۷ نفر
۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
با طلاق توافقی مهریه زن از بین می‌رود؟

در طلاق توافق شده، زن و شوهر با یکدیگر به‌توافق می‌رسند به‌هر دلیلی ادامه زندگی مقدور نیست و جدایی، بهترین تصمیمی است که می‌تواند آن‌ها را به‌آرامش برساند. به‌این منظور در رابطه با تعهدات، دیون و تکالیف، مسائلی را به‌صورت توافقی پیش می‌برند.

طلاق توافقی یکی از راه‌های جدایی زوج‌هایی است که اطمینان‌خاطر حاصل کرده‌اند راهی برای ادامه وجود ندارد و طلاق بهترین راهی است که احترام و حرمت آن‌ها را حفظ می‌کند. برای جدایی، راه‌های متفاوتی وجود دارد، هریک از زوجین می‌توانند، جدایی را درخواست کنند. ممکن است در هرکدام از این موارد، توافق‌هایی در رابطه با مسئولیت‌ها صورت گیرد اما در طلاق توافقی، زوجین هردو به‌ این مسئله واقفند که با وجود اختلافات، امکان ادامه زندگی نیست؛ چه بسا که به‌ این طریق، احترام‌ها حفظ می‌شود و هریک می‌توانند در آرامش بیشتری به‌زندگی ادامه دهند. طلاق از نوع توافقی حقوق هیچ‌کس را زایل نمی‌کند با این‌حال قوانین مشخصی دارد.

انواع طلاق در قانون ایران

طلاق بر طبق قانون کشور و براساس ماده ۱۱۴۳ تا ۱۱۴۸ بر دو قسم بائن و رجعی تقسیم می‌شود. در طلاق رجعی، زوجین می‌توانند در ایام عده به‌یکدیگر رجوع کنند و صیغه طلاق جاری نشود. اما در طلاق بائن، مرد امکان بازگشت ندارد که این، درصورت باکرگی زن و پیش از نزدیکی، امکان‌پذیر است. نوعی دیگر از طلاق با نام طلاق خلع است که در این بابت کراهتی که زن از مرد مطرح می‌کند می‌تواند با دریافت مبلغی کمتر، بیشتر یا معادل مهریه، طلاق بگیرد.

شرایط اقدام برای طلاق توافقی

طلاق گرفتن توافقی همچون دیگر انواع طلاق، با تقدیم دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و پرداخت هزینه صورت می‌گیرد. تنها تفاوت آن با طلاق از سوی مرد یا طلاق از طرف زن در این است که زوجین باید هردو در دفتر خدمات حاضر شده و دادخواست را امضا کنند. در این نوع طلاق، ارجاع به داوری وجود ندارد در نتیجه زوجین باید پیش از اقدام به دادخواست، جهت گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق، به مرکز مشاوره خانواده بهزیستی مراجعه کنند. زوجین علاوه‌بر ارائه حکم طلاق به‌صورت توافقی، مستلزم توافق بر مسائل مالی و غیرمالی هستند.

شرایط طلاق توافقی

در ارتباط با شرایط طلاق توافقی می توان گفت نحوه درخواست برای طلاق توافقی با سایر فرق دارد. تا زمانی‌که زوجین گواهی عدم انصراف از طلاق از سوی مراکز مشاور بهزیستی را دریافت نکرده باشند، امکان ثبت دادخواست طلاق آن‌ها وجود ندارد یا درصورت ثبت به دادگاه ارجاع داده نمی‌شود. از طرفی برای دادخواست باید طرفین یا وکلای آن‌ها در دفتر خدمات قضایی حضور پیدا کنند.

اقدامات لازم برای طلاق توافقی

اولین اقدام برای ثبت طلاق، ثبت در سامانه تصمیم طلاق است. درخواست دهندگان ابتدا باید در سامانه نوبت دریافت کنند سپس جلسات مشاوره را بگذرانند. در صورت دریافت گواهی، می‌توانند برای طلاق توافقی به‌مراجع قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را مطرح کنند. زن و مرد به‌مدت سه ماه فرصت دارند که به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کرده و طلاق خود را به‌ثبت برسانند. در صورتی‌که این مدت سپری شده و زوجین اقدامی نکنند، باید مراحل را دوباره از سر بگیرند.

