتفاقا باید کل مهریه رو بگیره و از هیچ حقیش نگذره و طلاق هم بگیره.اَه اَه
  • واقع بین IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    چیزی به نام زن کردی باید تو خیابون بخوابی تجربه ثابت کرده.زنی که میگه اموال به نام من کن میخواد بره پس بهتره بدون اموال بره اگه میخواد زندگی کنه بسم الله
    • واقع بین تر IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      آقای واقع بین... اون خانم نگفت همه اموال بنامم کنه. گفت یه درصد اونم دلم خوش باشه. در ضمن دوتا زن آپارتی دیدی فکر کردی همه مثل همن. باید بنامش کنه شوهرشه من پدرم هیچی بنام مادرم نکرد بچه هاش اومدن به داد گاه کشوندن با پای شکسته انداختنش بیرون. تازه بچه های نماز خونش. من از ارثم گذشتم برای مادرم خونه گرفتم و الان که الانه شوهرشو لعن میکنه
  • ناشناس IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    واقعا که🤔🤔🤔مردکه پررو وحق نشناس✊✊
  • ساکت IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    37 50
    متاسفم برای افرادی که اینطور قضاوت می کنند و متاسفم برای نویسنده این مقاله که فکر کرده سوژه ی خوبی پیدا کرده خلاصه بگم قانونی که یکباره وسط مسیله بگه منم هستم و زندگی مردم رو عرف و صرف نظر یک قاضی تعیین کند یعنی فروپاشی جامعه و فرهنگ آن ملت
  • Goli IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    66 43
    بیچاره خانم
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    زن استقلال مالی پیدا کرد پر ادعا میشه برای شوهره تره هم خورد نمیکنه .اخرش این جور زنا ول میکنن میرن همون بهتر که اموالی به نامش نباشه
  • وکیل IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    چی مرد بیشعوری و حریصی. اون زن مقصره که زیادی مردشو پر رو کرده. مرد رو از همون اول بار بیاری هرطوری، اونطوری میشه
  • Dhdbddnx IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    79 40
    مردها همیشه فکر میکنند زنها بد بختشون میکنند ولی باید بهشون بگم زنان خوب وقناعت کار وپا به پای مرد وپاکدامن و عفیف هیچ وقت این ثروت رو بر نمی‌دارند و بروند بر عکس زندگی رو شیرین تر هم میکنند.🤗🤗
  • الهام IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    73 44
    متاسفم برای مردانی که زنان رو با خونه و ماشین بند خودشون کردند. یعنی اینقدر حقارت در زندگی مشترک رو بر خودتون و همسرتون و فرزندانتون تحنیل میکنید. مگر نه اینه در زندگی زن و مرد از صفر شروع میکنند و هر کدوم قسمتی از بار زندگی رو متحمل میشن . مگر نباید هر چه هست سهم هر دو باشید. زنی که به خاطر وابستگی مالی در زندگیتون مونده .....اخه چه ترزشی داره کمی عاقلانه فکر کنید و به جهت تربیت درست فرزندان هم سده به هم نگاه درسنی داشته باشیم.
  • ایرانی با غیرت IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    طبق قانون 50% اموالی که بعد از زندگی مشترک به وجود امده حق زن است پس بهتر است محمود اقا نصف خانه را به اسم زنش بکند و دست از لجبازی بردارد. این زن 40 سال با شوهرش زندگی کرده دیگر زن 20 یا 30 ساله نیست و به قول خودش چشمش هم درست نمیبیند الان کجا را دارد که برود؟ انصاف هم ب چیزی است!
  • ناشناس IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    41 9
    درست میگه این خانوم مردپیرخجالت بایدبکشه
  • غریبه IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    47 17
    متاسفانه منم ماشینم به نام خانمم کردم وهردفعه که بحثمون میشه میگه ماشین خودمه حق نداری سواربشی.بنظرتون اگه کل زندگیم به نامش میکردم سرنوشتم چی بود؟البته میدونم همه زنهااین گونه نیستن
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    29 4
    افرین به این قاضی که که بامهلت دادن ،دوست نداردزندگی بهم بخورد.
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    50 38
    منم همه چیزهای مالی به اسم زنم هست‌....ناراحت هم نیستم..تازه بهش گفتم هر وقت از دستم خسته شدی ازاد هستی..میتونی بری من مشکلی ندارم
  • صمد IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    38 15
    عجب مرد بد ذات و ناخن خشکی. زنانی که خودشون درآمد دارند نباید اجازه بدن در خرید خونه و ماشین سهمشون نادیده گرفته بشه . قانون باید از زنانی که درآمد شخصی ندارند حمایت کنه
  • اسداله IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    40 13
    بنظر من مرددرست میگویدوبعدازمرگ مردهمه چی برای زن است ولی آیامردحتما میداند که قبل اززنش خواهدمردواگرهم قبل اززنش بمیردورثه ها زنش راباتقسیم ارثیه بیرون نخواهندانداخت ؟ دوم اینکه اگرمردواقعاراست میگویدهمسرس رادوست داردتمام وکمال زندگیش رابه شرط عمربنام همسرش کندوثبت کندوبه این مسخره بازی بعدازچندین سال زندگی مشترک پایان دهدوباهمسروبچه هایش بخوبی خوشی ادامه زندگی بخشدانشاا لله
  • شیم IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    32 10
    به نظر من زن وشوهری که ازاول زندگی ازصفر شروع کردن باید همه چیز شون ازنظر اموال نصف بشه ...بیچاره زنا ی خانه دار با کلی زخمت نه حقوق درستی دریافت می کنن یک پول هم میخوان بدن پدر ادمو در میارن البته انسان ها متفاوت هستن.......
  • دنیز IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    29 8
    واقعا متاسفم برای یه همچین آدم هایی زن تو خوشی وناخوشی باید همراه مرد باشه ولی مرد یه روز زندگی ۵۰سالرو خراب میکنه 😐
  • احمد‌ IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    47 31
    در‌این‌مملکت‌خراب‌شده‌۳تا‌مسئله‌فاجعه‌بار‌است‌۱-بدنیا‌امدن۲-ازدواج‌کردن۳-بچه‌دار‌شدن‌چون‌این‌اب‌وخاک‌بی‌برکت‌ونفرین‌شده‌ است
  • خاله الی IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    32 23
    بعضی مردا نمک نشناسن من نزدیک به ۲۸ساله با همسرم زندگی میکنم نه تنها خونه بلکه هر چی که میخره به نام من میزنه پس اگه اینحوریه منم باید از همسرم سو استفاده کنم.
  • عزیز IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    44 12
    درسته هستن کسانی که دنبال مال ومنال مردهستن.ولی خودم بارون ودل هرچه داریم ازماشین وخونه بدون اینکه خانمم بخوادبنامش کردم۱۵ساله شکرخدابدون کوچکترین مشکلی زندگی می‌کنیم.همسرم شاغل هستن کارتش دست من است هیچ وقت نپرسیده چکارمیکنی باورکنید پول توجیبی وارزش روازخودم میگیره ولی اصلاادعانکرده بگه حقوق میگیرم کارتم دست خودم باشه.البته ناگفته نمونه که منم هیچوقت کوتاهی باخانواده ام نمیکنم.
  • نادر IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    6 0
    خبر آنلاین از ترویج فمینیست دست بردار. در ازدواج مهریه و هزینه زندگی زن بر عهده شوهر است. در ازدواج چیزی داریم به اسم شرط تصنیف اموال که از شروط ضمن عقد هست خوب کسی که موقع عقد این شرط رو نپذیرفته ، چرا باید بد از مهریه و تامین مخارج زندگی به تنهایی ( طبق قانون) باید اموالش رو به اسم زنش بزنه؟
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    9 2
    والا به خدا من عاشق همسرم هستم و ماشین و خانه به نامش زدم حالا با توجه به بیماری مهلکی که متاسفانه دامن‌گیر همسرم شده مطمئنا اگر مشکلی پیش بیاد پدرخانم حریصم تا ریال آخرو مصادره می‌کنه و من و بچه‌ها آواره خیابون میشیم
  • زهرا IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    5 1
    این آقا مثل پدر شوهر منه تازه پدر شوهر من خییییلی خسیس تره برا ۳نفر آدم یکو نیم پیمانه برنج میریزه تازه میگه ببین چه برکت کرد
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    6 1
    حالا که به مال و منال رسید پایبند رسم و رسومات طایفه ای شدی!
  • نوشین فر IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    11 6
    درود. تا وقتی. مرد هایی مثل. محمود. هستند. که فکر صد ها سال پیش را. دارند. جامعه. اصلاح نمی. شود بد بخت. اگر بعد از مرگت. بچه‌ها. چیزی. به مادرشان. ندادن چی. میشه
  • DE ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    دراین سن باید نصف خانه به نام زن باید باشه چون بعضی بچها نامردن دیدیم مادر دربدر میکنند