مزایای حضور وکیل طلاق توافقی

  1. وکلا به‌مراحل اداری حقوقی کاملا واقف هستند در نتیجه باعث می‌شود روند در کمترین زمان صورت گیرد.
  2. در صورتی‌که هریک از دادخواست‌های تنظیمی به‌اشتباه صورت گیرد، زمان رسیدگی طولانی‌تر خواهد شد و آثار حقوقی مختلفی را در پی خواهد داشت. وکیل طلاق توافقی، به مراحل و روند دادگاه اشراف کامل دارد و از قانون و آثار آن باخبر است. پس تنظیم دادخواست توسط وکیل، مشکلات ثانویه ایجاد نخواهد کرد از این‌رو حضور وکیل لازم و ضروری است.
  3. با وجود وکیل، نیاز به حضور زوج یا زوجه در دادگاه نیست.
  4. حضور وکیل از طولانی شدن روند و بروز اختلافات بیشتر جلوگیری می‌کند.
  5. گاهی زوجین در اثر ارتباط و پیش کشیدن مسائل قبلی تنش‌هایی را خواهند داشت. در صورتی‌که حضور وکیل باعث می‌شود روند طلاق توافقی در آرامش انجام شود.
  6.  وکیل از پرداخت هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند هرچند که حق‌الوکاله هزینه‌ای برای زوجین در پی خواهد داشت. هزینه طلاق به‌صورت توافقی شامل ثبت دادخواست، هزینه آزمایش بارداری، مشاوره و هزینه طلاق در محضر می‌شود. در صورتی‌که طلاق از نوع توافقی باشد، هزینه دادخواست بین طرفین تقسیم می‌شود.

طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد؟

شعبات مختلف دادگاه خانواده قوانین و روند مختلفی دارند. ثبت دادخواست طلاق در دفاتر قضایی، تعیین شعبه، مراجعه به دادگاه، صدور رای گواهی عدم سازش، مشاوه و ثبت درخواست درصورتی‌که با استفاده از یک وکیل طلاق توافقی صورت گیرد تا یک ماه زمان خواهد برد. اما چنانچه زوجین خود اقدام به‌طلاق کنند احتمالا ۳ تا ۶ ماه به‌طول انجامد. این زمان در شهرهای مختلف و باتوجه به شلوغی دادگاه‌ها متفاوت است اما به‌طور کلی این نوع از طلاق، کوتاه‌ترین زمان ممکن را طی خواهد کرد.

از زمان ثبت درخواست تا مشاوره حدود ۴۵ روز زمان سپری می‌شود، سپس دادگاه در صورت عدم نیاز به گواهی پزشک قانونی، گواهی عدم سازش را صادر خواهد کرد. مشاوره ۵روز زمان نیاز دارد که کمتر یا بیشتر از این نیست مگر اینکه زوجین درخواست تمدید آن را بدهند. زمان مشاوره به تصمیم زوجین بستگی دارد. مراحل بعدی به وقت زیادی نیاز نخواهد داشت.

انتخاب بهترین موسسه حقوقی برای طلاق

از آن‌جایی‌که خیلی از افراد به روند حقوقی و ملزمات آن آشنایی ندارند انتخاب یک موسسه حقوقی حرفه‌ای اهمیت زیادی دارد. معمولا زن و مرد در آستانه طلاق هرچند به‌صورت توافقی، شرایط روحی مناسبی ندارند و در کنار آن پیچیدگی‌های دادرسی و مسایل حقوقی به‌ یک معضل تبدیل خواهد شد. طلاق توافقی یا از سوی زن و مرد شاید یکی از تلخ‌ترین اتفاقات زندگی باشد که استرس و سختی زیادی به‌دنبال دارد از این‌رو انتخاب وکیل مناسب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

موسسه حقوقی دادسو برای طلاق

انتخاب یک وکیل از موسسه حقوقی معتبری همچون دادسو می‌تواند تا حد زیادی خیال طرفین را بابت پیگیری‌ها و کاهش تنش‌ها آسوده کند. همچنین وکیل، روند را با سرعتی بالاتری انجام می‌دهد که نتیجه‌ای مطلوب برجای خواهد گذاشت. رئیس یک موسسه حقوقی معمولا وکیل متبحری است که به‌انواع مشکلات حقوقی آشنایی دارد و به‌خوبی می‌تواند تشخیص دهد پرونده طلاق توافقی را باید به کدام یک از وکلا واگذار کند.

آنچه باید در مورد حق طلاق بدانید

طلاق می‌تواند از سوی زن یا مرد درخواست داده شود. طبق ماده ۱۱۳۳ شوهر می‌تواند در تشریفاتی قانونی از دادگاه تقاضای طلاق زن را داشته باشد. حق طلاق طبق موازین اسلامی، حقوق ذاتی زوج است و نیاز به ارائه سند و مدرک ندارد. با این‌حال این امر اختصاصی نیست و تبصره همین ماده، به زن اجازه داده که دادخواست طلاق خود را به‌دادگاه تقدیم کند. اما اگر طلاق توافقی نباشد، زن برای جدایی باید ۵ مورد را رعایت کند.

طبق ماده ۱۱۱۹ قوانین حقوقی چنانچه زن بتواند عدم رعایت یکی از شروط ضمن ازدواج توسط مرد را در دادگاه به اثبات برساند حق طلاق به‌او داده می‌شود. همچنین عدم پرداخت نفقه، ترک زندگی زوج حداقل به‌مدت ۶ ماه متوالی در مدت یک سال، اعتیاد، محکومیت قطعی زوج به پنج سال حبس، ضرب و شتم و ابتلا به مشکلات روحی از جمله مواردی است که به‌زن اختیار می‌دهد از همسر خود جدا شود. البته این روند می‌تواند به‌صورت طلاق توافقی باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1612068

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =